SSD & WiFi voor Asus N550JV-CM068H

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• len.asdf
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 21-12-2021
Beste Tweakers,

Ik ben in het bezit van een Asus N550JV-CM068H. Voor mij is dat een prima laptop. Maar zoals wordt aangegeven in alle reviews is het ontbreken van een SSD en de matige WiFi kaart een doorn in het oog. Vandaar dat ik deze wil vervangen.

Voor de SSD heb ik twee kaarten op het oog:
- Samsung 840 EVO 250GB
- Samsung 850 series Pro 256GB

De prijzen liggen redelijk dicht bij elkaar. Dus mijn eerste vraag is of de 40 euro extra het waard is. Na het lezen van wat reviews neig ik meer naar de 850. Met als reden dat deze nieuwer is en schijnbaar sneller / betrouwbaarder. Maar past deze 850 ook op mijn laptop? (En zo ja/nee, hoe kan ik dat in het vervolg zelf zien?).

Ik wil graag de SSD in mijn cd-drive stoppen en heb dus ook een caddie nodig. Zitten hierin nog verschillen? Welke raden jullie aan?

Ik kwam op MyCom deze laptopkit tegen. Mocht ik voor de 840 gaan, is dit dan een slimme keuze?

Voor de WiFi kaart heb ik eerlijk gezegd geen flauw idee. Ik heb me wat verdiept door reviews te lezen en dit kwam naar voren:
- Intel Centrino Ultimate-N 6300
- Intel Dual Band Wireless-AC 7260 Plus Bluetooth
- Intel Centrino Advanced-N 6235

Zoals ik al aangaf is dit voor mij een grijze brij. Ik merk dat mijn prestaties van de WiFi minder zijn dan concurrenten. Als ik in dezelfde kamer zit waar iemand aan het werk is op een laptop dan heb ik vaker geen of trage verbinding dan de andere persoon. En als ik dan toch mijn laptop al open schroef voor het plaatsen van een SSD dan kan ik dit probleem net zo goed ook aanpakken.

Qua prijs zou ik het liefst tussen de 20 en 30 euro zitten.

Ik zoek dus een betrouwbare SSD die zonder problemen te installeren is en waarbij ik gemakkelijk windows kan clonen. Daarnaast lijkt mij het vervangen van een WiFi kaart niet de moeilijkste opdracht als mijn laptop toch al open is.

Het ding voor betrouwbaarheid is voor mij erg belangrijk. Ik zit zelf in Zanzibar en ben wat gelimiteerd met mijn mogelijkheden als er problemen komen. Ik snap dat het geen plug en play is en dat hoeft ook niet. Maar er zullen vast wel do's and don'ts zijn. Dus heb je nog een slimme opmerking, dan graag! :-)

Alvast bedankt voor jullie advies!

Met vriendelijke groet,

Lennard Breevaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 09-05 10:10
In verband met de SSD, de 850 is inderdaad betrouwbaarder. Ik zou echter niet zeggen de prijzen kort bij elkaar liggen, wat jij maar €40 noemt is wel een meerprijs van bijna 40% en dat is die eigenlijk niet waard. Je zou eventueel ook een pricewatch: Crucial MX100 256GB kunnen overwegen, die verbruikt een beetje meer, maar met die processor en gpu is je laptop sowieso geen wonder van zuinigheid, dan stelt die Watt meer voor de SSD weinig voor. En die is wel betrouwbaarder dan de 840 Evo zonder daarvoor zoveel duurder te zijn.

Wat betreft de WiFi, heb je ook al eens naar de router gekeken? Valt er niet nog iets te winnen met andere kanalen en indien mogelijk kanalen bundelen? De pricewatch: Intel Dual Band Wireless-AC 7260 Plus Bluetooth is het kaartje wat je momenteel moet hebben, ondersteunt WiFi AC en 5GHz zonder duurder te zijn dan de andere, dus zou al te gek zijn om die dan nog te kopen. En van de AC 7260 is er zelfs een review door Meulendijks89 die die geïnstalleerd heeft in een N550JV, dus het werkt gegarandeerd met jouw laptop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• len.asdf
Bedankt voor je reactie MacPoedel!

