Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shifty47
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 09-10 10:14
Tweakers,

Een vriendin van mij heeft een t-mobile abonnement met een databundel van 500MB. Nu heeft ze rekening gekregen van ruim € 600. Dit komt door een plotseling explosief dataverbruik. Ze heeft op één dag 11GB gebruikt. Op die dag was ze thuis (altijd verbonden met WiFi) en heeft bij haar weten niets geks met dr telefoon gedaan.
T-mobile zegt nu dat haar iPhone waarschijnlijk uit zichzelf is gaan bijwerken en de apps ook bijgewerkt heeft. Naar mijn inzien is dit onzin en kan dit nooit tot een dataverbruik van 11 GB leiden.
Inmiddels heeft t-mobile gezegd het kwijt te schelden mits ze een Onbeperkt data bundel neemt. Lijkt mij ook niet reëel omdat je er dan weer 12maanden aan vast zit.

Wat vinden jullie van dit verhaal en hebben jullie hier ervaring mee? En weet iemand wat haar rechten zijn?

Bij voorbaat dank voor jullie hulp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WCA
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 22:08

WCA

Dat lijkt mij sterk, bij T-Mobile hoef je nooit bij te betalen voor data buiten je bundel, tenzij je nog een heel oud abbonement hebt.

Wat betreft die 11 Gigabyte, dit is wel degelijk mogelijk, en het komt erg vaak voor. (Icloud backup terug zetten, oude apps binnenhalen)

Ook onbeperkte bundels bestaan niet meer, dus die medewerker aan de telefoon zit volgens mij maar wat te kletsen...

Als je iPhone de nieuwste versie van IOS heeft, kun je volgens mij zien waar je datagebruik vandaan komt, daar zou je eens naar moeten kijken.

Succes!

[ Voor 4% gewijzigd door WCA op 29-10-2014 13:08 ]

Share and Enjoy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

"Dat lijkt mij sterk, bij T-Mobile hoef je nooit bij te betalen voor data buiten je bundel, tenzij je nog een heel oud abbonement hebt."
Oud als in Flex+W'n'W? Ook daar hoeft dat bij mijn weten niet.

"altijd verbonden met WiFi"
Dan zou er toch geen dataverkeer via T-Mobile plaats moeten vinden? :S

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WCA

WCA

Dat altijd verbonden via WiFi kan natuurlijk ook schijn zijn geweest, voor het zelfde geld heeft de wifi er een hele tijd uitgelegen, en heeft de telefoon rustig zijn backups via t-mobile binnengehaald. Bovendien is t-mobile meestal wel coulant op dit soort gebieden, ik heb in het begin van mijn abbonement het zelfde euvel gehad, erg netjes opgelost door T-mobile

Share and Enjoy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Misschien wel, maar als ik de Google resultaten zo zie, dan lijkt dit iets te zijn dat vaker gebeurt.

En hoe kun je op 1 dag 11GB via een 3G netwerk binnenhalen?

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WCA

WCA

Met goede ontvangst gaat dat makkelijk, ik kom dit probleem best wel vaak tegen bij klanten, het is meestal toch echt het geval, maar t-mobile is meestal coulant, in tegenstelling tot een andere grote telecomprovider.

Share and Enjoy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shifty47
Bedankt voor jullie reacties. Met "altijd met Wifi verbonden" bedoelde ik wanneer ze thuis is.

"En hoe kun je op 1 dag 11GB via een 3G netwerk binnenhalen?" Dat is exact de vraag waar ik ook geen antwoord op heb. Zojuist heb ik ook nog ff nagevraagd en ze heeft ook geen software bijgewerkt (geen nieuwe iOS versie).

"maar t-mobile is meestal coulant," Dat klopt inderdaad maar het voorstel om "onbeperkt" internet te moeten afnemen vind ik wel vreemd..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WCA

WCA

Ik zou gewoon nog een keer bellen, en hopen dat je een andere medewerker aan de lijn krijgt. Onbeperkt internet bestaat niet bij T-Mobile, alleen maar databundels.

