Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Nieuwe woning - ik zoek een volledige setup!

Pagina: 1
Acties:

• Vayne
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 20-05 09:29
Beste Tweakers,

Ik ben in de aanloop van het aanschaffen van mijn eerste koophuis en daarin moet mijn huiskamer een redelijke tempel worden. Ik ben al ruim 2 weken vanalles aan het lezen, maar zie door de bomen het bos echt niet meer. Ik hoop dat jullie me kunnen helpen!

Ik zoek een?
  • TV
  • Receiver
  • Speakers
  • Media player (Optioneel)
Wat is je budget?
Ik ben bereid rond de €2000 uit te geven(het HOEFT niet :P) voor de volledige set-up, ik denk dat ik hier meer dan voldoende power mee kan halen voor de huiskamer van ongeveer 30m2

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Graag wil ik de set-up voornamelijk gebruiken om films/series te kijken en muziek af te spelen. TV kijken doe ik nauwelijks. Eventueel via een chromecast o.i.d. mijn computerscherm broadcasten (dit is geen noodzaak).

Wat heb je zelf al gevonden?
Ik heb vooral weten te definiëren wat ik niet wil, wellicht is het handig dit per component aan te geven.
  • TV:
    Het liefst heb ik een 55" TV, dit is naar mijn idee het ideale formaat. Ik heb op dit moment een 42" van Philips die ik net iets te klein vind. Het prijsverschil tussen 48" - 50" en 55" vind ik dusdanig minimaal dat ik nu graag voor het goede formaat wil gaan.
    Ik echt 0,0 waarde aan camera's/gesture functionaliteiten op een TV. Ik wil graag een netflix app kunnen installeren en/of zonder al te veel problemen content van mijn NAS kunnen spelen - al wil ik hier ook best een mediaplayer voor aanschaffen. 4K en 3D zijn absoluut overbodig in mijn ogen :)
    Design is echter iets wat ontzettend belangrijk voor me is, daardoor vallen de meeste Samsung TV's toch echt af (lelijke chrome plastic poten). Sony en LG designs vind ik over het algemeen mooi.
    Tot nu toe lijkt een Sony 55" W8 het meest voor de hand liggend.
  • Receiver:
    Hier heb ik echt geen kaas van gegeten. Het enige wat ik hier van weet is dat HDMI passthrough wel handig zou zijn (dit is om het beeld door te geven toch?) en graag zou ik ook audiobestanden van mijn NAS willen kunnen afspelen, al kan dat ook via de tv of een eventuele mediaplayer.
  • Speakers:
    Teufel Consono 35 Mk3 "5.1-Set" - Hierover heb al een redelijk definitief besluit genomen. Bij medetweaker Karlo heb ik laatst een Teufel set kunnen beluisteren en was direct verkocht. Als er een beter alternatief is voor die prijsrange sta ik daar voor open, mits de speakers compact blijven.
  • Media Player:
    Ik weet niet zo goed wat ik moet doen met mijn media player. Na een week lang alleen maar reviews te hebben gelezen over TVs lijkt het erop alsof de ingebouwde media-players allemaal traag/ruk zijn. Ik ben best bereid geld uit te geven voor een media-player mits ik die goed kan aansluiten op de receiver en alles kan besturen met 1 of 2 afstandbedieningen. Een algemene aanbeveling zou hier sowieso wel aardig zijn, ik heb namelijk nog een mediaplayer nodig voor de tv op mijn kamer :) - RasPi maybe?
Welke vragen heb je hier nog over?
Ik heb begrepen dat er verschillende apps zijn waarmee je al het speelgoed kunt besturen, dit zou wel een leuke bijkomstigheid zijn. Ik heb namelijk nog een Nexus 7 in de kast liggen waar ik vrij weinig mee doe.

Bij voorbaat dank voor jullie hulp, het wordt erg gewaardeerd!

