HTPC componenten

Pagina: 1
Acties:

• DM89
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 14:51
Ik wil onderdelen gaan bestellen voor een HTPC, Deze HTPC wil ik gaan voorzien van een AMD APU die geschikt is om 1080 films af te spelen en 3D. Verder wil ik er Windows 8 zodat ik het ook kan gebruiken om te interneten en te downloaden..

Ik heb het volgende nu op het oog:

AMD A8-6600K 3.90GHz 4MB FM2 Box
Cooler Master Mini Tower Elite 110 mITX, No PSU
Kingston 1x4GB, DDR3, PC12800, CL9, HyperX Genesis
Corsair Voeding CX430M 430W, Modulair
Gigabyte mITX Moederbord F2A88XN-WIFI
Western Digital Harddisk 3.5" Black 500GB, SATA600, 7200rpm

Dit is totaal 360 euro bij 4Launch, ik wil alles van 1 winkel waar ik het kan ophalen.

Een SSD wil ik er later nog in plaatsen, 500GB is voor mij genoeg aangezien ik films niet bewaar.

Is een AMD A8 goed en snel genoeg voor wat ik wil of kan ik beter een A10 pakken? Ik wil wel een redelijk snelle HTPC 8)7

Is dit een goede samenstelling voor een HTPC of raden jullie andere componenten aan? _/-\o_

[ Voor 18% gewijzigd door DM89 op 28-10-2014 09:02 ]

• jaapsander
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 25-03 18:08
Aardige samenstelling, maar ik raad toch andere componenten aan.
APU: Is meer dan snel genoeg, als je nog wat geld wilt besparen dan zou ik zelfs voor een A6 gaan. Deze is ook al in staat om blu-ray 3D af te spelen. Overigens kunnen alle recente CPU's SBS 3D afspelen, alleen full bluray 3D gaat niet met elke APU/CPU. Is je budget wat ruimer kun je zelfs nog een generatie nieuwer gaan (pricewatch: AMD A8-7600 Boxed) voor een kleine meerprijs. Heb je geen game wensen, dan kun je ook overwegen om voor een Intel setup te gaan. Ietsje duurder, maar zuiniger in gebruik onder load. leesvoer http://nl.hardware.info/r...rante-cpus-en-gpus-getest

RAM: Wil je de GPU van deze APU voorzien van wat meer kracht dan kun je overwegen om dual channel geheugen te nemen. Wanneer je 1 DIMM gebruikt zal je altijd single channel draaien wat dus een halvering van de effectieve bandbreedte is. Ga je de GPU niet belasten (met wat casual gamen) dan kun je ook prima het goedkoopste 1600MHz setje nemen. pricewatch: Crucial CT51264BA160BJ

Voeding: Deze is niet te best. Is berucht om het gebruik van caps van mindere kwaliteit. Modulair klinkt leuk, maar niet modulair zal je misschien 10 minuten extra inbouwtijd kosten om de kabels netjes weg te werken. Ook is een 300W voeding al meer dan voldoende voor bovenstaande setup. pricewatch: be quiet! System Power 7 300W

Moederbord: Is vrij prijzig, zit wel wifi op, maar zelf ben ik niet zo'n fan van onboard wifi, echter is er voor fm2+ ook niet veel meer keus. pricewatch: ASRock FM2A88X-ITX+ is een alternatief.

HDD: Eigen keus natuurlijk, maar ik kan me geen HTPC voorstellen zonder 2TB of meer opslagruimte. Overigens is een 500GB HDD qua prijs/opslagruimte niet zo geweldig.

• DM89
Bedankt voor jou reactie :)

De A8 die jij noemt kost tussen de ongeveer 110 euro, dan ben ik niet de beroerdste om nog net wat meer uit te geven voor de
pricewatch: AMD A10-7700K Black Edition

Of veel minder en voor een a8 6600k gaan, daar twijfel ik sterk in, aangezien ik ook films wil gaan doenloaden en uitpakken, moet wel wat snelheid inzitten zeg maar..

Ik twijfel zelf ook om er maar meteen 2x4GB in te zetten.

Wat de voeding betreft zal ik voor de 300w gaan als dat echt genoeg is.

Ik zelf wil wel een moederbord met WiFi dus daar kijk ik nog even naar.

Hdd is inderdaad misschien toch aan de kleine kant, 2TB zou zeker niet verkeerd zijn.

Mijn budget voor deze htpc is 500 euro, daar moet toch wel een mooi htpctje van te maken zijn.

[ Voor 44% gewijzigd door DM89 op 28-10-2014 13:47 ]

• Quilt
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Een A8-7600 begint bij 91€, en AMD heeft recent een prijsverlaging aangekondigd, dus het kan nog wel wat zakken. Als je niet de uiterste performance wil, ben je beter met een Kaveri omdat die gevoelig zuiniger zijn. Afhankelijk van de belasting gaat het 5-10€/jaar schelen.

http://www.bit-tech.net/h...-a8-7600-kaveri-review/12
Dit zit rond de 100W bij volle load.

Voedingen worden minder efficient wanneer als ze onderbenut worden.
Je kan het wellicht met veel minder doen.

• DM89
Oke, die 5 of 10 euro per jaar maakt mij niet zo veel uit.

Ik twijfel nu alleen nog tussen 4 of 8gb ddr3

En tussen welke apu de beste keus is
A8 6600k of A8 7600 of A10 7700k

Prijzen liggen niet heel veel uit elkaar dus misschien is voor een 2-3 tientjes meer de 7700k de beste optie

Ik zal het bij de 300w be quiet houden.

• Ford_Prefect
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 26-03 11:12
8 gig is volledig overbodig voor wat jij wilt; bespaar je die centen.
ook qua voeding zit je met 300W ruim voldoende.

oh ja, ook de videokaart zou ik voor de goedkoopste optie gaan omdat die al ruimschoots kan wat jij er van verlangt. Al die tientjes per onderdeel tikken zo toch wel aan.....

[ Voor 42% gewijzigd door Ford_Prefect op 30-10-2014 22:26 . Reden: toevoeging laatste regel ]

Pagina: 1