Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

1Gbps NIC die 100mbps verbindt

Pagina: 1
Acties:

• Ed.
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 26-09-2022
Gisteravond de hele avond bezig geweest en als laatste hoop open ik hier een topic. Wie weet, begrijpt één van jullie in welke richting ik het moet zoeken, ik heb in ieder geval geen idee meer :|

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/remd7QO.png

Het probleem
Om gek van te worden 8)7 De NIC in mijn laptop (Asus K52F A1) zou gigabit moeten zijn, maar verbindt maar slechts tot 100Mbps. Al een hoop geprobeerd (zie hieronder). Bijzonder genoeg zodra ik de laptop ipv op een switch of de router op een andere computer prik, pakt hij de 1Gbps wèl! wtf!

[edit: toegevoegd]
De router en switch ondersteunen beide gigabit. De bedrading in het huis is Cat6 en de twee andere pc's die op het netwerk zitten halen rond de 700Mbit in eenvoudig copy paste over en weer. Kabels heb ik voor de zekerheid door mijn UTP tester heen gehaald en werken goed.

Oftewel: het netwerk wat er ligt ondersteunt gigabit maar bijzonder genoeg pakt de laptop het niet terwijl het wel een gigabit ethernet adapter heeft.
[/edit]

De setting
Een oudere laptop (Asus K52F A1) ontstoft, SSD en 8GB ram in gestopt zodat deze voor standaard werkzaamheden prima draait. Vanmiddag Windows 7 er op geïnstalleerd en alle drivers netjes geüpdatet plus alle windows updates. Bij het kopieren van bestanden over het bedrade netwerk viel me de langzame snelheid van max 10 a 12 MB/s op. Bij het kijken naar de LAN snelheid in het Network Centre zag ik staan dat de NIC via 100Mbps verbonden was. Vreemd, want alles in het huis is Cat6 en Gigabit en de laptopspecificaties geven aan dat de laptop gigabit capabilities heeft.

Zodra ik in de NIC eigenschappen "Speed & Duplex" forceer op 1Gbps (ipv Auto Negotiation), dan geven switch en laptop beide aan dat de kabel disconnected is. Bijzonder genoeg na het updaten van de drivers naar de aller- allernieuwste versie van JMicron, maakt hij wel verbinding, maar springt ondanks het geforceerde 1Gbps terug naar 100Mbps.

Wat het meest bijzondere is, is dat ik hem wel op 1Gbps kan krijgen, maar alleen als ik hem rechtstreeks verbind met een andere computer ipv de switch of de router. Dus de UTP kabel loopt dan ipv naar een switch naar een andere computer.

Specs
Laptop: Asus K52F A1
Chipset: Mobile Intel HM55 Express
NIC: JMicron PCI Express Gigabit Ethernet adapter

[edit: toegevoegd]
Router: Van Ziggo, een Cisco EPC3928 (aangesloten PC pakt op alle poorten gewoon gigabit)
Switch: TP-link SG1005D (aangeloten PC pakt op alle poorten gewoon gigabit)
[/edit]

Wat ik al heb geprobeerd:
  • Geüpdatet naar de nieuwste chipset drivers (van Intel site, ipv Asus site)
  • Nieuwste drivers voor NIC (eerst Asus site, maar de JMicron site heeft nieuwere)
  • Laptop reboots tussendoor
  • Oudere NIC drivers van de Asus site, maar die werken überhaupt niet meer.
  • Jumbo Frame op "disabled" geprobeerd, net als "Large Send Offload".
  • TCP Autotuning op "disabled geprobeerd
  • Kabels getest met UTP tester
  • Verschillende kabels (zelfs uit wanhoop een cross kabel, maar 'natuurlijk' bleef het gewoon 100mbps)
  • Zowel op switch als router aangesloten
  • Verschillende poorten op zowel switch als router
  • Alle andere UTP stekkers uit router gehaald, op de laptop na
  • Router reboot
  • 1Gbps forceren in NIC instellingen
  • Directe UTP kabel tussen laptop en een PC (dan in de verbindingseigenschappen wèl 1Gbps verbinding!!)
  • De regel hierboven geldt voor twee pc's op welke ik de laptop verbonden heb.
Wie o wie begrijpt dit?

