Schakelaar vervangen, kan dit

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• urk_forever
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 03-10 16:39
Hallo, de schakelaar van de spotjes onder de aanrechtkastjes is een tijdje terug stuk gegaan en deze wil ik vervangen met een wipschakelaartje uit een oude voeding. Op de schakelaar uit de voeding wordt aangeven 6A 220V / 10A 110V en de transformator levert 8,8A 11,8V. Kan ik de oude schakelaar gewoon vervangen met de schakelaar zonder problemen? Ik heb het al even getest en het leek goed te werken.

Hail to the king baby!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragoncry
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 07-10 16:11
De schakelaar uit een voeding schakelt wisselspanning, jij wil gelijkspanning schakelen, dit is niet verstandig.

Technisch gezien kan het wel, alleen zal de schakelaar veel minder lang meegaan.

Dit komt omdat een gelijkspanning een vlamboog trekt tussen de contacten bij in- en uitschakelen, bij wisselspanning gebeurd (niet) minder.

[ Voor 26% gewijzigd door dragoncry op 28-10-2014 15:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 03-10 15:03
Unless het op deze manier zit

230V <-schakelaar-> transformator

Anyway, geen probleem je kan het zo aansluiten :)

3780wP (18x 210wP EC Solar) | 2x Marstek Venus E (5.12kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OgWok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 08:55

OgWok

U.N.C.L.E.

Die gelijkspanning schakelen valt wel mee. Heb een auto van 14 jaar oud en de schakelaars werken allemaal nog prima; ook voor grootlicht. En nee, loopt niet via relais.

MacPro Core i5 750, Mac Mini, hier en daar een verdwaalde pc.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragoncry
OgWok schreef op dinsdag 28 oktober 2014 @ 15:06:
Die gelijkspanning schakelen valt wel mee. Heb een auto van 14 jaar oud en de schakelaars werken allemaal nog prima; ook voor grootlicht. En nee, loopt niet via relais.
Dat zijn schakelaars die gemaakt zijn voor gelijkspanning (grotere schakelafstand tussen contacten om vlamboog te voorkomen), maar zoals gezegd, technisch gezien gewoon mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 10:48

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

dragoncry schreef op dinsdag 28 oktober 2014 @ 14:59:
De schakelaar uit een voeding schakelt wisselspanning, jij wil gelijkspanning schakelen, dit is niet verstandig.

Technisch gezien kan het wel, alleen zal de schakelaar veel minder lang meegaan.

Dit komt omdat een gelijkspanning een vlamboog trekt tussen de contacten bij in- en uitschakelen, bij wisselspanning gebeurd (niet) minder.
Zou de schakelaar niet gewoon vóór de transformator zitten, en dus gewoon 230 Volt wisselspanning moeten gaan schakelen? Ik lees nergens dat deze na de transformator (en gelijkrichter) komt...

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 07-10 18:33
Dat zou ook veel slimmer zijn, want als je dan de lampen uitzet dan staat de trafo ook geen stroom te verstoken in ruststand :).
edit:
Wie heeft het overigens over DC, spotjes kunnen ook prima op AC worden aangesloten (met trafo).

[ Voor 29% gewijzigd door Puch-Maxi op 28-10-2014 15:15 ]

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09:45

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Als die de gelijkspanning schakelt moet je een condensatot over de schakelaar zetten.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragoncry
Question Mark schreef op dinsdag 28 oktober 2014 @ 15:10:
[...]

Zou de schakelaar niet gewoon vóór de transformator zitten, en dus gewoon 230 Volt wisselspanning moeten gaan schakelen? Ik lees nergens dat deze na de transformator (en gelijkrichter) komt...
Er zijn lampjes waar het schakelaartje op de lampjes zelf zit, in dit geval schakelt de schakelaar dus de 12 volt, maar dit wordt uit de TS niet echt duidelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• urk_forever
dragoncry schreef op dinsdag 28 oktober 2014 @ 14:59:

Ik heb daar nog naar gekeken, maar de transformator daar komt (volgens mij) ook wisselspanning uit. Ik zag in ieder geval niet het gelijkspannings teken bij de output staan, maar wel het wisselspanning teken.
dragoncry schreef op dinsdag 28 oktober 2014 @ 15:18:
[...]

Er zijn lampjes waar het schakelaartje op de lampjes zelf zit, in dit geval schakelt de schakelaar dus de 12 volt, maar dit wordt uit de TS niet echt duidelijk.
Inderdaad, het schakelaartje zit op een van de lampjes. Je kan hem daar dus aan/uitzetten. De transformator zit boven in het keukenkastje, daar zit geen schakelaar op.

Hail to the king baby!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 10:48

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

dragoncry schreef op dinsdag 28 oktober 2014 @ 15:18:
[...]

Weer wat geleerd.... :)

Als ik TS was zou ik even kijken hoe lastig de schakelaar te vervangen is. Is dit bijv. vanwege bereikbaarheid een lastig klusje, dan zou ik een juist type schakelaar bestellen en de klus in één keer goed doen. Stelt het niks voor, dan kan gewoon de schakelaar erop die TS al heeft. Mocht die defect raken dan vervang je hem dan op dat moment voor een juist type.

Er even vanuit gaan dat het om gelijkspanning gaat wat de transformator levert.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragoncry
In dat geval neem ik aan dat het halogeen spotjes zijn?

Zo ja, dan is er sowieso geen probleem en kun je de schakelaar gewoon uitwisselen.

Zijn het LED spotjes?, dan is de kans groot dat het toch gelijkspanning is, zie dan reactie van Question Mark hierboven :)

Edit, nog even een pro-tip :

Stekker van trafo eruit voor je begint! :9

[ Voor 12% gewijzigd door dragoncry op 28-10-2014 16:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

dragoncry schreef op dinsdag 28 oktober 2014 @ 16:21:
...Zijn het LED spotjes?, dan is de kans groot dat het toch gelijkspanning is, zie dan reactie van Question Mark hierboven :)...
8,8 ampere voor LEDspotjes? Dat zijn een hele hoop LEDjes

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragoncry
Brahiewahiewa schreef op dinsdag 28 oktober 2014 @ 18:36:
[...]

8,8 ampere voor LEDspotjes? Dat zijn een hele hoop LEDjes
Dat klopt maar even uitgerekend levert de trafo dus 106 Watt aan vermogen (P=U*I, dus 12*8.8=106.6)
Een halogeenspot is al gauw 20 Watt, dan kom je met 5 spotjes al aan de max.

Vandaar dat ik er niet zo zeker van ben dat het om halogeenspotjes gaat O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• urk_forever
Hier nog even een foto'tje van de trafo:

Afbeeldingslocatie: https://cusqhg-dm2305.files.1drv.com/y2pHRmk1WpK2lGxfyBiKOoBDPOV1tx_su3g-Pt73fQdg4HhBt0klvey3-v9J7RZNbCaLxfTdqbT0xRAc1swN8on4QpxgcHYVQ8TaeoRYjE4ncM/spotjes.jpg?psid=1

We hebben 4 spotjes, dus dat zou precies moeten kunnen op de trafo.

Hail to the king baby!

Pagina: 1