• ThaDanus
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 29-01 11:55
Gegroet iedereen.

Voor een vriend heb ik gisteren geheugen gekocht, maar ik liep tegen een bizar probleem aan.
Het gaat om een moederboard van Gigabyte, de GA-EX58-UD3R.
Hierin zat al 6 GB aan geheugen, een setje van 3, de Corsair TR3X6G1333C9. Dus 1333MHz, 1.5 volt en 9-9-9-24 timing.
Als nieuw geheugen heb ik de Corsair CMV4GX3M1A1333C9 gekocht, ook 1333MHz, 1.5 volt en 9-9-9-24 timing.

Zou moeten passen, zou je denken. Op forums heb ik gelezen dat het moederboard in principe in tri-channel runt, maar dat je ook gewoon het 4e slot (blauw) kan gebruiken, zij het minder efficiënt.
Dus gisteren ben ik langsgegaan, nieuwe memory in het blauwe memory-slot, goed vastgeklikt etcetera, maar de computer wilde niet opstarten. Nog niet eens in BIOS gekomen, gewoon een zwart scherm en niets.
Dus, geheugen eruit gehaald, en de pc start weer op. Vervolgens een van de 3 oude modules in het blauwe slot gedaan, de pc start gewoon op. Vervolgens het nieuwe geheugen in het slot van de oude memory gedaan (en het oude memory in het blauwe slot gelaten), en de pc start gewoon op. De pc herkent het ook allemaal, dus in totaal nu 10GB geheugen.

Hoe komt het nu dat wanneer ik het nieuwe geheugen in het blauwe slot doe, de pc niet wil opstarten, maar wanneer ik het oude geheugen er in doe, niet?
Ik heb uitgebreid op Google gezocht, maar heb niets kunnen vinden, behalve dan veel mensen die in een reboot loop terecht komen. In principe loopt de pc nu toch iets minder efficiënt nu de 3x 2GB niet allemaal in de witte sloten zitten, toch? Maar maakt dit veel uit?

Alvast bedankt!

• mystiqu
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 01-05-2024
*educated guess*

Probeer is, zodra je wel in de bios zit, of het niet ergens in de instellingen in de bios zit? Denk aan xmp profile achtige dingen.

• FireDrunk
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 03-02 07:56
Staat in je BIOS ergens een XMP profiel ingesteld? Als de modules niet op dezelfde snelheid willen lopen, begint je moederbord al snel te bokken.

Wat Mystiqu dus zegt :+

Even niets...

• ThaDanus
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 29-01 11:55
Ik neem contact met hem op en ga er achteraan, bedankt!