Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardbeg10
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 22:52
Afgelopen week kreeg ik een belletje van m’n afdelingshoofd dat er een interne vacature is gekomen om minstens een half jaar in de zandbak (Oman) te gaan spelen.

Even wat achtergrond over mezelf:
Ik ben tegen de 30, WO opgeleid en werk ongeveer 3 jaar als engineer in de industrie sector. Ik heb altijd aangegeven dat ik graag een (korte) periode in het buitenland zou willen werken omdat dit mij een geweldige kans lijkt om jezelf te ontwikkelen en ervaring op te doen op projecten zoals we die binnen Europa vrijwel niet kennen. In Oman zal ik dan ca. 6 maanden aan een olie- en gasproject gaan rekenen.

Ik vroeg me af of hier mensen zijn die een dergelijke uitdaging zijn aangegaan en hoe dat is bevallen? Of misschien zie ik gewoon wel zaken over het hoofd, maar die wel degelijk belangrijk zijn.
Zelf ben ik op het moment alles op een rij aan het zetten en aan het afwegen. Ik neig er op dit moment naar om dit te gaan doen, maar de definitieve keuze is nog lang niet gemaakt.
Zaken als belasting, verzekeringen, salaris, vaste lasten in nederland, secondaire voorwaarden die een werknemer kan stellen, etc. etc. ben ik nog aan het uitzoeken, maar alle input is meer dan welkom.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• r.e.s
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 06-05 18:12
Misschien is het ook handig om wat meer over je achtergrond te vertellen. Woon je bijvoorbeeld samen en heb je kinderen. Mag je gezin mee, en wordt je extra beloond door je werkgever voor het uitvoeren van deze opdracht? etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Tja wat wil je horen?

Op zich is het niet heel erg lastig zolang je 'gewoon' werknemer bent in het buitenland voor een buitenlands bedrijf. In dat geval moet je vrijwel alles in het buitenland regelen. Houd er alleen wel even rekening mee dat je buiten het Nederlandse sociale stelsel valt. Voor volledige AOW opbouw zul je dus bij moeten betalen in Nederland aan de sociale verzekeringsbank.

En hoe het bevalt, tja dat is zo persoonlijk en ook op welk vlak? Nu zat ik zelf met een afstudeerthesis bij onze oosterburen (waar ik eigenlijk gewoon fulltime soort van werkte (alleen was er geen werk :P). Qua bedrijf is het me heel slecht bevallen (cultuur verschil, valse beloftes, bedrijfspolitiek en een manager die van mening/inzicht is veranderd), de andere kant, het sociale leven is me erg goed bevallen. Jezelf openstellen is alles natuurlijk en werkte ook nog wel redelijk tussen de native duitsers. ;)

Bereid je er wel op voor dat als je iets met de lokale instanties moet doen dat je of de taal moet spreken of het door iemand moet laten doen. Ik sprak op dat moment redelijk Duits maar had werkelijk elk woord Duits dat ik kon nodig.

[ Voor 11% gewijzigd door GoldenSample op 30-10-2014 11:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rannasha
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 06-05 10:53

Rannasha

Does not compute.

GoldenSample schreef op donderdag 30 oktober 2014 @ 11:55:
Op zich is het niet heel erg lastig zolang je 'gewoon' werknemer bent in het buitenland voor een buitenlands bedrijf. In dat geval moet je vrijwel alles in het buitenland regelen. Houd er alleen wel even rekening mee dat je buiten het Nederlandse sociale stelsel valt. Voor volledige AOW opbouw zul je dus bij moeten betalen in Nederland aan de sociale verzekeringsbank.
Dat hangt er dus vanaf of de OP daadwerkelijk voor een buitenlands bedrijf gaat werken (of de buitenlandse tak van een internationaal bedrijf) of dat hij werkzaam blijft "in Nederland", maar gedetacheerd is naar het buitenland. In het laatste geval blijft de AOW premie wel gewoon doorlopen. Zie ook: http://www.rijksoverheid....d-ga-wonen-of-werken.html

Dit zal iets zijn wat HR of anders de leidinggevende wel weet.

