Toon posts:

Mac voor GoPro video editing

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Allereerst mijn excuses voor het zoveelste "Wat moet ik kopen?" topic, maar ik heb toch echt jullie advies en gebruikerservaringen nodig.

2 jaar geleden ben ik overgestapt naar een MacBook Pro uit 2010. Het geheugen is geupgrade en de HDD vervangen door een SSD. Op dit moment is het nog een prima apparaat voor huis, tuin en keuken gebruik.

Het afgelopen jaar ben ik echter begonnen met het filmen en monteren van GoPro (3+) materiaal in FCPX. Hier begint de MB toch echt te protesteren. Zodra de timeline langer dan 2/3 minuten wordt is er bijna niet meer mee te werken. Logisch natuurlijk, aangezien het hier om een Core2Duo processor gaat.

Ik wil daarom graag een upgrade uitvoeren. Al weken ben ik op verschillende fora en websites aan het lezen en vergelijken. Maar steeds krijg ik het idee dat ik de duurste MacPro moet aanschaffen wil ik een beetje op de toekomst voorbereid zijn. Kan het niet met wat minder?

Het gaat alleen om het monteren van (hobby) GoPro materiaal. Soms ook geschoten in ProTune.Daarnaast sluit ik de mogelijkheid ook niet uit dat ik binnenkort overstap naar een Hero 4 en daarom dus ook naar 4K. Verder ga ik er niet vanuit dat ik met dSLR materiaal ga werken.

De verschillende opties:

Mac Pro
Het is een hobby, dus neen. 8)

Mac Mini
Blijkbaar is dit het low end model en door het gemis aan Dedicated GPU niet geschikt voor videobewerking. De 2012 modellen zijn echter wat eenvoudig up te graden, maar hebben een nog mindere videokaart.

MacBook Pro Retina 13"
Geweldig apparaat. Al een paar keer in de winkel gezien. Ook hier echter geen dedicated GPU
Een 15" versie vind ik te groot voor een laptop en daarnaast behoorlijk aan de prijs.

iMac
De duurdere versies hebben een Geforce GPU. Maar de 21" is niet te upgraden, dus moet je een monster machine aanschaffen, wil je er een tijd mee vooruit kunnen.

Ik hink een beetje op twee gedachten:

1: Een simpele machine kopen. Een Macbook Pro 13", iMac 21" (met SSD als upgrade) of een Mac Mini 2014. Hier een aantal jaar mee werken en eventueel voor een goede prijs weer verkopen als het echt niet meer vooruit te branden is.

2: Gelijk maar uitpakken en een machine van 2.000+ kopen. Ervan uitgaande dat ik hier jaaaaren met vooruit kan. Maar misschien ook wel overkill aangezien het hier om wat familiefilmpjes gaat.

Bovenstaande keuze staat op valt met de dedicated GPU. Daarom zou ik graag wat ervaringen horen. Zijn er Tweakers die een simpel Mac systeem hebben en daar GoPro materiaal op bewerken. Het hoeft echt niet razendsnel te zijn. Het zijn ook altijd maar korte filmpjes.

Daarnaast sta ik natuurlijk ook altijd open voor advies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 00:57
2. :)

Ervaring met 27" iMac 3.5GHz i7 en 15" MacBook Pro, beide met dezelfde specs en het bewerken van GoPro vids gaat vlekkeloos. Met mindere specs is het gewoon stukken trager allemaal. Voor 2k heb je een aardige MBP of iMac -als dan niet tweedehands-.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennissimeau
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 20-09 22:57
Ik zou mij niet zo'n zorgen maken om die grafische kaart. Sowieso ligt het er maar net aan wat je met je videomateriaal doet. Een beetje aan elkaar plakken in iMovie of FCPX wordt eigenlijk voornamelijk door de processor gedaan. Ga je moeilijke filters eroverheen gooien, dan wordt vaker de de GPU aangesproken.

Daarnaast heb je de doodsimpele keus of je een vaste of een mobiele computer wilt. De iMac staat vast maar is dan natuurlijk ook in verhouding tot een MacBook Pro 13" iets krachtiger; de 13" MacBook Pro heeft een heerlijk scherm, is mobiel en kan ook prima videobewerken voor hobbyniveau.

