Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Ziggo ubee als switch gebruiken

Pagina: 1
Acties:

• DarkChylde
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online
Ik heb op dit moment een ubee modem met daarachter een asus rtn66u.
Ik de rtn66u als dmz in de ubee geplaatst met een statisch ip.

Dit werk prima.
Maar nu mijn probleem. Ik heb een bedrade utp naar mijn meterkast lopen waar de ubee staat.
Ik wil deze gebruiken, maar als hem inprik ziet hij de rest van mijn netwerk (dat aan de rtn66u) hangt niet.
Ik zie de rest van mijn netwerk ook niet als ik draadloos verbind met de ubee.

Hoe krijg ik dit voor elkaar?
Ik heb al geprobeerd om de dhcp server van de ubee uit te zetten en de firewall van asus uit te zetten.
Maar dit helpt ook niet.

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 09:44

lier

MikroTik nerd

Als je dat "echt" wil, zal je je Asus als Accesspoint moeten configureren en de Ubee als modem/router.

Eerst het probleem, dan de oplossing

Verwijderd

Als je met twee routers werkt heb je twee verschillende netwerken. Als je nu iets in je ubee plugt is het logisch dat je alles aan de ASUS kant niet ziet want dat is voor de ASUS "buiten".
Je zou dus om alles te zien zoals je gewend bent dus ook moeten switchen vanuit de ASUS.
Als je persé die Ubee moet gebruiken moet je de Ubee ook daadwerkelijk als router gaan gebruiken en de Asus als switch/accesspoint configureren zodat het één netwerk is.
(dus DMZ er af, en zorgen dat de asus "dom" word en niet zelf IP adressen gaat uitdelen enzo, je kan dan van een netwerkpoort van de UBEE naar een netwerkpoort op de ASUS (niet de wan poort) en dan is het in feite gewoon een veredelde switch)

Ik adviseer persoonlijk sowieso tegen het gebruik van de UBEE router als je al iets fatsoenlijks heb gekocht als router want dat apparaat is, naar mijn ervaring, om te huilen. Kan je niet weer vanuit je asus terug naar de meterkast op een of andere manier?

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 30-10-2014 15:54 ]

Verwijderd

Asus router instellen als AP [HOWTO]Draadloze Router gebruiken als Access Point

@Alpha Bootis. Als TS de Asus wilt laten routeren, kan hij via de Ziggo helpdesk de Ubee in bridge modus laten zetten. https://www.ziggo.nl/klan...nnen/router-achter-router (Waarschijnlijk heeft TS het stappenplan al doorgenomen, die is niet nodig als de Ubee in bridge modus wordt gezet)

Als TS dan netwerkapparatuur wilt aansluiten in de meterkast, zou een goedkope switch volstaan.

[ Voor 88% gewijzigd door Verwijderd op 30-10-2014 16:08 ]

Verwijderd

Dat dus ja. Maar in het geval van de TS zou ik hemel en aarde bewegen om gewoon die ASUS toe te kunnen passen als router. :P
Die gaat vast niet zo makkelijk over de zuiger als die in de UBEE. Die kon ikzelf als structureel laten klapperen zelfs zonder het hem echt moeilijk te maken met bijvoorbeeld torrents.

[ Voor 42% gewijzigd door Verwijderd op 30-10-2014 16:01 ]

• DarkChylde
  • Nu online
Ik heb de asus ook echt gekocht omdat ik niet tevreden was met de ubee.
Bereik en snelheid zijn beter. Ik voel er dus inderdaad weinig voor om ubee het zware werk te laten doen.
Het is balen dat de asus in de trapkast hangt en de ubee in de meter kast.
Ik hoopte op een manier om de ubee als domme switch of hub te laten werken.
Volgens mij loopt het ook mis richting de asus, omdat de ubee op de wan poort ingeprikt is.
Hierdoor ziet hij het als een WAN en probeert hij geen dhcp te doen over apparaten die hij daar ziet (denk ik).

De ubee staat trouwens niet in bridge, want dan raak je je wifispots account kwijt.
Op dit moment werkt het prima om de asus als dmz in de ubee te zetten.
Dan staat hij buiten het ubee netwerk en dit werkt tot nog toe prima

[ Voor 17% gewijzigd door DarkChylde op 30-10-2014 16:10 ]

Verwijderd

DarkChylde schreef op donderdag 30 oktober 2014 @ 16:08:
Ik hoopte op een manier om de ubee als domme switch of hub te laten werken.
Dat kan ook, de Ziggo helpdesk kan de routering v/h Ubee modem uitschakelen, zodat je zonder problemen de Asus als router kunt gebruiken. Dan een cheapo switch kopen, die aan 1 v/d LAN poorten v/d Asus hangt.

