Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.
Toon posts:

Windows bak aan de praat krijgen (wil niet booten IDE)

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Avond,

Ik kwam nog een leuke Windows bak tegen op zolder die ik graag aan iemand wil weggeven. Het is nog een degelijk ding die Windows 7 Starter wel zou moeten kunnen draaien (4GB ram, Intel P4 HT, dikke kaart)

Maar het wil maar niet lukken hem op te starten vanaf DVD (Windows 7). Ik heb een S-ATA harddisk aangesloten en er zit één IDE DVD-speler in. In de BIOS netjes aangegeven 1st Bootdevice = NEC_DVD_RW en 2nd WD harddisk.

Echter krijg ik maar niet de tekst "druk op een toets om de computer van CD op te starten" te zien.

BIOS inmiddels gereset d.m.v. batterij op mobo eruit/erin.

Ik vraag mij af wat ik fout doe. Omdat dit voor mij heel lang geleden is, en ik denk dat ik iets over het hoofd zie, heb ik wat foto's en een video erbij gezet om het beeld misschien wat te verduidelijken.

Het is dat ik iemand er erg blij mee kan maken, want anders was het enkeltje schroothoop. Misschien kunnen jullie mij zeggen wat ik verkeerd doe?

Bedankt, Willem.

http://www.yogile.com/ukrwo7qh/41s/share/?vt=KR4TvVH

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 28-10-2014 22:19 ]

• TECHcrime
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 14-11 12:04
Trek die jumper eens uit je IDE device.. Of zoek de master of auto-select. Je DVD ROM staat nu als slave.

Wat krijg je als je alleen met die SATA HDD boot?

Verwijderd

Topicstarter
TECHcrime schreef op dinsdag 28 oktober 2014 @ 22:22:
Trek die jumper eens uit je IDE device.. Of zoek de master of auto-select. Je DVD ROM staat nu als slave.

Wat krijg je als je alleen met die SATA HDD boot?
Jumper eruit , geen resultaat. overigens ook andere IDE schijf geprobeerd.

Harddisk is compleet leeg, is nieuw. Hij staat idd als slave, maar hoe krijg ik hem als master?

Zal even een video van boot proces uploaden.

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:20

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Jumpering idd. TECHcrime was me net voor. Master is een kwestie van op de sticker kijken op de DVD drive. Staat er gewoon op namelijk ;)

En win7 op die bak gaat prima, hoeft niet eens starter te zijn. Je kunt alleen 32 bits versies op die CPU draaien dus meer dan 3GB RAM ga je toch niet kunnen addresseren.

[ Voor 18% gewijzigd door The Eagle op 28-10-2014 22:25 ]

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• TECHcrime
Als je alleen met de HDD boot, dan zou je iets moeten krijgen als 'No bootable OS found'. Dan weet je dat je goed zit.

Boot de PC zonder jumper in de DVD ROM. Dus niet alleen eruit en erin. Kijk op je DVD ROM welke jumper config er voor master en slave is.

Op je HDD kan ik niet zien welke config er zit, maar die hebben meestal geen jumper config nodig. Kijk even goed wat je eerste SATA port is op het MOBO. Daat moet je sata in. Trek alles van IDE er even uit.

• wijbro
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21:46
Doet de dvd speler 't wel? Met andere woorden hoor je 'm "opspinnen" / zoeken?
Zo ja probeer eens een andere windows dvd.

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:37

DukeBox

loves wheat smoothies

Verwijderd schreef op dinsdag 28 oktober 2014 @ 22:16:
...Het is nog een degelijk ding die Windows 7 Starter wel zou moeten kunnen draaien (4GB ram, Intel P4 HT, dikke kaart)
FYI Win 7 starter gaat maar tot 2GB

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Verwijderd

Topicstarter
Geprobeerd: zonder jumper, geen resultaat
Met jumper op master: zelfde resultaat

Nu IDE eraf gehaald, geen melding "geen OS gevonden"

Overigens geen idee in welke S-ATA de harddisk moet, er zitten er 6 op.

