• amateur1
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 28-12-2024
Opa gaat steeds slechter zien en op zijn 17 inch laptop kan hij zijn krant niet meer lezen en wordt internetten moelijk. Hij heeft een Philips backlight lcd tv staan die ik graag voor hem als smart tv inricht.
Maar opa is oud en het moet niet te moeilijk worden, dan haakt hij af.

Ik zoek dus een systeem dat heel eenvoudig tussen tv kijken en internetten kan schakelen. Daarnaast moet het browsen (intikken en het muizen) goed zichtbaar zijn op de TV. Ik stel me een wireless toetsenbord met dito muis voor die hiervoor gebruikt kunnen worden...

De TV (met hdmi en vga) zit naast de netwerk aansluiting, dus de koppeling met het internet hoeft niet via wifi.

Hebben jullie een idee?

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

VGA / HDMI kabel van laptop naar de TV, draadloze muis en keyboard, en klaar? Quick' easy.

Dit gezegd hebbende zonder enige informatie over laptop en de tv. Want een hd-ready TV op 1366x768 op een 32" met een kijkafstand van 2 meter is dat beeld nog kleiner dan op een 17" laptop scherm waar je met je neus eigenlijk al inzit. Je gaat er dan soiweso op achteruit, en is de huidige situatie veel beter.

Ik zou gewoon de huidige laptop anders instellen (grotere fonts grotere iconen), en eens kijken of dat werkt. Je zit immers met een laptop/desktop toch vele malen dichterbij het scherm dan als je dat via een TV doet.

Ey!! Macarena \o/

• amateur1
He RaZ
Dank je

De TV is geloof ik 52". Ik liet opa de krant zien via de tv en die kon hij lezen.
De laptop staat fysiek ergens anders en hem naar de tv verplaatsen zal het niet worden.
Dat is te ingewikkeld en een stap te ver voor opa.
Nog wat info
De laptop is al ingesteld op grote fonts, maximaal contrast ed.
Werken met de software matige loep blijkt te ingewikkeld

Zelf dacht aan een of andere tv stick, maar ik zie door de sticks en de besturingssystemen het bos niet meer....

Mocht je nog een idee hebben, fijn dat je meedenkt!

• Rannasha
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01-02 17:38

Rannasha

Does not compute.

Ik zou een simpele HTPC kopen/bouwen, zodat je hetzelfde besturingssysteem kunt gebruiken als hij nu op zijn laptop heeft. Zeker bij oudere mensen is het leren van een nieuwe interface iets wat heel erg stroef gaat, dus om de overstap zo soepel mogelijk te laten verlopen zou ik de software zoveel mogelijk hetzelfde houden.

edit: Het enige dat je hem daarna moet leren is dat hij de tv op een ander kanaal moet zetten om "te computeren", maar dat hoort niet zo'n probleem te zijn, want zappen kunnen we bijna allemaal wel, lijkt me.

[ Voor 24% gewijzigd door Rannasha op 30-10-2014 17:03 ]

|| Vierkant voor Wiskunde ||

• amateur1
Allen dank
Lijken me 2 opties; HTPC of android tv stick
Android lijkt me het goedkoopst en het eenvoudigst
Net effe android op pc geinstalleerd. (heb geen tablet of Phone....) Eerste indruk is goed. Moet nu nog uitzoeken of een bepaalde configuratie van "bureaublad" ed te "fixeren" is en of het overschakelen tussen de android aplicatie en het normale tv kijken eenvoudig is.