Hoezo is de Ubee zo verschrikkelijk als ik vragen mag? Ik hoor dit een enkele keer wel eens vaker. Zelf heb ik sinds kort er ook eentje (EVW3226) en hij functioneert hier in één woord vlekkeloos. Ik heb hem nu een paar maanden, ik ontving hem wegens een abonnementswijziging net in de laatste dagen dat de naam UPC nog bestond en tot nu toe heb ik letterlijk nog nooit enig probleem gehad, alles loopt als een trein.
Voor de duidelijkheid, ik heb alleen een bedraad thuisnetwerk, dus wifi uitgeschakeld. Hebben de genoemde problemen misschien alleen met slechte verbinding via wifi te maken?
Oh ja, ik heb tot nu toe de modem verder in de default instelling gelaten, dus in routermode met DHCP ingeschakeld, evenals de separate router met ingeschakelde DHCP. Ik gebruik namelijk op de modem maar één poort, zodat ik geen problemen ondervind in m'n thuisnetwerk waar verschillende thuisgroepen elkaar niet kunnen zien.
Nu ik toch bezig ben iets gehaal anders, bij geavanceerde instellingen van deze modem zie ik dat UPnP is aangevinkt. Een paar jaar geleden werd door Amerikaanse veiligheidsexperts geadviseerd om UpnP uit te schakelen omdat dit bepaalde risico's zou hebben. Wel, corrigeer me als ik me vergis, voor zover ik het kan zien is aansluiting van extra apparatuur zoals printers e.d. bij routers en modems het enige in een netwerk wat gebruik maakt van UPnP. Bij mij is dit niet van toepassing, dus is mijn gedachte dat ik best aan dat advies kan voldoen door dit uit te vinken. Of zie ik toch iets over het hoofd?
Edit:
Gezien onderstaande reactie, mag ik aannemen dat dat die klachten dat de Ubee zo "verschrikkelijk" is, inderdaad op het wifi-gedeelte van de modem betrekking heeft?
Oh ja, nog even terugkomend op de topicvraag:
Die instelling op de modem met de keuze routermode/bridgemode heeft de naam switchmode. echter werd op een vraag daarover geantwoord:
CptChaos schreef op donderdag 30 oktober 2014 @ 16:20:
[...]
Nee, dan gaat de Ubee niet als switch fungeren, maar als brug (joh!

) tussen twee netwerken.
Het is wel het verstandigste om het te laten doen, want dan kan je alles over laten aan je Asus, die je volledig zelf in beheer hebt.
Is dit echt zo? Dit gezien die benaming. Ik heb zelf ook zo'n modem, maar door de opstelling is het te veel gesleep om het uit te proberen, heb ik er niet voor over. Niettemin vind ik dit een interessante vraag. Immers die "
brug tussen twee netwerken" zou toch ook een bruggetje binnen hetzelfde netwerk kunnen betekenen? En dan beantwoordt het in mijn beleving aan die switch-vraag.
[
Voor 26% gewijzigd door
Techneut op 12-06-2015 13:22
]