WiFi netwerkdesign thuisnetwerk

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pana
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 16-06 12:38
Beste tweakers,

Onlangs hebben we een huisje gekocht en tijdens de verbouwingen heb ik een aantal flexleidingen met UTP door de kruipkelder getrokken naar verschillende punten doorheen het huis.

Nu hebben wij ook een aantal draadloze toestellen in huis, maar de prestaties van ons draadloos netwerk is helemaal ondermaats.

Onze huidige opstelling kan je hieronder zien (excuses voor de slechte paint vaardigheden):
Afbeeldingslocatie: http://i57.tinypic.com/wi6cup.jpg

Bedraad netwerk: 8x UTP Cat6, samenkomend bij de meterkast
Draadloos netwerk: BBOX2 (Sagem F@st 3464) wifi vertikaal vastgemaakt op bord onder meterkast
ISP: Scarlet (België) Trio op een 30/3 down/up profiel.

Toestellen bedraad: Desktop & TV
Toestellen WiFi: Nexus 5, Samsung Tab3 7", Chromecast, Lenovo Ideapad U410, HP Officejet 6500a

Als mijn vriendin voor de haard aan tafel zit heeft ze een erg slechte verbinding op zowel de tablet als de laptop, alsook heeft de chromecast vaak last van wisselende resolutie door het onstabiele wifi signaal. Zelfs de printer val af en toe weg, maar we vermoeden dat dit eerder aan de printer ligt.
Ik vermoed dat de meterkast de grootste stoorzender is en daarna eventueel de kachel.

Dus ik was verschillende opties aan het bekijken:
- De BBOX2 vervangen door een kwalitatievere Fritzbox 7490?
- Een accesspoint aan de bureau of TV hoek zetten? (Trendnet TEW-690AP? Airport Express/Extreme?)
- De VDSL connectie doorpatchen naar een poort aan de TV en daar de BBOX2 aanhangen (verlies dan 1 outletpoort) -> TV en decoder rechstreeks op de BBOX2 (2 outlet poorten komen dan vrij) -> 1 BBOX2 poort terug patchen naar outlet en aan de meterkast een switch (HP 1810-24G v2) hangen zodat alle outlets toch nog aan de BBOX2 kunnen?
- ...

Graag had ik wat advies gewonnen over hoe ik deze situatie het beste zou aanpakken. De bedoeling is dat, bvb in het geval van een access point in de living, mijn vriendin vrij kan internetten tussen de living en haar praktijk (waar de printer staat) zonder telkens manueel naar een andere SSID te moeten switchen en toch steeds het beste bereik te hebben.

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bo0bz
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 23:01
Als je praat over een slecht wifi signaal bedoel je dan het bereik, valt de verbindig uit of heb je een trage verbinding?

Je router staat op dit moment niet op de meest ideale locatie in huis. Voordat het signaal uitkomt bij de tafel in de woonkamer passeert het vele muren en andere storingszenders zoals de meterkast. Probeer eens te kijken of je de router kunt plaatsen aan de UTP kabel bij je desktop pc. Kijk eens of je hiermee al geholpen bent in je bereik/snelheid. Zoals je wel zult begrijpen is de ideale locatie voor je router in het midden van je woning.

Bij instabiliteit valt vaak iets te winnen met het aanpassen van het Wifi kanaal (zie programma's als Inssider of Wifi analyzer). Ook kun je kijken naar een router die dualband gebruikt. Hiermee kun je gebruik maken van het 5Ghz netwerk (vaak minder bereik, meer snelheid/stabiliteit).

7360wp | 17*320 OZO | 6* 320 WNW | PVoutput | Loria 6008 | Fujitsu AGYG09LV | Gasloos sinds 10-07-2020