Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• ransbal
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12:33
In onze keuken hebben wij destijds 8 GU10 Halogeen spots van 50 watt laten inbouwen samen met een dimmer: Busch Jaeger touch dimmer tronic 60-420VA inbouw 6593 U-500, nu LED betaalbaar is geworden heb ik 8 5w led spots aangeschaft (dimbaar) maar helaas is de dimmer 'te zwaar' om alle 8 leds fatsoenlijk te kunnen dimmen. Met 6 leds en 2 halogeen spots werkt de dimmer wel fatsoenlijk. Is het mogelijk om deze dimmer (best wel duur ding) wel met 8 leds te kunnen laten werken? Ik heb basis electronica kennis (weet bv wat een weerstand, relais, transistor is/doet en kan solderen) maar dit vind ik wel lastig..

Enige hulp is dus welkom :)

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Zonder schema en openmaken zeg ik
Meer belasting er aan hangen dus Meeer ledspots ? maat zijn dit officeel wel dimbare spots die je hebt gekocht ?

Iperf

• keur0000
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-09-2024

keur0000

-------- N O N E --------

De dimmer heeft een minimale last nodig om de triac in geleiding te laten komen.
Deze dimmer kan dus niet overweg met je LED spots want hij heeft dus minimaal een last nodig van 60VA.

8x 5 = 40VA

Bovendien zijn 230V LED spots een waar drama om te dimmen, en moeten deze er ook voor geschikt zijn. De harmonischen die de LED lampjes voortbrengen zijn echt een drama :X , kan je zien op een scope en dan begrijp je gelijk waarom standaard dimmers en niet mee om kunnen gaan.

Om LED te kunnen dimmen heb je 2 dingen nodig;
- de LED moet het aankunnen (de elektronica in de LED dan)
- de dimmer moet met de zeer lage belasting en overige rotzooi om kunnen gaan.

[ Voor 54% gewijzigd door keur0000 op 29-10-2014 21:57 ]

Bron: SR. Engineer met +40 jaar ontwerp/werkervaring in het bouwen van o.a. datacenters ;)

• ransbal
dat wordt dus openschroeven en kijken of de triac vervangen kan worden?

Overigens, de 6 leds die er nu in zitten doen het perfect als zijnde een dimbare led :)

[ Voor 39% gewijzigd door ransbal op 29-10-2014 22:00 ]

• keur0000

keur0000

wat dacht je van de hele sturing VOOR de triac, daar zit het probleem in, niet de triac zelf. Die kan het wel.

Bron: SR. Engineer met +40 jaar ontwerp/werkervaring in het bouwen van o.a. datacenters ;)

• keur0000

keur0000

Hulpje ;) en suc6
https://www.google.nl/?gw...r+schema&revid=1289798697

PS de driver zit in je LED lampje.

Om eerlijk te zijn, niet aan beginnen ....

[ Voor 12% gewijzigd door keur0000 op 29-10-2014 22:04 ]

• ransbal
keur0000 schreef op woensdag 29 oktober 2014 @ 22:01:
wat dacht je van de hele sturing VOOR de triac, daar zit het probleem in, niet de triac zelf. Die kan het wel.
met mijn klok-klepel electronica kennis ga ik dat dus niet redden... chips :( Zijn er andere oplossingen om toch 8 leds aan te sluiten? Met een vermogens weerstand bijvoorbeeld?

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

remote change ..

Het minimale vermogen is om de dimmer die in serie staat met een lamp genoeg vermogen te geven om te laten werken.

Er is echter ruimte voor een nul als ik de aansluit schema's bekijk
http://www.busch-jaeger-c...dukt=56034133#prettyPhoto

Afbeeldingslocatie: http://www.busch-jaeger-catalogue.com/files/images_ONLINE/a_6593u_a.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.busch-jaeger-catalogue.com/files/images_ONLINE/f_6593U.jpg
dan heb je kans dat hij ook voor vermogens van 0 to 60 werkt maar ik garandeer je helemaal niets

[ Voor 7% gewijzigd door Fish op 29-10-2014 22:11 ]

Iperf

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18:38
Wat is er mis om hem in de 6+2 configuratie te gebruiken en ondertussen de tijd uit te zitten tot een nieuwe dimunit voor een fatsoenlijke prijs gescoord kan worden?

• ransbal
Als ik het schema goed lees moet ik dan additioneel de Nul ook aansluiten? Er veranderd dan niks aan de opgegeven belasting. Volgens de handleiding: "De N-aansluiting is alleen in uitzonderingsgevallen nodig (bijvoorbeeld bij geruisontwikkeling wanneer er een elektronische transformator is aangesloten in uitgeschakelde toestand! Deze heeft geen invloed op geluiden van de aangesloten transformator in ingeschakelde toestand"

Heb een vermogens weerstand gevonden: http://www.elektronica-sh...Vermogensweerstanden.html kan ik daar wat mee? Volgens belasting dan wel icm met een heatsink, maar dan heb ik wel gelijk gekleurde verlichting in de keuken..

• ransbal
Rukapul schreef op woensdag 29 oktober 2014 @ 22:18:
Wat is er mis om hem in de 6+2 configuratie te gebruiken en ondertussen de tijd uit te zitten tot een nieuwe dimunit voor een fatsoenlijke prijs gescoord kan worden?
niet zo heel veel, maar als er een oplossing voorhanden, waarom dan niet toepassen :)

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

svp niet dubbelposten

ransbal schreef op woensdag 29 oktober 2014 @ 22:19:
Als ik het schema goed lees moet ik dan additioneel de Nul ook aansluiten? Er veranderd dan niks aan de opgegeven belasting. Volgens de handleiding: "De N-aansluiting is alleen in uitzonderingsgevallen nodig (bijvoorbeeld bij geruisontwikkeling wanneer er een elektronische transformator is aangesloten in uitgeschakelde toestand! Deze heeft geen invloed op geluiden van de aangesloten transformator in ingeschakelde toestand"

Heb een vermogens weerstand gevonden: http://www.elektronica-sh...Vermogensweerstanden.html kan ik daar wat mee? Volgens belasting dan wel icm met een heatsink, maar dan heb ik wel gelijk gekleurde verlichting in de keuken..
Nou ja dan probeer je het niet, ook goed.

Met die weerstanden trek je ..

22 ohm -> 220/22 = 10 A -> 2200 watt ... is een beetje veel
50 ohm -> 220/50 = 2.2 A -> 484 watt ... nog steeds veel

Beter ga je idd niet met het schema knoeien ..
* de vemogens vermeld bij de componenten zijn de maximale vermogens waaronder ze kunnen opereren, niet wat ze gebruiken bij 220 volt (itt tot bijv een lamp)

[ Voor 0% gewijzigd door Fish op 29-10-2014 22:28 . Reden: typos ]

Iperf

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18:38
Voor iets meer dan 75 euro kun je afaik een geschikte dimmer kopen (EAN# op preisroboter.de).

Verwijderd

had ik ook, uiteindelijk gewoon bij de ikea dimmer gehaald, heb ze al 2 jaar en ze verkopen ze nog,
doen het keurig in de keuken en in de kamer op pharox calex en osram leds
keurig is dan stil, en geen warmte uit de dimmer, gelijkmatigheid en bovenalles : geros van de kids op de knop.
ze waren iets van 12,95 of zo

en de dure dimmers ? die heb ik op marktplaats gezet voor erg veel voor een gloeilampen fanboy, en binnen een dag verkocht.
Pagina: 1