Draadloos netwerk verbeteren, maar met welk component?

Pagina: 1
Acties:

• pven
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online
Ik zoek een?
Ik ben vermoedelijk op zoek naar een wifi-router? (Ik kan de termen nooit zo goed uit elkaar houden.)

Momenteel heb ik een ADSL-modem met ingebouwde wifi, maar dat werkt waardeloos. Ik wil dus iets waarmee mijn wifi het veel beter gaat doen. Voor het beeld mijn huis (Paint FTW!).

Voor/achter-aanzicht (2-onder-1-kap):
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/GXLzYsGnZYEAr4ryjR74lpNH/full.jpg
Op zolder wil ik wifi, en beneden wil ik wifi. Het rode is waar nu mijn ADSL-modem staat (dit is historisch bepaald).

Zij-aanzicht:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/x0ykf2wfQNzJYRdE9fla7I53/full.jpg
Voor het beeld: de breedte is 10 meter, de hoogte een meter of 11 gok ik. De muren zijn uitreraard van steen, het plafond/vloer is van hout.

Wat is je budget?
Rond de 70 euro.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Geen Chinese zooi, echte merken. :)

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Op zowel zolder als de begane grond wil ik een Chromecast gebruiken, nu werkt dat niet omdat mijn wifi daar echt te traag voor is.Daarnaast de gebruikelijke dingen: mobiele telefoons en laptops.

De vraag
Wat kan ik het beste aanschaffen om mijn wifi-netwerk een boost te geven?

|| Marktplaats-meuk. Afdingen mag! ;-) || slotje.com for sale || Dank pven! ||

• Joenino
  • Registratie: November 2011
  • Nu online
Met houten vloeren zou je WIFI toch redelijk goed moeten zijn op de plek waar de modem hangt. Al geprobeerd om de kanalen op de modem te veranderen (voor de 2,4 GHz band) voordat je geld uit gaat geven waar dit misschien niet nodig is?

Lian Li OI11 - Ryzen 9 5900x - 32GB DDR 4 - RX9070XT

• pven
  • Niet online
Vergeten te melden: alle kanalen in mijn omgevingen zitten zo-goed-als vol. Ik heb daar mee geëxperimenteerd maar bereik daar niets positiefs mee.

Wat overigens niet uit het zij-overzicht te halen is: tussen de modem en bv de TV zit een muur en een dak.

[ Voor 27% gewijzigd door pven op 28-10-2014 09:33 ]

• Nnoitra
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12:50
pricewatch: Ubiquiti UniFi AP - 802.11 b/g/n - 2.4 GHz - 20 dBm
Sowieso al stukken beter dan de Wifi van je modem.

Staat bij mij in de achterste kamer op de 1e verdieping.
Beneden in huis, buiten voor het huis (tot op de stoep) en achter in de tuin prima bereik/snelheid.

En anders 2 AP's gebruiken (boven & beneden) en die met een draadje op je ADSL modem aansluiten, eventueel met behulp van die 'powerline network' dingen als je geen kabels wilt trekken.

[ Voor 27% gewijzigd door Nnoitra op 28-10-2014 09:45 ]

Sarcasm is my superpower! What's yours?

• Phorcys
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 13:47
Met de ADSL modem die je nu hebt is het signaal/bereik wel goed? Aangezien het door houten vloeren makkelijker zou moeten gaan. Of is alleen de data snelheid slecht?

Is je bereik/toevoer op de 1e verdieping wel goed? Of is het overal slecht?

[ Voor 9% gewijzigd door Phorcys op 28-10-2014 09:50 ]

• pven
  • Niet online
Nnoitra schreef op dinsdag 28 oktober 2014 @ 09:36:
pricewatch: Ubiquiti UniFi AP - 802.11 b/g/n - 2.4 GHz - 20 dBm
Sowieso al stukken beter dan de Wifi van je modem.

Staat bij mij in de achterste kamer op de 1e verdieping.
Beneden in huis, buiten voor het huis (tot op de stoep) en achter in de tuin prima bereik/snelheid.
Dank! Ga ik naar kijken.
En anders 2 AP's gebruiken (boven & beneden) en die met een draadje op je ADSL modem aansluiten, eventueel met behulp van die 'powerline network' dingen als je geen kabels wilt trekken.
Houd ik in het achterhoofd.
Phorcys schreef op dinsdag 28 oktober 2014 @ 09:50:
Met de ADSL modem die je nu hebt is het signaal/bereik wel goed? Aangezien het door houten vloeren makkelijker zou moeten gaan. Of is alleen de data snelheid slecht?

Is je bereik/toevoer op de 1e verdieping wel goed? Of is het overal slecht?
De snelheid is slecht, behalve op de eerste verdieping.

• Joenino
  • Nu online
Als de kanalen zo goed als vol zitten gaat dit ook met een nieuwe WIFI router/AP niet verbeteren. Je zou dan naar 5 GHz kunnen gaan maar geloof dat de chromecast dit nog niet heeft?

• pven
  • Niet online
Klopt, chromecast ondersteunt dat niet. En goed punt mbt kanalen uiteraard ... :'(

[ Voor 35% gewijzigd door pven op 28-10-2014 10:02 ]

• Phorcys
daarnaast is 5GHz zo ie zo niet handig als hij door meerdere verdiepingen/muren moet. 5ghz is leuk voor in dezelfde ruimte (vrij zicht) maar zodra deze door muren etc moet is het snel over.

