FPS drops in games na bios update / reset

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mick1990
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online
Maandag heb ik mijn bios een update gegeven naar de laatste versie en sindsdien krijg ik of FPS drops of microstutter tijdens het gamen. Om een voorbeeld te geven: met Battlefield 4 op Low settings met 1080p heb ik tussen de 20 - 45 fps. Op High zelfs 10 fps... Normaal heb ik daar gewoon strak 60 fps met high settings. Ik had toevallig een aantal dagen daarvoor een nieuwe GPU gekocht (GTX 780) dus in eerste instantie dacht ik dat het daar aan zou moeten liggen. Maar met mijn oude GPU (GTX 660 Ti) had ik hetzelfde probleem. Diverse drivers etc geprobeerd, windows opnieuw geïnstalleerd, maar niets mocht helpen.

Na een tip op internet kwam ik erachter dat in Battlefield 4 een optie is om het gebruik van de CPU en GPU te laten zien. Uit die grafiek bleek al snel dat de CPU erg aan het spiken was. En aangezien ik met Low met beide videokaarten ineens erg weinig frames produceerde ga ik er eigenlijk vanuit dat het probleem bij de CPU zou moeten liggen. Ik heb toen met CPU-Z de CPU uitgelezen en die draaide gewoon netjes op volle snelheid. Na heel veel verschillende combo's testen in het BIOS, zoals Intel EIST uitzetten, C3/C7 states uitzetten etc, ben ik erachter gekomen dat toen ik mijn CPU een minuscule overclock had gegeven van 3,4 GHz naar 3,5 GHz dat ik ineens weer strak 60 FPS had en microstutter in iets minder CPU intensieve games zoals Far Cry 3 compleet was verdwenen. Daarna heb ik de overclock weer teruggedraaid en het systeem presteerde weer zoals vanouds.
Deze ochtend heb ik mijn BIOS een reset gegeven en verrek: weer FPS drops!! Na hetzelfde truukje met eerst overclocken, daarna een reboot en weer op stock speed presteert het systeem gewoon weer zoals vanouds. Ik vind dit echt bizar aangezien elke software aangeeft dat de CPU gewoon op volle snelheid loopt.

Systeem:
i5 4670k
Gigabyte z87n-Wifi met F6 bios
Asus GTX 780
8 GB DDR
Win7 Home premium 64bit

Iemand een idee wat dit in godsnaam zou kunnen zijn?

Edit:
Cinebench CPU 408 punten, GPU 72 fps na bios reset (Intel EIST en Turbo mode uit)
Cinebench CPU 492 punten, GPU 117 fps na 'truukje' (Intel EIST en Turbo mode uit)

[ Voor 4% gewijzigd door Mick1990 op 30-10-2014 00:22 ]

WP: Mitsubishi SUZ-SWM40 VA + EHST20D-VM2D | WTW: Zehnder E300

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yannick97
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 00:22
De CPU zou het allemaal makkelijk aan moeten kunnen... wat is de snelheid waarmee je RAM draait? Bekijk dat is even in CPU-Z, daar geeft hij wel maar de helft van de snelheid (als het goed is) aan omdat je RAM Dual-Channel is. ;)

Gaming Rig | Race Rig [P1-X, Simucube 2 Pro, HE Sprint pedals, CSS SQ V1.5, HE HB, Seat: Sparco Pro 2000 II] | iRacing profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 20:58

Nemesizz

Untouchable

Yannick97 schreef op donderdag 30 oktober 2014 @ 08:50:
De CPU zou het allemaal makkelijk aan moeten kunnen... wat is de snelheid waarmee je RAM draait? Bekijk dat is even in CPU-Z, daar geeft hij wel maar de helft van de snelheid (als het goed is) aan omdat je RAM Dual-Channel is. ;)
Dual-Channel en Double Data Rate (goh, DDR :P ) zijn 2 verschillende dingen.
Dual-Channel zegt wat over de bandbreede, terwijl programma's als CPU de snelheid in Mhz neerzetten (echte Mhz, wat de helft is van de geadverteerde 'effectieve' snelheid).

Als je 1 latje gebruikt, heb je nog gewoon DDR, dus als je bijvoorbeeld een 667Mhz (effectief) module hebt zal een programma als CPU-z zeggen dat je 333Mhz is.

Als je 2 latjes gebruikt, heb je nog steeds 667Mhz en zal CPU-z nog steeds zeggen dat het 333Mhz is.

