Acties:
  • 0 Henk 'm!

• don_jorg
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 14-02 11:52
Hoi allen,

Ik hoop dat ik nu in het goede forum zit. Zat te twijfelen tussen deze en electronica.

Wat is het verhaal? Ik ben op zoek naar een FM zender. Niet naar zo'n ding om een iPod op aan te sluiten, zodat je in de auto kunt genieten van muziek, maar naar een 'echte'.

Een vriend van me woont in Venezuela en hij heeft daar de mogeljikheid om voor zijn stichting die kansarme kinderen helpt, een radiostation te starten. Op deze manier wil hij de jeugd meer betrokken houden en vooral op het rechte pad. Nobel streven, vind ik.

Echter, electronica in Venezuela is als water in de woestijn: heel moeilijk te krijgen en veel te duur. Hij vroeg mij daarom in Nederland te zoeken.

De CD-spelers, mengpaneel, microfoons etc heeft hij al, maar hij zoekt dus nog een FM zender. Hij heeft het over 500 of 1000W, maar dat zijn volgens mij meer AM-termen?

Heeft iemand enig idee waar ik zoiets tweedehands en goedkoop zou kunnen vinden? Mijn zoektochten op internet hebben alleen die auto-dingen en nieuwe installaties opgeleverd. Denk ook niet dat het een heel grote markt is ;)

Groeten,

Jorg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 01:32

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

Goedkoop is het niet in ons land in ieder geval, en dat zal wel met licenties op de FM te maken hebben...
Kijk eens naar Broadcastpartners, zij hebben ook een deel van de Alticom-zendmasten in ons land in handen om de antennes en zenders op te hangen voor de grote radiozenders.

http://www.broadcastpartners.nl/fm-zender.html

[ Voor 4% gewijzigd door AW_Bos op 30-10-2014 12:31 ]

☀️ Goedemorgen zonneschijn! ☀️
☀️Ja, je maakt me zo gelukkig, en door jou voel ik me fijn! ☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SandaX
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22:22

SandaX

Nicht Ärgern nur wundern

Neem eens contact op met een van de vele piratenzenders in het oosten en noorden van het land. Ik weet dat het 'team' van mijn zwager ze uit Duitsland laten komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:27

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Toch maar naar EL.

FM zender koop je niet, die moet je bouwen. Duur is het niet, Handig is het als je iemand kent die printjes kan etsen.

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Een beetje websearchen levert denk toch wel het een en ander op, bijvoorbeeld dit, maar zelf bouwen lijkt ook een prima optie, net als contact opnemen met fabrikanten, leveranciers en gebruikers van fm-zendersof ze misschien nog wat hebben liggen/weten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J ten brink
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 14-04 12:43
Ik denk dat je inderdaad het beste bij een piratenzender kan gaan zoeken. Hier zitten vaak jongens met veel verstand van electronica en bouwen vaak ook hun eigen zenders. Ik geloof dat veel van hun wel op een forum zitten. Geloof dat het etherpiraten.com was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22:19

Umbrah

The Incredible MapMan

Wat venezuela betreft is het misschien wel nuttig om 100% met (lokale) overheden samen te werken. Nobel streven daar gelaten, denk ik dat je niet erg blij wordt als je op nu.nl leest dat er een Nederlander gearresteerd is omdat hij propaganda aan het verspreiden was volgens de overheid via een illegale zender. Het land is heus niet zo "slecht" als sommige mensen denken, maar een hoop dingen (zoals internet/media) liggen toch wel wát gevoelig in het post-chavez Venezuela.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Sowieso is het natuurlijk handig zo'n zender zo locaal mogelijk te maken/kopen.

Niet goedkoop trouwens, als ik die prijzen zo zie... Misschien kan je zoeken op de merknamen/typenamen om tweedehandsaanbiedingen te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• don_jorg
Dank jullie allen voor de vele en snelle reacties! Ook dan voor het verplaatsen naar EL :)

Over de problemen in Venezuela: helemaal mee eens en goed punt. De vriend is Venezolaan en -helaas- Chavista: eventuele problemen mag hij dus zelf gaan oplossen. Maar dat zie ik niet snel gebeuren. Overigens is de mediavrijheid daar belachelijk laag...

