Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

• klaasvd79
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 11-11 20:21
Beste Tweakers,

Ik heb een sony vaio laptop van ik denk ongeveer 4 jaar oud met volgende specs:
Intel Core i3 350m
Hdd 320 gb
4 gb werkgeheugen

Laatste jaar maakte hij al erg veel lawaai en liep de temp. aardig op ook met alleen internet bv(rond 60-65 grd) Heb hem een keer uit elkaar gehaald en schoongemaakt, weinig resultaat.

Eergisteren viel hij zomaar uit, bij opstarten de melding "operating system not found", stress veel foto's bewerkt en nog geen back up. Gelukkig weer aan de praat en bestanden eraf kunnen halen en schone installatie kunnen doen. De angst was dat de harde schijf aan zijn eind was, daarom enkele test etc gedaan.
Uit deze test geen bijzonderheden of kapotte sectoren. Wel geeft tune up aan een warning voor reallocated events en sectoren. Moet ik mij nog zorgen maken of deze warning of niet? Aangezien er geen kapotte sectoren zijn op de schijf?

Nu heb ik hem weer uit elkaar gehaald, schoongeblazen met perslucht, hierbij moest de afvoer van de cpu ook los(koperen geleider). De koelpasta was erg hard viel mij op. Nu doet laptop het wel, is stiller, maar nu valt hij de laptop vaker uit. Nou denk ik dat het komt doordat ik de warmte afvoer heb losgehaald, heb nieuwe koelpasta/geleidingspasta besteld en zal ik vanavond opnieuw aanbrengen.

Nou de vraag is, komt dit uitvallen door de warmte(kan zomaar boven de 80 uitschieten zag ik net, tijdens dit typen en een google actie 87grd)?

En moet ik mij zorgen maken om de harde schijf?

Groeten Klaas

• peize9
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 01:34
Tune up utilities is voor zover bij mij bekend een virus.
de warmte kan een probleem zijn. doe een stresstest als prime 95 en meet de temperatuur in je pc.
als hij te warm word of hij valt uit weet je het probleem.

ik weet zo dat sony slechte koelpasta levert en dat het bros kan worden.
dus ik denk dat het daar aan ligt.

Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying. ― Arthur C. Clarke

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Stofvrij maken en koelpasta vervangen voor de temps. Na 4 jaar is de koelpasta uitgedroogd waardoor de boel flink warmer word. SMART status van de HDD uitlezen met CrystalDiskInfo en hier een screenshot posten.

• klaasvd79
Koelpasta nog niet gearriveerd helaas, weet vrij zeker dat het aan de temp ligt. Even getest met filmpje afspelen, in beeld core temp. Temp loopt op naar bijna 90 en dan slaat ie uit

Plaatje van Crystaldiskinfo
Afbeeldingslocatie: http://i59.tinypic.com/ncbbf7.jpg

• PilatuS
  • Niet online
Je schijf heeft slechte sectoren die weggeschreven zijn en daardoor nu geen probleem meer zijn. Zolang je er geen pending sectors bij krijgt kan je de schijf prima blijven gebruiken. Qua temps zal de koelpasta vervangen zomaar iets van 20 graden of meer kunnen schelen.

• peize9
ik zou de hardeschijf vervangen. doen we ook altijd op de zaak. het is het veiligste als je niks wil verliezen.

Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying. ― Arthur C. Clarke

• klaasvd79
Welke waarde zou omhoog moeten gaan bij meer weggeschreven sectoren?

• peize9
klaasvd79 schreef op donderdag 30 oktober 2014 @ 12:09:
Welke waarde zou omhoog moeten gaan bij meer weggeschreven sectoren?
raw waarden. die geven aan hoeveel raw data er is verplaatst

• klaasvd79
Dankje, zal het in de gaten houden. Als de koelpasta zorgt voor lagere temps en werkbaar systeem, dan vervang ik de hdd voor ssd, en maak ik van de hdd een externe schijf

• peize9
klaasvd79 schreef op donderdag 30 oktober 2014 @ 12:44:
Dankje, zal het in de gaten houden. Als de koelpasta zorgt voor lagere temps en werkbaar systeem, dan vervang ik de hdd voor ssd, en maak ik van de hdd een externe schijf
ik kan je wel vertellen. het weghalen van droge koelpasta is niet leuk :( het duurt erg lang om het er af te krijgen. en dan vooral van sony. ik heb al een keer aan een vergelijkbare laptop uit dezelfde periode gewerkt en het koste tussen de 2 en de 3 uur om schoon te krijgen met 70% schoonmaakalcohol.