Zet eens op een rijtje wat je nou eigenlijk echt wilt uitgeven en of je het verschil ten opzichte van een duurdere computer niet beter kunt investeren spullen voor je camera of software.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Voor video monteren hoef ik niet mobiel te zijn. Dus een iMac of Mac Mini zou wat dat betreft prima zijn. Eigenlijk vind het 1.500,- al een hoop geld voor een computer, maar ik vind het ook jammer om dit geld uit te geven en er later achter te komen dat ik toch beter die 500,- erbij had moeten doen.

Daarom ben ik vooral benieuwd naar ervaringen met een Mac Mini/rMBP 13" (dus zonder dedicated GPU) en FCPX.

Overigens zie ik dat er flinke aanbiedingen bij Central Point zijn, dus denk dat ik snel een keuze moet maken..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ankhie
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11:55

ankhie

Co-founder bij Mobile2Morrow

Zoals hierboven ook al aangegeven wordt zit je veel met CPU intensieve taken. Dan zit je al vrij snel aan de iMac 27" of een rMBP 15" vast omdat die quad core (of in geval van i7 4 cores + 4 virtuele cores) gewoon een stuk sneller zijn dan de dual cores van de 13" rMBP / Mac Mini.

Hier zie je ook wat verschillen in de systemen met betrekking tot FCPX benchmarks. Het lijkt erop dat, inderdaad in het geval van meer effecten, je dus sneller uit bent met een dedicated videokaart.
Ook door Anandtech wordt dat bevestigd
The difference in performance between Intel's Iris Pro graphics and NVIDIA's GeForce GT 750M is staggering. The Iris Pro rMBP15 configuration takes nearly an hour to complete my test, while the dGPU configuration does it in a little over 21 minutes. Here the 27-inch iMac's beefy GPU seems to help make it faster than the rMBP notebooks.
Als je dus echt wat wil zou ik zeker dus gaan voor een quad core machine met een goede videokaart. Dat zou dus in principe inhouden:

21,5" iMac ( vanaf €1.549 )
2,9 Ghz i5 met GT 750M
Standaard 8 GB RAM

27" iMac ( vanaf €1.849 )
3,2 Ghz i5 met GT 755M 1GB ( €1.849 )
3,4 Ghz i5 met GTX 775M 2GB ( € 2.029 )
3,4 Ghz i5 met GTX 780M 4GB ( € 2.179 )
Standaard 8 GB RAM

Retina MacBook Pro 15" met dedicated GPU ( €2.529 )
2,5 Ghz i7 met GT 750M
Standaard 16 GB RAM

Voordeel van de 27" is dat je er zelf nog RAM bij kan prikken. De 21,5" en de rMBP moet je bestellen zoals je hem wil hebben, dus mocht je naar 16 GB willen is het nog eens +€200

Als je een i7 wil ipv een i5 (4+4 cores ipv 4) dan kan je ook nog op +€200 rekenen bij de iMacs.

Het is dus maar net hoe je het wil aanpakken en wat je budget toelaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matsooh
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 29-08 23:34
Apple producten zijn gekend voor hun lange levensduur, je kan er gerust een paar jaar mee verder werken :) Ik zou persoonlijk niet opteren voor het Mac mini model, ik heb er geen ervaring mee maar ik denk dat je beter kan opteren voor een iMac. Ik weet niet wat je budget is, en hoe ver je wil gaan met videobewerking, maar als je dat echt serieus opneemt (En ja dat kan als hobby) kan je eventueel ook opteren voor de iMac Retina 5K, dat toestel is bedoeld voor video & beeldbewerking, en voor die prijs kan je geen goede computer en apart 5K scherm kopen. Zeker naar de toekomst gericht! Nu niet dat er iets mis is met de gewone iMac, Apple producten hebben altijd een goede kleur weergave en mooi scherm, maar dan is het niet iets scherper. Ik weet niet hoeveel geheugen je zal nodig hebben op je Mac, maar als je video materiaal op een externe schijf staat zou ik opteren voor full SSD, als je video materiaal op je toestel moet staan misschien eerder een Fusion Drive (Hybrid SSD) om de prijs wat te drukken.