[ Voor 107% gewijzigd door Verwijderd op 30-10-2014 16:19 ]

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Het is sowieso het handigste om slechts 1 router in je gehele netwerk te hebben zitten. Neem contact op met Ziggo, telefonsich (tst 1200) of via de diverse webcare kanalen om de Ubee in bridge mode te zetten, dat doet Ziggo zonder problemen.

Vervolgens hang je enkel jouw eigen Asus er achter, waar je de rest van je netwerk op hangt. Zo heb je niet alleen 1 router voor portforwards om in te stellen, maar geniet je ook van een beter functionerende NAT, de Ubee heeft daar wel eens wat moeite mee, heb ik uit eigen ervaring geleerd. Ook zou ik de wifi uitschakelen op de Ubee, want de wifi van dat ding is toch waardeloos en zo weet je ook zeker dat niemand de hotspot functionaliteit kan gebruiken (die je toch niet meer kan geven omdat de Ubee dan in bridge staat).

[ Voor 11% gewijzigd door CH4OS op 30-10-2014 16:15 ]

• DarkChylde
  • Nu online
Verwijderd schreef op donderdag 30 oktober 2014 @ 16:12:
[...]

Dat kan ook, de Ziggo helpdesk kan de routering v/h Ubee modem uitschakelen, zodat je zonder problemen de Asus als router kunt gebruiken. Dan een cheapo switch kopen, die aan 1 v/d LAN poorten v/d Asus hangt.

[...]

De Ubee heeft geen WAN poort (najah, de RF aansluiting is de WAN poort), waarschijnlijk bedoel je de Asus router.
Ik zeg hetzelfde de ubee is inprikt op de Wan (van de asus) ;)

Als ik de ubee in brigded laat zetten, dan gaat hij toch niet ineens als switch functioneren of wel?
Daarnaast stop ik hem nog steeds in de wan poort van de asus... Dus als dat het probleem is, is er volgens mij geen (makkelijke oplossing) ;(

Verwijderd

De ubee staat trouwens niet in bridge, want dan raak je je wifispots account kwijt.
Op dit moment werkt het prima om de asus als dmz in de ubee te zetten.
Dan staat hij buiten het ubee netwerk en dit werkt tot nog toe prima
Ow je gebruikt WiFispots? Dan kan je het beste de HOWTO lezen hoe een router tot AP te reduceren, dat toepassen op de Asus. (en dus niet meer o.a. de WAN poort v/d Asus gebruiken)

DHCP en port fowarding gaat dan via de Ubee.

De Asus wordt dan een switch met WiFi en de overige 3 poorten v/d Ubee kan je dan ook gebruiken.

Dan moet je wel de DMZ instellingen e.d. op de Ubee wissen.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 30-10-2014 16:24 ]

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

DarkChylde schreef op donderdag 30 oktober 2014 @ 16:16:
Als ik de ubee in brigded laat zetten, dan gaat hij toch niet ineens als switch functioneren of wel?
Nee, dan gaat de Ubee niet als switch fungeren, maar als brug (joh! :p) tussen twee netwerken.
Het is wel het verstandigste om het te laten doen, want dan kan je alles over laten aan je Asus, die je volledig zelf in beheer hebt.

[ Voor 17% gewijzigd door CH4OS op 30-10-2014 16:20 ]

• DarkChylde
  • Nu online
Ik denk dat ik maar eens ga kijken of ik genoeg slack in mijn bekabeling heb om mijn asus naar de meterkast te verhuizen. Er gingen 2 utp kabels naar zolder, daarom hing hij in de trapkast. Maar ik kan ook af met 1..

Ik namelijk niet mijn ubee als router gebruiken, gaat in de toekomst alleen problemen geven..

Verwijderd

Als er 10 of 100 Mbit/s over die UTP kabel gaat, kan je ook 4 aders gebruiken die terugloopt v/d Asus naar de meterkast. Daar zou je een switch aan kunnen hangen of 1 apparaat, als er maar 1 netwerkapparaat extra in de meterkast komt te staan.

Dit verhaal gaat niet op als er Gbit over die kabel gaat, want bij Gbit worden alle 8 aders gebruikt

NT FAQ Kan ik ook twee PC's aansluiten met één UTP-kabel?
Afbeeldingslocatie: http://faq.tweakers.net/nt/2in1.png

[ Voor 74% gewijzigd door Verwijderd op 30-10-2014 16:35 ]

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Met een CAT5E kabel kan je gigabit over een lengte van 50 meter makkelijk halen, mits je goede kabels hebt, niet die Chinese prut. Daarmee moet het in huis prima te doen zijn om gigabit over CAT5E te doen.

