Defect: is het de videokaart of de voeding?

Pagina: 1
Acties:

• Sjerrie82
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 25-01 10:39
Mijn pc, een oud beessie dat de tand des tijds desondanks toch uitstekend doorstaan heeft in bijna originele configuratie, is recentelijk pas voor de 2e keer echt kuren gaan vertonen.

Enige tijd geleden kreeg ik artifacts en enkele momenten later viel het beeld weg. Na een paar dingen geprobeerd te hebben, waaronder een reserve videokaart van voor de oorlog die het wel deed, *leek* het ook mijn 8800GTS te zijn. Deze heb ik toen even in de oven gedaan, maar bij het terugplaatsen zag ik ook dat een geheugenbankje niet netjes in het slot zat. PC deed het weer, echter wist ik toen dus niet meer wat nu het werkelijke probleem was.

Hetzelfde heeft zich nu weer voorgedaan. Artifacts gevolgd door het wegvallen van het beeld. Na het uitzetten van de pc en kabels en geheugenbankjes gecontroleerd te hebben lijkt de pc wel weer op te starten, echter dus zonder beeld. Kaart verplaatsen naar een ander x16 slot verandert niets. Mogelijk is mijn videokaart nu écht overleden.

Of zou het de voeding zijn? Want waar de 8800GTS extra 6-pins stroomtoevoer nodig heeft, had die reserve videokaart (een Ati X300 :+ ) dat niet, en daarnaast waarschijnlijk een stuk lager algemeen verbruik. Ik heb de 6-pins connector van de voeding (Zalman ZM600-HP) links laten liggen en het met een molex T-stuk gebropeerd, maar zonder resultaat. Toen de voeding in een PSU-tester gehangen, ook geen vreemde resultaten, maar dat hoeft niet te betekenen dat ie niet kapot is (ik las bijv. ook iets over oscillatie).

Ik kan de videokaart nog testen in het systeem van mijn ouders, dat is weliswaar iets moderner, maar niet ingesteld op gamen gezien de 300W voeding... Weet ook niet of het erin prikken van mijn 8800GTS dan gevolgen heeft voor de rest van hun hardware...

Mijn configuratie:
Mobo: Asus P5N32-E SLI Plus
CPU: Intel Q6600 (non-stock koeler)
RAM: 2x2gb Corsair XMS2 800Mhz
Video: Asus 8800GTS 640
Voeding: Zalman ZM600-HP
HDD1: OCZ Vertex 2 64gb
HDD2: WD Raptor 150gb
Optisch: basic dvd-brander
Verder een PCI-e Creative Audigy kaart, fan-controller met lcd front bay display, en een, ehm, 3,5" floppy drive... O-)
Temperatuur is nooit te hoog opgelopen, pc is virus- en spyware-vrij en stuurprogramma's zijn up-to-date.
NOTE: de problemen begonnen wel vlak nadat ik de nVidia stuurprogramma's had ge-update... :/

Wie weet wat ik nog kan proberen, of hoe ik erachter kom wat de boosdoener is? Niet-zo-heel-stiekem hoop ik dat het de voeding is. Bij een nieuwe videokaart zal de rest van m'n systeem de bottleneck worden en wegens verhuizen heb ik nu even geen geld voor een compleet nieuw systeem. :X

• jasiccama
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 23-01 20:02
Het enige wat je vooralsnog kunt doen is 'uitsluiten'.
Inderdaad, videokaart in een ander systeem of voeding in een ander systeem.
Dan weet je vrij snel genoeg wat de boosdoener is, lijkt mij.

• aminam
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 15-01 16:23
artifacts zijn de natuurlijke leefomgeving van de nvidea 8*** serie.
ik zou hem idd testen in een ander systeem, kans is groot dat hij het daar ook heeft.

B650e | R5 7600 | RX6950XT | Formd T1 | AW3423DW

• Sp3ci3s8472
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 26-01 09:44

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

aminam schreef op woensdag 29 oktober 2014 @ 15:46:
artifacts zijn de natuurlijke leefomgeving van de nvidea 8*** serie.
ik zou hem idd testen in een ander systeem, kans is groot dat hij het daar ook heeft.
Inderdaad de 8xxx en 9xxx serie hebben last van barsten in de underfill doordat deze niet tegen de grote temperatuursverschillen kan.

Als hij inderdaad kapot blijkt te zijn dan kan je hem nog proberen te bakken (als tijdelijke oplossing). Er is ergens op tweakers een topic dat specifiek over deze kaarten gaat en hoe je ze moet bakken :P.

• Sjerrie82
Sp3ci3s8472 schreef op woensdag 29 oktober 2014 @ 16:09:
[...]

Inderdaad de 8xxx en 9xxx serie hebben last van barsten in de underfill doordat deze niet tegen de grote temperatuursverschillen kan.

Als hij inderdaad kapot blijkt te zijn dan kan je hem nog proberen te bakken (als tijdelijke oplossing). Er is ergens op tweakers een topic dat specifiek over deze kaarten gaat en hoe je ze moet bakken :P.
Vóór deze 2 incidenten heb ik nooit problemen gehad.