[ Voor 10% gewijzigd door Ed. op 28-10-2014 20:30 . Reden: Ontbrekende info ]

• skelleniels
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 18:46
Als je een andere computer verbindt met dezelfde kabel en dezelfde router, haal je dan wel Gigabit?

http://specs.tweak.to/16567

• FatalError
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 22-11 21:40
Een bepaalde snelheid of duplex instelling forceren is zelden verstandig.
Laat alles gewoon op autonegotiaton staan.

Normaalgesproken zou ik de kabel verdenken, maar zo te zien heb je al diverse kabels geprobeerd.
Heb je ook al de firmware van je router ge-updatet?

If it ain't broken, tweak it!

• revertive
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 15-01 14:03
Kan je switch wel 1Gbps aan? Of is het per ongelijk een 100Mbps switch en dat hij daarom naar 100Mbps springt?

• plizz
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 18:51
Welke switch en router/modem heb je? Anders kunnen we moeilijk iets zinnigs zeggen en uitsluiten.

• Master__R
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 24-11 14:48
Ik hou het ook op een switch en router die max 100Mbps aankunnen.

• EverLast2002
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 23:42
Wat me zo te binnen schiet is :
heb je je laptop steeds op dezelfde poort/switch aangesloten gehad ?
Kan zijn dat die poort op 100Mbps fixed staat, ipv auto.

• Ed.
skelleniels schreef op dinsdag 28 oktober 2014 @ 19:01:
Als je een andere computer verbindt met dezelfde kabel en dezelfde router, haal je dan wel Gigabit?
revertive schreef op dinsdag 28 oktober 2014 @ 19:21:
Kan je switch wel 1Gbps aan? Of is het per ongelijk een 100Mbps switch en dat hij daarom naar 100Mbps springt?
Vergeten te vermelden. Het is helaas niet de router of switch, die ondersteunen beide gigabit. De bedrading in het huis is Cat6 en de twee andere pc's die op het netwerk zitten halen rond de 700Mbit in eenvoudig copy paste over en weer. Kabels heb ik voor de zekerheid door mijn UTP tester heen gehaald en werken goed.

Oftewel: het netwerk wat er ligt ondersteunt gigabit maar bijzonder genoeg pakt de laptop het niet terwijl de specs het wel zouden doen vermoeden. En helemaal vreemd is dat zodra de laptop direct via UTP op één van de pc's wordt aangesloten de laptop ineens wèl gigabit ondersteund.

• Ed.
EverLast2002 schreef op dinsdag 28 oktober 2014 @ 19:47:
Wat me zo te binnen schiet is :
heb je je laptop steeds op dezelfde poort/switch aangesloten gehad ?
Kan zijn dat die poort op 100Mbps fixed staat, ipv auto.
Ik heb meerdere poorten geprobeerd. Ook de poorten waarop andere pc's anders wel gewoon gigabit halen.

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Heb je ook al een andere kabel geprobeerd ipv alleen hem door je tester halen?

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

• skelleniels
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 18:46
Ed. schreef op dinsdag 28 oktober 2014 @ 20:23:
[...]

[...]

Vergeten te vermelden. Het is helaas niet de router of switch, die ondersteunen beide gigabit. De bedrading in het huis is Cat6 en de twee andere pc's die op het netwerk zitten halen rond de 700Mbit in eenvoudig copy paste over en weer. Kabels heb ik voor de zekerheid door mijn UTP tester heen gehaald en werken goed.

