Toon posts:

extra videokaart in Crossfire

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik zit al een tijdje te twijfelen om mijn videokaart te upgraden. Of er eentje naast te zetten in Crossfire.
Ik bezit nu de Club3D Radeon HD 7850 royalKing. Nu is mijn vraag of dat ik beter één andere kaart kan kopen ipv van een extra videokaart in crossfire? En is het verstandig om precies dezelfde kaart aan te schaffen of maakt dat niet veel uit? Ik bezit nu een corsair 500W voeding dus deze zal ik wanneer ik een extra videokaart koop ook moeten vervangen. Wat kunnen jullie mij aanbevelen ?

• SAiN ONeZ
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 07:46

SAiN ONeZ

Ⅎnll-Ԁɹooɟǝp Ⅎool

Wrs zal een beetje corsair voeding dat ook wel trekken, 2x 7850..

Probleem is dat de aftermarket coolers van club3d veel hitte in de kast achterlaten, als je genoeg ruimte tussen de 2 kaarten zou hebben gaat het nog, maar een moederboard met de pci-E aansluitingen bij elkaar met maar paar mm tot een halve cm tussen de kaarten in zitten, zal waarschijnlijk erg hoge temps realiseren.

De refference modellen die de lucht naar buiten blazen achter uit kast zijn daar wat beter voor geschikt.

beter alternatief:

De 7850 verkopen en het geld wat je voor de andere 7850 wilde uitgeven en bij elkaar leggen dan heb je al snel voldoende voor een 7950/7970/R9 280X en dan heb je met een single card wrs net zo hoge, en bij games die CF niet ondersteunen een dubbel zo snel systeem met veel betere temps.

[ Voor 23% gewijzigd door SAiN ONeZ op 28-10-2014 20:34 ]

N47h4N|The secret to creativity is knowing how to hide your sources| Dyslexic atheists don't believe in doG! | ˙ʞuɐlq ʇɟǝl ʎllɐuoᴉʇuǝʇuᴉ sɐʍ ǝɔɐds sᴉɥ┴ ®

• Astennu
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-02 16:55
Ik denk dat het nu wel interessant is om je 7850 te verkopen en een 2e hands R9 290 te kopen.
Het ligt er alleen een beetje aan of je nog een leuke prijs kan krijgen voor je 7850. De R9 290 kaarten zijn nu heel goedkoop. Enige nadeel aan de versies met de refferenced cooler is de geluid productie. Voor een paart tientjes meer heb je er ook een met een goede aftermarket cooler.

De kaarten die hierboven genoemd worden zijn nog wat goedkoper. Zijn standaard al met stillere coolers te krijgen (Vooral de R9 280X kaarten) Zijn alleen iets minder snel en hebben net iets minder features. Zoals True audio en free sync support.

[ Voor 24% gewijzigd door Astennu op 29-10-2014 09:55 ]

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

• ChojinZ
  • Laatst online: 13:58
Koop 1 enkel kaart en laat crossfire varen.

Na al die jaren zijn er nog steeds games die CF niet of niet goed ondersteunen. Ik heb zelf ook een tijd lang CF gedraaid en daar veel uit gegeven. Vervolgens bleek een groot deel van de spellen die ik speelde, helemaal geen CF ondersteuning hadden. Zit je dan, met je kaarten van totaal 600 euro waarvan de helft maar werkt. :/

Kijk dus ook even, voordat je een keuze maakt, of de spellen die je speelt of wilt gaan spelen wel goede CF support hebben.

[ Voor 3% gewijzigd door ChojinZ op 29-10-2014 10:30 ]

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

• Astennu
Ja en nee. Er zijn weinig games waar het echt mis gaat. Er zijn ook manieren om in games die geen support hebben toch CF werkend te krijgen.

Maar als het even niet hoeft zou ik voor een snelle Single GPU gaan daar heb je toch altijd de beste game ervaring mee.

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

• ChojinZ
Astennu schreef op woensdag 29 oktober 2014 @ 11:31:
Ja en nee. Er zijn weinig games waar het echt mis gaat. Er zijn ook manieren om in games die geen support hebben toch CF werkend te krijgen.

Maar als het even niet hoeft zou ik voor een snelle Single GPU gaan daar heb je toch altijd de beste game ervaring mee.
Wat versta je onder "echt mis gaat" ? Als je bedoelt simpelweg geen ondersteuning, dan zijn dat meer games dan je zou verwachten.

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

• Astennu
ChojinZ schreef op woensdag 29 oktober 2014 @ 11:43:
[...]