Mits je al een MBP hebt zou ik eerder opteren voor een iMac, die is toch wat performanter en beter gekoeld. Tenzij je eventueel toch over een MBP 15" nadenkt. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whieee
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07-10 16:50

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

Houd er bij de 21.5" iMac en de Mac mini rekening mee dat je standaard een trage 5400rpm harddisk krijgt, die eigenlijk en bij de 27" iMac standaard een 7200rpm harddisk. De MacBook Pro komt, ongeacht de uitvoering, standaard met een PCIe SSD.

Dit ga je met name merken in responsiveness: je machine reageert simpelweg veel sneller, apps starten sneller, grote bestanden worden sneller geladen, en je machine vertraagt een heel stuk minder bij I/O intensieve taken. Voor de 27" iMac kost een PCIe SSD van 512GB je 500EUR extra.

Dat houdt in:
iMac
27" iMac / 3.4GHz i5 (4 threads, 3.8GHz Turbo) / 8GB / 512GB SSD / GT755M 1GB --> 2349 EUR
27" iMac / 3.4GHz i5 (4 threads, 3.8GHz Turbo) / 8GB / 512GB SSD / GT775M 2GB --> 2529 EUR
27" iMac / 3.5GHz i7 (8 threads, 3.9GHz Turbo) / 16GB / 512GB SSD / GT775M 2GB --> 2929 EUR

MacBook Pro
15" rMBP / 2.2GHz i7 (8 threads, 3.4GHz Turbo) / 16GB / 256GB SSD / Iris Pro --> 2029 EUR
15" rMBP / 2.5GHz i7 (8 threads, 3.7GHz Turbo) / 16GB / 512GB SSD / GT750M 2GB --> 2529 EUR

Launching containers into space

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wootism
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

Wootism

aaibaar

Sowieso optie 2!
Ik heb aan het begin van mijn studie flink geïnvesteerd in een high-end Macbook met de beredenering hier de komende 4 jaar moeiteloos mee vooruit te kunnen.
We zijn nu bijna 7 jaar verder en dat ding werkt nog steeds als een tierelier en ik Photoshop en FCPX er nog vrolijk op los.

Het loont op langere termijn dus wel zeker om er even wat geld tegenaan te gooien. :)

[ Voor 12% gewijzigd door Wootism op 29-10-2014 17:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blouweKip
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 04-10 09:38
Misschien vloeken in de kerk hier, maar je zou kunnen overwegen om een hackintosh setup the bouwen.
Met de juiste combinatie van hardware functioneert het exact hetzelfde als op een normale mac en is het enige verschil dat je osx met een bootloader start ipv "native"

Het heeft een aantal voordelen:

- meer power voor minder geld
- veel flexibiliteit

Ik heb enkele jaren geleden mn mac pro ingeruild voor een hackintosh setup omdat apple kunstmatig het upgrade pad afsloot wat betreft osx en ik wil niet meer terug (al vind ik de nieuwe mac pro wel een mooi stukje techniek).

[ Voor 9% gewijzigd door blouweKip op 29-10-2014 17:09 ]

"For my friends, anything; for my enemies, the law."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wootism
  • Niet online

Wootism

aaibaar

blouweKip schreef op woensdag 29 oktober 2014 @ 17:08:
Misschien vloeken in de kerk hier, maar je zou kunnen overwegen om een hackintosh setup the bouwen.
Met de juiste combinatie van hardware functioneert het exact hetzelfde als op een normale mac en is het enige verschil dat je osx met een bootloader start ipv "native"

- veel flexibiliteit

Ik heb enkele jaren geleden mn mac pro ingeruild voor een hackintosh setup omdat apple kunstmatig het upgrade pad afsloot wat betreft osx en het is wel fijn om gewoon off-the-shelf hardware te kunnen gebruiken.
De meeste mensen willen gewoon een apparaat dat perfect werkt uit de doos en niet iets waarvoor je een halve systeembeheerder moet zijn voordat het redelijk werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whieee

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

blouweKip schreef op woensdag 29 oktober 2014 @ 17:08:

- veel flexibiliteit

Ik heb enkele jaren geleden mn mac pro ingeruild voor een hackintosh setup omdat apple kunstmatig het upgrade pad afsloot wat betreft osx en ik wil niet meer terug (al vind ik de nieuwe mac pro wel een mooi stukje techniek).
Ik heb hier ook een hackintosh staan, al is die vooral 'voor erbij', en als halve gamemachine. Hoewel je zeker gelijk hebt qua power/geld en qua flexibiliteit zijn er ook een aantal nadelen. Als je eigenlijk geen zin hebt om af en toe een beetje te prutsen aan je machine, dan is een Hackintosh niet per se de oplossing. Zelf merk ik dat ik updates toch geregeld uitstel, en dat ik mijn hackintosh toch meer als 'hobbybak' beschouw.