• klaasvd79
Daar was ik al bang voor, maar heb er wel lol in, is iets totaal anders dan mijn gewone werk(zorg) dus leuke uitdaging en training voor geduld. Vind zonde om nieuwe te kopen als ik deze weer fatsoenlijk aan de praat krijg.
Heb al veel gegoogled voor schoonmaken, en veel verschillende meningen over welk middel te gebruiken. Ga eerst proberen met alcohol en anders evt. wasbenzine.

Koelpasta zagen eruit als kussentjes van bijna 4/5 mm hoog bij verwijderen en hard, zag er ook niet netjes aangebracht uit.

• peize9
klaasvd79 schreef op donderdag 30 oktober 2014 @ 13:40:
Daar was ik al bang voor, maar heb er wel lol in, is iets totaal anders dan mijn gewone werk(zorg) dus leuke uitdaging en training voor geduld. Vind zonde om nieuwe te kopen als ik deze weer fatsoenlijk aan de praat krijg.
Heb al veel gegoogled voor schoonmaken, en veel verschillende meningen over welk middel te gebruiken. Ga eerst proberen met alcohol en anders evt. wasbenzine.

Koelpasta zagen eruit als kussentjes van bijna 4/5 mm hoog bij verwijderen en hard, zag er ook niet netjes aangebracht uit.
you don't want to know ;) de ps heeft dezelfde koelpasta. daarom heeft sony ik vaker problemen dan xbox

• klaasvd79
Nog even een vraagje, waar mag precies de koelpasta allemaal komen. Zie onderstaande foto, behalve het groene zijn er ook metalen dingen, moeten deze vrij blijven van de koelpasta?
Afbeeldingslocatie: http://i60.tinypic.com/fx3xhh.jpg

• PilatuS
  • Niet online
Gewoon alleen de 2 chips schoonmaken en een klein druppeltje op beide doen. Het mag er wel ietsjes naast komen maar niet te veel, daarom gewoon een klein beetje per chip er op doen. Ik zou niet al teveel moeite gaan doen om de zooi die nu naast de chips zit te verwijderen omdat het gewoon kwaad kan te laten zitten.

• auto660
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 14-11 02:06

auto660

1991 240 GL Brick

Je hoeft geen koelpasta te doen op de metalen dingen, alleen op die 2 vierkantjes die omhoog komen. (klinkt kinderachtig maar zo is het wel duidelijk) Alleen deze veroorzaken die hitte, wat er om heen zit veroorzaakt bijna geen warmte. Op de foto zie je ook al dat alleen op die vierkantjes (je cores) koelpasta zit, wat er omheen zit is gewoon te veel, iets wat OEM's maar al te graag doen. :)

Gaming~ |Ryzen 5 5500, Asrock B450M PRO4, 16GB 2666@3600MHz DDR4, GTX1650 Super 4GB, 1TB + 256GB SSD, 250W Apevia PSU| Workstation~ |Q9550, 8GB CL4 DDR2, P5B Premium, GTX950, 512GB SSD + 1TB HDD, 550W PSU

• klaasvd79
Top dankje, kinderachtig of niet tis duidelijk

• klaasvd79
Nou klus geklaard, werkt als een trein weer. Heb die prime 95 test gedaan, denk tenminste dat ik het goed uitvoer(oftewel gewoon start drukken).
Hij komt nu net tot 65grd met 100% load beide cores, waar voor deze clean up hij bij 40% al over de rooie ging. Top voor de hulp en tips, bedankt:)
Pagina: 1