Wat versta je onder "echt mis gaat" ? Als je bedoelt simpelweg geen ondersteuning, dan zijn dat meer games dan je zou verwachten.
Geen ondersteuning of games waar de prestatie tov een single card achteruit gaat (zoals bij Flatout UC het geval was)

Ik weet niet welke games geen ondersteuning hebben. Ik ben er zelf niet veel tegen gekomen. Of het waren games die zo licht waren dat ik met een GPU nog ver boven de 60 FPS zat. En dan maak ik me er ook niet druk om.

Maar ik speel vooral mainstream games. Misschien scheelt dat ook wel.

[ Voor 5% gewijzigd door Astennu op 29-10-2014 13:41 ]

• ChojinZ
Astennu schreef op woensdag 29 oktober 2014 @ 13:40:
[...]

Geen ondersteuning of games waar de prestatie tov een single card achteruit gaat (zoals bij Flatout UC het geval was)

Ik weet niet welke games geen ondersteuning hebben. Ik ben er zelf niet veel tegen gekomen. Of het waren games die zo licht waren dat ik met een GPU nog ver boven de 60 FPS zat. En dan maak ik me er ook niet druk om.

Maar ik speel vooral mainstream games. Misschien scheelt dat ook wel.
Meest recente game is Watch Dogs. Eerst geen support, nu wel maar met veel microstuttering klachten. Iets oudere game die ik mij kan bedenken is Far Cry 3. Is nu inmiddels opgelost maar dat heeft ook maanden geduurd. Overigens hoor je ook hier nog steeds mensen klagen over microstuttering FC3.

In veel games werkt het wel en bied het ook meerwaarde. Maar in sommige games niet. En als dat nu net je favoriete game is, ja dan baal je wel.

Ik had toendertijd speciaal voor Borderlands 2 een CF opstelling geregelt. Maar helaas.... ook Borderlands 2 had geen CF support. Baal je toch als je meer dan 400 uur in de game hebt zitten. :(

• Astennu
Ja ik snap het. En wel eens tooltjes geprobeerd die CF kunnen forceren? (handmatige profiles aanmaken)
Zou alleen kunnen dat dat niet goed helpt tegen micro stuttering.

Maar dat is ook een rede dat ik liever een snelle Single card heb en die dan overclock voor extra prestaties. in Dit geval een R9 290X. Maar momenteel is een R9 290 wel erg aantrekkelijk qua prijs (2e hands)

[ Voor 10% gewijzigd door Astennu op 29-10-2014 14:33 ]

• SAiN ONeZ

SAiN ONeZ

Ⅎnll-Ԁɹooɟǝp Ⅎool

Vaak werkte indd de executable hernoemen naar Fear.exe bv,en de meeste hadden vervolgens wel CF support, of beter gezegd geen negative scaling.

N47h4N|The secret to creativity is knowing how to hide your sources| Dyslexic atheists don't believe in doG! | ˙ʞuɐlq ʇɟǝl ʎllɐuoᴉʇuǝʇuᴉ sɐʍ ǝɔɐds sᴉɥ┴ ®

• Astennu
SAiN ONeZ schreef op woensdag 29 oktober 2014 @ 14:46:
Vaak werkte indd de executable hernoemen naar Fear.exe bv,en de meeste hadden vervolgens wel CF support, of beter gezegd geen negative scaling.
Klopt maar er zijn ook tooltjes waarmee je dat kan doen.
En de drivers zelf hebben ook wat opties voor profiles en een vinkje om CF aan te zetten voor unsupported applications.

Daarnaast is het wel belangrijk om Fullscreen te draaien (niet windowed!) anders geeft dat sowieso problemen en draai je maar op 1 GPU. Dit is volgens mij hetzelfde bij SLi.

[ Voor 5% gewijzigd door Astennu op 29-10-2014 14:55 ]

• aminam
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 14:00
belangrijk puntje, is je huidige 7850 een 1gb of 2gb variant? als het een 1 is raad ik het sterk af om crossfire te gaan want dan gaat 1080p het ook niet altijd trekken. als je al 2 gb hebt zou ik gewoon een 2e zoeken voor 70 euro en crossfire draaien.

B650e | R5 7600 | RX6950XT | Formd T1 | AW3423DW

• ChojinZ
Astennu schreef op woensdag 29 oktober 2014 @ 14:33:
Ja ik snap het. En wel eens tooltjes geprobeerd die CF kunnen forceren? (handmatige profiles aanmaken)
Zou alleen kunnen dat dat niet goed helpt tegen micro stuttering.
yup! tooltjes gebruikt, executables renamed, CF geforceerd via console... u name it!
En soms werkt dat inderdaad. Maar helaas soms ook niet. En op een gegeven ogenblik was ik het tweaken ook wel zat en had er geen zin in. Toen de kaart (6990) verkocht en een single card gehaald. :)

• SAiN ONeZ

SAiN ONeZ

Ⅎnll-Ԁɹooɟǝp Ⅎool

Sinds ik ooit een 4870x2 heb getest, heb ik alleen maar dual gpu cards van ATi/AMD gehad, 5970, 6990 en nu de 7990, maar dat is meer een must om nog degelijke graphics te krijgen op 1600P reso, ik zweer erbij, maar dat komt meer doordat ik eigenlijk alleen nog maar BF series speel en daar het altijd perfect in heeft gewerkt. Ook had je 3d3overrider.exe die je in windows7 perfect kon gebruiken om je MS tegen te gaan. (sowieso zou iedereen die moeten gebruiken, al is het maar voor de gratis Triple Buffering binnen D3D, die je anders moeilijk geforceerd krijgt..)

