Basis iMac Retina 5K geschikt voor video- en fotobewerking?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JFK1
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 01-04-2022
Ik ben al een tijdje op zoek naar een snelle nieuwe pc voor vooral videobewerking en fotobewerking. Dat zijn de voornaamste taken.
Ik had vanwege de prijs eigenlijk de keuze gemaakt voor een nieuwe Windows machine, maar er is nu een webshop die 300euries korting biedt op de nieuwe Imac 5K, dus die komt stiekem toch weer in beeld. Het prijsverschil wordt nu een stuk kleiner.

Mijn vraag aan hardcore Apple-users is daarom vrij simpel: Voldoet de basisconfiguratie van de Imac 5K, of moet ik daar voor een goede performance nog extra opties bijnemen die essentieel zijn voor een goede performance voor bovengenoemde taken? (los van het geheugen, dat kan ik later altijd nog upgraden).

Wie kan me adviseren? Heb een beetje haast, want de actie loopt tot morgen:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Een webshop die 300 euro korting geeft op een gloednieuwe iMac retina klinkt als een scam of een prijsfout.

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JFK1
volgens mij niet, is gewoon een betrouwbare webshop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MenN
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 08-10 10:43
De review geeft aan dat het basis model misschien een klein beetje te kort komt als je de machine flink op zijn staart trapt.

YouTube: iMac Retina review

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic" - Arthur C. Clark

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 18:21
Daedalus schreef op woensdag 29 oktober 2014 @ 14:56:
Een webshop die 300 euro korting geeft op een gloednieuwe iMac retina klinkt als een scam of een prijsfout.
Op dit moment heeft Central Point aanbiedingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JFK1
dat weet ik.....
daarom wil ik nu ook graag beslissen.

in reactie op de post van MenN: wat is op z'n staart trappen? Is dat gaming of videobewerking?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
Beide.

Je zult never niet de allerbeste graphics hebben op 5k.

Je zult dus vaker "Fullscreen windowed spelen op 2560x1440" dan native 5k met zo'n gpu.

Maar dat is ook logisch want het is een Notebook kaart, en al is het geen simpele kaart
Het is ook geen extreme kaart die high end gebruikt is.

Voor de bandbreedte voor all die pixels aan te sturen is dat voor high end denk ik te weinig.
Want volgens mij heeft hij maar 256 bandwith.

Andere kant voor alle het normale gebruik maakt het natuurlijk niets uit, Internetten Office Facebook Youtube Films Muziek etc.
En renderen heb je ook meer CPU power nodig en dat zit wel snor als er genoeg geheugen ook in zit.

Maar dat is mijn mening, het aangeklede model wat je dus kan kiezen tijdens het bestellen bij Apple is allemaal net wat beter, maar goed dat heeft een prijskaart.

[ Voor 8% gewijzigd door Mektheb op 29-10-2014 15:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JFK1
dank. Het renderen van films heeft toch niet zoveel te maken met de grafische kaart ofwel?
wat zou je me adviseren qua upgrades? de processor en/of de grafische kaart? Of zou beide niet nodig zijn. t is jammer dat je later niet kunt upgraden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blupmans
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 29-09 19:42
Het valt me wel vaker op dat mensen op Tweakers hele dure configuraties aanraden. ik ben het daar in de meeste gevallen totaal niet mee eens. De basis configuratie is méér dan snel genoeg voor je foto en video bewerking. Ik werk dagelijks uren op een 13 inch macbook pro, met een dualcore i5, integrated graphics (intel iris) 8gb ram en een schermresolutie van 2560x1600. Ik kan je vertellen dat letterlijk ALLES wat ik met dat ding doe echt vlekkeloos werkt. (vooral heel veel Photoshop en Illustrator).
Nou heeft de retina imac natuurlijk veel meer pixels, maar ook veeeeel snellere hardware.
Ik kan je met een aan zekerheid grenzende waarschijnlijk vertellen dat veel upgrades meetbaar, maar niet merkbaar zijn. Apple heeft dit soort zaakjes meestal wel prima op orde, en daar mag je natuurlijk ook wel van uit gaan voor zo'n prijs ;) Ik heb van veel reviewers (die vooral 4K video editten) gehoord dat het gewoon een super apparaat is.

Als ik jou was zou ik gewoon naar een applestore of mediamarkt gaan en 'm gewoon even uitproberen, en voor jezelf die beslissing maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• z1rconium
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 17-09 11:26
JFK1 schreef op woensdag 29 oktober 2014 @ 16:23:
dank. Het renderen van films heeft toch niet zoveel te maken met de grafische kaart ofwel?
wat zou je me adviseren qua upgrades? de processor en/of de grafische kaart? Of zou beide niet nodig zijn. t is jammer dat je later niet kunt upgraden
Het ligt eraan wat je rendert - als je de performance vergelijkt met de macpro, daar worden bepaalde zaken voor effecten volledig op de gpu's gerenderd dat scheelt enorm veel tijd. Voor video kan je eigenlijk nooit genoeg power hebben tenzij je tijd hebt.

300 euro korting lijkt me een broodje aap gezien ze deze speling helemaal niet in de marge kunnen hebben.
blupmans schreef op donderdag 30 oktober 2014 @ 10:25:
Apple heeft dit soort zaakjes meestal wel prima op orde, en daar mag je natuurlijk ook wel van uit gaan voor zo'n prijs ;) Ik heb van veel reviewers (die vooral 4K video editten) gehoord dat het gewoon een super apparaat is.
Nu is dit de eerste versie van de iMac met retina, dat zijn meestal meer proof-of-concept uitingen van Apple. Zie eerste MBr & iPad 1, iPhone 1.

[ Voor 25% gewijzigd door z1rconium op 30-10-2014 10:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
Blijkbaar doen ze het toch wel op dit moment :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blupmans
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 29-09 19:42
z1rconium schreef op donderdag 30 oktober 2014 @ 10:49:
Nu is dit de eerste versie van de iMac met retina, dat zijn meestal meer proof-of-concept uitingen van Apple. Zie eerste MBr & iPad 1, iPhone 1.
Ben ik met je eens. Bijvoorbeeld de eerste mbpr 13 inch kwam gewoon kracht tekort door die hd4000. Dat is echter nu veel minder het geval met deze iMac. Die mbpr kon bijvoorbeeld niet eens de schermanimaties soepel aan, de iMac wel gewoon. Ik heb het idee dat apple wel van z'n fouten geleerd heeft.

Sowieso, bij taken als renderen, maakt de resolutie van het apparaat niet veel uit en gaat het gewoon om brute kracht. Wat dat betreft zit het wel snor, zeker als je het vergelijkt met het topmodel zonder retina.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DAzN
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Gisteren de review gelezen van The Verge (http://www.theverge.com/2...-retina-5k-display-review).

Het scherm schijnt geweldig te zijn, maar heeft wel de performance nodig van het topmodel. Maar dat is uiteraard voor de video-editor zijn activteiten. Of de prestaties voor jouw doeleinden toereikend zijn, kan ik niet beoordelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verwi159
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15-07 18:45
Net zelf nog even een review opgezocht over video editing op het base model. Mashable zegt zelf dat dit prima kan! Link: http://mashable.com/2014/10/25/imac-retina-5k-review/

Zei hebben 4K materiaal getest. Weet niet wat je zelf zoal doet, maar de iMac moet het gewoon kunnen handelen.
Pagina: 1