Pioneer VSX-424-K receiver voor nieuwe opstelling?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DenniX
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 02-06 12:39
In mijn appartement wil ik een nieuwe audio-set neerzetten voor Muziek, maar ook af en toe een Filmpje. Momenteel heb ik een hele oude kenwood set staan (zo'n toren met CD-wisselaar en Dolbi Surround), deze voldoet kwa luidsterkte prima. Vanwege de kosten heb ik nooit verder gekeken en vanwege te weinig referentie weet ik niet wat ik moet nemen.

Echter met de aanschaf van een apple TV kwam ik er achter dat ik hiervoor altijd de TV aan moet hebben staan, aangezien er geen optische ingang op deze Kenwood set zit. Daarom heb ik nu eindelijk een goed excuus voor mezelf voor een nieuwe set, maar heb advies nodig:

Woonkamer is ong 25m2 (excl aangrenzende open keuken ong 20m2). Wil via de Apple TV (optisch) of Bluetooth ontvanger (tulp) en 2jaar oude LED TV (HDMI) muziek aanleveren aan receiver.

Budget is ongeveer 400euro.

Nu zie ik een erg scherpe aanbieding bij de Mediamarkt:
Pioneer VSX-424-K receiver: 133 euro.

2 vragen:
Hoeveel kwaliteits verlies heb ik voor externe Apple TV en Bluetooth adapter aan te sluiten, of kan ik beter voor een duurder model (evt 2de hands) gaan, waar bluetooth en airplay in zit?

Ik wil graag beginnen met 2 boekenplankspeakers op steunen aanschaffen. Eventueel later uitbreiden met surround optie. Sterke voorkeur heb ik voor witte speakers vanwege interieur.

Ik heb een 2e hands Canton Chrono 502 setje gezien voor 300euro, 1,5 jaar oud. Past dit qua specs bij deze receiver, of kan ik beter nieuwe speakers kopen, en past het totaal voor een goede beleving in mijn woonkamer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solarsparc
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 02-06 16:50
Hoeveel kwaliteits verlies heb ik voor externe Apple TV en Bluetooth adapter aan te sluiten, of kan ik beter voor een duurder model (evt 2de hands) gaan, waar bluetooth en airplay in zit?
Je krijgt sowieso geen betere Airplay-implementatie dan in een Apple-product, bovendien kun je het digitaal zonder kwaliteitsverlies aansluiten. De bluetooth-ontvanger kan ik zonder typenummer slecht inschatten, maar ik verwacht niet dat je daar in een geintegreerde versterker in de prijsklasse waar jij in zoekt nou heel veel op vooruit zal gaan, tenzij je nu al twijfels hebt bij de kwaliteit van je ontvanger. Maar de wijze van aansluiten levert op zich geen kwaliteitsverlies op.
Ik heb een 2e hands Canton Chrono 502 setje gezien voor 300euro, 1,5 jaar oud. Past dit qua specs bij deze receiver, en het totaal voor een goede beleving in mijn woonkamer?
Op papier wel, al vraag ik me wel af waar de compromissen zitten in een receiver van 133 euro. Ok, de reguliere prijs is iets van 230, maar dan nog ben ik sceptisch :D
Pioneer is ook mooi aan het goochelen met de specificaties in ieder geval. Maar aan de andere kant: de Chrono's zijn geen belachelijk moeilijk aan te sturen speaker, dus je krijgt er wel kamervullend geluid mee. Toch vraag ik me stiekem af of, puur qua versterking, je Kenwoordset wellicht net zo goed, zo niet beter presteert. Wat is daar het typenummer van? Ik noem het maar even, omdat een optische uitgang ook extern toe te voegen is, in de vorm van een DAC, en die kosten vandaag de dag ook niet zo heel veel meer.
Ik zou toch ook eens kijken wat er tweedehands aan receivers te krijgen is, bijvoorbeeld van Denon of Marantz, in die prijsklasse.
Wat betreft die Cantons, voor 5 speakers is dat een redelijke prijs, voor 2 speakers vind ik het aan de dure kant.

[ Voor 4% gewijzigd door Solarsparc op 28-10-2014 19:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DenniX
Mijn huidige kenwood is de RXD-F4. De specs: http://www.manualslib.com...d-403.html?page=42#manual

Bluetooth receivertje is van Logitech, maar dat waren de kosten niet (echter is het een stuk duurder om een receiver incl bluetooth functie te nemen):
http://tweakers.net/price...io-devices/specificaties/

Ik ben inderdaad benieuwd of de Pioneer receiver incl degelijke speaker in totaal een mooier geluid gaat geven dan deze huidige set.

