ISP voor Tweakers beoordelen.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 13-10 13:06

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Topicstarter
Binnenkort komt hier glasvezel en ik ben dus op zoek naar een passende internetprovider. Omdat goed aan te pakken ben ik een scorelijst op aan het stellen om providers mee te beoordelen. Als Tweaker let ik natuurlijk op meer dan alleen megabit per euro. Hieronder vinden jullie mijn huidige lijst met wensen en eisen. Hebben jullie nog suggesties voor wensen? Waar letten jullie op als je een ISP uitzoekt?

kenmerkscoretoelichting
IPv615geen tunnel overhead
statisch IPv410handig
geen CGN15dubbele NAT is ellendig
vervangbare router15ik heb m'n eigen router
DNSSEC5vooruitstrevend & hart voor internet
rDNS2
Usenet5
Snelheid min(up,down)*0.01meer inet is beter
rauw ethernet (geen PPPoE)2geen overhead
MTU >=15003fragmentatie is rot
poort 25 in open3voor mailserver
poort 25 uit open3voor mailserver
geen andere blokkades10dat bepaal ik zelf wel
hotspots/fon5fijn onderweg
geen KPN(dochter)1wegens dominante marktpositie
geen verplichte extra's (tv)1ik kijk geen TV
gratis helpdesk10als ik bel is het echt stuk
direct per maand opzegbaar3
prijs per maand*-0.1
aansluitkosten + borg*-0.05

[ Voor 4% gewijzigd door CAPSLOCK2000 op 31-10-2014 11:13 ]

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Nu online

D4NG3R

kiwi

:)

Waar let ik persoonlijk op bij het uitzoeken van een ISP?

Van belangrijk naar minder belangrijk:
1, Geen xDSL - Kabel of Glas is imho de enige optie als je dit ook daadwerkelijk gebruiken kan.
2, Geen KPN (dochter) - Zeer slechte ervaring vanuit het verleden. Maar dit is puur een mening.
3, Fatsoenlijke downloadsnelheid - Geen uitleg nodig.
4, Een ISP die vecht voor mijn internetrechten - Zoals O.A. Ziggo zo lang mogelijk gepoogd heeft om de TPB blokkade tegen te gaan.
5, Fatsoenlijke uploadsnelheid - Minder belangrijk, maar wel prettig als je iets groots moet uploaden.
6, Statisch IP - Het systeem van Ziggo vind ik goed genoeg (Router uit voor >48h = meestal nieuw IP) maar liever heb ik gewoon een statisch IP. Natuurlijk wel de optie om een ander IP te krijgen als je hierom vraagt.
7, Hotspots - Verre van een must, maar wel handig als je veel op weg bent binnen steden.
8, Degelijke helpdesk - Zoals je zelf al aangeeft moet het wel heel erg kapot zijn wil ik bellen, maar als ik bel wil ik wel graag dat er iemand opneemt die op z'n minst de 101 van internetverbindingen heeft gehad, en niet als een robot de stappen op een papiertje volgt.
9, Internet los verkrijgbaar - Ik kijk nauwelijks TV en bel vrijwel altijd mobiel, waarom zou ik willen betalen voor een triple-play pakket waar ik geen gebruik van maak?
10, Opzegbaar P/M - Over het algemeen heb ik alles wel uitgezocht en vind ik het geen ramp om er een jaartje aan vast te zitten.

Ik heb nog wel meer punten, maar dat is meer iets waar ik naar kijk als ik uiteindelijk bij 1 of 2 ISP's uitgekomen ben. Dan pas vind ik die fijne puntjes echt belangrijk worden.

Ah misschien nog een mooi puntje om toe te voegen hier in het oosten van het láánd:
[rant] 0, Geen ISP die je de kop word ingedrukt en waar je bijna verplicht naar moet overstappen met veel (nadelige) gevolgen van dien. [/rant]

Wat ik mij trouwens wel afvraag, vanwaar zet jij IPv6 zo hoog in je lijst qua punten? Er word al jaren geclaimed dat IPv6 de toekomst is (Wat het ook daadwerkelijk behoort te zijn/is) maar er word nog verdomd weinig gebruik van gemaakt dat de 'gewone' mens er op dit moment al voordelen mee heeft.

[ Voor 16% gewijzigd door D4NG3R op 29-10-2014 20:34 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Topicstarter
Mooie lijst, lijkt redelijk op de mijne, bedankt voor de input.
Geen DSL had ik nog kunnen opnemen maar dat is eigenlijk niet aan de orde. Mijn missie is een glasvezelprovider uitkiezen. Ik heb nu Ziggo en op zich ben ik daar niet ontevreden over. Voor de eerlijkheid heb ik Ziggo ook in mijn lijstje van potentiele ISPs staan. Als ze nu echt het beste scoren dan zal ik overwegen om geen glasvezel te nemen, al kan ik me dat bijna niet voorstellen.
Wat ik mij trouwens wel afvraag, vanwaar zet jij IPv6 zo hoog in je lijst qua punten? Er word al jaren geclaimed dat IPv6 de toekomst is (Wat het ook daadwerkelijk behoort te zijn/is) maar er word nog verdomd weinig gebruik van gemaakt dat de 'gewone' mens er op dit moment al voordelen mee heeft.
Ik ben dan ook geen gewoon mens he :)
Ten eerste maak ik dagelijks gebruik van IPv6. Ik heb hier in huis twee dozijn (al dan niet virtuele) machines en het is voor mij erg prettig dat ik die rechtstreeks kan benaderen zonder NAT en gekke poorten te gebruiken. Ik kan zoveel poorten 22, 25 of 443 gebruiken als ik wil. IPv6 is eerlijk gezegd ook een beetje een hobby van me.
Ten tweede heb ik genoeg van ISPs (zoals die waar ik nu bij zit) die zeggen niemand ooit om IPv6 vraagt. Na vijf jaar beloven dat ze IPv6 gaan doen heb ik nu de kans om te vertrekken naar een ISP die dat wel doet. Dat IPv6 zo weinig gebruikt wordt is IMHO vooral te wijten aan de grote consumenten ISPs. In de serverwereld is men veel verder. Ik denk dat de grote ISP het zo wel prima vinden. Zij hebben veel IPv4 adressen, voor nieuwe concurrenten is er geen ruimte meer.
Ten derde is het een aanwijzing hoe de ISP in kwestie in de wereld staat. Zijn ze voortuitstrevend en proberen ze voorop te lopen of maken ze het zichzelf makkelijk en lopen ze achter.
DNSSEC heb ik om dezelfde reden op de lijst staan. Ik ben niet eens van plan om hun nameservers te gebruiken, DNSSEC kun je beter zo lokaal mogelijk doen, maar het laat wel zien wie er voorop loopt en veiligheid belangrijk vindt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Ik denk echter wel, dat als je IPv6 toch wel heel zwaar gaat laten wegen (en het eigenlijk dus een eis geworden is), denk ik dat er maar weinig ISPs over gaan blijven, helemaal als je ook nog eens geen KPN (dochter) wil. AFAIK zijn de meeste providers namelijk IPv4, er is een enkele die IPv6 aanbied en vaak is dat getunneld ook nog, maar nogmaals, ik kan er naast zitten. Overigens zijn er bij bijvoorbeeld XS4ALL af en toe nog wel wat IPv6 issues, niet elke website is dan meer te benaderen (niet uit eigen ervaring, maar van een kennis van me).