Hoewel ik de *nix kennis om low-level met OSX te knutselen zeker heb, heb ik er simpelweg geen zin in. Ik vond het 10 jaar geleden ontzettend leuk om aan mijn PC te knutselen, nu wil ik vooral mét mijn werkstation werken i.p.v. eraan ;)

Ik heb daarom als primaire machine een 13" rMBP (i5/8GB/256GB). De hackintosh is er om af en toe eens een avondje te gamen en voor de grotere Vagrant-setups van privé projectjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blouweKip
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 04-10 09:38
Wootism schreef op woensdag 29 oktober 2014 @ 17:11:
[...]

De meeste mensen willen gewoon een apparaat dat perfect werkt uit de doos en niet iets waarvoor je een halve systeembeheerder moet zijn voordat het redelijk werkt.
Zoals ik in mijn post al aangaf, met de juiste combinatie van hardware werkt het dus praktisch out of the box, Het enige wat je moet doen is met een simple gui tooltje (zoals unibeast/myhack) een bootable usb te maken van yosemite (bijvoorbeeld) en de normale osx installatie doorlopen, het enige verschil met een gewone mac is dat er een bootloader wordt gebruikt.
Daar hoef je dus feitelijk niets voor te weten/doen/hacken etc.

De voordelen die daar tegenover staan zijn zeer groot;

1. aanzienlijk goedkoper.
2. enorm veel meer flexibiliteit.
3. toekomst bestendig.

[ Voor 9% gewijzigd door blouweKip op 29-10-2014 18:59 ]

"For my friends, anything; for my enemies, the law."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-TECH
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 01-09 21:12
Ik was ook echt verbaasd hoe makkelijk het is (als je al een mac hebt). Als hobby bewerk ik films voor een klein productiebedrijf. Met een lijstje van Tonymac een krachtige PC samengesteld, je bespaart er veel geld mee en het werkt perfect.

Daarnaast is het ideaal om soms te switchen naar Windows, als ik heimwee naar Vegas Pro heb bijv.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wootism
  • Niet online

Wootism

aaibaar

blouweKip schreef op woensdag 29 oktober 2014 @ 18:57:
[...]

Zoals ik in mijn post al aangaf, met de juiste combinatie van hardware werkt het dus praktisch out of the box, Het enige wat je moet doen is met een simple gui tooltje (zoals unibeast/myhack) een bootable usb te maken van yosemite (bijvoorbeeld) en de normale osx installatie doorlopen, het enige verschil met een gewone mac is dat er een bootloader wordt gebruikt.
Daar hoef je dus feitelijk niets voor te weten/doen/hacken etc.

De voordelen die daar tegenover staan zijn zeer groot;

1. aanzienlijk goedkoper.
2. enorm veel meer flexibiliteit.
3. toekomst bestendig.
Zoals ik in mijn post al aangaf, de meeste mensen willen gewoon een apparaat dat werkt.
Dat jij moeite wil steken in het bij elkaar zoeken van de juiste hardware, dit in elkaar wil zetten en daarna wil hannesen met loaders e.d. in de hoop dat het uiteindelijk werkt moet je natuurlijk zelf weten.
Naast dat het niet eens legaal is om een hackintosch te bouwen, weegt het eeuwige gezeur dat je vervolgens hebt met updates en drivers niet op tegen je genoemde voordelen.

Leuk als hobby, meer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whieee

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

Laten we ervoor zorgen dat dit niet gaat ontaarden in een welles-nietes discussie m.b.t. een Hackintosh. Vrij simpel gesteld is ook de keuze voor een Hackintosh een kosten-baten analyse. Er zijn voordelen, zoals bijvoorbeeld een lagere aanschafprijs, meer vrijheid qua form-factor, uitbreidbaarheid en/of meer performance. Tegelijk zijn er nadelen. De out-of-the-box experience is toch even minder dan bij een Apple computer, een update zorgt er in sommige gevallen voor dat dingen niet meer werken, en zaken als iMessage kosten wat moeite om werkend te krijgen.

