[iMac] Vervangen BT 2.1 module door BT LE (4.0)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steenvoorde
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 10-09-2024
Ik wil mijn iMac future-proof maken. Momenteel zit er een losse Bluetooth 2.1 module in en een PCIe wifi kaart. Voor de nieuwe Yosemite functies als handoff en continuity is Bluetooth 4.0 nodig en er zijn (zo ver ik weet) geen losse modules beschikbaar om dat Bluetooth kaartje mee te vervangen. Wat ik wel heb gevonden is dat de nieuwe iMacs Bluetooth en Wifi in 1 PCIe kaartje hebben. En dit wil ik ook gaan doen in mijn iMac. Ik heb na lang speuren de Quickertek mCard gevonden, een PCIe kaart die Bluetooth 4.0 biedt, maar ook nog eens 802.11 ac wifi. Samen met een setje mac drivers. Alleen, 149 dollar en daar komen ook nog verzendkosten bij. Vind ik een beetje prijzig. Ook zie ik op Amazon (waar de kaart o.a. verkocht wordt) dat deze kaartjes zonde van het geld zijn en dat je beter een PCIe kaartje kan kopen die al in andere Mac's voorkomen.

Heeft iemand hier ervaring mee? :) Zover ik begreep gaat het meestal wel werken, maar zijn de afmetingen van de kaartjes en de antenne aansluitingen vooral het probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jumpman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08:35
Het meeste wat je kan doen heb je al gedaan, Googelen wat andere mensen met dezelfde uitdaging hebben gedaan.

Dit is gewoon het nadeel (zeker van de nieuwe Apple Macs), wat je koopt op dag één daar moet je het gewoon meedoen, totdat je het afschrijft. Onderdelen in Macs zijn gewoon lastig te vervangen (aangepaste firmware, niet door UEFI erkend etc.). En als het wel kan, kost het je vaak de hoofdprijs in vergelijking tot elk ander platform.

Nintendo Network ID: Oo_Morris_oO | PSN: Oo_Morris_oO.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vDorst
  • Registratie: November 2006
  • Niet online
En pricewatch: Intel Dual Band Wireless-AC 7260 Plus Bluetooth ?
Onduidelijk of deze BT 4.0 LE heeft en werkt met een mac.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14:48
Ik zie in ieder geval maar 2 antenne aansluitingen zitten terwijl de iMac er 3 heeft?

En driver support is een volgend dingetje denk ik...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jctjepkema
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 11-09 13:39
Wat je ook kan doen is de Apple bcm94360cd aanschaffen op eBay voor circa 40 dollar. Voor 15 dollar is er een adapter te krijgen die deze kan omzeten naar mini pcie. En de nodige extra antennes zijn ook op eBay te krijgen. Ben je ongeveer 70 dollar kwijt. Daarvoor krijg je een door Apple out of The box supporter WiFi en Bluetooth adapter met WiFi AC en Bluetooth 4.0.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MenN
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 12-09 11:51
Ik zou even hier gaan kijken, daar zijn vast meer mensen bezig met het upgraden van het wireless gedeelte van het iMac

http://www.macrumors.com/...ntinuity-activation-tool/

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic" - Arthur C. Clark

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steenvoorde
Bedankt voor het meedenken! _/-\o_

Ja, ik besef me inderdaad dat ik het mezelf niet makkelijk maak. Maar ik heb ondertussen al een SSD ingebouwd en mijn display open gesloopt en stof verwijderd (zenuwslopend was dat) dus een wifi kaartje scoren en inbouwen moet ook wel lukken hoop ik! ;)

Het was me al snel duidelijk dat driver ondersteuning het grootste struikelblok zou worden. De Quickertek kaartjes worden niet native ondersteund en daar heb je dus extra drivers voor nodig. Daar zou ik op zich vrede mee hebben, maar ik weet niet zeker of mijn muis, trackpad en keyboard nog werkt als ik (bijvoorbeeld) in recoverymode wil opstarten. Dat Intel kaartje valt dan al meteen af. Het is geen standaard maat, dus lastig te monteren, maar Intel Wifi kaarten worden in het geheel niet gebruikt door Apple en deze gaat dus nooit werken.
Wat je ook kan doen is de Apple bcm94360cd aanschaffen op eBay voor circa 40 dollar. Voor 15 dollar is er een adapter te krijgen die deze kan omzeten naar mini pcie. En de nodige extra antennes zijn ook op eBay te krijgen. Ben je ongeveer 70 dollar kwijt. Daarvoor krijg je een door Apple out of The box supporter WiFi en Bluetooth adapter met WiFi AC en Bluetooth 4.0.
Top, bedankt! :D Op zo'n tip zat ik te wachten. Ik heb het kaartje al voor weinig op ebay gezien en de adapters in een webshop. Ik ga even zoeken naar een goedkopere aanbieder en een aanbieder waar ik ook een bt antenne kan vinden. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steenvoorde
MenN schreef op dinsdag 28 oktober 2014 @ 14:12:
Ik zou even hier gaan kijken, daar zijn vast meer mensen bezig met het upgraden van het wireless gedeelte van het iMac

http://www.macrumors.com/...ntinuity-activation-tool/
Ook een goeie, bedankt daarvoor. :) Naar aanleiding van de tip van jctjepkema kwam ik via Google al op deze Duitse site terecht en hier staat hetzelfde, maar nog een tikkie uitgebreider.