De prijzen zijn redelijk hoog, maar als ze rond de 1500 nieuw zijn, moet er tweedehands wat te vinden zijn. Ik ga op zoek naar wat piratenfora!

Nogmaals mijn dank! Heerljike community, tweakers.net :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 00:20

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

Deze is misschien leuk: http://ludens.cl/Electron/fmtx/fmtx.html

Maarre, als ik dat zo zie met die shielded cans en andere RF voodoo, moet je best wat knowhow hebben om dit soort projecten in elkaar te zetten.

Als het echt niks mag kosten is dit wel dé manier. En leuk als je van elektro houdt.

Marktplaats heeft ook vanalles trouwens.
http://link.marktplaats.nl/m863468948

Bestel maar een zeecontainer: http://link.marktplaats.nl/m861887457 :D

[ Voor 20% gewijzigd door AtomicShockwave op 30-10-2014 14:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Utreg72
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 18-11-2022
Heb nog een mooie pll zender voor je.
Frequentie is instelbaar en het vermogen ook uit mijn hoofd 15 watt.
Alles netjes verwerkt in een negentien inch kastje.
Altijd schoon en stabiel zendertje geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• don_jorg
@AtomicShockwave: Ben bang dat het versturen van die laatste duurder wordt dan het kopen van een complete studio ;)

@Utreg72: 15W is te weinig, helaas... Hij heeft het zelf over 500-1000W. Geen idee of dat reeel is, overigens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jantje112
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 23:36
Surf even naar etherpiraten.con daar vind je zenders tot 30 kw.. voor een fractie van de nieuwprijs. tot voor kort was het hier een groot zenderpark maar met de nieuwe regels is alles anders geworden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
sowieso moet je kijken wat je EIRP vermogen is.. 1000 Watt EIRP betekend nog niet dat er een zender van 1000 watt staat te stoken :)
je hebt ook nog de antenne versterking etc..

ooit zelf zo`n ipod achtig fm zendertje gehad.. en er eens een betere antenne aangeknoopt, werdt t bereik van ongeveer 20~40 meter opgerekt naar 300~350 meter :)

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Read
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 08-02 08:12

Read

Join The Résistance

Al eens geprobeerd om het bij een fabrikant te proberen misschien eventueel sponsoring of iets dergelijks.
Als iets een nobel streven is willen soms fabrikanten wel eens over hun hart strijken.
Ik zal als ik jou was gewoon eens een mailtje sturen naar bijv: http://www.rohde-schwarz.nl/ je verhaal uitleggen en eens kijken wat die kunnen betekenen misschien dat ze ergens nog een ouder beestje hebben staan en willen die gratis of met weinig winst verkopen.
Niet geschoten is altijd mis.

AC of DC is hetzelfde als je er teveel van op je donder krijgt leg je toch het loodje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Utreg72
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 18-11-2022
15 watt is genoeg als stuurzender, maar goed het is wat je zelf wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• don_jorg
@SMSfreakie: Oh shit... nu moet ik gaan uitzoeken wat EIRP is! :) Geen idee of hij antenneversterking heeft, ga ik navragen. 350 meter met een zo'n zendertje is toch best lekker, kan de hele file meegenieten!

@Read: Goed plan! Ik ga ze mailen, dank je voor de tip.

@Utreg72: Wat is een stuurzender?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
don_jorg schreef op zaterdag 01 november 2014 @ 21:49:
@SMSfreakie: Oh shit... nu moet ik gaan uitzoeken wat EIRP is! :) Geen idee of hij antenneversterking heeft, ga ik navragen. 350 meter met een zo'n zendertje is toch best lekker, kan de hele file meegenieten!

@Read: Goed plan! Ik ga ze mailen, dank je voor de tip.

@Utreg72: Wat is een stuurzender?
Wikipedia: Equivalent isotropically radiated power :)
kan je vast wel wat mee :)

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 23:39
Normaal heb je een stuurzender met weinig vermogen en daarachter een eindtrap voor de grote vermogens richting de zendmast.

My favorite programming language is solder.

Pagina: 1