Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

minimale specificaties MacBook Pro voor prof. fotobewerking?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal,

Ik twijfel nog tussen de aanschaf van een iMac of een MacBook pro 15" + extern scherm. Als ik toch zou gaan voor de (helaas duurdere) optie MacBook + scherm (i.v.m. de mobiliteit), welke MacBook zouden jullie mij dan minimaal aanraden, qua specificaties? Tussen de modellen zit namelijk verschil in processoren (2.2. 2.5 en 2.8?) en ik zou écht niet weten welke krachtig en snel genoeg is om in Lightroom én Photoshop tegelijk te werken (waarbij het geen overkill hoeft te zijn, met specificaties die ik wellicht niet nodig heb). Hetzelfde voor de grafische kaart: volstaat de Intel Iris Pro Graphics of heb ik de NVIDIA GeForce GT 750M met 2 GB GDDR5 nodig?

Wat ga je met je laptop doen?
Het wordt de vervanger van mijn huidige, oude Windows desktop. Ik zal de MacBook vooral gaan gebruiken voor professionele fotobewerking. Dit betreft 1 dag in de week, dus ik zal zeker met grote RAW-files gaan werken en batches van meerdere foto's tegelijk, maar geen hoeveelheden die in de Tb's lopen......).

1. professionele fotobewerking met meerdere grote RAW-bestanden -> tegelijk in Lightroom, Photoshop (meerdere lagen etc.) en Nik Software.
2. officetaken (Word, Excel)
3. klein beetje Indesign.
4. standaard zaken als browsen, email etc.
5. GEEN gaming.
6. GEEN videobewerking

Wat is je budget?
Het budget staat nog niet vast, maar ik wil niet de allerduurste optie als dat niet nodig is.

Zit er qua prestaties nog veel verschil tussen een bepaalde iMac en MacBook van vergelijkbare orde? Mogelijk dat dat mijn keuze nog beïnvloedt.

Kan iemand mij helpen? Zou tof zijn, thanks alvast!

Ramona

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 30-10-2014 20:10 ]

• MadDonkey
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 29-11 00:00
De grote vraag is dus eigenlijk; heb je een desktop of een laptop nodig. Dat is een vraag die anderen moeilijk kunnen beantwoorden voor jou. Maar je lijkt al een keuze te hebben gemaakt en wilt nu argumenten horen om je keuze te bevestigen..?

Verwijderd

Topicstarter
MadDonkey schreef op donderdag 30 oktober 2014 @ 21:12:
De grote vraag is dus eigenlijk; heb je een desktop of een laptop nodig. Dat is een vraag die anderen moeilijk kunnen beantwoorden voor jou. Maar je lijkt al een keuze te hebben gemaakt en wilt nu argumenten horen om je keuze te bevestigen..?
Voor nu werk ik 95% thuis en zou een iMac volstaan. Alleen ik kan niet voorzien wat er de komende jaren gebeurt, dus leek het me verstandig om rekening te houden met de mogelijkheid om mobiel te zijn, vandaar de mogelijke keuze voor een MacBook met scherm. Alleen ik weet niet aan welke specificaties de MacBook minimaal moet voldoen om ermee te kunnen wat ik ermee wil doen. Welke processor, welke grafische kaart? Hij moet in ieder geval krachtig genoeg zijn om als vervangende desktop te dienen en tegelijk te werken in Photoshop en Lightroom. Maar betalen voor overkill is een beetje zonde, dus ik hoopte dat iemand mij kan helpen met de minimaal benodigde specs. Dus ik ben zeker niet op zoek naar argumenten om mijn keuze te bevestigen :) , maar naar informatie over de benodigde specs... Ben ik nu misschien wat duidelijker? Kun je me daarbij helpen?