Die Crucial MX100 ziet er goed uit! Het stroomverbruik is inderdaad te verwaarlozen, het is sowieso al geen zuinig dingetje. Prijsverschil is ook een goed punt! Dan zou ik voor ~100 euro klaar zijn. Wat eigenlijk een top prijs is!

Een ander punt waarmee ik zit is de meegeleverde software. Of eerder gezegd de niet meegeleverde software. De software moet eerst gedownload worden (zoals aangegeven wordt bij een aantal reviews), en daarbij wordt de Samsung Magician software erg aangeprezen voor het optimaliseren van de SSD. En ik als leek vind dat wel een fijn idee.
Daarnaast wil ik eigenlijk alleen het broodnodige downloaden. Omdat het internet hier simpelweg erg duur is. Voor een WiFi abonnement betaal je al snel $6 per GB. Als je daar overheen gaat, is het $20 per gb. Dat zijn dure geintjes! En ik moet waarschijnlijk alle drivers updaten etc.. dus vandaar wil ik zo min mogelijk extra downloaden :-).

Ik gebruik mijn laptop voornamelijk voor Illustrator, Photoshop en op wat mindere basis Premiere en After Effects. Ik had dit misschien eerder moeten vermelden in de topic :p. In de reviews van Crucial wordt vooral aangegeven dat het de SSD is voor huis tuin en keuken gebruik. En de 850 Pro verreweg de beste SSD is op de consumenten markt. Deze is wel 60% duurder... hmm dilemma's en keuzes.. Toch maar even een nachtje over slapen. Mocht je meer input hebben dan graag! Zoals je merkt twijfel ik enorm ;-)

Betreft de WiFi kaart. Dat is duidelijk. Het wordt de AC 7260. Overigens is het mij niet helemaal duidelijk of er nou één of twee versies van zijn (AC 7260 & AC 7260 plus bluetooth). Zelf denk ik dat er maar één variant bestaat (omdat dat ook zo naar voren komt in de product omschrijving van Intel). Maar dit wil ik toch zeker weten want even snel ruilen gaat zo lastig als je in het buitenland zit 8-).

Enifn. Enorm bedankt voor je input, dat wordt erg gewaardeerd!

Gegroet,

LB

Edit: Nog een paar korte vraagjes .... :)

1. Ik wil graag mijn originele HDD blijven gebruiken als opslag. Dus de SSD moet in de optical drive komen. Maakt het nog uit voor de performance waar de SSD aangesloten wordt?

2. Ik ben waarschijnlijk de pannenkoek hier, maar ik kan nergens op tweakers een caddie vinden... Overigens ook niet op MyCom... Of wordt deze mounting bracket gebruikt om de SSD / HDD in de optical drive te stoppen?

Nogmaals bedankt 8)

[ Voor 13% gewijzigd door len.asdf op 29-10-2014 20:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sandertje03
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 07-05 15:13
Antwoord op vraag nummer 2: ??

eerste resultaat als je hdd caddy op google intypt misschien iets?
uitleg en shop staan erop, nederlandse webshop dus binnen 2 dagen verzonden.

[ Voor 28% gewijzigd door Sandertje03 op 29-10-2014 20:29 ]

| Asus Rampage III Gene | Intel i7 930 | Corsair Dominator GT 6GB PC3-14900 | Asus GTX580 Matrix | Intel 510 SSD 120GB | Cooler Master Silent Pro M850 | Cooler Master CM-690 II Advanced | Corsair H50 | Logitech G15 Red |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Even toch wat mbt je opmerking " de 850 pro is verreweg de beste ssd op de consumentenmarkt".
Dat is niet zo.
Als ik de beste 40 ssd's van dit moment zou rankschikken, zal je wat de snelheid betreft weinig verschil merken tussen de nummer 1 en de nummer 40.
Voor wat betreft betrouwbaarheid, tja. Daar scoren samsung en crucial beide goed, maar op technisch vlak is de crucial daar echt superieur.
Er zijn wel zeer grote verschillen in prijs.

