Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jhmadevries
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 30-11-2022
Ongeveer 3 maanden geleden heb ik een Sony Xperia Z2 gekocht. Na 2 maanden veranderden de kleuren in het scherm licht, reageerde het scherm minder, en er ontstond spontaan een haarscheur. Aangezien het apparaat nooit gevallen is, heb ik een beetje op internet rondgekeken. Dit soort gevallen bleken vaker voor te komen bij de Z1 en Z2. Sony zou hier vervolgens coulant mee omgaan: link en link

Ik heb de tablet naar de leverancier teruggestuurd, en krijg vandaag bericht dat ze vinden dat het user-abuse is, en dat de tablet voor 440 euro gerepareerd kan worden (een nieuwe kost inmiddels 390).

Contact opgenomen met de leverancier, en die is het met het reparatiecentrum eens. We hebben inmiddels contact opgenomen met Sony Nederland en de situatie voorgelegd, maar nog geen reactie.

Enerzijds kan ik begrijpen dat het op user-abuse lijkt, maar dit is niet het geval (er is ook geen enkele valschade of krasje te zien).

Zijn er andere mensen met dit probleem geweest? En is de volgende logische stap een ingebrekestelling?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 08-09 15:12

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

Ja, zie dat maar een hard te maken dat jij dat niet bent geweest.
Nu komt waarschijnlijk iedereen over me heen spoelen met hun bewijsplicht bij de winkel zus en zo, maar er is een verschil tussen willen en krijgen en er is ook een verschil tussen recht hebben en het dan ook krijgen.

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jhmadevries
Ja, daar ben ik ook bang voor. Je staat redelijk machteloos, totdat een consumentenorganisatie zich mogelijk gaat uitspreken. Als het in een klein gedeelte van de gevallen voorkomt, kun je net de pech hebben. Van andere gebruikers begrijp ik dat Sony zich stil houdt, en dat het dan erg lastig wordt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CLB
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online
kuusj98 schreef op woensdag 29 oktober 2014 @ 18:30:
Ja, zie dat maar een hard te maken dat jij dat niet bent geweest.
Binnen de eerste zes maanden na aankoop moet de leverancier kunnen aanwijzen dat jij degene bent die het product kapot heeft gemaakt, dus laat ze dat eerst maar eens tonen ;) Voor de rest, gewoon Sony contacten!

[ Voor 29% gewijzigd door CLB op 29-10-2014 19:04 ]

Asus ZenBook BX410UA-GV182R: 14,0" 1920x1080 mat IPS/ Intel HD 620 / Intel Core i5-7200U 3,1GHz/ 8192MB 2133MHz RAM
512GB SSD + 2TB HDD/ Backlight keyboard, BlueTooth, Wi-Fi AC, HDMI, USB 2.0, USB 3.0, USB C, Cardreader / Windows 10 Pro 64 bit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LinuX-TUX
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 10-09 14:20
jhmadevries schreef op woensdag 29 oktober 2014 @ 18:27:
[...]

Ongeveer 3 maanden geleden heb ik een Sony Xperia Z2 gekocht. Na 2 maanden veranderden de kleuren in het scherm licht, reageerde het scherm minder, en er ontstond spontaan een haarscheur.

[...]

Ontopic: gewoon aan Sony voorleggen en hopen op coulance. Enige wat je kan doen in dit geval. (+even research doen of er soortgelijke gevallen geconstateerd zijn met deze serie op het web)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jhmadevries
De vergelijkbare gevallen heb ik ook aan de leverancier voorgelegd (prints meegestuurd met de RMA), maar het reparatiecentrum is daar kennelijk niet van onder de indruk. Ik begrijp dat de leverancier de bewijsplicht heeft, maar dat kan natuurlijk makkelijk afgedaan worden met 'gebruikersfout'.
Op internet werd er gespeculeerd dat het een gevolg is van het waterdicht maken/houden van het apparaat. Warmte kan moeilijk weg, wat resulteert in het opbouwen van druk, met een barst tot het gevolg. Dat klinkt als een design-flaw, maar dat is net zo moeilijk aan te tonen denk ik dan dat het geen user-abuse is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 09:12

Ardana

Moderator General Chat

Mens

In deze is het altijd de consument die uiteindelijk betaald. Je kan je rechtsbijstandsverzekering inschakelen (als je die hebt) die zullen je vermoedelijk afkopen, waardoor je vergoeding uit de premies betaald wordt en het uiteindelijk een soort van schadeverzekering is geworden.

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkiFan
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12:15
Ben ik niet met je eens, simpelweg stellen dat je geen schade hebt toegebracht is hier voldoende. De leverancier heeft de bewijsplicht gedurende de eerste 6 maanden.

Volgende stap is nu eerst een aanmaning met ingebreke stelling. Je hebt immers recht op een deugdelijk apparaat. Indien de verkopende partij weigert na te komen kun je ontbinden.

Jurist in zijn vrije tijd, IT'er van beroep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Of je gaat eerst nog even op een vriendelijke toon met de leverancier in discussie. Vraag ze waarop zij hun conclusie baseren. Geef ze ook de informatie die je zelf gevonden hebt over het probleem. Kijk ook alvast even of de leverancier bij een keurmerk is aangesloten. Zo ja, dan kan je de zaak voorleggen aan de geschillencommissie wanneer de leverancier verder niet mee wil werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jhmadevries
De informatie over het spontaan scheuren hebben we meteen bijgevoegd bij het reparatieverzoek. We hebben Sony nog een mail gestuurd en de situatie voorgelegd. We hebben de leverancier al medegedeeld dat wij het niet eens waren met de conclusie van het reparatiecentrum, maar de leverancier heeft alleen als suggestie om de tablet bij Sony aan te bieden voor een second opinion (het reparatiecentrum zou gecertificeerd zijn door Sony).