Als de baan wel gerekend wordt als zijnde een buitenlandse baan, dan moet je gaan nadenken of je zelf AOW-premie wil gaan afdragen. Ik heb gekozen om dit niet te doen, nu ik in het buitenland werk, omdat het land waar ik werk een eigen AOW-achtig systeem heeft. Maar in een land als Oman ligt dat misschien anders. Dan nog kun je kiezen om gewoon geen premie te betalen en wat je over houdt in een eigen pensioenpotje stoppen. Het is goed mogelijk dat dat aan het eind van de rit meer oplevert.

|| Vierkant voor Wiskunde ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardbeg10
Inderdaad, misschien nog iets meer achtergrond informatie:

M’n salaris is nog niet bekend, maar ik vroeg me af of het mogelijk/verstandig is om zelf hieraan eisen te stellen?
Achteruit zal ik er overigens zeker niet op gaan. Maar rijk zal ik er op de korte termijn (6 maandjes die ik daar zit) ook zeker niet van worden. Een beloning zal zich dus vooral op de lange termijn voordoen, door meer carriere mogelijkheden etc.

Misschien is het ook het vermelden waard dat Ik al enige ervaring in het buitenland heb: Enkele studiereizen buiten Europa (onder andere naar de Emiraten en China) en een half jaar backpacken door Australië.
Cultuurverschillen zijn natuurlijk altijd lastig. Maar zelf een open mind hebben en tolerant zijn is, denk ik, al meer dan helft.

Privé, tja… Dat houd ik ook liever privé ;-) Ik hoop dat dat geen probleem is, maar ik denk dat het voor de discussie hier niet relevant is wat m’n betere helft/ouders/familie/vrienden etc. ervan vinden.
Wel denk ik dat, voor zover ik in de glazen bol kan kijken, de komende jaren de drempel alleen hoger zal worden.

Het is overigens een interne vacature, ik ga dus m’n normale werk voor dezelfde werkgever doen, alleen dan in het buitenland. Ik moet inderdaad nog met HR overleggen hoe dat er precies uit gaat zien.
De opmerkingen over de AOW vind ik ook interessant, had ik zelf nog niet direct aan gedacht, maar is zeker belangrijk. Dus daar ga ik me in verdiepen!

@ GoldenSample:
Wat beviel je overigens zo slecht aan het bedrijf? Kende je het bedrijf van te voren gewoon niet, of zijn er dingen die je vooraf (met de ervaring van nu) misschien anders had gedaan? En natuurlijk het belangrijkste: Zou je het nog steeds doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• creator1988
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 06-05 16:50
Ardbeg10 schreef op donderdag 30 oktober 2014 @ 12:18:
M’n salaris is nog niet bekend, maar ik vroeg me af of het mogelijk/verstandig is om zelf hieraan eisen te stellen?
Achteruit zal ik er overigens zeker niet op gaan. Maar rijk zal ik er op de korte termijn (6 maandjes die ik daar zit) ook zeker niet van worden. Een beloning zal zich dus vooral op de lange termijn voordoen, door meer carriere mogelijkheden etc.
Ik neem aan dat je als expat gaat? Bij ons krijg je normaal salaris, buitenlandtoeslag en huis/auto/scholing/alles betaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SerealKiller
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:36

SerealKiller

Fas est et ab hoste doceri

Zelf twee uitstapjes gedaan naar de VS en Oostenrijk, tevens part-time gewerkt voor een buitenlands bedrijf waarbij ze jou naar locaties over de hele wereld vliegen.

Ik denk dat het belangrijkste punt om over na te denken is ; voor minstens een half jaar.
Als jij hier in stapt met het idee om maar voor een half jaar naar Oman te gaan dan zou ik mij niet al te druk maken over verloren AOW opbouw, of eventueel een huis/appartement in Nederland. Een half jaar is zo voorbij, en voor je het weet zit je weer aan de aardappelen in de polder.