EDIT:
Ah, je hebt je bericht wat verder verduidelijkt, je bedoelde inderdaad iets anders als ik. Met een kabel als die wel rekening houden met magnetisme.

[ Voor 27% gewijzigd door CH4OS op 30-10-2014 16:51 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 30 oktober 2014 @ 16:27:
Als er 10 of 100 Mbit/s over die UTP kabel gaat, kan je ook 4 aders gebruiken die terugloopt v/d Asus naar de meterkast. Daar zou je een switch aan kunnen hangen of 1 apparaat, als er maar 1 netwerkapparaat extra in de meterkast komt te staan.

Dit verhaal gaat niet op als er Gbit over die kabel gaat, want bij Gbit worden alle 8 aders gebruikt

[afbeelding]
Dit kan werken, maar ik zou gewoon een boormachine pakken.
Lokaal wil je in principe Gigabit. Ziggo's "middelse" abo heeft al een capacteit van 90mbit van buiten naar binnen, bij de eerste de beste snelheidsverhoging wordt dat over de 100mbit getild. Als TS de zwaarste heeft heeft hij as we speak 180mbit en wil je sowieos niet deze oplossing toepassen want dan lever je 80 in.

Verwijderd

Niet iedereen heeft een Vmax abonnement. :)

• DarkChylde
  • Nu online
Verwijderd schreef op donderdag 30 oktober 2014 @ 16:27:

[afbeelding]
Dit is wel een interessante oplossing. Als ik er niet uitkom met de lengtes van de kabels ga ik dit zeker proberen! Het gaat om een korte afstand en ik heb 90 mbit abo, dus dat is verder geen probleem.

Het merendeel van mijn apparaten maakt gebruik van mijn N wifi netwerk.
Maar er zijn een paar apparaten bedraad, maar deze kunnen ook prima uit de voeten met 100mbit.

• DarkChylde
  • Nu online
Door veranderde situatie nu toch anders aangepakt.
dhcp van modem aangezet.
dhcp van router uitgezet.
Modem in lan poort van router gezet en alles werkt.
Wat in de modem lan poorten zit kan ik zien vanuit de router en andersom.
Jammer dat de ubee nu de routing doet, maar we zien wel hoe het bevalt.

Verwijderd

UBEE blijft hier verschikkelijk. Ik zit er al een tijdje noodgedwongen op te werken weer maar hij klapt er gemiddeld 1x per dag uit in die paar uurtjes die ik na het werk nog tijd heb om thuis op internet te gaan.
Om niets ook.
Klantenservice gaf één of andere gare tip om UPNP uit te zetten maar dit baat helaas niet.
Hoog tijd om weer wat nieuws te gaan kopen. :)

• DarkChylde
  • Nu online
Verwijderd schreef op dinsdag 09 juni 2015 @ 22:31:
UBEE blijft hier verschikkelijk. Ik zit er al een tijdje noodgedwongen op te werken weer maar hij klapt er gemiddeld 1x per dag uit in die paar uurtjes die ik na het werk nog tijd heb om thuis op internet te gaan.
Om niets ook.
Klantenservice gaf één of andere gare tip om UPNP uit te zetten maar dit baat helaas niet.
Hoog tijd om weer wat nieuws te gaan kopen. :)
Ik gebruik hem ook niet voor de wifi.
Over een paar dagen weet ik of deze oplossing goed werkt.

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Hoezo is de Ubee zo verschrikkelijk als ik vragen mag? Ik hoor dit een enkele keer wel eens vaker. Zelf heb ik sinds kort er ook eentje (EVW3226) en hij functioneert hier in één woord vlekkeloos. Ik heb hem nu een paar maanden, ik ontving hem wegens een abonnementswijziging net in de laatste dagen dat de naam UPC nog bestond en tot nu toe heb ik letterlijk nog nooit enig probleem gehad, alles loopt als een trein.

Voor de duidelijkheid, ik heb alleen een bedraad thuisnetwerk, dus wifi uitgeschakeld. Hebben de genoemde problemen misschien alleen met slechte verbinding via wifi te maken?
Oh ja, ik heb tot nu toe de modem verder in de default instelling gelaten, dus in routermode met DHCP ingeschakeld, evenals de separate router met ingeschakelde DHCP. Ik gebruik namelijk op de modem maar één poort, zodat ik geen problemen ondervind in m'n thuisnetwerk waar verschillende thuisgroepen elkaar niet kunnen zien.