Een dubbele NAT kan je zelf natuurlijk ook voorkomen, als je zelf je eigen router mag gebruiken naar de ISP toe en je dus eigenlijk de router van de ISP er tussenuit kan laten of je moet de inkomende router in bridge laten zetten.

[ Voor 21% gewijzigd door CH4OS op 30-10-2014 00:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Douweegbertje
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 11-10 16:28

Douweegbertje

Wat kinderachtig.. godverdomme

Is er uberhaubt nog een provider in NL die email out toe laat op je eigen server? In elk geval wat voor mij enorm belangrijk is, is de ping. Het enige nadeel is dat dit niet te checken is. Ik heb hier in de flat enorme problemen gehad met een traag wijkpunt en af en toe enorm gare routings naar o.a. de UK. Nu is dit meestal provider onafhankelijk maar het is af en toe ook maar net wat een provider er aan gaat doen.

UPC bijvoorbeeld rekent een enorm ruk bedrag als ze langskomen en het probleem ligt misschien toch bij jezelf. Stel je hebt een trage lijn, en je weet vrij zeker dat het niet aan jou ligt dan komen ze met het verhaal van; "ja, we kunnen langskomen maar als we niets vinden mag jij 90 euro of 120 (weet niet meer) betalen aan kosten".

Het is het waard om eens te checken hoe andere providers dit doen, al ben ik bang dat het overal wel het zelfde verhaaltje zal zijn.

Nog een punt; kosten. Ik haal elk jaar het grapje bij UPC uit dat ik bij ze weg wil onder het mom dat hun internet gaar is. Dit resulteert altijd in een upgrade + extra korting. Zo heb ik bijna het hoogste abbo, en betaal ik amper iets :+

Een ander punt; volgens mij is de helpdesk van UPC gratis, echter alleen als je met je vaste lijn van hun belt. Heel leuk dus als alles eruit ligt. Daar moet je even rekening mee houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Douweegbertje schreef op donderdag 30 oktober 2014 @ 00:40:
Is er uberhaubt nog een provider in NL die email out toe laat op je eigen server?
Meestal enkel via smarthosts, zodat de gebruiker de SMTP van de ISP zelf moet gebruiken, zodat er gefilterd kan worden op spam.
In elk geval wat voor mij enorm belangrijk is, is de ping. Het enige nadeel is dat dit niet te checken is.
De ping is belangrijk, maar het commando ken je niet of zo? Daarnaast is de ping heel verschillend, niet alleen van en naar servers, maar ook naar wat je gebruikt. Een hoge ping is voor een website of voor een e-mailtje niet erg, dat merk je nauwelijks. Het enige waar een lage ping écht belangrijk is, is bij online gaming.
Ik heb hier in de flat enorme problemen gehad met een traag wijkpunt en af en toe enorm gare routings naar o.a. de UK. Nu is dit meestal provider onafhankelijk maar het is af en toe ook maar net wat een provider er aan gaat doen.
Nogmaals, het is ook sterk afhankelijk van het soort verkeer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Is er uberhaubt nog een provider in NL die email out toe laat op je eigen server? In elk geval wat voor mij enorm belangrijk is, is de ping. Het enige nadeel is dat dit niet te checken is. Ik heb hier in de flat enorme problemen gehad met een traag wijkpunt en af en toe enorm gare routings naar o.a. de UK. Nu is dit meestal provider onafhankelijk maar het is af en toe ook maar net wat een provider er aan gaat doen.

UPC bijvoorbeeld rekent een enorm ruk bedrag als ze langskomen en het probleem ligt misschien toch bij jezelf. Stel je hebt een trage lijn, en je weet vrij zeker dat het niet aan jou ligt dan komen ze met het verhaal van; "ja, we kunnen langskomen maar als we niets vinden mag jij 90 euro of 120 (weet niet meer) betalen aan kosten".

Het is het waard om eens te checken hoe andere providers dit doen, al ben ik bang dat het overal wel het zelfde verhaaltje zal zijn.