Video van boot proces:
http://tinypic.com/player...wph7d%3E&s=8#.VFAJ7YeIngI

• TECHcrime
wijbro schreef op dinsdag 28 oktober 2014 @ 22:31:
Doet de dvd speler 't wel? Met andere woorden hoor je 'm "opspinnen" / zoeken?
Zo ja probeer eens een andere windows dvd.
Ik heb nog niet het idee dat er uberhaupt goed geboot wordt. Het klopt niet met die IDE master/slave setup en de HDD als 4de boot slave. Dat moet eerst gefixed worden. Er moet eerst vanaf de HDD geboot kunnen worden. Daarna kan er handmatig een boot device worden geselecteerd en vanaf de DVD ROM worden geboot.

• TECHcrime
De IDE scan ziet geen van de devices. Kan je tijdens de boot de tab eens indrukken voor de post message.

Die HDD slave moet eens goed op master worden gezet. Op het MOBO staan de SATA poorten genummerd. (als het goed is)

• wijbro
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21:46
wat is dat met die raid utility?
Harddisk op sata poort 0 of 1

[ Voor 32% gewijzigd door wijbro op 28-10-2014 22:39 ]

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 23:54

Umbrah

The Incredible MapMan

Weet je zeker dat die DVD wel goed is?

Als hij wel werkt op andere bakken (overigens, zoals eerder vermeld, Windows 7 Starter kan die 4gig niet adresseren, ga voor home minimaal), ga dan verder met de jumpering.

Die S-ATA schijf hoort geen jumpers te hebben, en als hij ze heeft: houden waar ze staan.

Die IDE-DVD drive, idealiter zou het het enige IDE device moeten zijn. Je kan hem met jumpers doorgaans in drie modi zetten: Master, Slave, Cable Select (MA, SL, CS). Zet het lange einde naar de middelste stekker op het moederbord, en terwijl de jumper op CS staat de kabel eens in de IDE DVD speler. Er vanuitgaande dat je 100% zeker weet dat de DVD schijf zelf goed is, werkt het nu?

Zonee: Check die drive eens... zeker met DVD-R's willen ouwe drivers nog wel eens "ziek" worden... oud en ziek...

• TECHcrime
Zet in de BIOS eens de Raid Mode uit..

Staat onder advanced en dan Silicon Image Controller. Deze staat op RAID mode. Probeer die eens op Disabled

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt zo ver voor de hulp.

DVD is 100%. Officiële Windows 7 DVD
Twee drives geprobeerd. 1 drive actief, welke nu op cable-select staat.

Momenteel heb ik RAID uitgezet zoals TECHcrime zei, ik krijg nog steeds de IDE-scan en dan 4x no devices detected (gek, heb wel een keer de NEC drive zien staan)

In de BIOS overigens worden de harddisk en DVD drive gewoon herkent.

Primary IDE Master: [_NEC DVD_RW ND-130]
Primary IDE Slave: [Not Detected]
Third IDE Slave: [WDC WD2500KS)

Misschien interessant:

> IDE Configuration

Als ik die open kan ik aangeven:

Configure SATA As [Standard IDE]
Onboard IDE Operate Mode [Enhanced Mode]
Enhanced Mode Support On [S-ATA]

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 28-10-2014 22:54 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de IDE kabel even losgehaald en in een andere IDE port op het moederbord gestopt. (Onderaan, zwart)

Gek genoeg herkent hij nu wel de DVD_RW bij de IDE scan (Drive 0)

Echter, geen enkele mogelijkheid om nu in de bios te komen..