Je kan dus goedkoper uit zijn, maar tegelijkertijd is de kans groot dat je wel meer tijd zult moeten spenderen aan je Hackintosh. Voor de een is dat een 'prachtige kostenbesparing' of een 'leuke hobby'; voor de ander is het 'gedoe'.

Er is geen goede of foute keuze, maar wel een keuze die je weloverwogen kan maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Typhone
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 09:46

Typhone

Who Dares Wins

Mijn vriendin heeft een MBPro Retina 13 en daar kan ik (op vakantie) met zowel iMovie, GoPro studio als Final Cut prima filmpjes mee editen. Geen enkel probleem!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 06:56

Umbrah

The Incredible MapMan

Tsja, hackingtosh is dus al genoemd, maar dan ga ik nog maar wat verder met vloeken. Waarom niet gewoon dat hele ecosysteem er uit knikkeren? Er is duidelijk geen Mac die je past, en onder Windows valt ook goed, snel, en stabiel te werken. Zodra je Windows 8.1 (koop een leuke bak met UEFI en GOP drivers op de kaart, zoals zoveel OEM bakjes, zelfbouw is het ook vrij vaak vanzelf, laat je niet afschrikken door techniek-praat) eenmaal kent, de knoppen/muis door hebt (middelklik-magie, type-search getover, etc...) valt er nog erg snel op te werken ook. Met als bijkomend voordeel dat het eventueel een Hackingtosh of Linux-bak kán worden.

Een mooie i7 + dedicated GPU + 16GB mem machine hoeft je in een "designer kastje" (kan zelfs ITX, voor het geval je het klein wilt) niet eens zo veel te kosten, en je "wint" de vrijheid van monitor keuze, of je kan zelfs een TV gebruiken. Je wilt naar 4K toe zei je, dus mogelijk heb je al een HDMI2.0 compatible UHDTV staan. Dan is dat een eitje om aan te sluiten.

Bang for bucks, zeker voor videobewerking, is een mac gewoon eigenlijk niet nodig. Een mac pro is leuk voor een segment, een iMac voor een ander segment (met als nadeel: geen upgradepath zonder dat je gelijk je monitor ook moet vervangen), en een macmini weet ik behalve voor beginnende iOS dev's niet te plaatsen... maar wat jij wilt, daar mist duidelijk een product in het segment.

Een componenten-bouw pricewatch PC die je door een winkel laat bouwen met OEM-OS er op is zo goed als "out of the box" als je het maar KAN krijgen en belooft bang for bucks, kwaliteit, en een upgradepath. Wat wil je nog meer?

[ Voor 7% gewijzigd door Umbrah op 30-10-2014 17:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel.
  • Registratie: April 2009
  • Nu online
Umbrah schreef op donderdag 30 oktober 2014 @ 17:05:
Tsja, hackingtosh is dus al genoemd, maar dan ga ik nog maar wat verder met vloeken. Waarom niet gewoon dat hele ecosysteem er uit knikkeren? Er is duidelijk geen Mac die je past, en onder Windows valt ook goed, snel, en stabiel te werken. Zodra je Windows 8.1 (koop een leuke bak met UEFI en GOP drivers op de kaart, zoals zoveel OEM bakjes, zelfbouw is het ook vrij vaak vanzelf, laat je niet afschrikken door techniek-praat) eenmaal kent, de knoppen/muis door hebt (middelklik-magie, type-search getover, etc...) valt er nog erg snel op te werken ook. Met als bijkomend voordeel dat het eventueel een Hackingtosh of Linux-bak kán worden.

Een mooie i7 + dedicated GPU + 16GB mem machine hoeft je in een "designer kastje" (kan zelfs ITX, voor het geval je het klein wilt) niet eens zo veel te kosten, en je "wint" de vrijheid van monitor keuze, of je kan zelfs een TV gebruiken. Je wilt naar 4K toe zei je, dus mogelijk heb je al een HDMI2.0 compatible UHDTV staan. Dan is dat een eitje om aan te sluiten.

Bang for bucks, zeker voor videobewerking, is een mac gewoon eigenlijk niet nodig. Een mac pro is leuk voor een segment, een iMac voor een ander segment (met als nadeel: geen upgradepath zonder dat je gelijk je monitor ook moet vervangen), en een macmini weet ik behalve voor beginnende iOS dev's niet te plaatsen... maar wat jij wilt, daar mist duidelijk een product in het segment.

