falende laptop hdd vervangen voor externe hdd

Pagina: 1
Acties:

• aalfs
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 22-01 13:49
Hallo allen,

De hdd van mijn oude laptop begint onbetrouwbaar te worden (traag / af en toe uitvallen; resulterend in windows crash). Naast deze hdd zit er ook een kleine ssd in deze laptop hier draaien de 'vitale' programmas van af (windows / office / antivirus etc)

Ik ben van plan ergens dit jaar mn eigen desktop te bouwen (met hdd en ssd). Ik vraag mij af of dit plan kans van slagen heeft:
De hdd van de toekomstige build alvast bestellen en plaatsen in behuizing zodat deze aangesloten kan worden op laptop.
Na eventuele bestanden over te zetten wil ik de oude hdd verwijderen (fysiek).
programmas als steam / games / overige programmas / media op de nieuwe hdd draaien (en zal dit alles werkend blijven wanneer ik deze hdd overzet in mn aanstaande nieuwe pc).

Het grote uitgangspunt is dat mn laptop weer stabiel zal draaien. Dit wil ik graag omdat mn laptop nog wel een klein jaartje mee kan qua hardware.

Bij voorbaad dank

Aanstaande build:
Ook hierop is feedback welkom

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-4460 Boxed€ 158,90€ 158,90
1Gigabyte GA-B85-HD3€ 72,95€ 72,95
1Gigabyte GV-R928WF3OC-3GD€ 187,01€ 187,01
1Seagate Desktop HDD, 1TB€ 46,50€ 46,50
1Corsair Graphite 230T Windowed Black€ 65,95€ 65,95
1TP-Link TL-WN822N€ 12,91€ 12,91
1BenQ GL2450HE Zwart€ 127,95€ 127,95
1Cooler Master Silent Fan 120 SI1, 120mm€ 4,19€ 4,19
1CM Storm Devastator - Gaming Gear Combo€ 29,95€ 29,95
1Kingston HyperX Fury black HX316C10FBK2/8€ 72,95€ 72,95
1Corsair CX500M€ 58,-€ 58,-
1Crucial MX100 256GB€ 91,70€ 91,70
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 928,96

Verwijderd

Nee dat gaat niet; je wilt het besturingssysteem overzetten van je laptop naar je nieuwe desktop. Dat werkt niet, en is ook zeker niet aanbevolen als je die op SSD wilt zetten. Doe een verse installatie.

Je kunt wel alvast je hardeschijf kopen en die in een externe behuizing plaatsen voor het overzetten van databestanden, zoals films en muziek. Maar je OS+programma's overzetten, dat plan moet je laten varen. Drivers e.d. zijn specifiek voor een systeem en Windows pikt het vaak niet als je een installatie letterlijk op een ander systeem zet. En als het al werkt, is het veelal niet ideaal. Gewoon vers installeren is het advies.

Weet je verder zeker dat het aan je hardeschijf ligt dat je laptop instabiel is? Het kan evengoed die 'kleine SSD' zijn als dat niet zo'n goede SSD is. Je kunt je SMART data in het Check je SMART-topic plaatsen voor meer feedback hierover.

Verder: als je een SSD gebruikt heb je weinig aan een 7200rpm hardeschijf. Seagate kent verder ook nadelen, zoals stroomverbruik en geluidsproductie. Een goed alternatief is de WD Green, of desnoods Hitachi. Ook zou ik niet voor een 1TB schijf gaan, maar minimaal 3TB zodat je ook wat op de groei koopt. De prijs-per-gigabyte verhouding is ook veel gunstiger bij deze modellen. Het 1TB model is relatief erg duur; de hoogste prijs-per-gigabyte.

• albino71
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online

albino71

Leef rijk, sterf arm

Ik weet niet welk OS TS draait, maar met Windows 8 gaat het prima is mijn ervaring; die installeert netjes alle nieuw benodigde drivers.

Ik heb al diverse schijfjes overgezet in andere systemen en moederborden en CPU's vervangen zonder herinstallatie en dat werkt prima...

Ondanks dat, ben ik net als CiPHER voorstander van verse, schone, maagdelijke en heerlijk frisse installaties :)

Te koop....

• aalfs
Ik ben niet van plan plan om vitale programmas als windows/ office / drivers over te zetten deze houd ik op de ssd. De enige programmas die ik op de nieuwe hdd wil zetten, zijn programmas als steam (hiermee wil ik zeggen: herinstallatie is geen ramp mocht dit nodig zijn. zolang ze maar stabiel van deze schijf kunnen draaien). De ssd's en programmas als windows en office wil ik inderdaad netjes herinstalleren.

Het valt inderdaad te proberen om de oude hdd alvast te verwijderen en zien of alles dan soepel loopt (zoniet, dan heeft het plan in de eerste post geen zin).

• albino71
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online

albino71

Leef rijk, sterf arm

Windows is een Operating Systeem, geen programma.

Office is een programma.

Een driver is een stukje software dat je Operating Systeem (OS) nodig heeft om de hardware aan te roepen/te laten werken. Dus er is een driver voor je beeldscherm, een driver voor je harddisk controller, et cetera.

Ik zou voor nu kiezen voor het vervangen van de HDD die het aan het begeven is, dan kun je weer verder met je laptop.

Je nieuwe systeem wordt gewoon een herinstallatie van windows en de programma's die je daarop wil draaien. Kies bij installeren van een programma altijd voor installatie op de SSD. Die is lekker snel en daar moet je gebruik van maken. Moet hij wel groot genoeg zijn. Een SSD die vol raakt begint qua snelheid achteruit te gaan.

Hoe weet je trouwens dat je schijf kapot aan het gaan is? Waar is dat op gebaseerd?

Te koop....

• aalfs
Ik ben inderdaad van plan dit zo te gaan installeren.

Wanneer de laptop crashed krijg ik een blue screen die een foutmelding geeft die over de D schijf gaat (mijn oude hdd). Soms krijg ik bij het opstarten van windows het verzoek om de D schijf te laten scannen op fouten (direct nadat windows start, maar voor dat het bureaublad tevoorschijn komt). Af en toe lijkt de schijf traag te zijn, wanneer ik bijvoorbeeld door bestanden op de hdd blader duurd het ontzettend lang om de bestanden te weergeven terwijl dit absoluut niet nodig zou moeten zijn.

Ik kan niet met zekerheid zeggen dat de oude hdd er uithalen zin zal hebben. maar ik zal dit eens proberen voor dat ik deze producten bestel.

#ProductPrijsSubtotaal
1Seagate Desktop HDD, 1TB€ 46,50€ 46,50
1LC-Power LC-35U3-Becrux USB 3.0 Enclosure 0B Zwart€ 19,95€ 19,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 66,45

Wat betreft seagate, misschien verander ik nog van merk. Echter is deze als best beoordeeld en heb ik het idee dat negatieve verhalen wat te veel spookverhalen worden (waar ik een korreltje zout bij neem).
Pagina: 1