Laptop raakt oververhit

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 467839

Topicstarter
Hallo allen,

Ik heb een Toshiba laptop met windows 7, core i3 CPU m370 @ 2.40Ghz, en 4GB ram. De laptop is +- 2,5 jaar oud.

Fervent Sims 3 speler, nooit problemen gehad echter valt de laptop sinds een maand of 2 uit wanneer ik de Sims speelde.
De vents uitgespoten met perslucht (voorzichtig) en uitgezogen etc, dit hielp echter niet.

Omdat ik toch de Sims 4 wilde gaan spelen, heb ik de laptop geformatteerd, waarna hij weer sneller is, en ik had de hoop dat het uitvallen nu ook was gefixt.

Vandaag speelde ik de Sims 4 voor de eerste keer en pats, laptop weer uit.

Kan iemand mij helpen? het is echt heel vervelend en ik weet me geen raad.

Thx!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
niemand?:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roger_Rabbit
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13:51
Koelpasta moet denk ik vervangen worden tussen de processor en koelelement.

Asus Z170 Deluxe - Intel Core i7 6700k @4 Ghz - Noctua NH-C12P SE14 - Kingston HyperX Fury 32 GB - Asus RTX 2070 Super 8GB - Samsung 950 Pro M2 240 GB - Corsair AX 850 watt - Sound Blaster X-Fi Titanium - WD Black 1TB & Green 3TB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Heb nog nooit gezien dat de koelpasta vervangen moest worden om het ging isoleren. Is eigenlijk altijd gewoon stof en vaak moet de laptop daar (half) uit elkaar voor om er goed bij te kunnen.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OgWok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10:04

OgWok

U.N.C.L.E.

Toch nog eens goed kijken of het stof eruit is. Dus openmaken en eruit zuigen; en kijken of de fan nog goed draait. Perslucht blaast het meestal op een andere plek. De ingebouwde koeling moet goed genoeg zijn.
Koelpasta wissel? Ook nog nooit meegemaakt.

[ Voor 12% gewijzigd door OgWok op 29-10-2014 14:24 ]

MacPro Core i5 750, Mac Mini, hier en daar een verdwaalde pc.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rdfeij
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11-06 15:00
OgWok schreef op woensdag 29 oktober 2014 @ 14:20:
Toch nog eens goed kijken of het stof eruit is. Dus openmaken en eruit zuigen; en kijken of de fan nog goed draait. Perslucht blaast het meestal op een andere plek. De ingebouwde koeling moet goed genoeg zijn.
Kleine nuance, nooit zuigen.. (tenzij je een profi ESD proof stofzuiger hebt.) een stofzuiger heeft bij de mond vaak een kunststoffen buis en deze wordt door de langsgaande lucht zeer statisch geladen. Als je elektronica kapot wil krijgen zou ik een stofzuiger pakken.

Laptop openmaken, en met instrumentenlucht (of olievrije perslucht) schoonblazen.
Met simpelweg even in de ventilator blazen blaas je het stof meestal terug de laptop in. Dat was dus niet zo'n goed idee....

[ Voor 0% gewijzigd door rdfeij op 29-10-2014 14:26 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OgWok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10:04

OgWok

U.N.C.L.E.

Tsja, valt wel mee die ESD. Zeker in een vochtig klimaat als NL. Anders zou ik hier al een berg kapotte moederborden en laptops hebben liggen. Het blijft natuurlijk een zaak van gezond verstand en het zaakje aan aarde leggen als het kan.

MacPro Core i5 750, Mac Mini, hier en daar een verdwaalde pc.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EG Mike
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 03-04 16:03
Buiten ESD is het sowieso niet verstandig om een stofzuiger (of perslucht) direct op een ventilator in/out take te zetten. Je kan er een fan mee slopen (daarom altijd fans vasthouden bij het uitspuiten/zuigen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik heb een programmatje genaamd "CPUID HWMonitor" geinstalleerd, en deze geeft aan dat core #0 en #2 respectievelijk 86 en 84 graden zijn tijdens het simmen.(hij werkt dan wel nog gewoon)

Wanneer de laptop geen taken uitvoert is dit minder dan de helft.

Is dit te heet?

*Edit: ik zie de goed tips nu. Ik heb de laptop proberen open te schroeven, maar op het geheugen na openen de klepjes op de bodem geen ruimte helaas.