Nu ik toch bezig ben iets gehaal anders, bij geavanceerde instellingen van deze modem zie ik dat UPnP is aangevinkt. Een paar jaar geleden werd door Amerikaanse veiligheidsexperts geadviseerd om UpnP uit te schakelen omdat dit bepaalde risico's zou hebben. Wel, corrigeer me als ik me vergis, voor zover ik het kan zien is aansluiting van extra apparatuur zoals printers e.d. bij routers en modems het enige in een netwerk wat gebruik maakt van UPnP. Bij mij is dit niet van toepassing, dus is mijn gedachte dat ik best aan dat advies kan voldoen door dit uit te vinken. Of zie ik toch iets over het hoofd?

Edit:
Gezien onderstaande reactie, mag ik aannemen dat dat die klachten dat de Ubee zo "verschrikkelijk" is, inderdaad op het wifi-gedeelte van de modem betrekking heeft?

Oh ja, nog even terugkomend op de topicvraag:
Die instelling op de modem met de keuze routermode/bridgemode heeft de naam switchmode. echter werd op een vraag daarover geantwoord:
CptChaos schreef op donderdag 30 oktober 2014 @ 16:20:
[...]
Nee, dan gaat de Ubee niet als switch fungeren, maar als brug (joh! :p) tussen twee netwerken.
Het is wel het verstandigste om het te laten doen, want dan kan je alles over laten aan je Asus, die je volledig zelf in beheer hebt.
Is dit echt zo? Dit gezien die benaming. Ik heb zelf ook zo'n modem, maar door de opstelling is het te veel gesleep om het uit te proberen, heb ik er niet voor over. Niettemin vind ik dit een interessante vraag. Immers die "brug tussen twee netwerken" zou toch ook een bruggetje binnen hetzelfde netwerk kunnen betekenen? En dan beantwoordt het in mijn beleving aan die switch-vraag.

[ Voor 26% gewijzigd door Techneut op 12-06-2015 13:22 ]

Verwijderd

Techneut schreef op woensdag 10 juni 2015 @ 11:46:
Hoezo is de Ubee zo verschrikkelijk als ik vragen mag? Ik hoor dit een enkele keer wel eens vaker. Zelf heb ik sinds kort er ook eentje (EVW3226) en hij functioneert hier in één woord vlekkeloos. Ik heb hem nu een paar maanden, ik ontving hem wegens een abonnementswijziging net in de laatste dagen dat de naam UPC nog bestond en tot nu toe heb ik letterlijk nog nooit enig probleem gehad, alles loopt als een trein.

Voor de duidelijkheid, ik heb alleen een bedraad thuisnetwerk, dus wifi uitgeschakeld. Hebben de genoemde problemen misschien alleen met slechte verbinding via wifi te maken?
Oh ja, ik heb tot nu toe de modem verder in de default instelling gelaten, dus in routermode met DHCP ingeschakeld, evenals de separate router met ingeschakelde DHCP. Ik gebruik namelijk op de modem maar één poort, zodat ik geen problemen ondervind in m'n thuisnetwerk waar verschillende thuisgroepen elkaar niet kunnen zien.

Nu ik toch bezig ben iets gehaal anders, bij geavanceerde instellingen van deze modem zie ik dat UPnP is aangevinkt. Een paar jaar geleden werd door Amerikaanse veiligheidsexperts geadviseerd om UpnP uit te schakelen omdat dit bepaalde risico's zou hebben. Wel, corrigeer me als ik me vergis, voor zover ik het kan zien is aansluiting van extra apparatuur zoals printers e.d. bij routers en modems het enige in een netwerk wat gebruik maakt van UPnP. Bij mij is dit niet van toepassing, dus is mijn gedachte dat ik best aan dat advies kan voldoen door dit uit te vinken. Of zie ik toch iets over het hoofd?
Ubee herstart elke dag minstens 1x hier. Dat schijnt in sommige scenario's "gewoon voor te komen". Waarom dat verder voorkomt vind ik verder niet zo boeiend, het hoort gewoon niet. WiFi uitzetten vind ik bijvoorbeeld geen optie, internet moet op meer devices geserviced worden dan alleen bekabelde machines. Het probleem is daarbij dat dat hele appraraat herstart dus _alle_ connecties laat hij vallen, wifi, bedraad, WAN en LAN.
Ik acht mezelf opzich redelijk capabel op netwerkgebied maar ik krijg dat ding enkel stabiel als de gehele routerfunctie uit is gezet door Ziggo en ik er zelf iets anders achter hang om te routeren, wat ik inmiddels ook weer gedaan heb. (maar eigenlijk absurd vind)

UPnP uitzetten vind ik persoonlijk een goed plan als je het niet nodig hebt.
Pagina: 1