Ik heb zelf een XS4all aansluiting via Reggefiber en ben tevens een (intensief) IPv6 gebruiker.
Je krijgt een vast /32 IPV4 en een vast /48 IPv6 overigens, dat is erg prettig.
Zal me beperken tot de paar dingen die mij minder goed bevallen:
1.
Je krijgt feitelijk een 802.1q koppeling met 2 VLAN's, vlan 4 is TV, vlan 6 is Internet.
Men gebruikt helaas PPPoe over het VLAN (6) interface en dat is niet prettig, om een klein aspect te noemen, veel professionele netwerkapparatuur ondersteund PPPOE wel op een fysiek interface, maar niet op een tagged subinterface. (Er zijn wat semi-werkbare workarounds voor)
2.
Men levert standaard een Fritzboz mee > Dit is echt zwaar waardeloze apparatuur. Je kunt bijvoorbeeld de DHCP opties niet aanpassen voor zaken als DNS-Servers, daardoor krijgt elke client de Fritzbox als DNS Proxy. Ansich hoeft dit geen probleem te zijn, maar die waardeloze Fritzbox kan niet met DNSSEC omgaan.
3.
IPv6 heeft af en toe wat storingen (in de backbone), ik moet zeggen dat het niet heel erg vaak is, maar een keer of 5 per jaar merk ik dat er routeringstechnisch iets niet helemaal lekker gaat.
4.
Deze is niet XS4all specifiek, maar men claimed dat men HD televisie aanbiedt, maar men biedt in praktijk SD aan, als ik het goed heb begrepen is de oorzaak dat men KPN bitstream gebruikt, dezelfde meuk die ook xDSL-gebaseerde tv faciliteert, als ik de bandbreedte meet op het tv-vlan dan kom ik meestal op streams van ergens rond de 6-8Mbit uit, verre van de 30Mbit die ik voor 1080p verwacht. De scherpte laat dan ook sterk te wensen over voor HD begrippen. (De "consumenten" gebruikerservaring is niet bijzonder slecht, maar wij techneuten weten dat het niet klopt en zien het dan ook direct... beroepsdeformatie)
Nog een kleine opmerking over jouw lijstje: Poort 25 blokkeren zou een non-item moeten zijn, dit is mijns insziens niet toegestaan (Netneutraliteit verbiedt blokkeren,). Nu weet ik dat er wat partijen zijn die "vinden" dat het gerechtvaardigd is dat men poort 25 blokkeert... maar daar wil ik graag weleens een proefproces voor willen voeren. Bijvoorbeeld onze vrienden van KPN zelf:
http://www.kpn.com/prive/klantenservice/netneutraliteit.htm
Men verkoopt het als een service aan de klant, maar ik ben van mening dat je het recht om die blokkades te weigeren.
Artikel 7.4a
1. Aanbieders van openbare elektronische communicatienetwerken waarover internettoegangsdiensten worden geleverd en aanbieders van internettoegangsdiensten belemmeren of vertragen geen diensten of toepassingen op het internet, tenzij en voor zover de betreffende maatregel waarmee diensten of toepassingen worden belemmerd of vertraagd noodzakelijk is:
a. om de gevolgen van congestie te beperken, waarbij gelijke soorten verkeer gelijk worden behandeld;
b. ten behoeve van de integriteit en de veiligheid van het netwerk en de dienst van de betrokken aanbieder of het randapparaat van de eindgebruiker;
c. om de doorgifte van ongevraagde communicatie als bedoeld in artikel 11.7, eerste lid, aan een eindgebruiker te beperken, mits de eindgebruiker daarvoor voorafgaand toestemming heeft verleend;
d. ter uitvoering van een wettelijk voorschrift of rechterlijk bevel; of
e. om tegemoet te komen aan een uitdrukkelijk verzoek van de abonnee om diensten of toepassingen op grond van door de abonnee gespecificeerde ideologische motieven te belemmeren, mits de aanbieder de abonnee voor dit verzoek geen geldelijk of ander voordeel biedt en de aanbieder de mogelijkheid om aan een dergelijk verzoek te voldoen reeds voor 1 juni 2011 aanbood.
Waarbij ik vermoed dat men lid 1b van toepassing acht. Echter is mail een majeur onderdeel van het internet en betreft het hier basisfunctionaliteit. Het argument dat er veel spam verstuurd wordt van slecht beveiligde computers doet hier niet aan af, hiervoor kan men gerichte maatregelen treffen als er daadwerkelijk misbruik vanaf jouw IP adres plaatsvindt. (á la xs4all)
Het is voor mij in het verleden reden geweest om per direct een nog lopende KPN aansluiting te beëindigen, men vond dat je maar (uitgaand) moest emailen over een relay server van KPN. Toen ik uitlegde dat dit niet gaat werken met Sender Policy Framework (SPF) gaf men aan dat je dan hun relay maar aan de SPF config moest toevoegen

Men dreigde overigens te gaan procederen om de rest van de contractduur betaald te krijgen, maar je raadt het al: Men had geen zin in het risico op mogelijk ongunstige jurispredentie. (wat ik eigenlijk wel jammer vind, had graag voor de rechter gestaan)
En puntje twee, weet niet of het voor jou belangrijk is, maar ik neem het zeker wel mee in een keuze voor een aansluitmedium/provider: Latency.
(Tevens voor mij de reden om geen eurodocsis-gebaseerde kabelaansluiting te willen)
[
Voor 47% gewijzigd door
DSmarty op 30-10-2014 08:44
]