Nog een punt; kosten. Ik haal elk jaar het grapje bij UPC uit dat ik bij ze weg wil onder het mom dat hun internet gaar is. Dit resulteert altijd in een upgrade + extra korting. Zo heb ik bijna het hoogste abbo, en betaal ik amper iets :+

Een ander punt; volgens mij is de helpdesk van UPC gratis, echter alleen als je met je vaste lijn van hun belt. Heel leuk dus als alles eruit ligt. Daar moet je even rekening mee houden.
Xms, gebruiker van eerste uur 35 euro (ofzo) 100/100
alle poorten in en uitgaand open
ping tweakers 3ms
ipv6 werkt

helpdesk ... gruwelijk kut ...

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ALF
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 28-04 11:54

ALF

(jarig!)
Wacht maar tot je zo overgaat op telfort. Want XMS gaat langzaam over in telfort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Douweegbertje
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 11-10 16:28

Douweegbertje

Wat kinderachtig.. godverdomme

CptChaos schreef op donderdag 30 oktober 2014 @ 00:44:
[...]
Meestal enkel via smarthosts, zodat de gebruiker de SMTP van de ISP zelf moet gebruiken, zodat er gefilterd kan worden op spam.
[...]
De ping is belangrijk, maar het commando ken je niet of zo? Daarnaast is de ping heel verschillend, niet alleen van en naar servers, maar ook naar wat je gebruikt. Een hoge ping is voor een website of voor een e-mailtje niet erg, dat merk je nauwelijks. Het enige waar een lage ping écht belangrijk is, is bij online gaming.
[...]
Nogmaals, het is ook sterk afhankelijk van het soort verkeer.
Uiteraard ken ik het commando maar dat is nutteloos. Ik kan hier wel een ping doen, maar dat is voor iemand anders weer anders... Pas als jij je pakketje hebt kun je pas echt weten wat je ping is.
Ik kan misschien beter zeggen: "stabiliteit van de verbinding". Dikke hickups en vage routings zijn killing (voor mij dan).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Ik zie het probleem niet xDSL niet zo, en met KPN ook niet. Dominante marktpositie is ook niet zo'n probleem als het lijkt. Sure, je kan KPN en dochters niet behandelen als een normale leverancier waarbij je ook echt krijgt wat je vraagt, maar als je het zelf uitzoekt voor dat je je bestelling plaatst is het prima te doen.

Daarnaast haal je ook een vrij goede snelheid, ik heb op sommige locaties VDSL draaien (allemaal via KPN zelf met een enkele telfort en xs4all verbinding tussendoor) en daar zie ik gewoon ~50 Mbit down en 5 Mbit up zonder problemen. De modems zijn met de recente generaties (2010 en later) ook prima in bridge mode te gebruiken.

Natuurlijk ga je geen xDSL nemen als je ook Glasvezel kan krijgen, maar zo slecht is DSL tegenwoordig dus niet meer. Vooral je eigen modem kunnen gebruiken is prettig, iets wat met Kabel nooit kan.

Ook eisen als "geen TV want dat gebruik ik niet" kan je bij consumenten providers vergeten. Alle grote providers verplichten je een alles-in-een pakket te nemen, of bieden wel losse internet only pakketten aan maar hebben die een lagere snelheid gegeven dan de complete pakketten. Dat hoeft opzich geen probleem te zijn als je de telefonie en TV functies niet gebruikt.

Sure, het zou leuk zijn als we gewoon echt internet zonder meuk krijgen, maar we zitten hier met een aanbod filter, niet met een 'we willen graag ding xyz' stelling ;)

Over het algemeen kan je van de volgende zaken uit gaan:

- Alle consumenten helpdesks zijn kut, en dat gaat ook niet veranderen, want de meeste consumenten zijn vaak gewoon kut. Op z'n best krijg je dat de wachttijden minder worden, maar dat is het dan ook wel.

- Providers die pakketten aanbieden zullen altijd hun aanbod zo positioneren dat die ene dienst die je af wil nemen altijd vergezeld wordt van dingen die je niet nodig hebt.

- Wat je kan krijgen voor een redelijk tarief is altijd sterk afhankelijk van je locatie

Daarnaast is Glasvezel bijna altijd beter dan een andere aansluitvorm, en is afhankelijk van hoe je je netwerk wil inrichten soms Kabel goed en soms DSL. Qua snelheid is als je niet constant veel verkeer hebt 40Mbit en hoger al heel snel goed genoeg. Alleen op je upload hoef je nog te sorteren. 1 Mbit is tegenwoordig niet heel veel en kan nog wel eens verschillen tussen aanbieders.

Consumenten providers hebben trouwens ook vrijwel altijd services die je verkeer beperken draaien, en de enige grote waar je het uit kan zetten is XS4ALL. Bij de rest heb je er geen invloed op en draait er eigenlijk altijd wel een blokkade voor SMTP, SMB en RPC. Extra diensten als hotspots/fon zitten meestal gepaard met een apparaat van de provider dat je verplicht met bepaalde instellingen moet gebruiken. Zo kan je een kabelmodem niet bridgen zonder hotspots te verliezen. Bij DSL kan je vaak nog wel een PPPoE tunnel tussen je router en je modem opzetten zodat het modem denkt dat ie nog verbinding heeft maar al het WAN verkeer gewoon rechtstreeks op je router binnen komt.

Bij Glasvezel geldt hetzelfde; om dat je maar 1 IP adres hebt moet je altijd het modem (router eigenlijk) van de provider gebruiken om hotspots te krijgen. Doe je dat niet, dan verlies je je hotspot account. (bij Ziggo en UPC en Fon-types). Een uitzondering: bij KPN zelf kan je met je KPN account op alle KPN hotspots gratis inloggen.