Een video op youtube laat zien dat ik dan het toetsenbord etc moet verwijderen om bij de ventilator te komen, waarvan ik niet weet of dit goed gaat komen.

[ Voor 41% gewijzigd door Anoniem: 467839 op 29-10-2014 15:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flashingst
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 19-02 10:57
84 en 86 graden is bijna het maximaal haalbare voor deze processor. Dat is dus inderdaad te heet. Als je laptop 2,5 jaar oud is dan is de kans groot dat er veel stof in zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roger_Rabbit
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13:51
En dan beweren jullie dat een koelpasta wissel niet nodig is? Sommige pasta's af fabriek zijn na een jaar al waardeloos. Heb al genoeg van dit soort situaties meegemaakt. Er is dan helaas maar 1 oplossing.

[ Voor 26% gewijzigd door Roger_Rabbit op 29-10-2014 18:00 ]

Asus Z170 Deluxe - Intel Core i7 6700k @4 Ghz - Noctua NH-C12P SE14 - Kingston HyperX Fury 32 GB - Asus RTX 2070 Super 8GB - Samsung 950 Pro M2 240 GB - Corsair AX 850 watt - Sound Blaster X-Fi Titanium - WD Black 1TB & Green 3TB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Veng7
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 19-11-2023
Het maakt eigenlijk niet uit of je door de hond of door de kat gebeten wordt. Voor een oplossing moet bij Toshiba blijkbaar de hele laptop uit elkaar. Ik beneid je niet.
Hier een Youtube video'tje over de demontage van de fan (en gelijktijdig de koeler van de processor.) van een willekeurig model (miss. heb jij meer geluk en is die van jouw beter toegankelijk) van Toshiba: http://is.gd/34sjbT. Onthutsend vind ik de hoeveelheid stof die zich in de fan had opgehoopt. Het is net een deken geworden. Ik denk idd. dat je die er niet zo maar uitblaast. Als de zaak dan toch los is, is een nieuwe dosis koelpasta voor de hand liggend. Zelf vond ik dit wel een leuke link over koelpasta: http://is.gd/2dg5vQ

Weet veel niet, daarom slechts garantie tot op de stoep ;-) Vraag je niet af of je opslagmedium defect kan raken, maar vraag je af wanneer dat zal gebeuren! En dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iantje31
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 17-12-2023
Ik heb zelf ook last van een oververhitte laptop. heb een cooling pad gekocht, goedkoop en werkt perfect!

Steam: iantje31 | AMD Ryzen 7 5800X, 32 GB 3600MHz RAM, MSI GTX 1080 8G Gaming Edition

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 15:10

HugoBoss1985

Xenotech

Werkt de koeler van je laptop eigenlijk nog wel?

Een cooling pad helpt wel, maar dat is in dit geval uitstel van executie omdat de laptop normaal met lagere temperaturen hoort te functioneren.
Een cooling pad kan de levensduur van een laptop verlengen, mits de boel niet verstopt zit met stof.

Met koelpasta vervangen zou ik nog even wachten, kijk eerst eens of je de boel stofvrij kan maken en ga dan opnieuw je temperaturen testen.
If it isn't broken, don't try to fix it.

Gewoon met perslucht compressor of een busje gecomprimeerde lucht (hebben ze geloof ik wel bij Mycom ofzo) met genoeg afstand in de luchtgaten onder de laptop toepassen.
Inderdaad niet te dicht op de ventilator want die gaat dan veel te hard draaien.

Zo'n busje van een computerwinkel is er speciaal voor ontwikkeld.
Daar kan het (lijkt mij, maar ik heb géén ervaring met die busjes) niet fout mee gaan.

Ik maak al jaren met een compressor pc's, laptop en gaming consoles schoon... nog nooit iets stuk door gegaan.
Stofzuiger kan ook, maar dat duurt langer en je komt niet overal bij. (een kwast erbij gebruiken is een must.)

Dit is overigens één van de redenen waarom laptops/pc's/consoles defect raken: men weet niet dat je het spul stofvrij moet houden.
In het geval van een laptop weten veel mensen ook niet dat je hem niet zonder vlakke ondergrond op bed of op schoot moet zetten.

Dus:

-Check de werking van de ventilator.
-Stof verwijderen.
-Koelpasta vernieuwen.

[ Voor 48% gewijzigd door HugoBoss1985 op 30-10-2014 23:28 ]

Pagina: 1