Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Justdoit
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 09-05 12:35
Beste tweakerts,

De laatste tijd loopt mijn laptoppie geregeld vast als ik meerdere programma's open heb staan.
Ik ben developer en maak af en toe gebruik van best wat zware programma's. 9 vd 10 keer zit ik op 90%+ van mijn geheugen.

Nu heb ik 4GB in m'n laptop zitten waarvan er nog 1 slot open is. Op de website van Corsair kreeg ik te zien dat er maximaal 16GB in m'n laptop geprikt kan worden.

Nu is mijn vraag. Is het verstandig om mijn geheugen te upgraden? Ik heb een HP ProBook 4540s i3.

Alvast bedankt!
Groet,
Xander

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:48
Hoe defineer jij vastlopen? Bluescreen? Bevroren scherm waar niks meer werkt, zelfs muiscursor niet, gedurende een paar minuten (tot uren)? Harddisklampje wat niet uit gaat en traag reagerende vensters / beeldopbouw?

90% geheugengebruik is niet veel, 95% is behoorlijk normaal, bij 97% ga je over het algemeen merken dat de boel traag wordt. Als de boel crasht dan is er iets anders aan de hand dat dat je teveel geheugen gebruikt, als de boel heel erg traag wordt en je HDD constant bezig is dan kan het wel heel goed het geheugengebruik zijn.

Welke Windowsversie gebruik je? En dan met name 32bit of 64 bit. Bij 32 bit heeft het geen zin meer geheugen in de laptop te stoppen, dat kan Windows toch niet aanspreken. Heb je een 64bit Windows dan kun je er (als het goed is) gewoon meer geheugen in doen. Met 8 GB uitbreiden naar 12 is stap 1, 2e stap zou later nog kunnen zijn de 4GB SODIMM te vervangen door een 8 GB model zodat je aan 16 GB zit.

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultimation
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 12-09 19:10

Ultimation

Het is als Appels en peren

Ik zou gelijk 16Gb geheugen inbouwen (wanneer je een 64bit besturingssysteem hebt) dan hoef je dat later niet te doen. Het is ook zo dat Windows en diverse applicaties met meer geheugen beter te optimaliseren zijn. Wat dus weer goed is voor de stabiliteit van je laptop.

MacBook Pro 2023 [14-inch, M2 Pro, 32GB RAM, 512GB]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Justdoit
Paul schreef op dinsdag 28 oktober 2014 @ 14:04:
Hoe defineer jij vastlopen? Bluescreen? Bevroren scherm waar niks meer werkt, zelfs muiscursor niet, gedurende een paar minuten (tot uren)? Harddisklampje wat niet uit gaat en traag reagerende vensters / beeldopbouw?

90% geheugengebruik is niet veel, 95% is behoorlijk normaal, bij 97% ga je over het algemeen merken dat de boel traag wordt. Als de boel crasht dan is er iets anders aan de hand dat dat je teveel geheugen gebruikt, als de boel heel erg traag wordt en je HDD constant bezig is dan kan het wel heel goed het geheugengebruik zijn.

Welke Windowsversie gebruik je? En dan met name 32bit of 64 bit. Bij 32 bit heeft het geen zin meer geheugen in de laptop te stoppen, dat kan Windows toch niet aanspreken. Heb je een 64bit Windows dan kun je er (als het goed is) gewoon meer geheugen in doen. Met 8 GB uitbreiden naar 12 is stap 1, 2e stap zou later nog kunnen zijn de 4GB SODIMM te vervangen door een 8 GB model zodat je aan 16 GB zit.
Thx voor je snelle reactie!

De gehele boel wordt traag en programma's lopen vast.. loopt vaak op naar een klein kwartiertje. M'n HDD zit vaak op 100% van zijn prestaties.
Ik heb een 64bit versie van Windows dus ik kan er gemakkelijk geheugen bijprikken. Jij geeft aan dat ik het beste direct er 8GB bij kan prikken. Moet ik dan nog opletten met welk geheugen ik dit doe? Ik dacht iets gelezen te hebben dat je het beste wel hetzelfde geheugen erbij moet stoppen anders werkt het niet zoals je zou willen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
Als je twee verschillende modules hebt dan loopt het geheel op de snelheid van de traagste, maar dat lijkt me geen verrassing. Verder zouden er geen compatibiliteitsissues mogen zijn :)

Als je het geheugen op orde hebt zodat je PC niet meer de hele tijd loopt te swappen zou de volgende upgrade een SSD kunnen zijn :) Bijvoorbeeld een pricewatch: Crucial MX100 512GB kun je gewoon meenemen naar je volgende laptop wanneer deze is afgeschreven / wordt vervangen als je dat zou willen, en is fors sneller dan een HDD :)

Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 00:08

Nemesizz

Untouchable

Paul schreef op dinsdag 28 oktober 2014 @ 14:23:
Als je twee verschillende modules hebt dan loopt het geheel op de snelheid van de traagste, maar dat lijkt me geen verrassing. Verder zouden er geen compatibiliteitsissues mogen zijn :)
Maar helaas gebeurt het maar al te vaak dat 2 verschillende modules niet samen willen werken omdat de 'density' van de chips anders is. Er komt vaak meer bij kijken dan alleen Mhz en timings, want metname op dat density gaat het vaak mis qua compatibiliteit (het soort chips waar de module mee is opgebouwd, denk aan dingen als 64x64, 128x8, 32x8 enz). En helaas zijn dat soort dingen vaak heel erg moeilijk te achterhalen.

Daarom ben ik zelf meer voorstander van vervangen ipv uitbreiden van het geheugen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Justdoit
Nemesizz schreef op dinsdag 28 oktober 2014 @ 14:46:
[...]

Maar helaas gebeurt het maar al te vaak dat 2 verschillende modules niet samen willen werken omdat de 'density' van de chips anders is. Er komt vaak meer bij kijken dan alleen Mhz en timings, want metname op dat density gaat het vaak mis qua compatibiliteit (het soort chips waar de module mee is opgebouwd, denk aan dingen als 64x64, 128x8, 32x8 enz). En helaas zijn dat soort dingen vaak heel erg moeilijk te achterhalen.

Daarom ben ik zelf meer voorstander van vervangen ipv uitbreiden van het geheugen.
Thx, dat heb ik ook gelezen ja. Ik zie via Speccy dat ik een reepje van 4GB en een MHz van 768 heb.. volgens mij kan ik dan beter gewoon met een "schone lei" beginnen en 1x 8GB erin prikken van 1600 of 1866mhz.. en dan later misschien wel uitbreiden naar de 16GB.

Is dat verstandig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
Bij maar 2 geheugensloten is dat zelden een probleem, moderne chipsets kunnen echt wel 4 ranks aan :) Het wordt een ander probleem wanneer je het over servers hebt met 8 of 16 geheugensloten, dan kun je Load Reduced niet mixen met 'normaal' of UDIMM met RDIMM, maar in je laptop speelt dat allemaal niet.

Echter, als je dan toch een module van 8 GB koopt, wat is dan het probleem om die van 4 er ook in te (laten) z[i/e]tten? Worst case scenario start je laptop niet op, best case scenario heb je 12 GB RAM :*)

En als je echt bang bent voor 'verborgen' issues dan kun je memtest een (paar) dag(en) laten lopen, dan weet je het zeker :)

Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Justdoit
Hmm ja, mee eens. Echter kijk ik nu op de website van Kingston en daar zie ik staan dat er maximaal 8GB in kan.. schiet lekker op dit 8)7

System Spec

ProBook 4540s

4GB (Removable) or

6GB (Removable) or

8GB (Removable)
Maximum Memory:

8GB
Expansions:

2 Socket(s)
CPU / Chipsets:

Intel Core i3 / Intel HM76 2.40 GHz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
Maximum hoeveelheden geheugen is ook geen exacte wetenschap, vaak zegt de fabrikant: "Er zitten 2 sloten in, de grootste DIMM's die je nu kunt kopen zijn 4GB, 2 * 4 = maximaal 8 GB geheugen". Vervolgens komen er 8 GB DIMM's uit en blijkt dat 16 GB ook gewoon werkt. De website / specs worden echter nooit meer aangepast...

Aan je CPU (en je chipset, maar de geheugencontroller zit tegenwoordig in de CPU ipv in de vroegere Northbridge) gaat het niet liggen, en je BIOS kan er niet zoveel aan verkloten :) Belangrijker nog: HP zegt zelf dat er gewoon 16 GB in past (als je 4540s geen typfout is en je inderdaad de 15" hebt):
Standard
DDR3 PC3-10600 SDRAM (1333 MHz)
Two SODIMM slots supporting dual-channel memory
2 GB and 4 GB SODIMMs
8 GB SODIMMs (4540s only)
Maximum
Upgradeable to 8192 MB with optional 4096 MB SODIMMs in slots 1 and 2 (4440s)
Upgradeable to 16384 MB with optional 8192 MB SODIMMs in slots 1 and 2 (4540s)
Oftewel, gewoon een 8 GB DDR3 SODIMM PC3-10600 (of hoger) erin en gaan met die banaan :)

Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Justdoit
Haha, neenee geen typfouten! Super bedankt voor de info! Ik ga een 8GB reepje erbij stoppen!
Pagina: 1