meervoudige termostaat met bijvoorbeeld een raspberry pi

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASP Leek
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 04-04-2022
Hallo,

Ik ben voor een project een warmtepomp aan het ontwerpen om 15 bakken water op temperatuur te houden. Deze bakken moeten ieder afzonderlijk instelbaar zijn tussen 10 en 40 graden.

De warmte pomp verwarmt een vat water tot een graad of 50. Dit water wordt door een pompje rondgepomp in een ringleiding. Hier komen 15 spiralen aan te hangen die in de bakken met water hangen. (de bakken water beschikken over voldoende eigen circulatie)

Nu is mijn vraag:
Kan ik met behulp van bijvoorbeeld een raspberry pi, een fancy display maken waar de klant per bak de actuele temperatuur kan aflezen en instellen? er zullen dus 15 temperatuur sensors en 15 magneet ventielen aan gestuurd moeten kunnen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 03-10 15:03
Kort antwoord: Ja, geen probleem.

Bedenk wel dat dit niet even plug-en-play is. Je zal een hoop zelf moeten doen (van het uitzoeken/aansluiten van de sensoren tot het ontwikkelen van een pagina waarop alles af te legen/te regelen is)

3780wP (18x 210wP EC Solar) | 2x Marstek Venus E (5.12kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 06-10 16:32

SA007

Moderator Tweaking
Ja, is geen probleem.

Voor tempteratuur kan je kijken naar bijv dallas 1-wire sensors (DS18B20), deze zijn goedkoop waterdicht te krijgen en vrij nauwkeurig.
Voor de magneetventielen moet je even kijken welk type dat precies is (spanning/stroom) afhankelijk van het type moet je kijken welke aansturing daartussen moet om ze te schakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15:19

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Op ebay zijn inderdaad genoeg waterdichte DS18B20 varianten te vinden. Zoek even op de de 'tank' versie.
Ik weet niet hoeveel liter water er in zo'n bak gaat, maar wellicht is het verstandig om op meer dan 1 plek in de bak te meten?B
Een pi heeft maximaal GPIO's. Het voordeel van de DS18B20 is dat je deze allemaal op dezelfde bus kunt knopen, houd je voor je ventielen dus nog voldoende GPIO's over.

Tijd voor een nieuwe sig..