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Dat is een vrij uitgebreid verhaal. Bij deze een eerste indruk van mijn kant:

TV: Dat je geen behoefte hebt aan 3D maakt niets uit. Een tv in een beetje fatsoenlijke prijsklasse vinden die het niet heeft is namelijk onmogelijk. Het is gewoon een feature die je er standaard bij krijgt. De meerwaarde van 4K zie ik persoonlijk ook voorlopig niet. Een Sony zoals bijvoorbeeld de W828 is een prima tv. Het prijsverschil tussen de 50" en 55" vind ik bij de gemiddelde winkel wel wat aan de grote kant.

Receiver: Gewoon een instapmodel kopen van een merk als Marantz, Denon, Yamaha, Onkyo of Pioneer. Belangrijkste is om te checken of alle aansluitmogelijkheden en features aanwezig zijn die je zoekt.

Speakers: Ik ben niet zo gecharmeerd van de voorgestelde speakers. Je hebt een Teufel set gehoord maar was dit exact deze set? Je kan niet zo maar alles 1-op-1 met elkaar vergelijken. De geluidskwaliteit van het setje dat je voorstelt zal niet zo bijzonder zijn. Ja, als je er films mee gaat kijken zal het prima klinken. Maar muziek afspelen met dergelijke melkpakjes zal geen succes worden. Als dat minder belangrijk is prima natuurlijk maar wel iets om rekening mee te houden.

Mediaplayer: Doen! Ingebouwde afspeelmogelijkheden van de meeste apparaten vallen zoals je zelf al aangeeft vaak tegen. Een dedicated mediaplayer werkt veel beter. Aansluiten is natuurlijk geen enkel probleem met HDMI. Een Pi is een aardige budgetoplossing maar er zijn vele alternatieven denkbaar.

Apps: Dat kan tegenwoordig met veel apparaten. Moeten ze natuurlijk wel netwerkfunctionaliteit hebben anders gaat het niet lukken. Er zijn genoeg tv's / receivers / mediaplayers die zich (deels) via een app laten bedienen.

• Vayne
Bedankt voor je reactie!
S1NN3D schreef op donderdag 30 oktober 2014 @ 13:55:
Speakers: Ik ben niet zo gecharmeerd van de voorgestelde speakers. Je hebt een Teufel set gehoord maar was dit exact deze set? Je kan niet zo maar alles 1-op-1 met elkaar vergelijken. De geluidskwaliteit van het setje dat je voorstelt zal niet zo bijzonder zijn. Ja, als je er films mee gaat kijken zal het prima klinken. Maar muziek afspelen met dergelijke melkpakjes zal geen succes worden. Als dat minder belangrijk is prima natuurlijk maar wel iets om rekening mee te houden.
Ik vind het voornamelijk belangrijk dat ik geen complete zuilen krijg, ook al krijg ik daar het beste geluid uit. Het is inderdaad ook niet dezelfde set, maar ik ging er stiekem een beetje van uit dat deze van vergelijkbare kwaliteit zouden zijn (natuurlijk rekening houdend met het prijsverschil).
S1NN3D schreef op donderdag 30 oktober 2014 @ 13:55:
Mediaplayer: Doen! Ingebouwde afspeelmogelijkheden van de meeste apparaten vallen zoals je zelf al aangeeft vaak tegen. Een dedicated mediaplayer werkt veel beter. Aansluiten is natuurlijk geen enkel probleem met HDMI. Een Pi is een aardige budgetoplossing maar er zijn vele alternatieven denkbaar.
Wat voor iets heb je hier in gedachte? Ik heb altijd het idee dat het hier puur op basis is van interfacevoorkeur, maar ik zit er wel vaker naast met mijn aannames :P

• albino71
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online

albino71

Leef rijk, sterf arm

Receivers zijn er tegenwoordig ook met spotify, internetradio en mobile apps.
Daarnaast kun je er wellicht audio van je NAS mee afspelen zonder tussenkomst van de TV.
Ik kan je niet adviseren, maar wellicht zijn dit zaken om in je overweging mee te nemen....

Mediaplayer...tja...