Eigenlijk ben je met je gestelde eisen beter af met een zakelijk abbo. Daar worden al je diensten wel zo aangeboden als je zelf graag wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Topicstarter
CptChaos schreef op donderdag 30 oktober 2014 @ 00:38:
Ik denk echter wel, dat als je IPv6 toch wel heel zwaar gaat laten wegen (en het eigenlijk dus een eis geworden is), denk ik dat er maar weinig ISPs over gaan blijven, helemaal als je ook nog eens geen KPN (dochter) wil. AFAIK zijn de meeste providers namelijk IPv4, er is een enkele die IPv6 aanbied en vaak is dat getunneld ook
Goede opmerking, ik moet nog wat punten toekennen aan niet-getunneld IPv6.
nog, maar nogmaals, ik kan er naast zitten. Overigens zijn er bij bijvoorbeeld XS4ALL af en toe nog wel wat IPv6 issues, niet elke website is dan meer te benaderen (niet uit eigen ervaring, maar van een kennis van me).
Er zijn regelmatig routing-problemen, maar daar kan XS4all niet zo veel aan doen, ik heb er nu ook last van.
Een dubbele NAT kan je zelf natuurlijk ook voorkomen, als je zelf je eigen router mag gebruiken naar de ISP toe en je dus eigenlijk de router van de ISP er tussenuit kan laten of je moet de inkomende router in bridge laten zetten.
Dat is niet wat ik bedoel met dubbele NAT. Ik heb het over CGN, Carrier Grade NAT. Je provider doet zelf al NAT aan hun kant. Het IP dat jij krijgt is dus al een keer voor geNAT voordat je eigen router er aan te pas komt. Wikipedia: Carrier-grade NAT

@johnkeates:
Ik moet zeggen dat de glasvezelproviders me allezins meevallen. Een redelijk aantal biedt statische IP-adressen en geeft aan dat ze niks blokkeren en je servers mag draaien. Er zijn er genoeg die pure internet-abonnementen aanbieden zonder verplichte TV of teleefoon. Ik denk dat het komt omdat er echte concurrentie is op glas, wat een van de redenen is waarom ik glas wil.

Zelf FON aanbieden is geen probleem, dat vind ik alleen maar leuk, maar ik ben liever niet afhankelijk van de router van de ISP.

Ik heb een zakelijk abonnement overwogen maar besloten om dat niet te doen omdat je dan geen consumentenbescherming hebt, al is de vraag hoeveel je daar in praktijk aan hebt.

PS. Hoewel het niet zou moeten kunnen kan ik op de Ziggo hotspots zonder dat ik dat zelf aanbiedt. Ik vermoed omdat mijn ziggo-router domweg geen wifi heeft.

PPS. Eerlijk gezegd weet ik vrij zeker dat ik bij XS4All uit ga komen maar ik wil anderen een eerlijke kans geven in plaats van op m'n eigen vooroordelen af te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DSmarty
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Ik heb zelf een XS4all aansluiting via Reggefiber en ben tevens een (intensief) IPv6 gebruiker.
Je krijgt een vast /32 IPV4 en een vast /48 IPv6 overigens, dat is erg prettig.

Zal me beperken tot de paar dingen die mij minder goed bevallen:
1.
Je krijgt feitelijk een 802.1q koppeling met 2 VLAN's, vlan 4 is TV, vlan 6 is Internet.
Men gebruikt helaas PPPoe over het VLAN (6) interface en dat is niet prettig, om een klein aspect te noemen, veel professionele netwerkapparatuur ondersteund PPPOE wel op een fysiek interface, maar niet op een tagged subinterface. (Er zijn wat semi-werkbare workarounds voor)

2.
Men levert standaard een Fritzboz mee > Dit is echt zwaar waardeloze apparatuur. Je kunt bijvoorbeeld de DHCP opties niet aanpassen voor zaken als DNS-Servers, daardoor krijgt elke client de Fritzbox als DNS Proxy. Ansich hoeft dit geen probleem te zijn, maar die waardeloze Fritzbox kan niet met DNSSEC omgaan.

3.
IPv6 heeft af en toe wat storingen (in de backbone), ik moet zeggen dat het niet heel erg vaak is, maar een keer of 5 per jaar merk ik dat er routeringstechnisch iets niet helemaal lekker gaat.

4.
Deze is niet XS4all specifiek, maar men claimed dat men HD televisie aanbiedt, maar men biedt in praktijk SD aan, als ik het goed heb begrepen is de oorzaak dat men KPN bitstream gebruikt, dezelfde meuk die ook xDSL-gebaseerde tv faciliteert, als ik de bandbreedte meet op het tv-vlan dan kom ik meestal op streams van ergens rond de 6-8Mbit uit, verre van de 30Mbit die ik voor 1080p verwacht. De scherpte laat dan ook sterk te wensen over voor HD begrippen. (De "consumenten" gebruikerservaring is niet bijzonder slecht, maar wij techneuten weten dat het niet klopt en zien het dan ook direct... beroepsdeformatie)

Nog een kleine opmerking over jouw lijstje: Poort 25 blokkeren zou een non-item moeten zijn, dit is mijns insziens niet toegestaan (Netneutraliteit verbiedt blokkeren,). Nu weet ik dat er wat partijen zijn die "vinden" dat het gerechtvaardigd is dat men poort 25 blokkeert... maar daar wil ik graag weleens een proefproces voor willen voeren. Bijvoorbeeld onze vrienden van KPN zelf: http://www.kpn.com/prive/klantenservice/netneutraliteit.htm
Men verkoopt het als een service aan de klant, maar ik ben van mening dat je het recht om die blokkades te weigeren.
Artikel 7.4a