Inmiddels de 8800GTS met behulp van het molex-PCIe kabeltje in het systeem van m'n ouders geprobeert. Hier ook geen beeld, maar zoals gezegd is dat een 300W (peak) voeding. Kan het zijn dat dat gewoon niet genoeg is om zelfs maar POST-beeld te krijgen?

De kaart is ook al (na de 1e keer) in de oven geweest. Kan het nu natuurlijk nog een keer proberen, maar sluit het liefst ook eerst het e.e.a. uit. Is het een juiste aanname dat ik daar een vergelijkbaar systeem voor nodig heb en niet het kantoor-pctje van m'n ouders?

• 3L3ktr1k
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 19:27
De 8800GTS eruit halen, en je beeld kabel op je mobo aansluiten, en dan kijken of ' ie het doet.
Als 'ie aangaat is het je GPU, gaat 'ie niet aan, dan is het je voeding.

• Sjerrie82
3L3ktr1k schreef op woensdag 29 oktober 2014 @ 18:00:
De 8800GTS eruit halen, en je beeld kabel op je mobo aansluiten, en dan kijken of ' ie het doet.
Als 'ie aangaat is het je GPU, gaat 'ie niet aan, dan is het je voeding.
Dit mobo heeft geen on-board GPU, en ik zou dan de 6-pins niet kunnen uitsluiten.

[ Voor 7% gewijzigd door Sjerrie82 op 29-10-2014 18:44 ]

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19:21

Nemesizz

Untouchable

Denk dat het wel veilig is om te stellen dat je videokaart kapot is, 't is zelfs een wonder dat die het zo lang heeft uitgehouden (metname omdat de 320 en 640MB varianten eigenlijk nog sneller kapot gingen dan de latere varianten).

Als je voeding het niet zou trekken dan kreeg je geen artefacts maar zou de boel niet starten of vastlopen.
Artefacts geven al aan dat het de videokaart zelf is.

• SAiN ONeZ
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 07:30

SAiN ONeZ

Ⅎnll-Ԁɹooɟǝp Ⅎool

wrs kun je op Vraag&Aanbod een goedkope GTX285/ 4890 scoren, waardoor het systeem weer in balans is..

N47h4N|The secret to creativity is knowing how to hide your sources| Dyslexic atheists don't believe in doG! | ˙ʞuɐlq ʇɟǝl ʎllɐuoᴉʇuǝʇuᴉ sɐʍ ǝɔɐds sᴉɥ┴ ®

Verwijderd

Een voeding zal niet voor artifacs zorgen dat kan alleen de videokaart (of eventueel de beeldscherm kabel of het beeldscherm zelf, maar dat ziet er vaak anders uit).

Wel is het zo dat niet alleen de videokaart een probleem geval is, maar ook de voeding. De voeding is namelijk een FSP Epsilon design met CapXon condensators gecombineerd met een niet hele effectieve koeling. Een niet al te lange levensduur is dus gegarandeerd.

• Sp3ci3s8472
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 26-01 09:44

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Sjerrie82 schreef op woensdag 29 oktober 2014 @ 16:19:
[...]
Vóór deze 2 incidenten heb ik nooit problemen gehad.
Dat zegt helaas niks in hardwareland. Het is wel bekend dat deze hele generatie videokaarten gewoon heel snel stuk gaan. Laat ik het zo zeggen, ik ben verwondert dat jij nog een levende had :P.

• Sjerrie82
Altijd tevreden geweest over de prestaties, ook met de wat nieuwere spellen. :> 8 jaar lang geweldig genoten.

Ik had inderdaad ergens anders al iets gelezen over de condensators van die Zalman. Die heb ik toendertijd als vervanger van een Corsair gekocht waarvan de fan hopeloos aan het falen was.

Ondanks dat het krap wordt was ik al wel soort van een nieuw systeem aan het samenstellen, maar ik zal eens kijken voor een 2e handse kaart als tijdelijke oplossing. Mocht dat niet werken dan schaf ik denk ik maar een nieuwe voeding aan die bij m'n toekomstige systeem zou passen. Hoe vind ik uit welke wél kwaliteitsonderdelen bevatten?

• A87
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

A87

die 8800 serie is nu echt overal dood bij iedereen thuis. Dingen zijn gewoon op. heb er stuk of 6 gezien die op waren.

Die 8800 serie was niet helemaal top gebakken :+

[ Voor 37% gewijzigd door A87 op 30-10-2014 22:24 ]

https://www.youtube.com/channel/UCl2XLRJ3VgCspwNG4_XCrkQ

• Sjerrie82
Inmiddels een 2ehands HD4890 gescoord, en voorlopig draait alles weer als een zonnetje eigenlijk. :> Hopelijk houd ie het vol tot ik de centen heb voor een compleet nieuw systeem. :+ Dank!

Verwijderd

Sjerrie82 schreef op donderdag 30 oktober 2014 @ 15:45:
Hoe vind ik uit welke wél kwaliteitsonderdelen bevatten?
Goede reviews lezen. :)

• Boefmans
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 29-01 20:42
Qua voedingen: aan THE mask vragen natuurlijk..

mixing a drink and music

Pagina: 1