Ik snap de theorie wel (fabrikant moet een deugdelijk product leveren, en binnen de 6 maanden ligt de bewijslast aan hun zijde), maar in de praktijk is het wat onduidelijker. Het eventuele ontbinden van de overeenkomst lijkt me lastig, aangezien de leverancier zijn geld al heeft.

De leverancier is wel aangesloten bij het Thuiswinkel waarborg. Daar had ik nog niet aan gedacht.

Edit: hoe zit het met het betalen van de verzendkosten? Het apparaat ligt nu bij het reparatiecentrum (buiten de leverancier), en wil het voor 20 euro terugsturen.

[ Voor 9% gewijzigd door jhmadevries op 30-10-2014 17:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkiFan
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12:15
Waarom lijkt het ontbinden je lastig? Na ontbinding heb je een titel om je betaling terug te vorderen.

Bij non-conformiteit zijn alle kosten tot herstel voor de partij die aansprakelijk is, dus ook de verzendkosten. Gewoon niet mee akkoord gaan.

Jurist in zijn vrije tijd, IT'er van beroep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Na 8 maand reageerde het scherm van onze Xperia Z2 tablet plots niet meer en na goed kijken ook kleine haarscheur in scherm vastgesteld die steeds goter werd (van linker flank naar rechter). Na enkele malen de tablet proberen te herstarten volgde snel een tweede haarscheur (van midden boven naar onder). De tablet werd steeds gebruikt met de nodige voorzichtigheid en zat steeds in de officiele Sony beschermhoes. De tablet is nooit gevallen en vertoont aan de randen dan ook geen enkele beschadiging. Na garantieaanvraag moesten we de tablet opsturen. Na één maand wachten hebben we uiteindelijk bericht gekregen dat dit niet onder fabrieksgarantie valt met de reden "mechanical abuse" van het reparatiecentrum. Ze stellen voor 399€ te betalen om dit te repareren of 25€ te betalen indien we de tablet terug wensen. Wij kunnen hier absoluut niet mee akkoord gaan. Wat kunnen wij doen om hier alsnog ons gelijk te halen of aan te tonen dat wij hier geen schuld aan treffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vonkie
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21-02-2022
@hansevelyn

Neem contact met je verkooppunt. Zij zijn in 1e instantie jouw aanspreekpunt.
Kijk of zij nog wat voor je kunnen betekenen.
Second opinion is ook mogelijk, echter dit kan alleen bij een door Sony erkend service/reparatiecentrum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hebben deze gekocht via sony officiële website!
Ze blijven zich maar volharden in het besluit van het door hen gesertificeede reparatiecentrum. Wij blijven wel nog altijd zitten met de vraag hoe dergelijke haarseurtje van 2a3 cm bij aanvang daar in terecht kan komen. Ik vrees echter dat ik hier contact ga moeten opnemen met m'n raadsman om inlichtingen en hun via deze weg in gebreke ga moeten stellen. Hierbij stel ik de dienst na verkoop van een gerenommeerd merk als Sony toch serieus in vaag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Belachelijke service van Sony, Ik wil geen fanboy zijn, maar dit is bij Fabrikant Apple toch beter geregeld.
Stug blijven volhouden, je zit namelijk nog in je recht..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ankona
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 22-11-2023
Er zijn veel van dit soort schades bij de sony tablets en telefoons. Allemaal gaan ze retour met de mededeling "geen garantie, val schade." Daar kan de consument het dan mee doen. Rechten blijken niet veel waard als Sony zich als expert op gaat stellen.

alles kan off-topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XpanD
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
Inderdaad een veelvoorkomend probleem bij de modernere producten van Sony, en ook de reden waarom ik in de toekomst niet snel meer iets van Sony zal kopen (hoewel mijn huidige Z1 Compact prima bevalt, één van de weinige modellen zonder het design waar de problemen in lijken te zitten).

Wat betreffende het opgelost krijgen van het probleem kan ik helaas niks nieuws toevoegen aan dit topic. Succes, in ieder geval!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lvrijn
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 10-07 23:16
Die reparatie is regelrechte oplichting. Een nieuwe display module kost rond de 150 euro ex btw. Dus daar klopt ook iets niet.

• mobby1971
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 10-09 11:38
lvrijn schreef op woensdag 18 februari 2015 @ 21:55:
Die reparatie is regelrechte oplichting. Een nieuwe display module kost rond de 150 euro ex btw. Dus daar klopt ook iets niet.
Dan kost de module in de BTW rond de 180. Beetje verzenden en arbeid erbij zit je op 300 +

Dat is ook niet de moeite voor een apparaat van 390 nieuw. Kun je net zo goed 440 vragen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nyarlathotep
  • Registratie: November 2003
  • Nu online

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Een collega van mij heeft hetzelfde gele vlekken probleem met dezelfde tablet. Gekocht via HI/Vodafone.

Hij kreeg de tablet terug en hij kon 'kiezen' uit het volgende: Valschade, waterschade of drukschade. Dat geloof je toch ook niet... Alsof het probleem moedwillig op de klant wordt afgeschoven.

En inderdaad moet de verkopende partij kunnen aantonen dat het daadwerkelijk user abuse is.

Wat nog wel eens wil helpen (indien het een kastje-muur probleem wordt) is een bericht plaatsen op de Facebook pagina van de winkel waar je de tablet hebt gekocht. Of op de pagina van Sony. Dan gaan ze vaak wel overstag. Succes :)

Mijn muziekcollectie op Discogs

Pagina: 1