1. Aanbieders van openbare elektronische communicatienetwerken waarover internettoegangsdiensten worden geleverd en aanbieders van internettoegangsdiensten belemmeren of vertragen geen diensten of toepassingen op het internet, tenzij en voor zover de betreffende maatregel waarmee diensten of toepassingen worden belemmerd of vertraagd noodzakelijk is:

a. om de gevolgen van congestie te beperken, waarbij gelijke soorten verkeer gelijk worden behandeld;

b. ten behoeve van de integriteit en de veiligheid van het netwerk en de dienst van de betrokken aanbieder of het randapparaat van de eindgebruiker;

c. om de doorgifte van ongevraagde communicatie als bedoeld in artikel 11.7, eerste lid, aan een eindgebruiker te beperken, mits de eindgebruiker daarvoor voorafgaand toestemming heeft verleend;

d. ter uitvoering van een wettelijk voorschrift of rechterlijk bevel; of

e. om tegemoet te komen aan een uitdrukkelijk verzoek van de abonnee om diensten of toepassingen op grond van door de abonnee gespecificeerde ideologische motieven te belemmeren, mits de aanbieder de abonnee voor dit verzoek geen geldelijk of ander voordeel biedt en de aanbieder de mogelijkheid om aan een dergelijk verzoek te voldoen reeds voor 1 juni 2011 aanbood.
Waarbij ik vermoed dat men lid 1b van toepassing acht. Echter is mail een majeur onderdeel van het internet en betreft het hier basisfunctionaliteit. Het argument dat er veel spam verstuurd wordt van slecht beveiligde computers doet hier niet aan af, hiervoor kan men gerichte maatregelen treffen als er daadwerkelijk misbruik vanaf jouw IP adres plaatsvindt. (á la xs4all)
Het is voor mij in het verleden reden geweest om per direct een nog lopende KPN aansluiting te beëindigen, men vond dat je maar (uitgaand) moest emailen over een relay server van KPN. Toen ik uitlegde dat dit niet gaat werken met Sender Policy Framework (SPF) gaf men aan dat je dan hun relay maar aan de SPF config moest toevoegen 8)7 Men dreigde overigens te gaan procederen om de rest van de contractduur betaald te krijgen, maar je raadt het al: Men had geen zin in het risico op mogelijk ongunstige jurispredentie. (wat ik eigenlijk wel jammer vind, had graag voor de rechter gestaan)

En puntje twee, weet niet of het voor jou belangrijk is, maar ik neem het zeker wel mee in een keuze voor een aansluitmedium/provider: Latency.
(Tevens voor mij de reden om geen eurodocsis-gebaseerde kabelaansluiting te willen)

[ Voor 47% gewijzigd door DSmarty op 30-10-2014 08:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maniak
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21-09 08:52
1. Mogelijkheid tot eigen router?
2. Additionele diensten zoals Spotify?

Dit als toevoeging op de topics hierboven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prolution
  • Laatst online: 13-10 08:24
Waar ik naar kijk bij het beoordelen van een ISP is meestal naar deze punten:
- Snelheid & latency van de verbinding, ongeacht welke techniek er gebruikt wordt (DOCSIS, xDSL, Glas of mogelijk zelfs 4G)
- Prijs-kwaliteitsverhouding
- Gebruikte modem van ISP niet volledig dichtgetimmerd of de mogelijk tot het gebruiken van eigen modem/router
- Helpdesk die gemakkelijk via het internet te bereiken is (een webcare die actief is op eigen forum of twitter)
- Mogelijkheid tot los internet pakket zonder TV
- Eventueel extra diensten zoals nieuwsgroepen

Bij voorbaat een techniek zoals xDSL afschrijven doe ik niet, behalve natuurlijk indien de mogelijke snelheid belabberd is. De ontwikkelingen staan niet stil, zo kan ik sinds kort op mijn locatie snelheden van ruim 100Mbit behalen over VDSL, waar voorheen max 8Mbit ADSL mogelijk was ;).

Ook een partij (of zijn dochterbedrijven) afschrijven omdat deze een te grote marktpositie heeft doe ik niet, daarbij zou je dan niet alleen KPN dan moeten afschrijven maar ook de combinatie Ziggo/UPC aangezien deze straks met de fusie nog groter zijn dan KPN. Dan blijft er maar weinig over gok ik ;)
DSmarty schreef op donderdag 30 oktober 2014 @ 08:20:
[...]
4.
Deze is niet XS4all specifiek, maar men claimed dat men HD televisie aanbiedt, maar men biedt in praktijk SD aan, als ik het goed heb begrepen is de oorzaak dat men KPN bitstream gebruikt, dezelfde meuk die ook xDSL-gebaseerde tv faciliteert, als ik de bandbreedte meet op het tv-vlan dan kom ik meestal op streams van ergens rond de 6-8Mbit uit, verre van de 30Mbit die ik voor 1080p verwacht. De scherpte laat dan ook sterk te wensen over voor HD begrippen. (De "consumenten" gebruikerservaring is niet bijzonder slecht, maar wij techneuten weten dat het niet klopt en zien het dan ook direct... beroepsdeformatie)
[...]
De TV streams die via KPN lopen inderdaad qua bitrate achter op die van de kabelproviders, echter een 1080p stream met bitrate van 30Mbit zal je daar ook niet krijgen (dat is Blu-ray kwaliteit).

Nagenoeg alle (Nederlandse) HD kanalen hebben een 1080i resolutie met een bitrate van 12~15Mbit bij de kabelaars, dit kan je ook checken op deze website: http://www.dtvmonitor.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 11supplier
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 03-10 00:44
Ik zou het criteria "geen verplichte extra's (tv)" niet log meewegen, maar ze ook geen pluspunten geven voor wat je niet gebruikt.

Als jij geen TV gebruikt maar het wel 'moet', komt dit bij je kosten uiteindelijk terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:27

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

11supplier schreef op donderdag 30 oktober 2014 @ 10:49:
Ik zou het criteria "geen verplichte extra's (tv)" niet log meewegen, maar ze ook geen pluspunten geven voor wat je niet gebruikt.

Als jij geen TV gebruikt maar het wel 'moet', komt dit bij je kosten uiteindelijk terug.
Idd.