Oftewel: het netwerk wat er ligt ondersteunt gigabit maar bijzonder genoeg pakt de laptop het niet terwijl de specs het wel zouden doen vermoeden. En helemaal vreemd is dat zodra de laptop direct via UTP op één van de pc's wordt aangesloten de laptop ineens wèl gigabit ondersteund.
Er kan altijd een probleem zijn met een kabel, vandaar mijn vraag om eens een andere pc/laptop te verbinden met dezelfde kabel en dezelfde switch/router om te zien of je dan ook Gigabit haalt. Haal je het dan wel, dan ben je zeker dat je het op de laptop moet zoeken.

http://specs.tweak.to/16567

• Ed.
skelleniels schreef op dinsdag 28 oktober 2014 @ 20:30:
[...]

Er kan altijd een probleem zijn met een kabel, vandaar mijn vraag om eens een andere pc/laptop te verbinden met dezelfde kabel en dezelfde switch/router om te zien of je dan ook Gigabit haalt. Haal je het dan wel, dan ben je zeker dat je het op de laptop moet zoeken.
Gedaan. Zodra ik elk van mijn kabels tussen pc en switch zet, gaat de PC direct in gigabit. Zodra ik elk van mijn kabels tussen laptop en switch zet, gaat de laptop in 100Mbps.

Hetzelfde geldt voor de router. Heb ook voor beide stroom er af en er op gedaan. En zelfs als ik alle UTP uit de router haal op één UTP na (die naar de laptop), dan geeft de LAN verbinding van de laptop aan dat ie op 100mbps gaat.
FatalError schreef op dinsdag 28 oktober 2014 @ 19:16:
Een bepaalde snelheid of duplex instelling forceren is zelden verstandig.
Laat alles gewoon op autonegotiaton staan.

Normaalgesproken zou ik de kabel verdenken, maar zo te zien heb je al diverse kabels geprobeerd.
Heb je ook al de firmware van je router ge-updatet?
De geforceerde instelling was vooral om te proberen wat er dan zou gebeuren omdat ie uit zichzelf naar 100Mbit gaat ipv 1Gbps.

De router heb ik geen firmware update gegeven. Denk je dat dat helpt aangezien de andere twee systemen wel direct op gigabit overgaan? Waarbij de laptop niet alleen op de router, maar ook op de switch naar 100mbit schakelt?

[ Voor 4% gewijzigd door Ed. op 28-10-2014 20:37 . Reden: tekstuele verduidelijking ]

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Probeer het eens met een Linux Live CD. Dan kan je ook meteen met mii-tool en ethertool kijken wat je netwerkchip aan het uitvreten is.

• Ed.
johnkeates schreef op dinsdag 28 oktober 2014 @ 20:38:
Probeer het eens met een Linux Live CD. Dan kan je ook meteen met mii-tool en ethertool kijken wat je netwerkchip aan het uitvreten is.
Net een Ubuntu Live CD op stick gezet. Kreeg eth0 niet echt aan de praat, maar had ook weinig tijd. Zag wel met ethtool -i eth0 staan dat Ubuntu de NIC als een Jmicron herkende, maar te weinig tijd gehad net om er echt ff voor te zitten. Ga daar later verder mee. Thx in ieder geval voor de tip.

Verwijderd

Ik had hetzelfde met een notebook van Samsung,en heb me suf gezocht en zelfs een uur met de helpdesk gebeld.
Ene keer lukte het me wel om 1gbps te krijgen de andere keer ondanks alle settings en goede apparatuur toch weer 100mbps.
Bij mij bleek het te liggen aan het feit dat de laadkabel van de notebook er niet in zat,en waarschijnlijk gaat hij dan in de zuinige modus en verlaagt hij het maximum. :'(
Misschien exemplarisch maar misschien dat iemand anders een keer wat aan de info heeft.

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 18:02
Als er een van de aderparen niet werkt valt hij terug naar 100Mb.
Het meest voor de hand liggende is dat de UTP poort in je laptop slecht contact maakt.
Meestal is de kabelkant het probleem, maar ik heb ook meegemaakt dat het de connector in het device zelf is.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Pagina: 1