Echter,
Voorkom een lagere AOW
Als u niet verzekerd bent voor de AOW, krijgt u bij het bereiken van uw AOW-leeftijd een lager AOW-pensioen. Voor ieder jaar dat u niet verzekerd bent, krijgt ulater 2% minder AOW.. U voorkomt dit door u vrijwillig te verzekeren voor de AOW.
http://www.svb.nl/int/nl/...nl_wonen_werken/index.jsp

Wanneer dat half jaar ineens een jaar wordt, of 2 jaar zelfs, dan zul je er nu al rekening mee moeten gaan houden om jezelf hiervoor te verzekeren.

Let ook op dat de situatie waarin jij terugkeert in Nederland anders kan zijn na 1 of 2 jaar. Vriendschappen verwateren, economische situatie veranderd, het kan dus zijn dat je na een buitenlandse periode je weer helemaal moet heroriënteren in Nederland

War is the only proper school of the surgeon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• foto
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 06-05 14:05
Ik werk nu 6 jaar in de olie en gas industrie...
Ik ben op alle continenten werkzaam geweest... En kan het je alleen maar aanraden om te doen!!!

Wat wel belangrijk is, is dat je vrouw/vriendin er achter staat, en eventueel mee gaat. Zelf ben ik kinderloos en mijn vriendin vind het prima, dus dat maakt het makkelijker, ik snap dat je je prive situatie niet te veel bekend wil maken hier, maar het is wel een belangrijke factor. Daarnaast zaken als doe je aan sport in een elftal, heb je veel contact met je vrienden in Nederland, besef je goed dat deze mensen allemaal door gaan, en dat je dingen zult missen in Nederland.

Een ander belangrijk punt is jaloezie, mensen zullen het al snel als een soort vakantie zien (wat het niet is, maar leg dat maar weer eens netjes uit...). Hierdoor ben ik ook vrienden/familie kwijt geraakt of is het contact met deze mensen heel anders geworden...Ook heb ik bij veel collega's relaties zien stuk lopen door het werk in het buitenland.

Wat ik me af zou vragen bij Oman is, waar kom je te wonen? of zit je 6 maanden in een compound?
Daarnaast wat worden je werktijden? 12uur per dag? of minder? en werk je in de weekenden door of niet?
En wat is je functie, heb je ervaring met mensen uit Oman? En hun werkwijze?

Veel succes met je keuze...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardbeg10
foto schreef op donderdag 30 oktober 2014 @ 13:23:
Ik werk nu 6 jaar in de olie en gas industrie...
Ik ben op alle continenten werkzaam geweest... En kan het je alleen maar aanraden om te doen!!!

Wat wel belangrijk is, is dat je vrouw/vriendin er achter staat, en eventueel mee gaat. Zelf ben ik kinderloos en mijn vriendin vind het prima, dus dat maakt het makkelijker, ik snap dat je je prive situatie niet te veel bekend wil maken hier, maar het is wel een belangrijke factor. Daarnaast zaken als doe je aan sport in een elftal, heb je veel contact met je vrienden in Nederland, besef je goed dat deze mensen allemaal door gaan, en dat je dingen zult missen in Nederland.

Een ander belangrijk punt is jaloezie, mensen zullen het al snel als een soort vakantie zien (wat het niet is, maar leg dat maar weer eens netjes uit...). Hierdoor ben ik ook vrienden/familie kwijt geraakt of is het contact met deze mensen heel anders geworden...Ook heb ik bij veel collega's relaties zien stuk lopen door het werk in het buitenland.

Wat ik me af zou vragen bij Oman is, waar kom je te wonen? of zit je 6 maanden in een compound?
Daarnaast wat worden je werktijden? 12uur per dag? of minder? en werk je in de weekenden door of niet?
En wat is je functie, heb je ervaring met mensen uit Oman? En hun werkwijze?