Komt bij dat "verplicht TV" misleidende marketingblaat is. Linksom of rechtsom ga je altijd voor de infrastructuur (koperpaar, coax, glas) betalen. Exact waar die kosten verrekend worden verschilt per provider, maar bij kabel zie je dat het, deels vanuit historie, deels vanuit het feit dat analoge TV onherroepelijk doorgegeven wordt zodra er signaal op de kabel staat, dat het in de analoge TV abo gestop wordt. Je betaalt dan ook geen EUR 18/m voor TV, maar ws EUR 15 ofzo voor vastrecht, dus onderhoud etc, en slechts paar EUR voor de content.

Maar goed, je hoeft niets te weten over hoe kosten opgebouwd worden - je moet gewoon kijken wat je bij een provider moet betalen voor wat je wel wilt hebben. Wat daar verder allemaal voor overbodige toeters en bellen naast je gewenste product zitten zijn jouw probleem niet.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aZuL2001
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12-10 22:55
CptChaos schreef op donderdag 30 oktober 2014 @ 00:44:
[...]
En ze aan de bewaarplicht kunnen voldoen.
Maar dat argument hebben ze verstopt in de anti spam boodschap. ;)

Abort, Retry, Quake ???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Newjersey
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:51
Bridgemode met bijgeleverde modem / router was voor mij het meest gewenste toen ik een keuze ging maken voor een nieuwe provider. Heb eerst zitten kijken voor KPN alles in 1 maar de experia boxen ondersteunen geen bridge mode. Uiteindelijk toch maar voor UPC gekozen. En ben blij met deze keuze.

Daarnaast zijn bovenstaande dingen in start post natuurlijk belangrijk. De meeste zaken daarvan heb ik al opgevuld door externe partijen. IPv6 draai ik bijvoorbeeld van SiXXS. Bevalt me perfect :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudy
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 24-06-2024
Ik zit bij tele2 en kreeg een davolink dv2020.

1mbit up, ~10mbit down. Geen glasvezel helaas. Sneller internet is mogelijk, mits ik er een TV abbonement bijneem (ja ok het gaat over een andere lijn, maar ik heb geen TV en kijk er ook niet graag naar)

En die Davolink had echt niet gehoeven. Vorige week gehoord van 'bridged mode', maar eens achteraan gaan bellen want die davolink kan anno 2014 gewoon echt niet meer.

[ Voor 24% gewijzigd door Rudy op 30-10-2014 14:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Nu online

D4NG3R

kiwi

:)

johnkeates schreef op donderdag 30 oktober 2014 @ 01:45:
Ik zie het probleem niet xDSL niet zo, en met KPN ook niet. Dominante marktpositie is ook niet zo'n probleem als het lijkt. Sure, je kan KPN en dochters niet behandelen als een normale leverancier waarbij je ook echt krijgt wat je vraagt, maar als je het zelf uitzoekt voor dat je je bestelling plaatst is het prima te doen.
Pardon? Geen probleem met xDSL? Wat dacht je van de kleine dorpen in NL waar je max 8/1Mbit binnenhaalt en enkel KPN of een dochteronderneming kan afnemen. Om vervolgens doodleuk valse claims te horen dat we een upgrade zouden krijgen naar ADSL2+ wat nooit gebeurt.

Nee xDSL is geen optie en ik neem om degelijke redenen nooit meer een product bij KPN af.

Dat jij een mooie VDSL2 verbinding van >50Mbit/s kan krijgen betekend niet dat heel Nederland dit heeft. Zeker als je ook de optie hebt om kabel of glas af te nemen is xDSL in 99/100 gevallen inferieur zowel qua prestaties als prijs.

[ Voor 12% gewijzigd door D4NG3R op 30-10-2014 14:52 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maceddy2004
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 21-09 16:47

maceddy2004

Ik heb geen ondertiteling

Bij ons heb je weinig keus. Of Ziggo of ADSL/Glasvezel wat beide door KPN wordt geexploiteerd.

Heel even getwijfeld over glasvezel.. 100/100 leek me wel wat, maar het DVB-C signaal wat ik nu via Ziggo binnenkrijg haalt het qua aantal zenders nooit en te nimmer met de DVB-C die de glasvezel providers aanleveren...

En ik heb niet voor niks een TV gekocht met CI+ zodat ik van de losse kastjes af ben dus via IP is voor mij niet echt een optie.. Krijg daar ook vrij lastig bekabeling trouwens... Stopcontactnetwerk werkt wel, maar is wel vrij beperkt.

Geen idee of je iets aan mijn verhaal hebt, maar haal eruit wat je eruit kan halen :-) (vermoedelijk niet, gezien je opmerking 'ik kijk geen tv')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plopeye
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13-08 07:00
Is er uberhaubt nog een provider in NL die email out toe laat op je eigen server?
Jazeker, XS4ALL en Plinq...

Bij Plinq helaas wel het nadeel van PPPoE maar verder prima ervaringen mee.
Heb hier overigens alleen internet van en verder niets...
Als je ze even belt zijn ze ook zo vriendelijk om je rDNS even goed te zetten zodat de rest van de wereld je mail ook accepteert.

[ Voor 15% gewijzigd door Plopeye op 30-10-2014 16:34 ]

Unix is user friendly, it's only selective about his friends.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timmie1
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 12-10 20:21
Mijn checklist voor het kiezen van een internetverbinding:
(+ is belangrijk, ~ is gemiddeld, - is niet erg belangrijk)
+Minimaal 50Mbit Down(haalbaar in praktijk)
+Weinig tot geen storingen/capaciteitsproblemen(zoals bijv. op de kabel hier wel eens)
+Stabiele lage ping
+Prijs
+Bijgeleverde apparatuur of mogelijkheid gebruik eigen apparatuur(Nooitneverniet Experiadoosch)
+IP die in pratijk (zo goed als) statisch is
~Geen verplichting voor TV-pakket
~IPv6
~Uploadsnelheid die niet gelijk is aan ADSL. Dus 2Mbit of meer. Heb nog nooit synchrone down/upload geproefd, dus gelukkig(waarschijnlijk) merk ik nog niet wat ik mis :9
~Poorten open
~Helpdeskkwaliteit, kan zelf ook wel diagnose stellen als internet uitvalt. Wel leuk als administratie/registratie op orde is en afspraken worden nagekomen.
-Extra's, leuk als ze er toevallig bijzitten, wegen alleen mee als dat een grote besparing oplevert voor een dienst die ik veel gebruik. Spotify vind ik niks, hotspots wat meer, gratis datategoed van bijv. 500mb/mnd zie ik wel zitten.