Share and Enjoy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Shifty47 schreef op woensdag 29 oktober 2014 @ 13:32:
"En hoe kun je op 1 dag 11GB via een 3G netwerk binnenhalen?" Dat is exact de vraag waar ik ook geen antwoord op heb. Zojuist heb ik ook nog ff nagevraagd en ze heeft ook geen software bijgewerkt (geen nieuwe iOS versie).
Heb net even calc.exe aan het werk gezet. Bij een constante snelheid van 3.5Mbps (wat ik bij 3G/H soms haal), zou het in ongeveer 7½ uur moeten kunnen. Maar dan zou de telefoon constant bezig moeten zijn en de snelheid continu zo "hoog" moeten blijven.

Dat kan toch haast niet?

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WCA

WCA

Nogmaals, TS zou even moeten kijken bij het verbruik, daar kan je zien waar de data aan op is gegaan, en anders heeft t-mobile een foutje gemaakt.

Share and Enjoy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fnoff
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10-10 12:58
Shifty47 schreef op woensdag 29 oktober 2014 @ 13:32:
"maar t-mobile is meestal coulant," Dat klopt inderdaad maar het voorstel om "onbeperkt" internet te moeten afnemen vind ik wel vreemd..
Dat is zodat het niet nog een keer kan gebeuren. Beetje bescherming voor beide partijen.

Je zit er overigens niet een jaar extra aan vast. Het is gewoon een extra bundel die aan het contract wordt toegevoegd. Contractsduur blijft daarbij gelijk.
Raven schreef op woensdag 29 oktober 2014 @ 13:58:
[...]

Heb net even calc.exe aan het werk gezet. Bij een constante snelheid van 3.5Mbps (wat ik bij 3G/H soms haal), zou het in ongeveer 7½ uur moeten kunnen. Maar dan zou de telefoon constant bezig moeten zijn en de snelheid continu zo "hoog" moeten blijven.

Dat kan toch haast niet?
Wat ook nog weleens gebeurt is dat een datasessie wordt afgesloten, dan wordt (naar boven) afgerond (meestal per 100kb). Kan zijn dat er gewoon heel veel datasessies zijn geweest. Dan wordt weinig data verbruikt, maar omdat elke keer wordt afgerond, loopt het toch op.
Het schijnt soms bij iPhones ook wel te gebeuren dat elke keer als ze op wifi gaan, toch ook even verbinding maken met 2G/3G.
Shifty47 schreef op woensdag 29 oktober 2014 @ 13:03:
[...]
En weet iemand wat haar rechten zijn?
[...]
Niet zoveel. T-Mobile noemt het ook coulance en geen correctie, want zij zijn ervan overtuigd dat ze gelijk hebben.

[ Voor 54% gewijzigd door fnoff op 29-10-2014 14:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shifty47
fnoff schreef op woensdag 29 oktober 2014 @ 14:26:

Je zit er overigens niet een jaar extra aan vast. Het is gewoon een extra bundel die aan het contract wordt toegevoegd. Contractsduur blijft daarbij gelijk.
Dat is een goed bericht. Ik was in de veronderstelling dat ze een nieuw contract aanging. Dan lijkt het mij een prima deal. Dank allen!

[ Voor 5% gewijzigd door Shifty47 op 29-10-2014 14:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je kunt overigens best "op Wi-Fi zitten" en onderhand 3G/4G gebruiken. De iPhone gebruikt het huidige netwerk namelijk alleen voor nieuw opgezette verbindingen. Oude bestaande verbindingen blijven via het voorgaande netwerk lopen (mits beschikbaar.)

De meeste apps gebruiken zeer kortdurende verbindingen (REST API's, opgesplitste videos, etc.) waardoor dit bijna nooit een probleem vormt, maar het is theoretisch wel mogelijk om 11GB op 3G te downloaden terwijl je denkt Wi-Fi te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PNJvG
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
@xnpu Heb je daar ook een goede bron van? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Graizie
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 10-10 16:28
GreNade schreef op woensdag 29 oktober 2014 @ 13:08:
Dat lijkt mij sterk, bij T-Mobile hoef je nooit bij te betalen voor data buiten je bundel, tenzij je nog een heel oud abbonement hebt.
[..]
Ook onbeperkte bundels bestaan niet meer, dus die medewerker aan de telefoon zit volgens mij maar wat te kletsen...
[..]

