Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kayliz
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 21-08-2024
Hoi!

Ik heb dus sinds Augustus mijn nieuwe (game) pc, nou heb ik al een aantal keren een probleem gehad dat de computer opnieuw opstart (ook tijdens het gamen) en zegt 'Reboot and select proper boot device'.

Windows 8 staat op de SSD, een Crucial MX100

Wanneer ik de stroom er dan afhaal en weer opnieuw aanzet start hij wel gewoon weer op maar het is echt zeer irritant :/, denk ook niet dat het de bedoeling is.

Weten jullie wat ik er zelf aan kan doen? Ligt het aan de SSD of moet ik bepaalde instellingen veranderen?

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je zou de SMART gegevens uit kunnen lezen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gijs
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 19:40
Ik heb dit probleem ook wel eens gehad, het is inderdaad een beetje vreemd. Ik neem het voor lief aangezien het slechts 2 maal gebeurt is. Ik merk dat in de BIOS de boot order dan is aangepast (ik draai een dualboot).
Kun je even de volledige specificaties van het systeem posten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donool
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 11:51
Idd even alle specs posten, je smart gegevens (zie bijv. http://hddscan.com/) en heb je het op een native sata poort of een extra poort (sommige mobo's hebben meer poorten)? Verder zou je als last-resort een bios update kunnen proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dezejongeman
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 08-09 19:20
Ik denk een combinatie van factoren.

de uitval en herstart van het systeem kan zitten in een defecte voeding/te zwak gekozen voeding voor het systeem.
tijdens gamen wordt het systeem vol belast en vraagt die het meeste stroom. als de voeding die dan niet kan leveren is het uitvallen, met meestal directe herstart tot gevolg.

dat er vervolgens gevraagd om 'select proper boot device' duit erop dat de ssd of geen stroom krijgt (voeding in dat geval) dat het moederbord hem dus domweg niet kan vinden.

of dat de mamaplank de ssd niet vind die wel aanwezig is. bios instellingen tijdelijk kwijt.

post de specs hier eens (incl merken), update je bios indien die niet de nieuwste versie heeft. update de firmware van de SSD. en test met een andere voeding waarvan je weet dat die goed is. (en voldoende wattage heeft).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kan kabelproblemen zijn; check de SMART.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kayliz
Ok, bedankt voor de reacties, ik zal nu alleen even mijn specs posten aangezien ik nu niet achter mijn pc zit.

Intel i5-4590
Gigabyte B5 Sniper
XFX 550W
Asus R9 280X
Seagate 1TB HDD
Crucial MX100 256GB
Crucial Ballistix 2x4GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowwie
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 12-09 14:34
Check anders even je sata-kabels, of vervang ze eventueel door sata-kabels met een klip.

Afbeeldingslocatie: http://i61.tinypic.com/2yjsscl.jpg

Heb je nog meerdere sata apparaten in je pc? Zoals hdd's en/of dvd branders? Zo ja, zorg ervoor dat sata poort 2 vrij is en zet deze apparaten op sata poort 3 en verder.

Je voeding lijkt me niet de oorzaak van het probleem. 550w moet meer dan genoeg zijn. Ik heb zelf ook een Chieftec 550watt voeding, 1 ssd, 3 hdd's, 1 dvd brander en een Radeon HD6950.

De SSD zelf kan natuurlijk ook brak zijn. Heb je misschien nog ergens een sata schijfje liggen waar je mee kunt testen?

Eventueel zou je de bios batterij kunnen vervangen (kost geen knoop), kan zijn die een beetje aan het leeg raken is.

[ Voor 8% gewijzigd door Snowwie op 30-10-2014 03:26 ]

Mijn YouTube Channel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kayliz
Ik heb alleen een HDD en een SSD, verder heb ik niet zo super veel verstand hiervan. Hoe kan ik zien of de kabels er goed inzitten en in de goeie poort

Ohja, meestal als ik deze melding krijg en ik start hem weer opnieuw op, kan ik via F12 mijn boot device kiezen. Vervolgens kan ik hem weer gewoon opstarten.

Heb een keer gehad dat mijn SSD er helemaal niet bij stond :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haribo112
  • Registratie: Augustus 2010
  • Niet online
Kabels gewoon even aanduwen tot ze sowieso helemaal er in zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swordlord
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 13-08 21:40

Swordlord

Act first, think never

Kayliz, het is al aantal keer aangekaart om SMART data te laten raadplegen.
Download dus AUB Crystaldisk info (portable ZIP ).

Het leest gewoon de SMART gegevens uit zonder extra fratsen.
Graag een screenshot van het programma dan uploaden ergens en hier neerzetten, dan zullen we eens bekijken of we kunnen zien aan de SMART data of de kabel brak is, of eventueel andere problemen...

[ Voor 16% gewijzigd door Swordlord op 30-10-2014 13:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kayliz
Ok, hier is de smart.

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/NWwwfO5.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16:55
Hij heeft een aantal keer een unexpected power loss gehad, check even de stroomkabel.

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moofnor
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 22:40

Moofnor

King of my castle

FireDrunk schreef op donderdag 30 oktober 2014 @ 13:45:
Hij heeft een aantal keer een unexpected power loss gehad, check even de stroomkabel.
Kayliz schreef op woensdag 29 oktober 2014 @ 16:58:
Wanneer ik de stroom er dan afhaal en weer opnieuw aanzet start hij wel gewoon weer op maar het is echt zeer irritant :/, denk ook niet dat het de bedoeling is.
Ik denk dat die unexpected power loss daar door komt?

- I can accurately say I was born on Earth, but it's not very precise. I can precisely say I was born at latitude 37.229N, longitude 115.811W, but that is not at all accurate - Matt Parker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kayliz
Moofnor schreef op donderdag 30 oktober 2014 @ 13:50:
[...]

[...]

Ik denk dat die unexpected power loss daar door komt?
Dat zou wel eens kunnen ja. Maar dan weet ik dus nog niet wat het probleem is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Heb je al eens een ander stekkertje vanuit je voeding geprobeerd?

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kayliz
FireDrunk schreef op donderdag 30 oktober 2014 @ 14:34:
Heb je al eens een ander stekkertje vanuit je voeding geprobeerd?
Hoe bedoel je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Nou gewoon, er loopt een kabeltje van je voeding naar je SSD (Sata neem ik aan).
Probeer eens een ander kabeltje...

Even niets...

Pagina: 1