• cmndr_adama
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 16:15
In de handleiding van het mobo zie ik dat er de volgende controllers op zitten:

* Intel ICH6r (4x sata, 1x ide)
* Silicon Image Raid (4x sata)
* ITE Raid (2x ide)

Ik zou beginnen met het controleren van de poorten op het mobo, en er voor zorgen dat je de poorten van de Intel ICH gebruikt, dat zou moeten werken. Vervolgens kun je die andere controllers in het bios uitschakelen.
The Eagle schreef op dinsdag 28 oktober 2014 @ 22:24:
Jumpering idd. TECHcrime was me net voor. Master is een kwestie van op de sticker kijken op de DVD drive. Staat er gewoon op namelijk ;)

En win7 op die bak gaat prima, hoeft niet eens starter te zijn. Je kunt alleen 32 bits versies op die CPU draaien dus meer dan 3GB RAM ga je toch niet kunnen addresseren.
Dat hoeft niet zo te zijn, er zijn ook S775 P4's die wel 64 bit zijn. (Ik heb er ook een ;)) Het mobo ondersteund in elke geval wel 64 bit. En ik zou geen Win 7 starter gebruiken - een gewone versie werkt hier op prima op. Ik gebruik hier nog een HP SFF-je met een P4 als HTPC.

• Alfa Novanta
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:51

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

Je kunt e.e.a. nog eens als volgt instellen:

Configure SATA As [Standard IDE]
Onboard IDE Operate Mode [Legacy Mode] oid ;)
Enhanced Mode Support On [S-ATA] of deze off zetten

.. en dat ie bij de boot de NEC herkent is een soort firmware chip die op de drive zit, dus die werkt (soms) maar dat wil nog niet zeggen dat hij de disk ook lezen kan! Doet de dvd-drive wel een spin-up van het schijfje en zie je de led ook knipperen om aan te geven dat ie een lees poging doet? En zo ja, wil dat nóg niet zeggen dat hij de disk lezen kan! Als hij leesproblemen heeft dan vertraagd ie meestal en hoor je de leeskop wat heen en weer zoeken, steeds weer een nieuwe retry poging om de sectoren/sporen in te lezen .. soms gaat ie op en neer in snelheid terwijl hij dit doet. Wel duurt het opstarten dan wel langer als zonder disk in de drive.

M.a.w. het is een oudere pc, dus de lens van de drive zou wel smerig kunnen zijn, of de laser is stuk, of wat dan ook. Als je nog een andere IDE dvd-drive hebt, zou ik die eens proberen, óf een andere Windows 7 dvd-rom! Mogelijk leest hij die wel. Sommige lasers zijn erg gevoelig voor de kleur van een schijfje, groen, paars, blauw, goud, zilver .. niet allemaal gaan even goed op alle drives..

Zolang hij de DVD niet lezen kan zal hij hem skippen en via HDD verder zoeken naar een geldige boot sector/medium... en kan het lang duren eer je "druk op een toets om de computer van CD op te starten" te zien krijgt ;)

[ Voor 7% gewijzigd door Alfa Novanta op 29-10-2014 15:32 ]

My Youtube channel: Alfa Novanta
AMD Ryzen 7 5800X | ASRock X470 Taichi | 32GB Kingston HyperX Predator DDR4-3200 RGB | Gigabyte RTX3090 Gaming OC 24GB GDDR6 | Windows 10 x64 | HP Reverb G2

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt allemaal voor de hulp. Het is gelukt. Ik heb een S-ATA DVD drive gebruikt en toen kon ik wel booten.

De IDE scan heb ik de nek om kunnen draaien in de BIOS. De volgende instellingen heb ik aangepast:

Advanced, Onboard Devices Configuration, Silicon Image Controller: [Disabled]
ITE8212F Controller: [Disabled]

Boot prio ingesteld. IDE drive losgekoppeld.

De IDE scan is dus nu weg. Echter de IDE DVD drive lijkt niet goed te werken want hij pakt geen DVD bij het booten en in Windows herkent hij hem ook niet. Ga de S-ATA DVD drive erin zetten... ouwe IDE meuk ...

Enfin, nogmaals bedankt

• cmndr_adama
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 16:15
Fijn dat het daarmee opgelost is :)
Pagina: 1