Of zou het iets zijn om van mijn budget alleen goede (nieuwe) speakers te kopen, voorlopig gebruiken met deze kenwood, om later uit te breiden met een degelijke receiver? Of ga ik dan nog geen stap vooruit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solarsparc
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 02-06 16:50
Hm ok, die RXD-F4 is wel duidelijk een stap minder dan de Pioneer, en van de Pioneer werd ik al niet echt enthousiast :P Maar toch zou die Pioneer wel een stap vooruit zijn, en het lost je probleem met de aansluitingen ook op. Ik had ook niet begrepen dat het om stereo ging, ik ging uit van surround. Op 2 kanalen kom je met de Pioneer qua vermogen in ieder geval weinig te kort.

Qua klank hebben de luidsprekers verreweg de grootste invloed, maar zo'n geïntegreerde hifi-toren is vaak specifiek ontworpen voor de (middelmatige) bijgeleverde luidsprekers, ze hebben in de regel moeite met speakers uit het "reguliere" losse componentensegment. Laat ik het zo zeggen, als je anders 50-60 euro zou spenderen aan een losse DAC om een optische ingang te creëren, dan kun je er net zo goed nog even 80 euro bijdoen om die Kenwood de deur uit te werken en te vervangen door die Pioneer :P

Bluetoothdingetje zou ik laten voor wat het is, mocht je je eraan gaan ergeren, dan kun je alsnog een nieuwe losse bluetoothontvanger (maar dan bijv. met apt-x) bijkopen. Persoonlijk stoort de compressie van normale A2DP vs. apt-x mij meer dan de DA-conversie die die ontvangers doen, dat zit meestal wel goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DenniX
Snel en uitgebreid advies, dank! :)

Dan ga ik de gok toch wagen en de pioneer beluisteren / halen morgen.

Als ik overigens vergelijk met de duurdere pioneer versies, zie ik niet direct reden welke basic componenten een beter geluid produceren. Uitgangs vermogen specs zijn bijna identiek over de verschillende modellen, alleen de Digital Signal Processor is anders bij het Topmodel. Het lijkt wel alsof je alleen voor de tientallen (overbodige?) functies meer betaald ipv beter versterker componenten, of zie ik iets over het hoofd?: http://www.pioneer.eu/nl/...6&__P19=68825&__P20=68835

Blijft alleen de vraag van passende speakers over. Ik heb al gelezen dat het een kwestie van smaak is en voor iedere ruimte anders. Hoop dat ik hier een goede keuze in kan maken... Toevallig iemand passende witte pianolak speakers met een scherpe prijs gezien? :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DenniX
Gisteren de Pioneer versterker aangeschaft, maar het is me nog niet gelukt er geluid uit te krijgen 8)7 , maar vanavond weer een poging dan heb ik iets meer tijd. Qwa passende speakers voor een 2.0 setje heb ik er nu 3 op het oog, welke past het beste hierbij denken jullie?

Monitor Audio RX1 (2de hands 500euro)
B&W CM1 (Showmodel 550euro)
Canton Chrono 502 (2de hands 300 euro incl voet)

Vanavond ga ik even luisteren in de audiozaak naar de B&W's, maar de Cantons hebben mijn voorkeur vanwege prijs. OF kan ik beter iets meer investeren en voor de B&W's met garantie gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronaldfje
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Is het inmiddels gelukt om geluid uit de versterker te krijgen? :)

Wat vind je verder van de versterker? ( Beetje algemene vraag, maar ik nog een optie om de 424 bij die grote electronicaketen te kopen voor de actieprijs. )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DenniX
Ja gelukkig wel, het was een kwestie van netjes aansluiten :P

Ik vind het een prima ding, althans wat ik er vooralsnog van kan zeggen. Deze week komen mijn speakers (canton 509) binnen, en dan kan ik hem echt goed testen >:)

Het schakelen tussen verschillende bronnen is nog wel even wennen, want de (linker) draaiknop vind ik niet echt goede tactile feedback geven en de "software" heeft wat lag. Heb nog niet uitgezocht hoe het zit met eventuele automatische selectie, want heb wel een optie in het OSD menu hiervan gezien.

Overigens, als ik de specs vergelijk met de hogere modellen, zoals VSX-824-K, dan zitten er volgens mij precies dezelfde componenten in. Behalve meer functies, is komt er geen beter geluid uit. Of zie ik iets over het hoofd?

Ik zou zeggen, als je hem nog voor deze prijs kunt pakken, doen!
Pagina: 1