Hoeveel Mbps internet verbinding nodig?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iApp
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online

iApp

Say cheese

Topicstarter
Hey guys,

Ik heb een vraagje, in het kader van bezuinigingen zit ik erover te denken om van 90 mbps naar 30 mbps te gaan zodra mijn contract verloopt (over ongeveer twee maanden). Mijn vraag aan jullie: wanneer is het verschil duidelijk merkbaar?

Wat ik zoal doe: internetten :9, muziek luisteren, YouTube en zo nu en dan even iets downloaden. Op de laatste twee na, is 30 mbps voldoende voor een dagje internetten en muziek luisteren? Ik kan mij voorstellen dat YouTube een stukje trager zal gaan, en dat downloaden 3x zo traag gaat; maar daar is mee te leven. :Y

Wat adviseren jullie?

An  a day keeps the doctor away.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supayoshi
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 21:58
het is meer dan voldoende ;) Lekker 30 mbps nemen hoor, als je niets download merk je dat soieso al niet.
Streamen van HD gaat ook prima en perfect met 30 Mbps, dus veel plezier met je besparing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefanass
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 18:48
Ik denk dat je dit eigenlijk alleen met je downloads zal merken, voor de rest zal het heel weinig uitmaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19:43

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

30Mbps is zelfs voor youtube nog prima lijkt me. Zelfs op 1080p zit je volgens mij nog onder de 30Mbps en kan je dus in principe gewoon real-time kijken.

Maar wat let je om even een tooltje als netlimiter te installeren en je PC te knijpen naar 30Mbps. Of gewoon even een netwerkgrafiekje te laten meelopen tijdens het kijken van een filmpje, om te zien wat het daadwerkelijke verbruik is?

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonILLY
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 05-06 14:31
Met het downloaden, ga het het wel merken,
De vraag is; wat download je en is het erg als het iets langer duurt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rannasha
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17:08

Rannasha

Does not compute.

Ik sluit me aan bij Orion84, draai gewoon een weekje met Netlimiter ingesteld op de nieuwe snelheid en kijk of het bevalt. Of je uberhaubt het verschil merkt.

|| Vierkant voor Wiskunde ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iApp
  • Niet online

iApp

Say cheese

Topicstarter
Bedankt voor de tips, ik zal Netlimiter installeren! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krakendmodem
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 19:39
Kan prima. Heb/had 20Mbit via DSL (snelheid haalde ik ook), en daarop werkte YouTube in HD prima. En daarnaast ging het downloaden met 2,4MB/s, dat is wel te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Het verschil tussen 30 en 90Mbps is eigenlijk alleen te merken als je aan het downloaden bent.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:12
Volgens mij is netflix Super HD 10mbit en 4k 16mbit. Om even aan te geven dat 30mbit voor streaming in elk geval genoeg is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EcoR
  • Registratie: Juli 2008
  • Niet online
Wij hebben Telfort 30/3, maar halen helaas door afstand ongeveer 14/1.5. Netflix, YouTube etc is allemaal geen probleem, zelfs 2 streams Netflix tegelijk gaat nog prima. We kijken over dezelfde lijn ook digitale tv en dan nog kun je prima uit de voeten met internet. Alleen downloads/torrents zullen een stuk trager gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iApp
  • Niet online

iApp

Say cheese

Topicstarter
Zo nu en dan en filmpje (wel HD, overigens), maar verder download ik geen grote bestanden. Ik heb het even uitgetest, en merk dat ik zelfs met 10 Mbps al aardig uit de voeten kom (met browsen merk ik geen verschil, YouTube ietsjes). 30 Mbps moet meer dan zat zijn, maar scheelt ondertussen wel een tientje per maand. :) Opzeggen die handel! Bedankt voor de tips!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15:41

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

418O2 schreef op donderdag 30 oktober 2014 @ 15:20:
Volgens mij is netflix Super HD 10mbit en 4k 16mbit. Om even aan te geven dat 30mbit voor streaming in elk geval genoeg is.
Mwoah, Netflix is dan ook gelijk de totale bottom-dweller als het aankomt op bitrates. Hun reguliere HD is 3Mbps, terwijl broadcast-quality HD 12-16Mbps is en ik niet eens wil weten wat 4k op fatsoenlijke kwaliteit (lees: waar je het verschil ziet met hoge bitrate broadcast HD) vreet tenzij je HEVC gebruikt (wat nog nauwelijks ondersteund is).

Dan nog, tenzij je raw BluRay gaat streamen (60Mbps) - wat geen commerciele partij doet - zal 30Mbps down genoeg zijn voor vrijwel alle videotoepassingen.

Wel twee andere dingen om bij stil te staan:
- 30Mbps download is leuk, hoe zit het met de upload? En wat heb je op dat vlak nodig?
- Heb je ook een TV-product en is dat over-the-top? Lees: gaat dat ten koste van je bandbreedte (bijv IPTV icm DSL)? Dan kan het een ander verhaal worden...

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mmore
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 08-06 22:42
Als je bij Youtube met je rechtermuis knop op het scherm klikt dan is één van de opties "Stats for Nerds", hier zie je onder andere de bandbreedte die je gebruikt. Bij 1080p video is dit zo tussen de 8 en de 12Mbit. Met 1080p@60FPS (bijv. YouTube: Mario Circuit - 1:44.414 - Kαzυσ (Mario Kart 8 World Record) 60FPS WITH CHROME) zit je zo rond de 15Mbit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deathmonkey
  • Registratie: Oktober 2013
  • Niet online
Ik neem aan of je ook hebt overwogen of je merdere dingen tegelijk wilt doen als tijdens het downloaden een filmpje streamen. Houd er ook rekening mee dat er nog een beetje ( bij ons is het in totaal ongeveer 5mb/s) van je snelheid afgaat door apparaten die aanstaan met internetverbinding zoals telefoons, stand-by TV kastjes, powerLans etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19:13
Ik heb 30mbps en eigenlijk nooit problemen. Alleen plex laten streamen vanuit iemand anders gaat niet altijd even soepel, maar dat kan ook aan mijn mediaplayer liggen. Netflix werkt probleemloos.

Scheelt wel een bak centen. Ga binnenkort over naar Tele2, die bieden 40/4 voor 186 euro per jaar (eerste jaar). Daarna stap ik wel weer over ;) ..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raoul.TLS
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 30-05 18:39
had ook 30 Mb Toen naar 120 MB gegaan en betaal minder dan toen ik 30 MB had.
heb wel onbeperkt bellen eruit gegooid.
dame zei dat ik over een jaar tijd ongeveer 5 a 6 euro ongeveer per maand had gebeld.

<GOT>DrOPje #2516

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 59483

Ik heb al maanden 30 Mb (had hiervoor 60 Mb), en moet zeggen dat ik gewoon nog steeds alles kan doen wat ik voorheen ook deed.

YouTube, Netflix, Spotify, online gaming, Skype enz.. werken gewoon zonder problemen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakie1NL
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 06:22

Freakie1NL

Grote Baas

Ik heb slechts 25mbs maar kan gewoon iptv via Sparql kijken en teglijk netfkix. Als je dan nog HD YouTube wil kijken lukt dat ook nog maar neemt de buffer tijd wel wat toe

11*310 WP (3410) op ZO (~140°) @ ~41° hoek , Growatt 3000 MTL-S

Pagina: 1