Succes!
Een heel oude abonnement valt wel mee. Als een klant een Smart Plus abonnement heeft - in dit geval 500MB, wat kan duiden op een Smart Plus 230/300 - heeft de klant geen onbeperkt internet. Hier kan optioneel de 'onbeperkt internet voordeelbundel' van 5 euro per maand aan toegevoegd worden. Hiermee wordt de internetsnelheid na die 500MB verlaagd. De medewerker zit dus niet te kletsen, maar geeft gewoon goed advies.

Groningen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 00:30
Waar is in dit verhaal het waarschuwings-SMSje met de mededeling dat je bijna over je bundel dreigt te gaan?

[ Voor 10% gewijzigd door ThinkPad op 30-10-2014 13:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roos79
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 11-10 17:52
Dat geld enkel voor de nieuwere abo s de oude krijgen geen sms.

Tevens hebben de laatste up dates voor iOS gebeuren gezorgd dat WiFi heel instabiel is dus mobiele data vloog er ook hier doorheen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Karloe
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 25-11-2020
Niet??? Op m'n Flex 2007 abo met Internet bundel heb ik nu 2 maal een sms gehad dat ik over de 824 MB was gegaan, en nog maar 200 MB over had (op 30-08 en 28-10, goedkoopste Flex abo, de 10 als ik het goed heb, ±15€ / maand)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vonkie
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21-02-2022
Bij je Flex abonnement met webnwalk krijg je 1GB tegen hogere snelheid. Hierna wordt alleen de snelheid aangepast naar de oorspronkelijke snelheid, geen extra kosten of iets dergelijks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-01-2021
Raven schreef op woensdag 29 oktober 2014 @ 13:27:
En hoe kun je op 1 dag 11GB via een 3G netwerk binnenhalen?
Hahaha, dat Vodafone je wil laten geloven dat 3G heel laaaaaaaaaaangzaaaaaaam is, wil niet zeggen dat dit klopt he...

3G = max 14,4 mbit.

Dat is 1,8MB per seconde en dus 6,4GB per uur!

Zo langzaam is 3G niet....

Youtube: DashcamNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Heb jij ooit (bijna) 14.4Mbit via 3G gehaald dan? :P

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 10-10 08:13
En nog steeds geeft TS niet aan of inmiddels op de telefoon is gecontroleerd waar de data voor gebruikt is... Let op, eerdaags staat hier dat dat niet te controleren was omdat die data per ongeluk is gewist (gebeurt erg vaak...)
Raven schreef op maandag 03 november 2014 @ 17:07:
Heb jij ooit (bijna) 14.4Mbit via 3G gehaald dan? :P
Dat is tegenwoordig voor mij op mijn werk lokatie bijna haalbaar (ongeveer 11-12 Mbit op 3G -> HSDPA+). Moet wel zeggen dat ik op het KPN netwerk zit.

[ Voor 41% gewijzigd door Gadgeteer op 07-11-2014 07:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leroy98ecker
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 19:58
Ja, vaker zelfs met T-Mobile.
En ik heb nog een iSmart 75 abonnement uit eind 2012.
Ik heb zelfs een keer 18 mbit/s download en 3,5 mbit/s upload aangetikt.
Dit was een speedtest in Amersfoort.
Afbeeldingslocatie: http://i62.tinypic.com/335cqxi.png

[ Voor 10% gewijzigd door leroy98ecker op 07-11-2014 20:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 20:58
Verwijderd schreef op woensdag 29 oktober 2014 @ 15:12:
Je kunt overigens best "op Wi-Fi zitten" en onderhand 3G/4G gebruiken. De iPhone gebruikt het huidige netwerk namelijk alleen voor nieuw opgezette verbindingen.
Dat, en WiFi gaat uit wanneer je iPhone in standby gaat.

Als je bijvoorbeeld Google Maps aan laat staan op de achtergrond. Dan blijft deze de kaart updaten naar je locatie, files controleren en andere ongein. Dat is een bug feature van de nieuwe maps op iOS 8, gelukkig las ik het "je bundel is op" sms-je meteen. En zag ik dat google maps het verdiende om te worden verwijderd. Inmiddels geen bundelproblemen meer.
Simyo gaat namelijk gewoon door buiten de bundel.

[ Voor 3% gewijzigd door jeroen3 op 07-11-2014 20:23 ]

Pagina: 1