NAS: basic systeem

Pagina: 1
Acties:

• lord pipo
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 17-01 14:13
Dag Tweakers,

Ik ben op zoek naar een NAS server voor thuisgebruik, zonder de nood aan té geavanceerde functies.
Zelf ben ik nieuw tot de wereld van NAS, maar ik heb me toch al wat ingelezen op het internet.
Hieronder meer info omtrent mijn zoektocht.

Ik zoek een?
Ik ben op zoek naar een NAS om mijn media (muziek, video, foto's) centraal op te slaan, om van daaruit mijn DLNA devices te voorzien van content:
home cinema: LG HX952
TV: Samsung UE46F6500
GSM: Samsung Galaxy Ace 2
Tablet: ipad 2

Het streamen is dus mijn prioritaire doel. De NAS zou dus niet gebruikt worden voor backups.
Een NAS met één harde schijf zou voor mij dus voldoende zijn.
Ik denk dat 2TB max 4TB voldoende zou moeten zijn.

Andere vereisten:
- gemakkelijk bestanden overplaatsen naar de NAS via mijn desktop pc
- vlotte werking met bovengenoemde apparaten
- compatibel met alle gangbare audio-, video- en fotoformaten (ook HD content)
- aanstuurbaar via gsm of ipad: ik zou bvb. via de ipad willen doorgeven welk album er moet worden afgespeeld op mijn home cinema.
- laag stroomverbruik: in niet-actieve toestand zou de NAS weinig tot geen stroom mogen verbruiken (soort van slaapstand, of wake up on LAN?)
- lage geluidsproductie (toch zeker in niet-actieve stand)

Wat is je budget?
Ik heb max €200 in gedachten, dit is inclusief harde schijf.

Reeds gevonden alternatieven
- Synology DS115J
- WD My Cloud (incl 2TB HD)
- Seagate Central 4TB
- Zyxel NSA310S

De beschikbare reviews op internet geven mij jammergenoeg geen uitsluitsel welke NAS nu voor mijn behoeften geschikt is.

Graag jullie hulp :)

Verwijderd

Houd er rekening mee , als je toevallig de Synology neemt , dat dit maar een 1 BAY NAS is , waar dus maar 1 schijf in kan. Lijkt me niet heel praktisch want dan is het nut (in mijn ogen) van een NAS weg. Wat betreft de specs en wat jij er mee wilt doen , voldoen ze volgens mij allemaal.

Succes

• lord pipo
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 17-01 14:13
Backup is voor mij geen noodzaak, prioriteit is streamen van media.
Hierbij wil ik zo weinig mogelijk problemen zoals haperen of connectieverlies.
Blijkbaar is dit wel een probleem bij de kant-en-klare sets (WD mycloud en Seagate central). Iemand die dit kan bevestigen?

Verwijderd

Ik zou dan ook zeker voor de synology kiezen.

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 30 oktober 2014 @ 10:09:
Houd er rekening mee , als je toevallig de Synology neemt , dat dit maar een 1 BAY NAS is , waar dus maar 1 schijf in kan. Lijkt me niet heel praktisch want dan is het nut (in mijn ogen) van een NAS weg. Wat betreft de specs en wat jij er mee wilt doen , voldoen ze volgens mij allemaal.

Succes
Niet mee eens. Een Synology, ook met 1 bay, is een prima NAS met veel features. Met meerdere bays heb je meer capaciteit en kun je met RAID uitval opvangen. Maar RAID is geen back-up. Veel gemaakte vergissing.