Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crackbull
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 03-12-2022
Hallo Tweakers,

Het volgende probleem doet zich bij mij voor. Heb nieuwe RAM aangeschaft: 2x Kingston 4gb 1Rx8 pc3L 12800 om het huidige geheugen te verdubbelen.
Momenteel zit er 2x Hynix 2gb 1Rx8 pc3L 12800 in de laptop. Op basis van deze info heb ik twee nieuwe bankjes aangeschaft; KVR16LSE11/4.
Nu is het probleem dat de laptop met Kingston erin niet wil op starten. En dat is goed balen. De aan/uit knop licht op, je hoort even de harde schijf en daarna doodstil en alles blijft zwart.
De Hynix er weer in en hij doet het weer normaal.

Nader bekeken zit er een verschil in de codering. Maar ik weet niet waar dat voor staat. Dit werd ook niet vermeld op de sites waar ze worden aangeprezen of bij Kingston zelf op basis van het type. En op www wordt ik ook niet wijzer. Ben ervan uit gegaan dat de pc3L, 12800, ECC en CL11 doorslaggevend zijn omdat het een low voltage is (1,35V) en een kloksnelheid van 1600mhz betreft.

Om in de toekomst niet weer de fout in te gaan. Waar moet je allemaal op letten. En wat zijn de betekenissen van de cijfers en letters achter de 4gb ..... Momenteel onboard: Hynix 2gb 1Rx8 pc3L 12800S 11 12 B4.
Wilde de Kingston 4gb erin zetten en bij het plaatsen zag ik het volgende erop staan:
Kingston 4gb 1Rx8 pc3L 12800SE 11 12 C1.

De enige verschillen zijn de "E" achter de S en de "C1".

Wie kan mij wijzer maken waarom de laptop niet tot leven kan komen met de Kingstons aan boord?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HStyles
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 23-04 12:44
Welk merk/model/type laptop ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crackbull
Medion Akoya MD 99388 (E7228T)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HStyles
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 23-04 12:44
*4GB Module - DDR3L 1600MHz
Part Number: KVR16LSE11/4
Specs: DDR3L, 1600MHz, ECC, CL11, 1R, X8, 1.35V, Unbuffered, SODIMM,*

Zo te zien wil je ECC geheugen plaatsen in deze notebook. Zo ver ik kan zien ondersteund deze notebook geen ECC geheugen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crackbull
Bedankt, op de pakbon staat inderdaad ECC, helaas niet op de site zelf.
Snel even gegoogled wat ECC inhoudt en zag het volgende staan;
"ECC geheugen werkt in een non-ECC slot, en andersom ook (mits ECC uitgezet wordt). Registered geheugen werkt echter niet in een niet-registered slot, en andersom ook niet."
Betreft het hier een registered slot?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
EEC geheugen is Error Correcting Code memory dat voornamelijk wordt gebruikt voor servers, financiële en wetenschappelijke computers om data te beschermen tegen 'errors'. Het probleem is dat relatief weinig moederbord chipsets EEC geheugen ondersteunen en je zal dus gewoon het normale 'gebruikelijke' non-EEC geheugen moeten aanschaffen!

Verdere uitleg:

- Non EEC = voor normale laptops/computers;
- Het voltage moet ondersteund worden door je moederbord (bios);
- 12800 / 8 = 1600 Mhz modules;
- C1 = Command rate 1, dat heef met de timings te maken
- SE zal wel iets als 'Special Edition' betekenen. Server Edition zou ook kunnen, ik heb geen idee eigenlijk!

[ Voor 4% gewijzigd door stin00 op 29-10-2014 14:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Het heeft weinig met het slot te maken, het gaat om de geheugencontroller.
Dikke kans dat die niet overweg kan met registered geheugen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crackbull
Oké, wordt steeds duidelijker. Ik kreeg alleen even de hoop dat het aan te passen was in de BIOS. zodat het alsnog kon werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09-07 21:26
registered, of ook wel buffered geheugen wordt veelal in servers gebruikt, waar er meerdere bankjes op een kanaal zitten. Dit is nodig, omdat anders de belasting voor de controller te veel wordt. Door een buffer op het geheugen zelf te plaatsen wordt dat voorkomen. Bij mijn weten ondersteunen de meeste consumer cpu's (Controllers zitten op de cpu tegenwoordig) dat helaas niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revertive
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 15-01 14:03
borft schreef op woensdag 29 oktober 2014 @ 14:50:
registered, of ook wel buffered geheugen wordt veelal in servers gebruikt, waar er meerdere bankjes op een kanaal zitten. Dit is nodig, omdat anders de belasting voor de controller te veel wordt. Door een buffer op het geheugen zelf te plaatsen wordt dat voorkomen. Bij mijn weten ondersteunen de meeste consumer cpu's (Controllers zitten op de cpu tegenwoordig) dat helaas niet.
Het is alleen unbuffered/unregistered ECC geheugen, dus het verhaaltje gaat niet op. Maar naar mijn weten vinden laptop ECC geheugen (registered/unregistred) niet zo tof.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crackbull
Daar lijkt het inderdaad op want hij blijft heel stil..... te stil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crackbull
Bedankt voor alle antwoorden. Waar ik dus op moet letten is niet zozeer verschillen tussen S en SE of letter cijfer combinatie B of C.
Van belang is Memory van het type Non-ECC.

Zijn er verder nog dingen die van belang zijn. Volgens Medion kan er maximaal 16gb (2x8). Heb volgens mij genoeg aan 8gb. Maar bijvoorbeeld het voltage. Als ik een onlinescan uitvoer krijg ik de keuze uit alleen maar Transcends van 1,35V en 1,5V.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haribo112
  • Registratie: Augustus 2010
  • Niet online
Dat zijn ook de enige twee voltages die echt relevant zijn. 1,5 volt is normaal (DDR3) en 1,35 volt is voor zuinige toepassingen (DDR3L). Intel NUC's maken bijv. gebruik van dit low voltage memory.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crackbull
Ja dat weet ik, maar je kunt die twee voltage in de praktijk dus gewoon omwisselen. Nu zit er 1,35 in maar je kunt er dus ook 1,5 in plaatsen.
Zo ja, wat zijn dan de gevolgen.
Pagina: 1