Het zou wel kunnen dat je met een andere AP betere snelheden haalt. Echter kan dit per locatie verschillen... Met draadloos is het echt een kwestie van testen. Wat bij persoon 1 goed werkt wil niet zeggen dat dit bij persoon 2 ook goed werkt...

Maar...de ubiquiti AP is een prima accesspoint. Zelf heb ik deze als test op zolder hangen en doet het prima. Bij mij haal ik op zolder en de 1e verdieping goede snelheden maar dit is op de begane grond wisselend.

• Joenino
  • Nu online
pven schreef op dinsdag 28 oktober 2014 @ 10:02:
Klopt, chromecast ondersteunt dat niet. En goed punt mbt kanalen uiteraard ... :'(
Je probleem is eigenlijk dat de kanalen zo vol zitten in de omgeving dat de kans op storing vrij groot is als je meer als bv 5 (een voorbeeld geen exacte waarde) meter van je Router/modem zit. Vandaar dat het op de eerste verdieping wel goed werkt (daar hangt de router/modem) en op de andere verdiepingen niet.

5 GHz heeft wel het nadeel dat het minder bereik heeft maar in huis zou dit geen probleem moeten zijn. Helaas ondersteund de chromecast het niet.

Heb je geen vrienden of kennissen die ene losse router/AP hebben welke je even kan testen? Wij kunnen wel een AP of router adviseren maar als het luchtruim te druk bezet is ga je straks geld uit geven zonder dat je winst gaat hebben.

• Joenino
  • Nu online
Phorcys schreef op dinsdag 28 oktober 2014 @ 10:12:
daarnaast is 5GHz zo ie zo niet handig als hij door meerdere verdiepingen/muren moet. 5ghz is leuk voor in dezelfde ruimte (vrij zicht) maar zodra deze door muren etc moet is het snel over.

Het zou wel kunnen dat je met een andere AP betere snelheden haalt. Echter kan dit per locatie verschillen... Met draadloos is het echt een kwestie van testen. Wat bij persoon 1 goed werkt wil niet zeggen dat dit bij persoon 2 ook goed werkt...

Maar...de ubiquiti AP is een prima accesspoint. Zelf heb ik deze als test op zolder hangen en doet het prima. Bij mij haal ik op zolder en de 1e verdieping goede snelheden maar dit is op de begane grond wisselend.
Hij moet door houten vloeren dus 5 GHz gaat prima werken. Naar buiten toe is inderdaad lastiger door het steen heen.

• pven
  • Niet online
Voor mijn beeld: deze sluit ik via een ethernetkabel aan op mijn modem, ik stel een-en-ander in en dan werkt het?

• Phorcys
@joenino, ahh even overheen gelezen.

uhmm niet helemaal. De ubiquiti AP dien je in te stellen via een software pakket (controller).

1. Installeer de controller op een computer (is er voor windows en osx dacht ik)
2. Configureer de controller. Denk hierbij aan SSID, Wachtwoorden etc
3. Sluit je AP aan op je router
4. na een x aantal minuten vind de controller je AP en kun je deze met 1 druk op de knop toevoegen in de controller
5. Nadat de controller is toegevoegd kan je daar nog het kanaal aanpassen etc.

Voor de werking van de AP heb je de controller daarna niet meer nodig tenzij je guest portals wil gebruiken of je ap wil monitoren. Je kan de controller daarna gewoon uitzetten en weer aanzetten als je hem nodig hebt.

Let wel; ook plaatsing van de AP kan veel schelen. Of je hem naar boven laat richten, naar voren of naar beneden.

[ Voor 7% gewijzigd door Phorcys op 28-10-2014 10:40 ]

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 12:28

br00ky

Moderator Harde Waren
Disclaimer, ik ben in geen geval een netwerk-goeroe, zou een powerline geen optie zijn, mits dat gaat met verschillende groepen etc?

• pven
  • Niet online
@ Phorcys: dat bedoel ik met een-en-ander instellen. :P Dank! :)

Ik neig er naar om deze maar te bestellen, als het dan alsnog niet goed werkt kan ik hem altijd nog terugsturen.

@ br00ky: is lastig in mijn huis, de powerlines die ik heb geprobeerd gaan niet door alle groepen heen.

• Phorcys
graag gedaan!

Enige manier om erachter te komen is door te testen. Owja let wel op dat als je hem aansluit dat je de juiste UTP kabel naar je AP legt want er zit een adapter bij voor Power over ethernet.. 1 utp kabel van de adapter naar de AP en 1 in de adapter gaat naar je router/switch (staat op de adapter aangegeven)

powerlines zouden kunnen. Wij maken hier weleens gebruik van de Devolo's (als het echt niet anders kan) en die kunnen wel over meerdere groepen (hoe meer groepen hoe hoger het verlies) MITS ze op dezelfde fase zitten. Ze werken over het algemeen best goed eigenlijk. Maar deze kosten volgens mij meer dan dat de TS in gedachten had.

[ Voor 3% gewijzigd door Phorcys op 28-10-2014 10:57 ]

Pagina: 1