Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lanithro
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 23-05 14:07
Hey iedereen,

Afgelopen week was er een kleine kortsluiting waardoor mijn NAS de stroom verloor het was een oude DS210j. Ik hoorde (stom toevallig) een raar geluid uit mijn meterkast komen. Hard disk maakt een raar geluid. HDD er uit en de andere in slot 1. Helaas wilde hij ook niet goed doorstarten en weer het rare geluid. Ik dacht dat de NAS kapot was (geen genoeg stroom toevoer oid. Want hoe groot is de kans dat beide hard disks tegelijkertijd kapot gaan. Dus meteen maar een nieuwe DS214Play gekocht. Ik mijn hard disk er in gepropt (nadat ik de data er af had gehaald) en installeren Installeren geen probleem echter na de installatie wéér hetzelfde geluit uit die NAS. Blijkt dus dat beide hard disks kapot zijn.

Toen ik de data wilde weghalen van de schijven merkte ik dat Linux aangaf dat er op de ene HDD 1 bad sector was en op de anderen twee. Zou het mogelijk kunnen zijn dat de Bad sector in het OS installatie gedeelte zitten waardoor de NAS niet meer goed kan booten?

Yavu Steam Profile Lanithro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 15758

Volgens mij heeft Synology een eigen ROM voor het 'OS' en staat dat niet op de schijven zelf.

Maar je doet alsof je schijven stuk zijn; terwijl je ze dus gewoon aan de praat kreeg op je eigen computer? Want je schrijft dat je de data eraf had gehaald. Dus dat betekent dat je schijven gewoon werken?! Later spreek je over dat beide disks 'kapot' zijn. Dat is een tegenstrijdigheid. Als je data eraf kunt halen, zijn ze per definitie niet 'kapot'. Ze zijn kapot als ze niet meer opspinnen en geen enkel teken van leven geven.

Bad sectors is niet 'kapot'. Dat is normaal voor een hardeschijf.

Je kunt de SMART informatie veiligstellen voordat je met tools e.d. aan de slag gaat, anders vernietig je bewijs. Post je SMART screenshot in het 'Check je SMART' topic voor feedback hieromtrent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lanithro
ok ze zijn dan misschien niet kapot, maar inderdaad ik kan in ze in windows gewoon benaderen maar de NAS kan er niet meer mee om gaan. Booten doet hij niet op de NAS nadat de nas ze heeft geïnstalleerd. Ze maken allebei een raar geluid. Als ik een andere 80gb hdd in hang boot hij wel gewoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvdlinde
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 30-03 17:30
is deze NAS toevallig te koop ?
zo ja graag een pb / pm / mailtje

Modbreak:Deze vraag is niet relevant voor dit topic; graag enkel on-topic posten. Alvast bedankt!

[ Voor 46% gewijzigd door Anoniem: 15758 op 09-11-2014 12:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lanithro
Ik heb er inmiddels een 3 tb WD red in gehangen en hij draait weer al een zonnetje.Het blijft raar dat de Hard disks problemen geven. In de toekomst maar even nakijken of ik de oude weer normaal aan de praat krijg.