XBMC beneden en boven en dan de database sharen op je NAS.
Ik heb dit zelf ook met een Cubox i4pro beneden en een RPi boven.
Ben je beneden halverwege de film en stop je, en ga je boven verder, dan vraagt XBMC netjes of je wil doorgaan waar je 'm gestopt hebt. Leuk :)

Daarnaast werkt het mooi door de ingebouwde CEC ondersteuning (dus bedienen met de AB van je TV).

Als je voor een NUC gaat (iets duurder), dan zou ik adviseren om er een Pulse Eight CEC adapter bij te nemen.

Anyway, succes met keuzes maken!

Te koop....

• Vayne
Bedankt voor je handige tips! De database sharen op m'n NAS ga ik zeker doen!

Toevallig dat de NUC op m'n shortlist stond voor mediaplayers (emulatie SNES en OpenELEC). De betekenis van CEC was ik nog niet achter, maar dat staat net als ARC nu op mijn harde eisen lijst. Thanks!

• Kasj
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 21-08-2024
Ervan uitgaande dat de Sony tv 1000 euro kost, zou ik:
1) de andere 1000 euro in een sonos playbar en 2x play:1 stoppen icm een simpele mediaspeler zoals de raspberry pi. Dit levert een strakke minimalistische en gebruiksvriendelijke setup op met goed geluid volledig te bedienen met de AB van de tv en een smartphone. Later uit te breiden met een sonos sub.

Of als kabels geen probleem zijn en je meer van het geluid wil.
2) de 1000 euro investeren in een instapreceiver icm met de boston acoustics a250 zuilen, de boston acoustics a25 bookshelfs en de bijbehorende boston acoustics sub. Deze serie loopt eruit. Volgens mij heeft hificorner.nl het nog op voorraad tegen mooie prijzen. Zelf daar laatst 2 zuilen gekocht voor 169 p. St. Ook hier weer een goedkope pi erbij.

• Solarsparc
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 01:58
Sonos zou ik afraden voor home cinema, ten eerste omdat het niet bijzonder klinkt voor de hoge prijs, ten tweede omdat Sonos niet in staat is om moderne surroundformaten zoals DTS te decoderen, dus je moet er altijd een apparaat bijhebben dat daartoe wel in staat is.

De Raspberry Pi vind ik persoonlijk voor dagelijks gebruik te langzaam als volledige mediaspeler, dan liever een NUC of een ander compact computertje met Intel-architectuur. Losse mediaspelers vind ik in vergelijking met XBMC meestal een teleurstelling qua gebruiksvriendelijkheid, Android TV-doosjes hebben vaak ook redelijk veel nadelen (allereerst het feit dat ze je TV niet aan kunnen sturen in de refreshrate van je media). Je keuze hangt wel af van je gebruikspatroon, want XBMC werkt voornamelijk goed als je je eigen bestanden hebt, gebruik je veel streaming, wil je Airplay en/of Spotify, dan worden de mogelijkheden meer spartaans, en Netflix is zo goed als onmogelijk in de huidige toestand. Netflix zou ik dus overlaten aan de TV of desnoods ChromeCast.
CEC is inderdaad een mooi foefje, maar daar heb je inderdaad in de meeste gevallen die USB-adapter voor nodig als je een computer gebruikt. Maar als je eenmaal zo'n ding hebt, dan werkt het naadloos, in ieder geval i.c.m. XBMC.

Audiostreaming zou ik los zien van het afspelen van video's, maar als je NAS Logitech Media Server ondersteunt, dan zou een Pi daar wel weer geschikt zijn (met squeezeplug of picoreplayer). In mijn ervaring werkt dat net zo goed, zo niet beter dan Sonos en veel geïntegreerde oplossingen in receivers. HDMI-kabel en netwerkstekker erin en pleur maar ergens achterin je meubel :D