Dual-Channel, dan verdubbeld je bandbreedte, maar je aantal Mhz blijft hetzelfde.

Dus Dual-Channel en DDR zijn niet hetzelfde, en die 2 worden (te) vaak door elkaar gehaald.

*EDIT*
Overigens kan dat het probleem van de TS niet zijn. Zelfs met single-channel krijg je geen FPS drops zo drastisch als dat.

Vraag me eerder af waarom TS een BIOS update heeft gedaan?
BIOS update is niet zoiets als een nieuwe driver downloaden, als je geen problemen hebt update dat ding dan niet, de kans dat er wat mis gaat of problemen bijkomen is veel groter. Je krijgt er niet (tenzij expliciet vermeld) geen extra performance van uit je hardware (alleen eigenlijk als het een probleem oplost).

[ Voor 19% gewijzigd door Nemesizz op 30-10-2014 10:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mick1990
  • Niet online
Ik heb mijn BIOS een update gegeven omdat deze maand Intel EIST en Turbo Boost regelmatig bleven hangen. Daarvoor echt nooit problemen mee gehad. Sindsdien had ik trouwens ook wel eens een performance dip, maar veel minder dan nu het geval is. De CPU bleef dan op volle snelheid lopen i.p.v. terugklokken en dat resulteerde zich niet alleen in een harder draaiende fan, maar ook een stuk hoger energieverbruik. Daarnaast stond in de changelog het volgende:
Enhanced Intel K-sku CPU performance
De temp van de CPU is nooit boven de 65 graden uitgekomen, dus ik kan me ook niet voorstellen dat hij dan aan het throttlen was. Heb de BIOS update wel via het BIOS zelf gedaan; updaten via windows vind ik altijd maar eng. Na de BIOS update werkte EIST gewoon weer en bleef Turbo Boost ook niet meer hangen. Maar twee dagen later speelde ik weer eens Far Cry 3 en ik merkte daar al regelmatig microstutter. Daarna BF4 geprobeerd en hoppa 20 fps met low.

Mijn systeem werkt nu wel weer gewoon prima, maar het blijft wel gewoon hartstikke vaag. Waar ik dan ook een beetje bang voor ben is dat mijn systeem nu alsnog niet het maximale eruit haalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mick1990
  • Niet online
Bios opnieuw geflashed. Heeft niet geholpen. Nog wat testjes gedaan met cinebench:

1: Bios default met alles op auto (ofwel cpu multiplier 34 en Turbo boost 3,6 GHz (multiplier 36) voor 4 cores) score 448
2: Cpu multiplier op 36, Turbo boost disabled. Komt op hetzelfde neer als test 1 alleen handmatig ingesteld i.p.v. auto, score 528 ( 8)7 )
3: Cpu multiplier op 34, Turbo boost enabled maar werkt niet, score 517
4: Cpu multiplier op auto, Turbo boost disabled, score 412

In alle gevallen geeft CPU-Z gewoon 3,4 GHz of 3,6 GHz in het geval van Turbo boost aan...

Dus als ik de multiplier handmatig op 34 (3,4 GHz) zet zonder turbo boost dan heb ik een hogere score dan multiplier op auto met Turbo boost op 3,6 GHz. Ik snap er echt geen moer meer van... Lijkt wel alsof er een of andere bug in zit. Iemand nog suggesties / tips?

[ Voor 5% gewijzigd door Mick1990 op 30-10-2014 15:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Nemesizz schreef op donderdag 30 oktober 2014 @ 10:54:
Dual-Channel en Double Data Rate (goh, DDR :P ) zijn 2 verschillende dingen.
Dual-Channel zegt wat over de bandbreede
En hoezo zou Double Data Rate niets zeggen over de bandbreedte? Dat is juist wat effectief een dubbele bandbreedte geeft! Dual channel zegt alleen iets over het lezen en schrijven van/naar het werkgeheugen.

[ Voor 10% gewijzigd door CH4OS op 30-10-2014 15:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meekoh
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 12-07 09:05
Mick1990 schreef op donderdag 30 oktober 2014 @ 15:13:
Bios opnieuw geflashed. Heeft niet geholpen. Nog wat testjes gedaan met cinebench:

1: Bios default met alles op auto (ofwel cpu multiplier 34 en Turbo boost 3,6 GHz (multiplier 36) voor 4 cores) score 448
2: Cpu multiplier op 36, Turbo boost disabled. Komt op hetzelfde neer als test 1 alleen handmatig ingesteld i.p.v. auto, score 528 ( 8)7 )
3: Cpu multiplier op 34, Turbo boost enabled maar werkt niet, score 517
4: Cpu multiplier op auto, Turbo boost disabled, score 412

In alle gevallen geeft CPU-Z gewoon 3,4 GHz of 3,6 GHz in het geval van Turbo boost aan...