Daarnaast de snelste ssd's liggen buiten je budget, dat zijn de Samsung 840evo 1TB en de Samsung 850pro 1 TB. Maar zoals ik al stelde, snelheid is niet zo van belang, ze zijn bijna allemaal razend snel behalve een paar brakke 64GB en 120 GB exemplaren. Vanaf 256 GB scoren bijna alle ssd's razendsnel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• len.asdf
Ik merk dat ik tegen wat schenen heb geschopt.. 8)

Sorry daarvoor, ik zal mij even wat nader verklaren:

@Sandertje03
Ik heb natuurlijk ook gegoogled op de caddie, en ja hddcaddy kwam erbij ook uit op de eerste plek. Wat ik bedoel is dat ik zo'n item niet kan terugvinden op tweakers. Wat ik erg raar vindt want zoiets zou juist goed passen op tweakers. Enfin, ik bedoel dus niet dat ik het niet kan vinden in het algemeen. Maar meer dat ik het niet kan vinden op tweakers.

@Reepje
Ik heb misschien wat teveel gegeneraliseerd... En ja de allerbeste duurste super SSD ligt ver buiten mijn budget. Wat ik bedoelde was meer dat de 850 pro erg goed is... bla bla je snapt me wel. Ik heb iets teveel reviews gelezen van razend enthousiaste websites (TomsHardware, AnandTech, etc..)

Ok dat terzijde. Wat maakt de crucial zoveel betrouwbaarder dan de samsung? Ik ben dat eigenlijk nog niet tegengekomen behalve benchmark tests.

Bedankt voor jullie reacties! Ik ga pitten. Tot morgen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacPoedel
len.asdf schreef op donderdag 30 oktober 2014 @ 01:09:
Ik merk dat ik tegen wat schenen heb geschopt.. 8)

Sorry daarvoor, ik zal mij even wat nader verklaren:

@Sandertje03
Ik heb natuurlijk ook gegoogled op de caddie, en ja hddcaddy kwam erbij ook uit op de eerste plek. Wat ik bedoel is dat ik zo'n item niet kan terugvinden op tweakers. Wat ik erg raar vindt want zoiets zou juist goed passen op tweakers. Enfin, ik bedoel dus niet dat ik het niet kan vinden in het algemeen. Maar meer dat ik het niet kan vinden op tweakers.

@Reepje
Ik heb misschien wat teveel gegeneraliseerd... En ja de allerbeste duurste super SSD ligt ver buiten mijn budget. Wat ik bedoelde was meer dat de 850 pro erg goed is... bla bla je snapt me wel. Ik heb iets teveel reviews gelezen van razend enthousiaste websites (TomsHardware, AnandTech, etc..)

Ok dat terzijde. Wat maakt de crucial zoveel betrouwbaarder dan de samsung? Ik ben dat eigenlijk nog niet tegengekomen behalve benchmark tests.

Bedankt voor jullie reacties! Ik ga pitten. Tot morgen ;)
Je zult geen HDD caddies vinden op Tweakers omdat die specifiek zijn per model laptop (of een aantal modellen), en omdat je ze ook niet zomaar in de retail markt vindt. Ik denk dat er zo al genoeg producten zijn om correct in de database bij te houden, is toch onmogelijk om elk accessoire bij te houden.

