Upgrade huidige HTPC machine naar Game/HTPC machine

Pagina: 1
Acties:

• rikoos
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 25-02 09:50
Hi,

Ik ben van plan mijn huidge HTPC te upgraden naar wat krachtigere machine om beter ook te kunnen gamen. Ik heb nu een A8 AMD processer, 4GB met SSD disk (geen videocard) en maak gebruik van de aansluiting op mijn MOBO om alles op mijn 47"TV te laten zien.

Bij FIfa 15 is het eigenlijk niet meer lekker te spelen zonder de framerate naar minimaal te zetten en begin dus langzaam mijn plezier te verliezen om op die machine te gamen.

Nu ben ik niet op zoek naar het snelste en het beste wat er op de markt is maar puur en alleen een goede upgrade om Fifa15, GTA en COD te kunnen spelen.

Ik heb nu een Streacom F7c behuizing in gebruik omdat deze machine naast mijn versterker staat en het een prachtige kast is. Dit heeft zijn beperkingen: Zo kan ik alleen een Mitx MOBO erin kwijt, alleen low profile videocards passen erin en het gebruikt een PicoPSU (ik heb de 160w). Ik heb dus wat beperkingen in mijn keuze.

Ik heb max 500 euro in gedachten hiervoor.

Nu heb ik het volgende setje gekozen:

XFX R7 240 V2 artnr. 649767 : stukprijs a € 58,88
Kingston HyperX Savage artnr. 730571 : stukprijs a € 95,89
ASRock Z97M-ITX/ac artnr. 728617 : stukprijs a € 115,43
Intel Core i5 4570 / 3.2 GHz artnr. 620116 : stukprijs a € 174,91

http://azerty.nl/winkelma...D=1&product%5B649767%5D=1

Mijn vraag is kan ik hiermee normaal gamen zoals ik eerder aangaf? Voor de HTPC is het natuurlijk overkill maar het gaat dus een multipurpose machine worden :-)

Elke suggestie, verbetering, afbrander of compliment is welkom om zo tot een leuke machine te komen!

Bedankt alvast voor het meedenken.

Edit: typo

• rikoos
Oh ja ik vergeet te vermelden dat ik nu bewust voor een Intel heb gekozen omdat ik overal lees dat deze beter performen tov AMD tbv gamen.

Mocht dat niet zo zijn dan hoor ik dat ook graag :-)

[ Voor 18% gewijzigd door rikoos op 28-10-2014 13:22 ]

• ColonelPhantom
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 26-03 15:15
In geval van FM2+ mobo e.v.t upgraden naar een Athlon 860K, hoewel die A8 het waarschijnliijk wel trekt. Verder, een 240 wil je niet. Imo is de 250X véél beter, sneller, die kan spellen redelijk goed aan (eigenlijk alles is op low 1080p speelbaar).

Bedankt! - Gamer - Tweaker - Retrogaming - Een dag niet getweakt is een dag niet geleefd

• hvbalen
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 26-02 23:10
Wat is het typenummer van je CPU (APU) en moederbord?

• rikoos
Mijn huidige CPU is een AMD A8-3820 APU 2.5Ghz Quad Core 4MB FM1 65W TDP Radeon HD6550D GPU (helaas dus een FM1 socket) en mijn MOBO is een ASRock A75M-ITX - Moederbord - mini ITX - Socket FM1 - AMD A75

Ik had begrepen dat het niet echt veel sneller meer kan op een FM1 zonder videocard. Zou een videocard alleen alles dusdanige versnellen?

Er zit ook wel redelijk langzaam geheugen nu in de HTPC namelijk de Corsair Value Select - Geheugen - 4 GB : 2 x 2 GB - DIMM 240-pins - DDR3 - 1333 MHz / PC3-10600 en ik had begrepen dat dit board veel sneller aan kan.

Edit: Toevoeging geheugen.