Een componenten-bouw pricewatch PC die je door een winkel laat bouwen met OEM-OS er op is zo goed als "out of the box" als je het maar KAN krijgen en belooft bang for bucks, kwaliteit, en een upgradepath. Wat wil je nog meer?
Wat je hierbij ook als voordeel krijgt is is dat je geen mobiele hardware krijgt. De Imacs beschikken allemaal over een mobiele CPU en een mobiele GPU. Die kunnen echt niet opboksen tegen de gewone desktop CPU's en GPU's.

<GoTHC>Daniel#23781 | Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whieee

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

ShittyNL schreef op donderdag 30 oktober 2014 @ 17:10:
[...]

Wat je hierbij ook als voordeel krijgt is is dat je geen mobiele hardware krijgt. De Imacs beschikken allemaal over een mobiele CPU en een mobiele GPU. Die kunnen echt niet opboksen tegen de gewone desktop CPU's en GPU's.
Kleine correctie: de CPUs zijn tegenwoordig gewoon desktop modellen. De GPUs zijn inderdaad wel mobiele versies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel.
  • Registratie: April 2009
  • Nu online
Whieee schreef op donderdag 30 oktober 2014 @ 17:14:
[...]

Kleine correctie: de CPUs zijn tegenwoordig gewoon desktop modellen. De GPUs zijn inderdaad wel mobiele versies.
Foutje, er zat dacht ik ook een tijdje mobiele versies in. Nevermind. Lees dan alleen maar dat er een mobiele GPU in zit :P

<GoTHC>Daniel#23781 | Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whieee

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

Umbrah schreef op donderdag 30 oktober 2014 @ 17:05:
*verhaal over een optie gebaseerd op Windows*
Je hoeft dit geen vloeken te noemen wat mij betreft, ook al zit je in het Apple hoekje nu ;) Er zijn echter 2 aspecten die je met zelfs de meest brute Windows-based oplossing niet gaat vervullen:

1. Final Cut Pro
2. Een persoonlijke voorkeur voor Macs

Er is zeker prima software te krijgen voor videobewerking op Windows, maar als de TS kiest voor FCPX dan blijven enkel een Mac en Hackintosh als opties over. En hoewel Microsoft tegenwoordig een prima stabiel OS maakt, is Windows de verkeerde optie als je simpelweg gewend bent aan iets anders en geen zin hebt om over te stappen (dit argument geldt overigens ook de andere kant op).

Ik kan, in theorie, mijn vak prima uitoefenen met een Windows machine. Echter, Windows werkt voor mij niet logisch, en de tools die ik gebruik op mijn Mac zijn niet allemaal voor Windows beschikbaar. Er zijn alternatieven, maar die vind ik minder fijn. Ik heb in het verleden ook een aantal keren mijn MacBook verkocht en een Thinkpad aangeschaft, in een poging de switch te maken. Immers, als ik Linux of Windows gebruik is mijn keuzevrijheid qua hardware een stuk groter. Het resultaat: mijn Thinkpads zijn weg, en ik ben wederom 100% Mac gebruiker. Niet omdat Macs beter zijn, of sneller, of goedkoper. Maar omdat ik met OSX en de daarop beschikbare tools het meest efficiënt en plezierig werk.

Puur een kwestie van persoonlijke voorkeur.

Ik werk privé op een 13" rMBP (i5/8GB/256GB/HD4000) en zakelijk op een 15" rMBP (i7/16GB/512GB/Iris Pro) en ben daar 100% tevreden mee. Maar ik blijf een zwak houden voor de Thinkpad T440s :P

ShittyNL schreef op donderdag 30 oktober 2014 @ 17:15:
[...]