Veel succes met je keuze...
toon volledige bericht
Thnx voor je reactie! De vragen die jij stelt zijn inderdaad allemaal zaken waar ik nog een antwoord op wil. Wel ook goed om over de werktijden duidelijkheid te hebben, stond nog niet op m'n lijstje ;-)
Vraagje aan jou, als je het niet erg vind: Heb jij eigenlijk ervaring met het Midden-Oosten? Zelf ben ik twee weken in de Emiraten geweest, volgens mij op heel veel gebieden vergelijkbaar met Oman. Maar ik heb er nog nooit gewerkt, dus mijn vooostelling van hun werkwijzes is relatief beperkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• foto
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 06-05 14:05
Ardbeg10 schreef op donderdag 30 oktober 2014 @ 16:06:
[...]

Thnx voor je reactie! De vragen die jij stelt zijn inderdaad allemaal zaken waar ik nog een antwoord op wil. Wel ook goed om over de werktijden duidelijkheid te hebben, stond nog niet op m'n lijstje ;-)
Vraagje aan jou, als je het niet erg vind: Heb jij eigenlijk ervaring met het Midden-Oosten? Zelf ben ik twee weken in de Emiraten geweest, volgens mij op heel veel gebieden vergelijkbaar met Oman. Maar ik heb er nog nooit gewerkt, dus mijn vooostelling van hun werkwijzes is relatief beperkt.
Ja ik heb ervaring in het midden oosten...Het is anders maar het verschilt ook zeker van welk land in het midden-oosten je zit...Oman is een van de gemoedelijkere landen van het midden-oosten

Zie DM voor nadere uitleg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rannasha
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 06-05 10:53

Rannasha

Does not compute.

Controleer ook even of je zorgverzekering eventuele medische kosten volledig dekt tijdens je verblijf. En wat de staat van de medische faciliteiten daar is en/of in hoeverre je kostenloos gerepatrieerd kan worden bij ernstige ziekte / ongevallen. Als je huidige dekking onvoldoende is, zou ik aan het bedrijf vragen om die dekking aan te vullen middels een verzekering die door hen wordt geregeld of door een extra vergoeding (zodat je het zelf kun regelen).

|| Vierkant voor Wiskunde ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeveloperNL
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 24-06-2024
Ardberg10, ik ben zelf net voor een kort project in Dubai geweest. Mijn korte ervaring en gesprekken daar is: zorg dat alles geregeld is. Je prive situatie is het belangrijkste in deze. Ik weet niet hoe ik Dubai met Oman moet vergelijken, maar als je kinderen hebt is het belangrijk dat je werkgever hier een riante onkostenvergoeding voor geeft. Een basisschool voor 1 kind is ongeveer 15000 euro per jaar. Daarnaast wil je wel in een normaal gebied wonen (waar andere expats wonen), normaal gesproken betaald je werkgever hier ook voor. Als je met partner gaat: zorg ook dat haar medische kosten geregeld zijn. Als je een kind hebt en je bent niet getrouwd, kijk dit even goed na. Volgens mij zijn ze daar behoorlijk streng in dat soort landen. Werk ethiek is ook iets anders dan in NL. 9-5 mentaliteit bestaat er niet (en overuren worden niet betaald) :)

Als ik alleen was, zou ik voor langere periode willen werken daar, maar ben zelf net getrouwd en ik zou het met partner niet aandurven (ik heb liever een leuke relatie, dan ten koste van alles een betere carriere).
Daarnaast die hitte. Ik vond het moeilijk om er aan te wennen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardbeg10
DeveloperNL schreef op donderdag 30 oktober 2014 @ 19:06:
Ardberg10, ik ben zelf net voor een kort project in Dubai geweest. Mijn korte ervaring en gesprekken daar is: zorg dat alles geregeld is. Je prive situatie is het belangrijkste in deze. Ik weet niet hoe ik Dubai met Oman moet vergelijken, maar als je kinderen hebt is het belangrijk dat je werkgever hier een riante onkostenvergoeding voor geeft. Een basisschool voor 1 kind is ongeveer 15000 euro per jaar. Daarnaast wil je wel in een normaal gebied wonen (waar andere expats wonen), normaal gesproken betaald je werkgever hier ook voor. Als je met partner gaat: zorg ook dat haar medische kosten geregeld zijn. Als je een kind hebt en je bent niet getrouwd, kijk dit even goed na. Volgens mij zijn ze daar behoorlijk streng in dat soort landen. Werk ethiek is ook iets anders dan in NL. 9-5 mentaliteit bestaat er niet (en overuren worden niet betaald) :)

