Soms wegvallend beeld bij DVD's

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Enki
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 08-07 10:58
Ik heb een Pioneer DMP-BD75 BluRay-speler aangesloten op een Marantz NR1501 AV-receiver welke zijn beeld doorgeeft aan een Samsung 40UD5000 LED-scherm. Op een andere HDMI-ingang zit een al wat oudere Medion Harddisk/DVD-recorder verbonden.

Het probleem is dat bij het afspelen van wat oudere DVD-content via de BluRay-speler (denk aan bijvoorbeeld wat oudere TV-series) het zomaar kan gebeuren dat eerst het beeld en dan het geluid wegvalt. Je hoort dan een wat hardere tik, het beeld gaat op zwart, komt soms terug (enkele seconden later gevolgd door het geluid), maar soms ook niet. Soms ook blijft het geluid gewoon doorgaan.

Enige remedie is op de receiver een ander ingangskanaal te kiezen en dan weer terug te zetten naar de oorspronkelijke bron. Het kan avonden lang goed gaan zonder enige storing, en dan ineens 3 a 4 keer per uur. Ook heb ik nog geen specifieke DVD's als schuldigen aan kunnen wijzen, maar het lijkt wel hoofdzakelijk voor te komen bij oudere content. Plaats ik dezelfde DVD over in de oude Medion, dan draait alles probleemloos.

Het verschijnsel deed zich overigens ook voor bij onze vorige BluRay-speler (LG), dus ik vermoed dat die schakel niet het probleem is.

Nu heb ik me een beetje in gelezen en ik zie veel opmerkingen over upscaling voorbij komen. Mijn receiver ondersteunt dit (hoewel ik niet zeker weet of het aan staat). Maar voordat ik hiermee ga zitten pielen: is dit wel de juiste richting, of is er wellicht iets heel anders aan de hand?

Iemand suggesties, adviezen of (nog beter :) ) oplossingen?

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mikayu
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11-06 20:08

Mikayu

.srt

Zou best eens de upscaler kunnen zijn idd, gezien je er bij oude content last van heb

Het kan weinig kwaad om het uit te zetten. Je tv heeft ook een scaler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Enki
Maar ik heb begrepen dat de scaler in de TV toch meestal de mindere kwaliteit biedt...?

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mikayu

Mikayu

.srt

Dat zou je zelf kunnen ondervinden ;) geen enkele scaler gaat naar mijn idee SD content er 'beter' uit laten zien

Liever dan mindere kwaliteit als steeds wegvallend beeld, toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Enki
Mikayu schreef op donderdag 30 oktober 2014 @ 14:50:
Liever dan mindere kwaliteit als steeds wegvallend beeld, toch?
Ja, daar heb je wel een punt... :)

Ik ben de handleiding van de BD al aan het napluizen om de scaler uit te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Enki
Hm, behalve de aspect ratio (16:9 of 16:9 Full) lijkt alleen dit relevant:

===========================================
HDMI Resolution
The items supported by the connected devices are
indicated on the screen as “*”. When any item without “*”
is selected, the images may be distorted.

> If “Auto” is selected, automatically selects the output
resolution best suited to the connected television.
> To enjoy high-definition video up-converted to 1080p,
you need to connect the unit directly to 1080p
compatible HDTV (High Definition Television). If this unit
is connected to an HDTV through other equipment, it
must also be 1080p compatible
.

===========================================

Maar nergens iets wat daadwerkelijk in te stellen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mikayu

Mikayu

.srt

Je vorige speler had hetzelfde probleem toch? Dan zou ik eerder naar je amp kijken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Enki
In de handleiding van de Marantz, onder het kopje Video Convert, staan de opties <Auto>, <Component>, <CVBS> en <Off>.

Maar in de kleine lettertjes daaronder:

Alleen HDMI-ingangssignalen kunnen worden ingevoerd in de BLU-RAY en GAME-aansluitingen op het achterpaneel van het apparaat, zodat de videoconversie-functie niet werkt.

Uitzetten zou dus kennelijk geen zin hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mikayu

Mikayu

.srt

Met die 2 ingangen gaat het idd langs de scaler heen, gebruik je ze dan heeft uitzetten weinig zin. Ik weet niet welk apparaat je in welke input hebt zitten.

Kan je de hdmi resolution van je BD speler niet van "auto" afhalen? Iets van fixed of native?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Enki
Op de BLU-RAY ingang zit (uiteraard, zou ik bijna zeggen :) ) de Blu-Ray speler en op de GAME ingang is een Mede8er Mediaplayer aangesloten. Deze wordt echter uitsluitend voor muziek gebruikt, dus scaling is hier niet relevant voor.

In de BD zelf kon ik zoals gezegd weinig instellen, maar in de Receiver vond ik de optie Video Convert op "OFF" staan. Die ik heb dus maar eens op "AUTO" gezet...

Daarna drie afleveringen van mijn favo-serie gekeken (vanaf twee verschillende DVD's) en geen centje pijn. Goed beeld, geen enkele storing. Ik begin heel voorzichtig optimistisch te raken...

Mocht het euvel terugkomen dan meld ik me weer, maar voor nu hartelijk dank Mikayu! _/-\o_

Pagina: 1