Foutje, er zat dacht ik ook een tijdje mobiele versies in. Nevermind. Lees dan alleen maar dat er een mobiele GPU in zit :P
Het zij je vergeven :>

[ Voor 8% gewijzigd door Whieee op 30-10-2014 17:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Genoeg meningen weer. Helaas voor mij wel allemaal verschillende :-)

Hackintosh is niets voor mij. De Apple producten zijn gewoon schitterend en het is ook de bedoeling dat deze eventueel in de kamer komt te staan. Windows werk ik dagelijks mee, maar ben toch verknocht geraakt aan OSX. Daarnaast zie ik om mij heen bij familieleden alleen maar een hoop ellende met Windows, wat ik vervolgens voor hen kan oplossen :-)
Typhone schreef op donderdag 30 oktober 2014 @ 16:56:
Mijn vriendin heeft een MBPro Retina 13 en daar kan ik (op vakantie) met zowel iMovie, GoPro studio als Final Cut prima filmpjes mee editen. Geen enkel probleem!
Dat is mooi! Maar gebruik je ook veel color correction en filters? Gaat dat ook nog soepel?

Desalniettemin denk ik dat het de iMac 27"/3.2GHz QuadCore i5/8GB/256 GB SSD/GeForce 755M voor een mooie prijs van 1880,- gaat worden. De RAM van dit model is uit te breiden, dus denk dat ik lange tijd met deze machine vooruit kan. Eens?

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 31-10-2014 12:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whieee

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

Verwijderd schreef op vrijdag 31 oktober 2014 @ 12:12:
Genoeg meningen weer. Helaas voor mij wel allemaal verschillende :-)

Hackintosh is niets voor mij. De Apple producten zijn gewoon schitterend en het is ook de bedoeling dat deze eventueel in de kamer komt te staan. Windows werk ik dagelijks mee, maar ben toch verknocht geraakt aan OSX. Daarnaast zie ik om mij heen bij familieleden alleen maar een hoop ellende met Windows, wat ik vervolgens voor hen kan oplossen :-)

[...]

Dat is mooi! Maar gebruik je ook veel color correction en filters? Gaat dat ook nog soepel?

Desalniettemin denk ik dat het de iMac 27"/3.2GHz QuadCore i5/8GB/256 GB SSD/GeForce 755M voor een mooie prijs van 1880,- gaat worden. De RAM van dit model is uit te breiden, dus denk dat ik lange tijd met deze machine vooruit kan. Eens?
Dat lijkt inderdaad een prima keuze. Ik zou zelf nog overwegen om iets bij te leggen voor een i7 of eventueel een betere GPU, maar je kan dat geld eventueel ook later investeren in wat externe storage ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJ Le Funk
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JJ Le Funk

:twk

volgens mij is TS ook beter af met een Core i7 en max SSD opslag.

*knip*

Je advertentie spammen is niet gewenst

[ Voor 62% gewijzigd door Whieee op 31-10-2014 21:49 ]

d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik moest gister een keuze maken omdat de kortingsperiode bijna afgelopen was. Het is dus de iMac 27"/3.2GHz QuadCore i5/8GB/256 GB SSD/GeForce 755M geworden. Toch maar gekozen voor een vaste en iets krachtige machine.

256gb SSD is voor mij genoeg, anders maar een schijfje eraan. Verder ook geen processor upgrade gedaan i.v.m. de stevige meerprijzen. Denk dat ik hier er blij mee ga worden.

Bedankt voor alle adviezen en informatie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whieee

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

Have fun met je nieuwe Mac! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saven
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 06-10 08:38

Saven

Administrator

Verwijderd schreef op woensdag 29 oktober 2014 @ 10:44:
Voor video monteren hoef ik niet mobiel te zijn. Dus een iMac of Mac Mini zou wat dat betreft prima zijn. Eigenlijk vind het 1.500,- al een hoop geld voor een computer, maar ik vind het ook jammer om dit geld uit te geven en er later achter te komen dat ik toch beter die 500,- erbij had moeten doen.

Daarom ben ik vooral benieuwd naar ervaringen met een Mac Mini/rMBP 13" (dus zonder dedicated GPU) en FCPX.

Overigens zie ik dat er flinke aanbiedingen bij Central Point zijn, dus denk dat ik snel een keuze moet maken..
Dat is ook wel veel geld, maar je moet niet vergeten dat het scherm van een 27" imac los ook al minimaal 500 euro kost. Nu zul je die toch moeten betalen ook al heb je al een monitor staan, maar toch :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

*snip* trol

[ Voor 98% gewijzigd door Daedalus op 10-01-2015 23:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 12:11
*snip* dit kan de volgende keer wel in een topicreport

[ Voor 96% gewijzigd door Daedalus op 10-01-2015 23:48 ]