Graag introduceer ik een topic voor de top-down "shooter" Door Kickers.
Shooter staat inderdaad tussen aanhalingentekens gezien het eerder een Rainbow Six/Police Quest achtige game is. Ik kwam dit spel dan ook op het spoor nadat ik weer eens Swat 4 had geïnstalleerd en mijzelf afvroeg of er niet ondertussen een gelijkachtig spel was. Sinds Swat 3 en Rainbow Six (voor de Vegas serie) ben ik namelijk enorme fan van tactische shooters, maar een top-down had ik nog nooit gespeeld. Tikte dus op Google Top-Down Swat in en deze kwam naar voren, het is een indie game (KillHouse Games) welke rond 20 oktober officieel gereleased is op Steam en GOG. Direct dus even een exemplaar aangeschaft en desondanks het er simpel uit ziet speelt het verre van dat.
Het kan op twee manieren gespeeld worden, of een combinatie van beide. Je kan de gehele missie plannen, inclusief flashbangs, hold orders etc zoals in het oude Rainbow. Vervolgens kan je dan de missie in een keer laten afspelen zonder je mannen te besturen. Je kan echter ook gewoon op play drukken en zo beginnen met spelen door ze ad hoc orders te geven. Daar je ook kan pauzeren tijdens het spelen kan je dus ook deze twee stijlen combineren.
Het spel is pittig en je zal meerdere malen falen, uiteindelijk verkrijg je wat betere armours en wapens maar falen zal je meerdere malen blijven doen. Besturen gebeurd bijna geheel met de muis. Het is geen groot spel maar ik ben er nu toch zeker al 6 uurtjes zoet mee en heb nog flink wat missies open staan.
Het spel heeft verder een beperkte campaign mode, wat niets meer is dan missies achter elkaar waarbij de status van je agenten (gewoon, KIA) daadwerkelijk meegenomen blijft worden tot het einde van de campaign. Kortom geen 'ik schuil even achter dat muurtje totdat mijn scherm minder rood wordt'-tactiek.
Zoals vermeld is het een indie game en (misschien hierdoor) zijn de developers erg actief betrokken bij de community. Blijkbaar was er ook een Beta early release, en heel veel suggesties die hierbij zijn gegeven zijn in het uiteindelijke spel gekomen. Waarbij de makers claimen te blijven updaten, welke je kan blijven downloaden als je het spel hebt.
Tevens kan je elke missie filmtechnische opslaan en zit er een inboard mission editor bij.
Voor de gameplay impressie heb ik even een missie filmpje van geupload.
[video]
Laat maar weten wat jullie er van vinden. Ik kon er nog geen bericht van vinden op Tweakers.
11*310 WP (3410) op ZO (~140°) @ ~41° hoek , Growatt 3000 MTL-S