Al met al denk ik dat ik glasvezel zou kiezen en dan bij XS4ALL(vanwege de vele mogelijkheden) of Jonaz(vanwege 500Mbit synchroon voor €39.95). Helaas kan ik hier in Zeeland wachten op FttH tot ik een ons weeg (*kwijlkwijl*), dus blijven we hier maar op de kabel met xDSL als backup. :P

Telefonie kun je vrijwel gratis hebben met SIP, ik vind een alles-in-1 pakket of telefonieabo dus onzin(Tenzij je vanwege betrouwbaarheid POTS aanhoud, want die is 100% up).

Spiegeltje, spiegeltje aan de wand, wie heeft de mooiste telefoon van het land?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Belangrijk:

- Snelheid
- Prijs
- Weinig downtime

Nice to have:

- Modem in bridge
- IPv6

Als ik thuis iets wil testen en het zou netwerktechnisch niet kunnen door mijn ISP dan kom ik daar wel overheen. Veel mogelijkheden om zaken te regelen via mijn werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Topicstarter
Dank aan iedereen die meedenkt, mega-reply volgt:
DSmarty schreef op donderdag 30 oktober 2014 @ 08:20:
Zal me beperken tot de paar dingen die mij minder goed bevallen:
1.
Je krijgt feitelijk een 802.1q koppeling met 2 VLAN's, vlan 4 is TV, vlan 6 is Internet.
Men gebruikt helaas PPPoe over het VLAN (6) interface en dat is niet prettig, om een klein aspect te noemen, veel professionele netwerkapparatuur ondersteund PPPOE wel op een fysiek interface, maar niet op een tagged subinterface. (Er zijn wat semi-werkbare workarounds voor)
Ik gebruik een linux-doos als router dus daar kom ik wel uit.
2.
Men levert standaard een Fritzboz mee > Dit is echt zwaar waardeloze apparatuur. Je kunt bijvoorbeeld de DHCP opties niet aanpassen voor zaken als DNS-Servers, daardoor krijgt elke client de Fritzbox als DNS Proxy. Ansich hoeft dit geen probleem te zijn, maar die waardeloze Fritzbox kan niet met DNSSEC omgaan.
Volgens mij is een Fritzbox toch zo'n beetje het beste wat je van een consumentenprovider gaat krijgen. Nouja, ik ga hem toch niet inzetten als hoofdrouter (zie hierboven), ik ben van plan om m'n huidige WIFI-accesspoint te vervangen door die Fritzbox (of wat voor router het ook gaat worden).
3.
IPv6 heeft af en toe wat storingen (in de backbone), ik moet zeggen dat het niet heel erg vaak is, maar een keer of 5 per jaar merk ik dat er routeringstechnisch iets niet helemaal lekker gaat.
Ik weet er alles van. Ik ga er van uit dat het beter wordt als IPv6 meer gebruikt wordt. Of probeer je te zeggen dat het bij XS4All zelf fout gaat?
4.
Deze is niet XS4all specifiek, maar men claimed dat men HD televisie aanbiedt, maar men biedt in praktijk SD aan
Zo'n beetje alle TV-providers zijn brak maar ik kijk vrijwel geen TV, dus ik kan prima zonder.
Poort 25 blokkeren zou een non-item moeten zijn
Helemaal mee eens. Een proces voeren is alleen niks voor mij, ik stem wel met m'n portemonnee.
En puntje twee, weet niet of het voor jou belangrijk is, maar ik neem het zeker wel mee in een keuze voor een aansluitmedium/provider: Latency.
(Tevens voor mij de reden om geen eurodocsis-gebaseerde kabelaansluiting te willen)
Vind ik ook belangrijk maar dat is helaas bijna niet van buitenaf te beoordelen. Overigens ben ik uitermate tevreden over de latency op mijn huidige Ziggo-verbinding. Ik blijf me verbazen hoe goed het is. (Ik woon tussen de bejaarden dus van m'n buren heb ik geen last.)
maniak schreef op donderdag 30 oktober 2014 @ 08:26:
1. Mogelijkheid tot eigen router?
Dat is voor mij zo vanzelfsprekend dat ik er nog niet aan had gedacht. Goed punt, ik zet het op m'n lijstje.
2. Additionele diensten zoals Spotify?
Heb je nog andere suggesties voor additionele diensten? Streaming diensten geef ik eigenlijk niet om. Backup zou ik wel willen maar de meegeleverde backupservices zijn veel te klein voor mij.
Prolution schreef op donderdag 30 oktober 2014 @ 10:17:
Bij voorbaat een techniek zoals xDSL afschrijven doe ik niet, behalve natuurlijk indien de mogelijke snelheid belabberd is. De ontwikkelingen staan niet stil, zo kan ik sinds kort op mijn locatie snelheden van ruim 100Mbit behalen over VDSL, waar voorheen max 8Mbit ADSL mogelijk was ;).
In Nederland? Het snelste wat ik kan vinden is 50/5 en dat steekt toch een beetje schraaltjes af tegen de 500/500 of 100/100 die ik op het oog heb. Ik heb graag een hoge upload, dus wat mij betreft is die vDSL verbinding 5mbit.
Ten tweede heb ik al zo ontzettend veel providers om te onderzoeken dat ik me een beetje moet beperken. Als je specifieke DSL providers kan noemen die ik moet overwegen zal ik er naar kijken maar ik ga niet alle DSL-providers opnemen in m'n onderzoek.
Ook een partij (of zijn dochterbedrijven) afschrijven omdat deze een te grote marktpositie heeft doe ik niet, daarbij zou je dan niet alleen KPN dan moeten afschrijven maar ook de combinatie Ziggo/UPC aangezien deze straks met de fusie nog groter zijn dan KPN. Dan blijft er maar weinig over gok ik ;)
Ik vertrek dan ook bij Ziggo, niet alleen daar om, maar het speelt wel mee. Op de kabel is het een stuk moeilijker om meerdere concurrenten naast elkaar te hebben, daarom ben ik iets vergeefelijker tegenover de kabelboeren. Ik geloof dat het op termijn beter voor de markt is als er meerdere kleine partijen zijn dan wanneer twee reuzen de markt domineren. Op glas is concurrentie veel makkelijker, dat speelt mee in mijn beslissing om over te stappen. Mijn toelichting bij dit punt had misschien iets langer gemogen want een andere reden dat ik iets tegen KPN heb is dat ik regelmatig staaltjes van schandalig slechte service bij ze zie. Dan geef ik m'n geld liever aan een ander.
11supplier schreef op donderdag 30 oktober 2014 @ 10:49:

