iPod classic bewaren zonder accu verlies. (in koelkast?)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zspirit
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 26-09 11:59
Hey Tweakers,
Een tijdje terug heb ik een ipod classic gekocht voor vakanties e.d.
Ik gebruik hem dus maar zelden en vraag mij af hoe ik de ipod het beste kan bewaren zonder dat de accu verslechtert.
Kan ik hem het beste met volle accu of lege accu bewaren?
Is het wel of niet verstandig hem regelmatig op te laden en leeg te laten lopen zodat de accu gebruikt wordt of is meer laad cycles juist slecht? Ik heb ook wel eens gehoord dat je batterijen het beste in je koelkast kan bewaren, zou dat ook opgaan voor ipods?

Wellicht vreemde vragen maar ben benieuwd wat jullie er van vinden!

Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Volgens mij kan het gewoon niet. Er zijn vooral veel mythes en sprookjes die van alles beweren over batterijen, maar over het algemeen hebben ze gewoon allemaal een beperkte levensduur die alleen maar korter wordt wanneer hij gebruikt wordt. Overigens doet ook het type batterij ertoe: Li-Po batterijen kan je beter tussen de 20% en de 80% houden, waar je de oudere types beter helemaal op kon laden en dan ook weer helemaal leeg moest laten lopen.

Moraal van het verhaal? Gewoon gebruiken zoals het jou uitkomt, en wanneer de batterij echt op is vervangen. Overigens is er ook grote kans dat de HDD tegen die tijd al kapot is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlyEragon
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 26-09 18:33

FlyEragon

Alien Monkeys

Laden tot ongeveeer 40-50%, daarna op een koele plek bewaren. Hoeft niet perse in de koelkast, zelfs liever niet want dan kan je condensvorming krijgen. Om de 2 maanden checken wat de lading is en indien nodig bijladen. Voor een Li-Po batterij is het slechter om 1 x van 0% naar 100% te gaan, dan 2 x van 50% naar 100%. Tijdens gebruik dus bijladen wanneer het kan (maar ook niet continu aan de lader, want 100% voor langere tijd is ook niet aan te raden). Maar hoe je het wendt of keert, zodra de batterij uit de fabriek komt begint het ouderdomsproces.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zspirit
Thanks, kan ik hier uit opmaken dat het eigenlijk niet uitmaakt en dat ik m gewoon moet bewaren/gebruiken zo als mij het uitkomt? En als ik m lang niet gebruik rond de 50% laden.

T punt is een beetje dat apple geen ipod classics meer maakt en ik vind het echt de beste mp3 speler, ook omdat al mn muziek er op kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 18:00
30-40% lading is beste, en dan gewoon in de koelkast (niet!! in de vriezer). Je accu zal dan nogsteeds langzaam slechter worden (is nou eenmaal een eigenschap van lithium accu's), maar je vertraagt het proces daar wel voor een groot deel mee.

[ Voor 52% gewijzigd door ThinkPad op 30-10-2014 15:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zspirit
Oke thanks, maar ben idd wel bang voor condensvorming. Als ik het goed gebrijp is de kans groter dat de hdd kapot gaat? Wellicht vindt die hdd een koelkast helemaal niet fijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polycom
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 17:00

Polycom

Poes van goud

Ik heb mijn Ipod Classic inmiddels al 7 jaar. Meerdere keren laten vallen (zelf in de wc) en het ding werkt nog steeds naar behoren. Ik luister er elke dag naar op weg naar werk/school en ik moet de Ipod maximaal 1 keer per week opladen.

Wil je echt het risico lopen met condensvorming in de koelkast? Leg het apparaat gewoon in de kast, klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZpAz
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 21-09 15:23
Zspirit schreef op donderdag 30 oktober 2014 @ 15:57:
Oke thanks, maar ben idd wel bang voor condensvorming. Als ik het goed gebrijp is de kans groter dat de hdd kapot gaat? Wellicht vindt die hdd een koelkast helemaal niet fijn.
Mensen die het over de koelkast hebben hebben het volgens mij over enkel de accu. Het lijkt me niet dat je het hele apparaat in de koelkast moet schuiven.

Tweakers Time Machine Browser Extension | Chrome : Firefox

Pagina: 1