Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongf7
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 24-05 19:06
Op dit moment ben ik mede eigenaar (5%) van een advies / ingenieurs bureau met 10 medewerkers.
Het is de bedoeling dat dit over 3 jaar 50% gaat worden en ik dus samen met een compagnon directeur ben. Op dat moment zal het bedrijf waarschijnlijk uit 10 tot 15 personen bestaan.

Mijn achtergrond is HBO Civiele techniek met ongeveer 6 jaar fulltime werkervaring, waarvan de laatste 3 als projectleider en de laatste 2 als lid management team.

Om goed voorbereid te zijn op mijn toekomstige rol wil ik graag een opleiding gaan volgen.
Hierbij ben ik benieuwd naar jullie ervaringen.

Naar mijn idee zou een combinatie van management en bedrijfskunde het best aansluiten bij wat ik zoek, maar deze combinatie wordt eigenlijk alleen op MBO niveau aangeboden. Ik zou toch graag HBO of post HBO willen doen.

Kan ik naar jullie idee het best kijken naar bedrijfskundige opleidingen of management opleidingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mythio
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 11:46
Bedrijfskunde...als er uberhaupt al een verschil tussen zit op dat niveau. Bij zo een klein bedrijf zullen je taken veel meer uit bedrijfskundige zaken bestaan dan "people management" (waar het dan eigenlijk omgaat).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 12:55

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Ik denk dat je eerst eens moet kijken welk functieprofiel gekoppeld wordt aan de functie "directeur". De term "directeur" is compleet nietszeggend...

Ga je je in die functie bezig houden met strategisch management, operationele zaken, contractmanagent, legal of (pre)-sales? (om even wat te noemen)

Pas als je dat in kaart hebt gebracht kun je kijken welke skillset daarvoor benodigd is, en daarvoor een functieprofiel opstellen. Dan kun je beter inschatten op welke punten je nog tekort schiet, en waar je eventueel nog (theoretische) kennis van moet opdoen.

Aangezien je er nu langzaam naar toe lijkt te groeien lijkt het me overigens wel mee te vallen. Het is niet dat je ineens in het diepe gegooid wordt.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joca
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 11:49
Wellicht bedrijfskunde op post-HBO? Duurt ongeveer een 1,5 jaar en je krijgt allerlei vakken die te maken hebben met bedrijfsvoering, van marketing tot financieel en wat (people) management.
Voor techneuten heb je ook nog een speciale variant, technische bedrijfskunde, waar wat meer rekening wordt gehouden met je achtergrond. Ook zit je dan in een groep waar mensen met eenzelfde achtergrond en uitdaging zitten.

Ik weet niet in welke regio je woont. Deze werd/wordt iig gegeven door de transfergroep in Rotterdam (onderdeel van de HRO) en volgens mij ook door Avans+ in Breda en omgeving.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 12:55

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

joca schreef op woensdag 29 oktober 2014 @ 13:14:
Voor techneuten heb je ook nog een speciale variant, technische bedrijfskunde, waar wat meer rekening wordt gehouden met je achtergrond.
Ik heb Technische Bedrijfskunde gestudeerd. Het heeft niet zozeer te maken met je achtergrond, maar meer dat je wat meer kennis krijgt over het optimaliseren van produktieprocessen en dergelijke. Het is dus een wat meer technische studie. (Technische Bedrijfskunde was om die reden "vroeger" ook een HTS studie).

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• André
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12:33

André

Analytics dude

Waarom denk je dat een volledige opleiding je meer zal leren dan de praktijk? Ik denk dat je met een cursus hier en daar op diverse vlakken, flink wat doorlezen over bedrijfsmanagement processen en organisatiestructuren, vallen en opstaan je meer leren dan welke opleiding dan ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongf7
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 24-05 19:06
Bedankt vast voor alle reacties. Ik zal mijn verhaal hier op basis van jullie antwoorden wat verder toelichten, want blijkbaar ben ik wat belangrijke aspecten vergeten.

De functie 'directeur' omvat bij ons op dit moment eigenlijk alles wat komt kijken bij de bedrijfsvoering en het leidinggeven. De huidige directeur is dus de enige echte leidinggevende binnen het bedrijf en neemt ook alle beslissingen. Al ondersteunen we hem hierin tegenwoordig doordat we een management team hebben opgezet.
Naast de directeur hebben we een verkoper, iemand voor de administratie en verder alleen uitvoerende mensen (adviseurs en inspecteurs).
Ik verwacht dat deze rol ongeveer gelijk blijft, tenzij we nog een flinke groei gaan doormaken.
Vandaar ook mijn twijfel tussen de studie richtingen.

Het is zeker niet mijn bedoeling te stoppen met werken voor deze studie, ik wil dit in deeltijd naast het werk gaan doen. Waarbij ik mijn baan / toekomst waarschijnlijk ook goed als casus kan gaan gebruiken binnen de studie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ph4ge
  • Registratie: Augustus 2004
  • Nu online
In veel bedrijven is het gebruikelijk dat je een MBA gaat doen als je doorgroeit van uitvoerend naar management, misschien daar eens naar kijken? Denk dat je daar meer aan heb dan een volledige studie.

toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joca
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 11:49
Question Mark schreef op woensdag 29 oktober 2014 @ 13:28:
[...]

Ik heb Technische Bedrijfskunde gestudeerd. Het heeft niet zozeer te maken met je achtergrond, maar meer dat je wat meer kennis krijgt over het optimaliseren van produktieprocessen en dergelijke. Het is dus een wat meer technische studie. (Technische Bedrijfskunde was om die reden "vroeger" ook een HTS studie).
Ik denk dat dit dan per opleiding anders is, ik heb de door mezelfde genoemde opleiding gedaan en daar werd juist vanuit de achtergrond gekeken en in verhoudng iets meer tijd aan vakken besteeds waarmee technici over het algemeen wat meer moeite hebben dan niet technici.

Voor mij wat het iig een welkome en nuttige aanvulling, ik heb een zelfde soort stap gemaakt als TS. Wel in een heel ander bedrijf, maar overeenkomstig is dat je te maken krijgt met andere speelvelden.
Een dergelijke opleiding gaf voor mij in korte tijd relatief veel (praktische) kennis. Mijn ervaring is dat je in de praktijk dit vanzelf weer uit diept als je er mee te maken hebt.
Pagina: 1