Download pc loskoppelen van rest netwerk

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr Orange
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 04-06 20:16
Mijn zwager is als zelfstandige vaak thuis aan het werk en heeft dus de behoefte aan een veilig en stabiele omgeving. Hij zou het fijn vinden als hij de beschikking krijgt over een pc in huis die los staat van zijn werkomgeving en enkel met het internet verbonden is.

Hoe is dit simpel te regelen?

Zelf dacht ik aan de volgende oplossing:

Aan de slag met VLAN's. Dit betekent aanschaf van een nieuwe router die deze functionaliteit bied. Bijkomend voordeel is dat dit meteen een segment hoger is dan de huis tuin en keuken router, wat de stabiliteit ten goede komt.
Nadeel is dat dit voor hem lastige materie is en hij graag zelf aanpassing wilt kunnen doen indien nodig.

Aanschaf van een dergelijke router is ook meteen wat duurder, maar volgens mij is dat wel een vereist. Want enkel een simpele managed switch met vlan ondersteuning, gaat volgens mij niet werken toch? Dan kun je wel een scheiding maken, maar dan heeft maar een vlan toegang tot internet?

Andere optie is een laptop te gebruiken en deze enkel via de wifi guest network te gebruiken. Nadeel is dat het downloaden dan niet echt snel zal gaan.

Of wellicht vergeet ik nog een andere optie? Een die vele malen makkelijker is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13:56
Je definitie van een veilige en stabiele omgeving vind ik wat onduidelijk. Voor mij persoonlijk zou het voldoende zijn om met wifi te verbinden en vervolgens aan te geven dat het een 'Openbaar'-netwerk is zodat de computer niet van buitenaf benaderbaar is. Omdat ik uit de OP niet kan achterhalen wat je precies wilt zou dit daarom mijn advies zijn :) .

Overigens kan je een VLAN voor weinig geld realiseren. Kwestie van een TP-LINK WR841N voor <€20 aanschaffen, OpenWRT installeren en klaar ben je :P . Maar dat geheel terzijde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evangael
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online
Segmentatie doormiddel van VLAN's lijkt me hier ook het simpelste. Je kan bijvoorbeeld kijken naar:

http://www.ubnt.com/edgemax/edgerouter-poe/

Pagina 12 van de EdgeOS guide laat zien hoe je VLAN's realiseert (http://dl.ubnt.com/guides/edgemax/EdgeOS_UG.pdf).

Je kan deze ook voor een redelijke prijs kopen...

[ Voor 9% gewijzigd door evangael op 29-10-2014 12:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rxr1991
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 24-06 22:02
Afhankelijk wat je doel is zou je ook kunnen kijken naar een hardwarematige firewall. Zo doende kun je ook beide systemen scheiden. Je hebt tegenwoordig ook routers waar de firewall al bij in zit gebouwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr Orange
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 04-06 20:16
@MarcoC

Je hebt gelijk dat ik daarin niet heel duidelijk ben geweest. De stabiliteit heeft meer te maken met de huidige router. Die klapt er meerdere keren per week uit. Vaag probleem, moeilijk te achterhalen wat precies de oorzaak is. Mijn aanname is dat het gewoon een buggy ding is. Die staat dus sowieso op de nominatie om vervangen te worden. Helaas kan er die router geen alternatieve firmware worden geïnstalleerd.

Vwb de veiligheid bedoel ik meer dat er soms wat onbedoelde zaken worden geïnstalleerd als je bijvoorbeeld wat gedownloade software installeert om te testen. Hij wil de potentiële virusscan scheiden van de rest. Of dat zijn data niet benaderbaar is voor bijvoorbeeld ransomware oid.

Ik zal eens kijken of OpenWRT een beetje makkelijk te configureren is.

@evangael
Daar ga ik eens naar kijken.

@ruben
En kan dat ook met een simpele firewall in een router, of moet je dan kijken naar OpenWRT, of MKB Oplossingen?

Zou het ook softwarematig kunnen met bijvoorbeeld de virusscanner op de desbetreffende pc?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13:56
Wat betreft stabiliteit: koop een goede router. Dat voorbeeld wat ik aanhaalde was alleen maar om aan te geven dat je voor €20 klaar kunt zijn.

Wat betreft veiligheid: configureer zijn Windows-installatie op de juiste wijze.

Ik denk dat je het probleem ingewikkelder maakt dan het eigenlijk is en dat je geen dure hardware nodig hebt.
Pagina: 1