Ik heb ondertussen een bestelling gedaan bij een aanbieder op Ebay, een bcm94360cd, een bijbehorende adapter en een setje antennekabels. Inclusief verzendkosten was het nog geen 48,- euro!

Nogmaals bedankt voor jullie hulp, zodra het binnen is zal ik hier mijn bevindingen posten.

Afbeeldingslocatie: http://i.ebayimg.com/00/s/MTAwMFgxMDAw/z/urwAAOSwr81URg8l/$_1.JPG
Afbeeldingslocatie: http://i.ebayimg.com/00/s/MTAwMFgxMDAw/z/168AAOSwcu5UT2Ka/$_1.JPG
Afbeeldingslocatie: http://i.ebayimg.com/00/s/MTAwMFgxMDAw/z/faEAAOxyjxlTLQCv/$_35.JPG

[ Voor 29% gewijzigd door Steenvoorde op 28-10-2014 22:03 . Reden: extra foto O-) ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jctjepkema
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 11-09 13:39
Kijk dat is precies de set die ik bedoel, Word ook veel in de OSx86 Scene gebruikt. Out of the box dus zou direct moeten werken met Apple's Drivers. Geen driver installatie en als je een moderne iphone hebt werkt handoff en continuity ook meteen! Als het binnen is post even je ervaringen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steenvoorde
Ja, die nieuwe iPhone ga ik volgende maand regelen. Dan moet die nieuwe kaart er ondertussen ook inzitten en dan hoop ik die nieuwe functies te kunnen gebruiken. Ik kan het in ieder geval al testen met mijn iPad 3. Mijn ervaringen zal ik hier plaatsen, nogmaals bedankt voor je hulp! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steenvoorde
Een kleine update. Ik heb de hele kit binnen gekregen via de post. Zojuist heb ik het oude wifi kaartje verwijderd, het oude BT kaartje losgekoppeld en de nieuwe ingebouwd + de extra antenne voor BT. Was nog best lastig om alle antennes netjes vast te krijgen, aangezien ze precies op lengte zijn voor het oude kaartje. Na opstarten werkt het wifi gedeelte vlekkeloos, maar helaas, geen BT gevonden... :(

Na zoeken op internet blijkt dat sommige Macs een extra 3.3v nodig hebben voor de BT 4.0 module. Ik ben bang dat die van mij om die reden ook niet werkt... :/ Ik zie op de adapter ook twee losse contactpunten waar ik (hopelijk) twee kabeltjes op kan solderen voor 3.3V en GND. Dat is op zich niet heel moeilijk, maar dan moet ik ze op een interne USB poort aansluiten en tja, waar zitten die in een iMac? Ik neem aan dat als er al een poort op zit, dat deze geen standaard layout heeft.

Dus voor nu het oude BT kaartje weer aangesloten en dan ga ik weer verder zoeken... :/

Edit: ben ondertussen iets verder. De oude bluetooth module is ook via interne USB aangesloten, dus op een of andere manier zou ik die kabel kunnen hergebruiken. Het netste zou zijn als ik een contrastekker kan vinden, die ik aan twee kabeltjes soldeer die weer op die adapter gesoldeerd zijn. Alleen staat daar geen beschrijving bij die twee contactpunten (welke 3.3V of GND is) als ze al een functie hebben, dus misschien moet ik wel een nieuwe adapter kopen... :X

[ Voor 24% gewijzigd door Steenvoorde op 23-11-2014 18:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kpr
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 13-09 11:41

kpr

Aangezien ik van plan ben mijn iMac binnenkort van een SSD te voorzien, wilde ik gelijk maar deze operatie uitvoeren zodat de iMac nog weer wat langer mee gaat dan gepland (dat ding is al bijna 5 jaar oud, maar werkt nog prima!).