[ Voor 27% gewijzigd door rikoos op 28-10-2014 15:49 ]

• ColonelPhantom
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 26-03 15:15
Dat Kingston geheugen is overpriced. Trouwens, misschien het beleid even lezen (voordat br00ky terug komt ;) ). Verder denk ik dat je A8 het nog wel redt voorlopig. Een videokaart maakt het inderdaad behoorlijk sneller, zeker met dat redelijk langzame geheugen(voor een APU dan). Ik zou zeggen, koop een 250X (goedkoopste versie ;) ) en 4GB RAM erbij. Dan redt je het nog wel even.

Bedankt! - Gamer - Tweaker - Retrogaming - Een dag niet getweakt is een dag niet geleefd

• rikoos
Thnx helaas zijn er geen Low Profile 250x kaarten die in streacom f7c passen 😠

• Flaat
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 26-11-2025
Zijn wel r7 250E low profile kaarten, die zijn 512 shaders tegenover 640 in de r7 250x en 320 in de r7 240.

Zover ik kon vinden niet in nederland te krijgen, wel bij onze buren
http://compare.eu/sapphir...1215-06-20g-a1070502.html

En waarom ga je voor een z97 chipset mobo? Ik zou hiervoor gaan pricewatch: ASRock H97M-ITX/ac

Of zelfs een h81/85 mobo. Je gaat de i5 toch de komende 3-5 jaar niet hoeven te vervangen

[ Voor 35% gewijzigd door Flaat op 29-10-2014 09:10 ]

• rikoos
Thnx guys... Ik ben door jullie info enorm geholpen en vooral door de sturing begin ik nu EINDELIJK de wondere wereld van video kaarten te snappen. Er zijn er zoveel en de gebruikte termen gaven vaker meer vragen dan oplossingen :-)

• Omni
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online

Omni

Hoogsensitief autist, ofzo.

Iedereen lijkt te vergeten dat de voeding van een magere 160W al deze leuke plannen helemaal niet gaat trekken. Tenzij je een andere kast en grotere voeding wilt nemen houdt het toch echt op.

Verder ook papa, ondernemer en met mijn vrouw Arenda mede-eigenaar van HardwareParadijs V.O.F.

• rikoos
Hey Omni, bedankt voor de waarschuwing betreft de voeding maar als ik het goed had berekent blijf ik op 150w steken terwijl de voeding 160w aankan. De kaart zit op een max van 55w dus het is net aan maar als het echt niet lukt dan zal ik idd naar een andere kast moeten kijken, heb nog een SFX 350w voeding liggen dus qua kosten zal het meevallen.

Die streacom is mooi maar die PicoPSU dingen zijn echt een nadeel.

• Omni
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online

Omni

Hoogsensitief autist, ofzo.

Helaas is het geen kwestie van wat Watts (wat? :+) optellen, maar gaat het met name om het amperage op verschillende rails. Ik kan je op een briefje geven dat je (erg) lage amperages hebt op jouw pico-psu. Zonder te hoeven weten welk type dit exact is zou ik of je plannen uit je hoofd zetten, of bedenken welke mini-ITX kast je leuk lijkt om je plannen in uit te voeren.

Verder ook papa, ondernemer en met mijn vrouw Arenda mede-eigenaar van HardwareParadijs V.O.F.

• Flaat
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 26-11-2025
Denk dat je idd beter voor een nieuwe kast kan gaan, pico psu en huidige kast 2de hands verkopen zal je nog veel voor kunnen vangen hier op de v&a.

Ook heb je dan meer waar voor je geld met de videokaart, low profile is duurder over het algmeen.

Zoals Omni al zei gaat het om max amperage op verschillende voltages. En denk idd ook dat hij niet cpu+gpu uit de 12v rail gaat trekken.

• rikoos
Ik blijf leren (super !!!). THNX guys !!!

Hier op werk gaf ook al iemand aan dat hij grote twijfels heeft. of het gaat werken. Dan gaan we maar een nieuwe kast bestellen, wel jammer want die streacom blijf ik mooi vinden.

Zo wordt een spelletje spelen opeens een stuk duurder ;-)
Pagina: 1