Over die caddy gesproken, je installeert daar beter je HDD in en zet je SSD waar nu je HDD zit. Ik weet niet hoe het zit bij jouw laptop, maar het gebeurt al eens dat de optische drive een SATA300 poort gebruikt aangezien dat toch al ruim genoeg is, terwijl je daar dan wel een SSD op zou bottlenecken. Met SATA300 is een SSD nog heel snel, maar je hebt een SATA600 poort, dus gebruik die dan best. Windows herinstalleren of clonen naar de SSD ga je toch moeten doen, anders kun je net zo goed geen SSD gebruiken.

De reden dat de Crucials als meer betrouwbaar worden bestempeld is dat ze power loss condensatoren hebben en omdat ze MLC NAND gebruiken (in tegenstelling tot TLC bij de 840 Evo). Daarnaast is rond de 840 Evo nu ook net de hetze geweest rond die bug die prestatieproblemen introduceerde bij oudere data, wat toch weinig vertrouwen geeft met wat er nog allemaal mis aan kan zijn.

Maar tegenover de 850 Pro zou ik de MX100 eigenlijk niet echt als meer betrouwbaar beschouwen, dat 3D NAND van de 850 Pro gebruikt een vrij groot productieproces waardoor er veel minder lek is en maakt dat het best een robuuste SSD is. Power loss condensatoren zie ik ook minder nut voor in een laptop, het is niet zoals je van sommigen hoort dat die absoluut essentieel zijn (ik zie hier geen stroom van Samsung SSD bezitters die klagen over datacorruptie, en Samsung maakt al jaren SSD's zonder condensatoren terwijl die dingen wel heel goed verkopen). Maar zoals ik al eerder zei, de MX100 is wel betrouwbaar genoeg en ik acht het betrouwbaarheidsverschil met de 850 Pro niet zo groot dat het die meerprijs waard is.

Wat betreft drivers, je hebt er geen nodig eigenlijk. Er zit wel een licentie bij de MX100 voor Acronis True Image om een disc te klonen, die ik zelf moest downloaden (Crucial lijkt hier te spreken van een meegeleverde CD bij de M500 http://forum.crucial.com/...True-Image-HD/ta-p/125596). Voor Samsung SSD's is er inderdaad Magician en waarschijnlijk ook nog een disc cloning utility maar weet niet welke dat nu is. Als je nog nieuw bent met SSD's geeft Magician een paar (goede) suggesties, ook wat informatie over de conditie van je SSD, je kunt er ook firmware mee downloaden en installeren, maar verder moet het eigenlijk nooit draaien. Die suggesties kun je even goed gewoon op internet terugvinden en Windows 7 en 8 zijn al best goed geoptimaliseerd voor SSD's. En ik heb een paar van de suggesties die Magician me gaf op mijn 830 moeten terugdraaien omdat ze problemen opleverden (pagefile te klein zetten bv).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• len.asdf
@Macpoedel

Bedankt voor de uitgebreide reactie! Ik ga dan denk ik toch voor de MX100. Dat moet wel werken icm deze caddie
Moet ik nog een speciale kabel kopen of is dat niet nodig?

Ik zit alleen nog met één ding. En dat is de rapid mode van de evo. Ik heb ergens gelezen dat dat wel erg fijn is wanneer je gaat renderen.

Gegroet!

LB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacPoedel
Ik heb dan weer gelezen dat Rapid mode weinig toevoegt in dagelijks gebruik. En het gebruikt RAM geheugen van je laptop, tenzij je daar teveel van hebt, denk ik dat dat belangrijker is om te renderen dan je storage.

Een HDD caddy is maar in te pluggen, geen kabels vereist, en de HDD of SSD kun je makkelijk vast schroeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• len.asdf
Nogmaals bedankt macpoedel!

Tja ik heb 8gb RAM. Misschien is het handig om die dan ook gelijk te upgraden. Daarnaast las ik ook dat Rapid mode ook gevaren met zich mee brengt. Wanneer je laptop uitvalt met Rapid Mode aan heb je dus data corruptie. Wat ook niet zo fijn is.
Pagina: 1