Is het uiteindelijk gelukt de bluetooth-module aan de praat te krijgen? Ik zie dat er een nieuwe versie van de adapter is met een duidelijke USB-aansluiting, maar ik heb nog niet helemaal kunnen vinden waar je het andere uiteinde moet aansluiten. Of kan je gewoon de stekker van de oude bluetooth adapter daar in pluggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rippiedoos
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 10:54
Ik zou zeggen, lees deze thread even door: http://forums.macrumors.com/showthread.php?t=1780242.
Gaat over precies wat je gast doen met een heleboel ervaringen en vooral foto's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Havelock
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 09-09 22:32
Dit wil ik ook met me iMac gaan doen!
Is het al werkend gekregen ?
Welke stappen moet hier voor doen om dit
mogelijk te maken. Ik ga namelijk niet zelf doen die bluetooth vervangen. Ik wil als het effe kan samen tegelijk met me ssd die laat in bouwen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Havelock
Steenvoorde schreef op dinsdag 28 oktober 2014 @ 17:14:
Ja, die nieuwe iPhone ga ik volgende maand regelen. Dan moet die nieuwe kaart er ondertussen ook inzitten en dan hoop ik die nieuwe functies te kunnen gebruiken. Ik kan het in ieder geval al testen met mijn iPad 3. Mijn ervaringen zal ik hier plaatsen, nogmaals bedankt voor je hulp! :)
En... al aan de praat gekregen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Havelock
Hier heb de komplete Bluetooth update 4.0 product voor :

IMAC 2009, IMAC 2010 AND IMAC 2011 - APPLE BROADCOM BCM94360CD - 802.11 A/B/G/N/AC + BLUETOOTH 4.0

http://www.osxwifi.com/ad...9-imac-2010-and-imac-2011

Het ziet er namelijk uit dat dit kompleet werkt zonder problemen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steenvoorde
Havelock schreef op zaterdag 15 juli 2017 @ 00:34:
Hier heb de komplete Bluetooth update 4.0 product voor :

IMAC 2009, IMAC 2010 AND IMAC 2011 - APPLE BROADCOM BCM94360CD - 802.11 A/B/G/N/AC + BLUETOOTH 4.0

http://www.osxwifi.com/ad...9-imac-2010-and-imac-2011

Het ziet er namelijk uit dat dit kompleet werkt zonder problemen!
Ha! Dit was al ff geleden. Ik ben er uiteindelijk niet meer mee verder gegaan. Wel laatst mijn videokaart gebakken in de oven en een harde schijf vervangen, maar het is wel steeds een gedoe om dat ding uit elkaar te halen dus een beetje solderen op interne connectors is er niet van gekomen. Maar dit kaartje ziet er wel goed uit! Is wat mij betreft wel het overwegen waard, ik ben verder nog steeds blij met deze iMac. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Havelock
Steenvoorde schreef op zaterdag 15 juli 2017 @ 01:15:
[...]

Ha! Dit was al ff geleden. Ik ben er uiteindelijk niet meer mee verder gegaan. Wel laatst mijn videokaart gebakken in de oven en een harde schijf vervangen, maar het is wel steeds een gedoe om dat ding uit elkaar te halen dus een beetje solderen op interne connectors is er niet van gekomen. Maar dit kaartje ziet er wel goed uit! Is wat mij betreft wel het overwegen waard, ik ben verder nog steeds blij met deze iMac. :)
Die link die ik in me vorige post heb neergezet is dus volgens jou wel een goeien.
Ik dacht het ook meteen dat dit zag dat dit de beste oplossing is om je upgrade Bluetooth 4.0 set aan te schaffen en makkelijk uit te voeren. Toen ik dit op een andere site tegen kwam :

https://github.com/dokter...ctivation-Tool/issues/384

Dus als ik dan die upgrade aan schaf hoef ik dan verder niks meer extra dingen aan kopen.
Is dit dan het enige om Bluetooth 4.0 te kunnen installeren ?

Dan ga ik het over leggen met me monteur of die het kan installeren. Alleen als het bijna plug en play is want ik wil hem namelijk niet dat hij misschien perongeluk iets fout ga of stuk maakt.
Zo lang het maar goed gedocumenteerd is. Anders zadel ik hem op met iets op wat hij nog nooit gedaan heb. Dat kan je ook niet verwachten van hem dat het niet gelijk alles goed loopt als je het voor het eerst inbouwd.
Dat zou ik namelijk erg tof vinden als hij het wil doen voor me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Havelock
Ik zoek een goede manual/handleiding hoe je dit ongeveer uit kan voeren en goed uitlegt. Zodat ik dit voor me monteur kan laten zien en of hij het eventuweel wil uitproberen voor me of het goed te doen is om dit uit te voeren!

Ik vroeg me af wat er qua uiterlijk de verschillen zijn.
Met onder andere het aan sluiten van de ouwe chip en nieuwe chip is het dan groot verschil om die nieuwe chip aan te sluiten ?

En kan ik dan via deze site :

https://nl.ifixit.com/Gui...th+Board+Replacement/5948

https://nl.ifixit.com/Ans...buy+to+have+bluetooth+4.0

Als handleiding gebruiken.
Enige verschil is met deze handleiding dat ze een kapotte chip vervangen voor zelfde chip!

Of is het verschil te groot....met deze handleiding om hem te gebruiken!

[ Voor 86% gewijzigd door Havelock op 15-07-2017 04:29 ]

Pagina: 1