De Bostons hebben een aardige prijs-kwaliteitsverhouding, maar met 1000 euro budget is er meer keus in dat segment. Met een mooie set fullrange-zuilen (en er zijn ook bookshelfs die in het laag redelijk meekomen) heb je eigenlijk geen subwoofer nodig, tenzij je de kopjes echt van de tafel wilt laten trillen. Luidsprekers kopen op specificaties is onmogelijk, je moet echt gaan luisteren en daarbij zoveel mogelijk factoren van je eigen setup mee laten spelen, d.w.z. de ruimte waar je ze in plaatst, de andere componenten, etc. Het allermooiste is als je iets op zicht / met terugnameoptie kunt vinden, maar dat lukt alleen bij de betere hifi-zaken, daar ga je dan meestal ook voor betalen. Maar hoe dan ook luisteren, zelfs al is het alleen in een luisterruimte - dat is nog niet optimaal, maar beter dan helemaal niet luisteren.

TV's heb ik niet echt een mening over, dat laat ik over aan anderen :P

• S1NN3D
  • Niet online
Helemaal eens met de post hierboven van Solarsparc.

Ik ga niet de boel herhalen maar zelf vind ik een Sonos-systeem een no-go voor een home cinema systeem. Te prijzig en zeer beperkt in de aansluitmogelijkheden. Tel daar nog eens het gebrek aan ondersteuning voor moderne codecs bij op.

Probeer voor je speakers toch op zijn minst voor een boekenplank modelletje te gaan. Speakers in melkpakjesformaat moet je echt niet hebben als je ook muziek op de set wil gaan luisteren.

Als mediaplayer heb ik zelf enkele jaren een Dune gebruikt. Sinds een paar maanden ben ik overgestapt naar de uitgebreidere mogelijkheden en eye-candy van XBMC op een Intel NUC en dit bevalt uitstekend. Streamen van audio werkt altijd wat moeizamer. Wil zelf nog een keer een goede dedicated oplossing voor bij plaatsen.

• Vayne
Ik heb een nieuwe shortlist weten te bouwen op basis van wat extra onderzoek en adviezen (ook buiten tweakers):
  • TV:
    pricewatch: Sony Bravia KDL-55W828B Zwart

pricewatch: Sony Bravia KDL-50W815B Zilver - Hier is ook een 55" versie van.

Het verschil tussen LG en Sony is goed te zien op basis van beeld, dus ik heb daardoor min of meer LG ook al weggestreept.
  • Receiver:
    pricewatch: Marantz NR1504 zwart

pricewatch: Denon AVR-X1000

Ik neig hier wat meer naar de Marantz, puur op basis van naam. Is dit onterecht?
  • Speakers:
    Jullie hebben me zwaar aan het twijfelen gebracht over de speakers. Ik blijf met het probleem zitten dat ik geen zuilen in m'n kamer wil en het liefst alles wil ophangen. De Teufels die ik in eerste instantie had uitgezocht kan ik 8 weken testen, is het dan nog steeds een slecht idee om deze aan te schaffen? Zijn er alternatieven rond de 300 euro waarvan jullie denken dat ze beter zijn? Deze zijn voornamelijk bedoeld om een film te kijken en in de toekomst eventueel een console game op te spelen.
  • Mediaplayer:
    Intel NUC met SSD en 4GB RAM icm CEC adapter en een Raspberry Pi Model B+ voor in de slaapkamer
Nogmaals bedankt voor jullie hulp! :)

Verwijderd

Marantz en Denon zijn van dezelfde eigenaar en komt dus eigenlijk uit dezelfde fabriek tegenwoordig. Zelf vind ik het design van de Marantz mij meer aanspreken, maar dat is persoonlijk.