Maar ik ben het met je eens dat je er regelmatig wat mee moet prutsen, maar dat vind ik persoonlijk minstens net zo leuk ;) (thnx to CJ, die het op een geweldige manier in layman's terms allemaal wist uit te leggen destijds..)

• Astennu
ChojinZ schreef op woensdag 29 oktober 2014 @ 15:14:
[...]

yup! tooltjes gebruikt, executables renamed, CF geforceerd via console... u name it!
En soms werkt dat inderdaad. Maar helaas soms ook niet. En op een gegeven ogenblik was ik het tweaken ook wel zat en had er geen zin in. Toen de kaart (6990) verkocht en een single card gehaald. :)
Je hebt het daar wel over een oude generatie. HD7xxx was qua CF al een stuk beter. En nu met de nieuwe R9 290(X) en die nieuwe crossfire engine is het nog veel beter geworden .Vooral de frametime problemen.
SAiN ONeZ schreef op woensdag 29 oktober 2014 @ 19:04:
Sinds ik ooit een 4870x2 heb getest, heb ik alleen maar dual gpu cards van ATi/AMD gehad, 5970, 6990 en nu de 7990, maar dat is meer een must om nog degelijke graphics te krijgen op 1600P reso, ik zweer erbij, maar dat komt meer doordat ik eigenlijk alleen nog maar BF series speel en daar het altijd perfect in heeft gewerkt. Ook had je 3d3overrider.exe die je in windows7 perfect kon gebruiken om je MS tegen te gaan. (sowieso zou iedereen die moeten gebruiken, al is het maar voor de gratis Triple Buffering binnen D3D, die je anders moeilijk geforceerd krijgt..)

Maar ik ben het met je eens dat je er regelmatig wat mee moet prutsen, maar dat vind ik persoonlijk minstens net zo leuk ;) (thnx to CJ, die het op een geweldige manier in layman's terms allemaal wist uit te leggen destijds..)
Een R9 290X komt gelukkig een heel eind maar de 7990 is nog wel een stuk sneller ja. Die 3D3overrider ken ik niet. Ik zal er eens naar kijken. Ben nu zelf met RadeonPro aan het knutselen daar kun je ook wel wat leuke dingen mee doen.

<3 CJ! Was inderdaad een geweldige tijd met hem in het Radeon Topic.

[ Voor 49% gewijzigd door Astennu op 30-10-2014 09:54 ]

• Bullus
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 12-09-2024
In Radeonpro heb je ook de tripple buffering, hiermee gebruik je dus om MS tegen te gaan?

Vooral in Pcars heb je microstuttering en zal dat eens gaan testen.

|2600k|Asus 290|

• Astennu
Tripple buffering is volgens mij ook geen holy grail.
Ik gebruik het nu zelf voor SMAA en Dynamic Vsync.

Dat laatste werkt best goed en de boel loopt erg soepel. Voordeel van Radeon Pro is dat je hotkey's kan maken dat je gewoon ingame je SMAA uit kan zetten of je Vsync uit kan zetten zonder de app aan en uit te hoeven zetten. Daarnaast zit er een handige OSD in die GPU temp,speeds, load en memory use + fan speed kan laten zien.

Je zou kunnen kijken of die Dynamic Vsync ook help tegen micro stuttering. Voordeel van die vsync is dat hij uit gaat als de FPS onder de 60 valt. En hij je niet op 30 limiteert.
Met normale Vsync zou je fps soms verder droppen om de boel in sync te houden maar dan krijg je lagg door lage fps.

Verwijderd

Topicstarter
bedankt voor alle reactie's :*)
aminam schreef op woensdag 29 oktober 2014 @ 15:11:
belangrijk puntje, is je huidige 7850 een 1gb of 2gb variant? als het een 1 is raad ik het sterk af om crossfire te gaan want dan gaat 1080p het ook niet altijd trekken. als je al 2 gb hebt zou ik gewoon een 2e zoeken voor 70 euro en crossfire draaien.
Ja ik heb de 2 gb variant. Maar na al het advies lijkt het mij dus beter om mijn videokaart te verkopen en één betere te kopen.
Pagina: 1