dion_b schreef op donderdag 30 oktober 2014 @ 11:42:
Maar goed, je hoeft niets te weten over hoe kosten opgebouwd worden - je moet gewoon kijken wat je bij een provider moet betalen voor wat je wel wilt hebben. Wat daar verder allemaal voor overbodige toeters en bellen naast je gewenste product zitten zijn jouw probleem niet.
Jullie hebbben gelijk, ik heb te veel punten aan dit onderdeel gegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terrestrial
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19-01 22:29
Eigenlijk is er maar 1 isp voor jou en dat is XS4ALL. Overigens is een eigen mailbak ook nog wel te draaien bij een provider die poort 25 heeft dichtzitten maar dan moet je de trukendoos open trekken maar dat weet je zelf ook wel.

IPv6 heeft voor mij persoonlijk echt 0.0% waarde op dit moment. Misschien leuk voor over 10-20 jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cyberstalker
  • Registratie: September 2005
  • Niet online

cyberstalker

Eersteklas beunhaas

Ik zit zelf al jaren bij XS4ALL en het enige minpuntje is inderdaad dat ze tegenwoordig een KPN-dochter zijn. In de praktijk merk je daar gelukkig (tot nog toe) vrij weinig van.

Ik ontken het bestaan van IE.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mgizmo
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 00:06
Ik maak hier gebruik van Wisper.
Enige grote nadeel vind ik is dat je een managed router krijgt van Draytek (!000vn). Je hebt dus niet de volledige controle over de box en een vervelende nadeel die ik daardoor ondervind is dat alleen het LAN subnet gesourcenat wordt. Ik heb een interne lab met een andere range. Die wordt niet genat.

m.a.w: LAN = 192.168.1.0/24 bijv... Ik heb een firewall die zit met 1 poot in dat segment en heeft daarachter andere segmenten, dan moet ik source nat in de firewall aanzetten anders zet de Draytek niet de source adressen om en gaat ie dus doodleuk bijv een private reeks gebruiken als source over het WAN. Ik zou dus lekker kunnen spoofen.

Dus.... zet op je lijstje of je zelf de macht hebt over de router of niet.

[ Voor 5% gewijzigd door mgizmo op 31-10-2014 01:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fast-server
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 29-09 23:37
poort 25 mag sowieso niet geblokkeerd worden op de gronden die KPN aangeeft, KPN beroept zich op uitzonderingen voordat deze geldig kunnen zijn en dit mag niet.

Netneutraliteitswet.
http://wetten.overheid.nl...ldigheidsdatum_03-01-2013

Lid1:

b. ten behoeve van de integriteit en de veiligheid van het netwerk en de dienst van de betrokken aanbieder of het randapparaat van de eindgebruiker;
c. om de doorgifte van ongevraagde communicatie als bedoeld in artikel 11.7, eerste lid, aan een eindgebruiker te beperken, mits de eindgebruiker daarvoor voorafgaand toestemming heeft verleend

2. Indien een inbreuk op de integriteit of veiligheid van het netwerk of de dienst of een randapparaat van een eindgebruiker, bedoeld in het eerste lid,
onderdeel b, wordt veroorzaakt door verkeer afkomstig van een randapparaat van een eindgebruiker, doet de aanbieder voorafgaand aan het nemen van een maatregel waarmee het verkeer wordt belemmerd of vertraagd,
melding aan de betrokken eindgebruiker, zodat de eindgebruiker de gelegenheid heeft de inbreuk te staken. Wanneer dit wegens de vereiste spoed niet voorafgaand aan het nemen van de maatregel mogelijk is, doet de aanbieder zo snel mogelijk melding van de maatregel. Wanneer het een eindgebruiker van een andere aanbieder betreft is de eerste volzin niet van toepassing.

//

Daarnaast mogen geen alternatieve concurrerende diensten geblokkeerd worden, door de smarthost push doen ze dit wel.
Ze zijn dus meerdere malen in overtreding.

Je kunt dan ook gewoon eisen dat deze belemmering opgeheven wordt, je kan dit bijvoorbeeld doen met een tekst zoals de onderstaande:

De in artikel 7.4a Tw lid 1c genoemde uitzondering op het verbod diensten en toepassingen op internet te belemmeren of vertragen kan niet van toepassing zijn op de door u ingestelde belemmering, omdat ik nooit voorafgaand aan de belemmering hiervoor toestemming heb gegeven. Via deze weg verzoek ik u daarom deze belemmering met onmiddellijke ingang te beëindigen.

PV Output SolarEdge SE5000H, 12x Jinko JKM390N-6RL3 Tiger> 4,68 kWp, Helling 42°, Oriëntatie 196° (ZZW)

Pagina: 1