Over die CEC adapter, ik heb hier de DN2820 en daar zit een IR-oog in. In combinatie met een Harmony AB heb je helemaal geen cec nodig. Met je Harmony start je dan alles tegelijk op (tv, receiver, mediaplayer, etc etc)

[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 31-10-2014 09:05 . Reden: Typo ]

• S1NN3D
  • Niet online
DirtyDiaz schreef op vrijdag 31 oktober 2014 @ 08:46:
Receiver:
pricewatch: Marantz NR1504 zwart

pricewatch: Denon AVR-X1000

Ik neig hier wat meer naar de Marantz, puur op basis van naam. Is dit onterecht?
Wat Fixion zegt. Denon en Marantz hebben nagenoeg identieke modellen in hun programma.
Speakers:
Jullie hebben me zwaar aan het twijfelen gebracht over de speakers. Ik blijf met het probleem zitten dat ik geen zuilen in m'n kamer wil en het liefst alles wil ophangen. De Teufels die ik in eerste instantie had uitgezocht kan ik 8 weken testen, is het dan nog steeds een slecht idee om deze aan te schaffen? Zijn er alternatieven rond de 300 euro waarvan jullie denken dat ze beter zijn? Deze zijn voornamelijk bedoeld om een film te kijken en in de toekomst eventueel een console game op te spelen.
Tja, het zal voornamelijk afhangen van het beoogde gebruik. In de openingspost noemde je ook nog muziek luisteren en daar is het genoemde spul gewoonweg niet goed genoeg voor. Als je zoals je nu schrijft de focus legt op films en misschien nog wat gamen, kun je waarschijnlijk wel wegkomen met melkpakjes. Houdt echter altijd in je achterhoofd dat het qua geluidskwaliteit nooit hoogvliegers zullen zijn.

• Vayne
Muziek luisteren ga ik er zeker mee doen, maar ik luister nu muziek via een 2.1 setje van Creative van 6 jaar oud en dat vind ik ook prima. Ik zal een dezer dagen even langsgaan bij een Hi-Fi winkel om te luisteren of het me dat geld waard is :)

• WiLLoW_TieN
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 03:06
Mediaplayer een MXlll ( S802 ) via Aliexpress/Gearbest ;) Is een aanrader !

Dit ( b.v ) --> http://www.aliexpress.com...e-Android/2048774184.html

[ Voor 54% gewijzigd door WiLLoW_TieN op 31-10-2014 12:58 ]

• janser01
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 06-05-2024
Wellicht de Sony STR-DN840 als reciever als je al een Sony TV overweegt? Dat scheelt weer een afstandsbediening op de bank. De receiver heeft best goede reviews als je een beetje rond googlet.

Verder zit er Wi-Fi, AirPlay, en Bluetooth op dus muziek streamen zou makkelijk moeten zijn.

pricewatch: Sony STR-DN840

http://www.cnet.com/uk/products/sony-str-dn840/

Voor Speakers kan je ook eens 2e hands kijken. Luidsprekers hebben doorgaans niet zo veel te lijden en je kan ze meestal beluisteren voordat je koopt. Kijk eens bij winkels die aanbiedingen of inruilmodellen hebben of gewoon online. Bjivoorbeeld:

http://www.hifi.nl/tweede...AvianoAlumni-set-5.1.html

[ Voor 41% gewijzigd door janser01 op 31-10-2014 15:19 ]

Mijn stuff -> http://gathering.tweakers.net/forum/view_message/43289117

• Kasj
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 21-08-2024
[b][message=43158662,noline]

Voor Speakers kan je ook eens 2e hands kijken. Luidsprekers hebben doorgaans niet zo veel te lijden en je kan ze meestal beluisteren voordat je koopt. Kijk eens bij winkels die aanbiedingen of inruilmodellen hebben of gewoon online. Bjivoorbeeld:

http://www.hifi.nl/tweede...AvianoAlumni-set-5.1.html
Wow, mooie set. Ik zou het wel weten als ik de topicstarter was

• WiLLoW_TieN
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 03:06
Deze speakers zijn ook erg oke voor DIE prijs --> http://www.correct.nl/art...M=klipsch+b2&ARTNR=329388

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:24
Als je toch die melkpakjes wil voor je geluid, kan je ook de receiver overslaan en de 5.1 set direct aansluiten op de TV via de SPDIF.

Een van deze twee: http://tweakers.net/categ...ZUmytDkjcAkncyNTCACheWwsA

scheelt je weer 300 euro uitgeven aan een receiver en scheelt je een afstandsbediening.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Pagina: 1