Als ik alleen was, zou ik voor langere periode willen werken daar, maar ben zelf net getrouwd en ik zou het met partner niet aandurven (ik heb liever een leuke relatie, dan ten koste van alles een betere carriere).
Daarnaast die hitte. Ik vond het moeilijk om er aan te wennen.
Dubai ben ik ook al geweest (dat was een keer in juni) en dat was inderdaad héél warm... Van die hitte kon ik me van te voren inderdaad echt geen voorstelling maken.

Maar ik vraag me vooral af hoe Dubai zich verhoudt tot Oman, voor wat betreft samenleving. Ik lees namelijk veel dat Oman gemoedelijker is, gelukkig maar, maar weet iemand misschien hoe je dat precies merkt in het werk daar?
Hoe lang ben je eigenlijk in Dubai geweest?

[ Voor 4% gewijzigd door Ardbeg10 op 31-10-2014 13:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Don Quijote
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 23:21

Don Quijote

El Magnifico

Wat redelijk uit maakt is of je op je Nederlandse contract werkzaam bent, of naar een local contract gaat. Zelf ben ik twee jaar geleden een soortgelijke uitdaging aan gegaan en heb ik een half jaar in San Francisco gewoond. Hierbij bleef ik officieel in dienst in Nederland, en was ik daar op uitzendingsbasis. Dit betekende dat ik mijn NL salaris bleef ontvangen, ik een mooi betaald appartement kreeg in SF en iedere dag een onkosten vergoeding kreeg. Prachtige ervaring, levert goed geld op, en het is maar een half jaar dus zelfs als het tegenvalt ben je zo terug.

Op dit moment ben ik weer in gesprek over een uitzending, maar dit keer op compleet andere voorwaarden. Zoals het er nu naar uit ziet zal ik twee jaar lang naar New York verkassen, waarbij ik officieel in dienst zal gaan bij het US kantoor. In vergelijking met de eerdere uitzending, krijg ik nu een US salaris op een US bankrekening, wordt mijn woning niet betaald, en krijg ik geen dagelijkse onkosten vergoeding.

Dit zijn twee compleet verschillende situaties, met verschillende voors en tegens. Ik wil je via een DM best vertellen wat voor onkostenvergoedingen ik heb gekregen, wat wel en niet is betaald etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardbeg10
DivWhis schreef op vrijdag 31 oktober 2014 @ 13:35:
[...]
Ik wil je via een DM best vertellen wat voor onkostenvergoedingen ik heb gekregen, wat wel en niet is betaald etc.
Graag, ik zou het zeker waarderen als je wat informatie zou willen delen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaak86
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 04-05 07:39
Voor je AOW-opbouw is het volgende van belang.

Stap 1: Inwonerschap
Als jij 6 maanden naar het buitenland gaat en de intentie hebt om na 6 maanden terug te komen, dan blijf je (fiscaal) inwoner van Nederland. Als hoofdregel loopt je AOW-opbouw door. Overigens zul je je inkomsten ook in je Nederlandse aangifte inkomstenbelasting moeten verantwoorden als jij inwoner van Nederland bent.

Stap 2: Buitenlandse werkgever?
Als inwoner van Nederland ben je toch niet verzekerd voor de AOW indien je gedurende een aaneengesloten periode van ten minste drie maanden uitsluitend (dus geen één dag in NL!) arbeid verricht voor een buitenlandse werkgever. Blijf je in dienst van een Nederlandse werkgever, dan blijf je sowieso verzekerd voor de AOW. Kijk dus goed of je voor je werkzaamheden in het buitenland in dienst treedt van een buitenlandse (concern)vennootschap.
Pagina: 1