Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Twee VLAN's op switch met 1 internetaansluiting

Pagina: 1
Acties:

• Rik027
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 20-11 21:20
Ik heb de volgende situatie:
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/8aT4oEI.png

De twee VLAN's op de TP-Link switch moeten afgescheiden blijven maar wel gebruik maken van één kabel die naar de Fritzbox loopt. Ik heb al geprobeerd met tagged en untagged ports de VLANs te scheiden, zoals hier beschreven, maar dat werkte niet. Ook heb ik geprobeerd poort 1 als trunk poort in te stellen maar dat veranderde ook niks aan de situatie.

Doe ik nu helemaal wat verkeerd of zal ik in de instellingen van de Fritzbox moeten duiken om daar nog iets te veranderen? Waar ik nog aan zat te denken is om een tweede kabel van de router naar de switch te leggen en die op poort 5 te zetten en dan twee VLAN's in te stellen op poort 1-4 en op poort 5-8, dit vereist iets meer werk omdat ik dan >20 meter kabel over de plafonds moet leggen.

Kan iemand mij in de juiste richting wijzen? Alvast bedankt!

XBL: Sgt Rik NL

• mbaltus
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 28-11 15:37
Als je een (dot1q) trunk wilt leggen tussen twee devices, dan moeten deze dat beide ondersteunen en beide daarvoor geconfigureerd worden. Vervolgens kun je dan kiezen voor een config met beide vlans tagged of 1 vlan tagged en een untagged (default vlan).

Dus alleen iets aan de kant van de TP-link aanpassen zal zeker niet werken. Je oplossing om twee losse kabels naar de FritzBox te leggen zou wel kunnen (mits de Frits dan inderdaad de op ieder van de twee aangesloten poorten een ander VLAN aanbiedt).

[ Voor 0% gewijzigd door mbaltus op 29-10-2014 17:04 . Reden: typo ]

The trouble with doing something right the first time is that nobody appreciates how difficult it is

• Rik027
Ik weet niet zeker of de Fritzbox de twee VLAN's kan onderscheiden/aanbieden, ik ga me daar even inlezen. Bedankt!

Edit: De Fritzbox 7360 ondersteund, voor zover ik kan zien, geen VLAN's. Dus wat ik ook zal instellen op de switch de twee VLAN's zullen elkaar kunnen benaderen. Of zie ik dit verkeerd?

[ Voor 45% gewijzigd door Rik027 op 30-10-2014 15:14 ]

• ShadowLord
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 30-11 16:38
Je moet de VLAN's zien als compleet losse netwerken. Tenzij je hier weer 1 netwerk van wilt maken (wat het hele gebruik van de VLAN's teniet zou doen) moet je gaan routeren tussen de twee VLAN's. Dat kan je Fritzbox doen. Maar, zoals je zelf al opmerkte, zul je dan 2 kabels naar je Fritzbox moeten leggen wat onhandig is. Je kan hier ook twee virtuele kabels van maken middels VLAN (met het 802.1Q protocol), maar je geeft zelf al aan dat je Fritzbox dat niet ondersteund.

Ik zie hier 5 oplossingen die je zou kunnen nemen, maar geen enkele is ideaal:
  1. Toch de 2e netwerkkabel aanleggen
  2. Je netwerkkabel splitsen door er aan iedere kant 2 connectors met 4 aders aan te koppelen. Helaas ben je dan wel beperkt tot 100MBit en kun je last krijgen van storingen.
  3. Een switch (of andere apperatuur) achter de Fritzbox zetten die VLAN (802.1Q) ondersteund (die moet je dan nog steeds 2x verbinden met je Fritzbox, maar het scheelt je wel een hoop draad).
  4. Een nieuwe router bij je bestaande switch zetten die tussen de Fritzbox en de 2 VLAN's routeerd.
  5. Mogelijk is er custom firmware voor je Fritzbox die wel VLAN's ondersteund?

You see things; and you say, "Why?" But I dream things that never were; and I say, "Why not?"

• deadlock2k
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 10-08 20:26
-

[ Voor 144% gewijzigd door deadlock2k op 06-08-2021 15:43 ]

• ShadowLord
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 30-11 16:38
deadlock2k schreef op donderdag 30 oktober 2014 @ 17:12:
Kan die switch zelf niet routeren? Het zwarte kabeltje wordt dan zeg maar VLAN nummer 3.
Nee, want dan zou het en router zijn, geen switch :+

Mogelijk zijn er switches die dat wel kunnen, maar deze in ieder geval niet.

You see things; and you say, "Why?" But I dream things that never were; and I say, "Why not?"

• Meekoh
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 17-11 22:19
deadlock2k schreef op donderdag 30 oktober 2014 @ 17:12:
Kan die switch zelf niet routeren? Het zwarte kabeltje wordt dan zeg maar VLAN nummer 3.
Uit de specs van dat ding lijkt het niet dat die switch ook kan routeren, dus dat gaat hem niet worden denk ik.

@ShadowLord
Ik denk dat hij een Layer 3 switch bedoeld. Die kunnen ook routeren (zij het met een aantal limitaties), of je dat dan nog steeds een switch mag noemen?

[ Voor 20% gewijzigd door Meekoh op 30-10-2014 17:28 ]

Computer says no

• EverLast2002
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 30-11 00:29
Rik027 schreef op woensdag 29 oktober 2014 @ 16:42:
Ik heb al geprobeerd met tagged en untagged ports de VLANs te scheiden, zoals hier beschreven, maar dat werkte niet.
Wat precies "werkte er niet" toen je dit toepaste ?

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Je zou op je Fritzbox DD-WRT kunnen proberen. DD-WRT ondersteund VLAN's. Alleen is de vraag of DD-WRT tagged en untagged op 1 poort kan. Maar volgens mij wel. Maar daar zou je in moeten duiken.
Dan kan je in DD-WRT rules aanmaken dat ieder VLAN naar buiten mag, maar niet naar elkaar.

Heb zelf nog niet met VLAN's onder DD-WRT gespeeld. Dus is een leuke case :)

[ Voor 12% gewijzigd door Wim-Bart op 31-10-2014 00:37 ]

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

• deadlock2k
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 10-08 20:26
-

[ Voor 100% gewijzigd door deadlock2k op 06-08-2021 15:43 ]

• rohaantje
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 18-09 22:12
Meekoh schreef op donderdag 30 oktober 2014 @ 17:25:
[...]

Uit de specs van dat ding lijkt het niet dat die switch ook kan routeren, dus dat gaat hem niet worden denk ik.

@ShadowLord
Ik denk dat hij een Layer 3 switch bedoeld. Die kunnen ook routeren (zij het met een aantal limitaties), of je dat dan nog steeds een switch mag noemen?
Dan gaan we richting IPv6 routers :D

Gebruik je software voor de volle 100%!!! Daar is het voor bedoeld!

• Rik027
EverLast2002 schreef op donderdag 30 oktober 2014 @ 19:36:
[...]

Wat precies "werkte er niet" toen je dit toepaste ?
Ik kon de andere gebruikers in het netwerk nog steeds zien.

Ik ga toch een tweede kabel aanleggen, want in het geval dat dat ook niet zal werken zal ik een tweede switch erbij zetten en die heeft sowieso die tweede kabel nodig.

Pagina: 1