Dus als ik de multiplier handmatig op 34 (3,4 GHz) zet zonder turbo boost dan heb ik een hogere score dan multiplier op auto met Turbo boost op 3,6 GHz. Ik snap er echt geen moer meer van... Lijkt wel alsof er een of andere bug in zit. Iemand nog suggesties / tips?
Ik weet niet precies hoe je BIOS in elkaar steekt, maar sommige BIOSsen hebben een aan auto de CPU + mem clocks vastzitten.
Wellicht dat je BIOS, na de update op auto stand wat lagere mem clocks pakt?

Computer says no

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 20:58

Nemesizz

Untouchable

CptChaos schreef op donderdag 30 oktober 2014 @ 15:18:
[...]
En hoezo zou Double Data Rate niets zeggen over de bandbreedte? Dat is juist wat effectief een dubbele bandbreedte geeft! Dual channel zegt alleen iets over het lezen en schrijven van/naar het werkgeheugen.
De manier hoe het in de post van Yannick97 staat wekt de suggestie dat de reden van de effectieve snelheid door dual-channel komt, wat niet het geval is. De effectieve snelheid komt door double-data-rate.
Want volgens de beredenering van Yannick zou 1 module dus ineens maar op (in mijn voorbeeld) 333Mhz draaien, terwijl in werkelijkheid hij nog steeds (effectief) op 667Mhz draait.

Het is een beetje rot uit te leggen, maar daar kwam het op neer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mick1990
  • Niet online
Ik denk dat ik er (bijna) uit ben! Bij default bios settings staat alles op auto, zo ook de Uncore Frequency. In CPU-Z zag ik dat de North Bridge Frequency dan fixed op 800 MHz staat. Deze gaat ook niet omhoog bij CPU belasting. Nu heb ik enkel de Uncore Clock Multiplier handmatig op 34 gezet i.p.v. auto, en nu lijkt alles weer vanouds te werken. Turbo boost werkt goed, EIST werkt goed, en ik krijg nu zelfs in Cinebench een CPU score van 540.

Uncore Clock fixed op 34:
Afbeeldingslocatie: http://oi58.tinypic.com/15zpc0w.jpg

Uncore Clock op auto:
Afbeeldingslocatie: http://oi58.tinypic.com/6sua1e.jpg

Best wel vreemd aangezien Uncore Clock op auto in het bios wordt weergegeven als 34. Had het toch wel degelijk met het geheugen te maken ;) Ik wil jullie allemaal hartelijk bedanken voor het meedenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mick1990
  • Niet online
Toch te vroeg gejuicht. Met de Uncore op 34 i.p.v. auto loopt het 9 van de 10 keer goed. Na een tijdje gamen merk ik dat ik last van framedrops krijg. Opvallend is dat dit enkel voorkomt bij CPU-intensieve games zoals BF4. Met Alien Isolation nergens last van. Als ik framedrops krijg, de game afsluit en dan een Cinebench CPU test doe dan is de score vrij laag, doe ik een GPU score dan is deze gewoon zoals het hoort. Doe ik een reboot dan werkt het systeem weer naar behoren.

Om een beeld te krijgen van mijn Cinebench scores, alle oranje gekleurde zijn van mij:

Afbeeldingslocatie: http://oi62.tinypic.com/4r2hzr.jpg

Ik heb al een memtest gedaan en een nachtje Prime95 samen met FurMark. Systeem is gewoon hartstikke stabiel verder. Ook als ik CPU-Z of AIDA64 raadpleeg dan zijn alle waardes gewoon goed:

- CPU 3,4 GHz
- North Bridge 3,4 GHz
- GPU op volle snelheid
- DDR heeft goede snelheid

Wat mij betreft zou het dus of aan het moederbord moeten liggen (zeker omdat het na de BIOS update veel vaker voorkomt dan ervoor), of de CPU. Iemand een idee of dit te testen valt zonder het vervangen van onderdelen?

Edit: Never mind, Battlescreen op mijn 2e monitor was de oorzaak.

[ Voor 3% gewijzigd door Mick1990 op 16-11-2014 22:21 ]

Pagina: 1