Dolby TrueHD en DTS-HD, toegevoegde waarde tov DD en DTS?

Pagina: 1
Acties:

• gkoelewijn
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 09:03
Tweakers,

als home cinema gebruikt ik momenteel een 5.1 set van Pioneer (Pioneer S-SP50-K, SW110SK icm VSX-C300). Deze is aangesloten op mijn pc via optisch (On board geluidskaart AsRock extreme4 Z77). Ik ontvang DTS en DD bij films en series en dit klinkt uiteraard een stuk beter dan wanneer er gekozen wordt voor 'virtueel 5.1' geluid (oftewel, dat de receiver een 2kanaals geluid omzet naar 5.1).

Nu was ik benieuwd of er veel verschil in Dolby TrueHD/ DTS-HD en DD/DTS, ik geloof dat er wel een verschil is, maar is dit verschil ook waarneembaar met mijn speakers. Of zou ik om het geluidsverschil goed te kunnen merken zowel een nieuwe receiver als nieuwe speakers moeten aanschaffen?

een geluidskaart staat al op het sinterklaaslijstje, dus het doorsturen van de nieuwe geluidsformaten moet niet als een probleem worden beschouwd ;)

Sidenote: Ook zoek ik nog een upgrade voor mijn Z2300 (deze gebruik ik voornamelijk voor gaming, muziek en series op de PC). ik was benieuwd of jullie een goede vervanger weten (wel graag een subwoofer, lekker geluid ;)) budget is hier ongeveer een 200-300eu.

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Met de speakers die je nu hebt staan, zul je echt geen verschil horen tussen een HD audiospoor of een niet-HD uitvoering. Daar zul je toch echt speakers uit een andere (prijs)klasse moeten gebruiken.

• gkoelewijn
okee duidelijk, was ook wel te verwachten. Kan je een indicatie geven van welke prijsklasse ik moet denken?

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Ik heb zelf ook een TrueHD/DTS-HD versterker (Onkyo), en ik merk dat bijv. een concert op BR nét iets zuiverder klinkt, minder dof. Maar, mijn speakers zijn standaard Onkyo's dus het is verwaarloosbaar. Zoals gezegd ga je het pas echt merken met goede speakers (zuilen).

• HvB83
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 27-12-2025
Wat de rest zegt. Ik had hiervoor een Harman Kardon setje staan, daarbij hoorde ik echt geen verschil tussen DD en HD-formaten. Nu heb ik een set van Sonus Faber staan en het verschil is ineens heel duidelijk aanwezig.

Kortom, voor nu niet druk om maken en lekker genieten.

• Audione0
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 26-01 20:56

Audione0

Strijdt der titanen

Ik denk dat het ook ligt in welke ruimte je DTS/DTS-HD afspeelt.

Een vriend van mij heeft nog een highend Maratnz (SR9600) receiver in gebruik (kan alleen DTS en DD) icm met invinity kappaa speakers in een goede accoustieke ruimte. Deze set loopt rondjes om mijn Cambridge azure 651R (ook niet de minste receiver) die wel DTS-HD en Dolby True HD heeft. Mijn set staat in de woonkamer. Dus ik bedoel maar.

Ryzen 9 7950x3d / Asus Strixx x670E-E / Noctua NH-DH15 / 64GB Corsair Dominator 6000 / Crucial M500 – Samsung 990pro / MSI RTX 4070TI Super Gaming X Slim / Corsair RM1000x / Alles in een Fractal Define 7 Black gepropt

• Luqq
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 26-01 11:18
Je gaat trouwens DTS-HD en TrueHD niet over een optische kabel kunnen versturen, die gaan alleen via HDMI.

• Mikayu
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 25-01 11:12

Mikayu

.srt

Hier ook nog een trouwe DTS(core) luisteraar ivm een verouderde amp. Bij een maat van me op dezelfde speakers klinkt dts master wel veel beter met meer 'inhoud'. Vooral in het midden gebied, dus ook beter verstaanbare dialogen.

Je zou het altijd nog analoog kunnen proberen met een goede geluidskaart en degelijke kabeltjes

Maar om even snel te testen of je gehoor/speakers geschikt zijn: is er verschil tussen DD en DTS?

• gkoelewijn
verschil tussen DD en DTS is duidelijk te horen op het setje wat ik momenteel in gebruik heb. DTS klinkt naar mijn mening wat voller en hoor meer verschil tussen bepaalde geluiden dan bij DD....

• InfinityG35
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 25-01 16:03
Op een redelijk systeem (dus geen melkpakjes of brandhout luidsprekers) is het verschil goed te horen. Verschil tussen DD en DTS is zelfs al goed merkbaar, DTS klinkt een stuk voller.

DTS HD en Master klinken nog een stuk ruimtelijker dan de DTS variant. Meer details en betere ruimtelijkheid, naar mijn idee ook betere controle van het sub kanaal.

Zie het als een mp3 vs. flac verschil, op een goed systeem goed waarneembaar.

5800X3D - X570 Elite - 32Gb 3600C16 - 6700XT - 990PRO 2TB - RM750X

Pagina: 1