• Frubelaar
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21-08-2020
Ik ga de HTPC voornamelijk gebruiken voor het bekijken van films in allerlei formaten. Van een simpele SD .avi t/m een zware full HD .mkv.
In de toekomst ga ik de HTPC misschien ook gebruiken als PVR en om Netflix te bekijken.
Internetten en gamen ga ik niet doen op mijn HTPC.
Ik heb geen voorkeur voor bepaalde merken.
De HPTC gaat Windows draaien.

Ik weet dat alle componenten samen het stroomverbruik bepalen maar ik wil me eerst richten om de CPU en GPU.
Een CPU met geintegreerde GPU lijkt mij de meest ideale combinatie. Ik hoor het graag als dat niet zo is.
Ik zoek de ideale balans tussen performance en energieverbruik=warmte=koeling=lawaai.

Mijn probleem is dat ik eigenlijk niet weet wat er nodig is om een .mkv, .mp4 of .avi te decoden.
Ik weet dat het in volledig met de CPU kan, maar dat een GPU dat efficienter doet. Maar dat boeit mij allemaal niet.
Ik wil de film bekijken met een zo laag mogenlijk energieverbruik. Wat de CPU load is maakt mij niet uit.
Ik heb nog geen enkele nuttige benchmark kunnen vinden. De benchmarks die ik kan vinden lijken vooral toegespitst op games. Het is overduidelijk dat zowel AMD en Intel steeds snellere GPUs in hun CPUs proppen. Maar is dat van enig nut voor HTPC gebruik? Is het decoden van een film efficienter geworden tussen de eerste en laatste generatie GPU? De benchmarks/reviews laten alleen maar hogere framerates zien in games.

Momenteel is mijn HTPC een 10 jaar oude Compaq Evo SFF 510 (of 550) met een even oude P4 2.4Ghz. Het FX5200 kaartje is ook al geen krachtpatser.
Het meeste draait vloeiend. .mkv is de uitzondering op de regel. Gewoon kijken gaat vaak wel, maar zodra ik ga pauzeren, skippen of FFW raakt mijn PC helemaal in de war en is vaak 30 seconden bezig om weer normaal beeld op mijn scherm te toveren.

Hoewel mijn huidige HTPC niet meer voldoet lijkt het alsof ik maar een beetje extra performance nodig heb om een prima HTPC te bouwen.

Heeft een quad core enig nut tov een dual core? Bij een multithreaded codec wel lijkt mij. Maar het heeft geen nut als de GPU al het werk doet.

Tot zover mijn intro :-)

Mijn vraag.... tja:
- Benchmarks die bovenstaande vragen beantwoorden?

• jovael
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 05-01 06:53
Wil je 3d kijken? Nee? Dan red je het prima met een pentium processor.
Heb ik zelf ook gebouwd en je bent zonder windows voor rond de 250 euro klaar.
Draait XBMC als een zonnetje en speelt alles vloeiend af.

3D vind ik toch maar niks, dus dat heb ik nooit getest.

Sterker nog, ik weet niet of het voor PVR en Netflix ook werkt.(Ik gebruik dat zelf niet)
Maar voor alleen het afspelen is een raspberry pi met XBMC al voldoende.
Ik heb zelf een HTPC gebouwd zodat ik naast het kijken van films en series ook gewoon Windows daarnaast kan gebruiken voor internet etc.

[ Voor 37% gewijzigd door jovael op 28-10-2014 08:50 ]

• Yannick97
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 04-02 12:14
Helemaal eens met Jovael! Een Pentium, 4GB Ram, simpele SSD eventueel en films via t netwerk of XBMC

Gaming Rig | Race Rig [P1-X, Simucube 2 Pro, HE Sprint pedals, CSS SQ V1.5, HE HB, Seat: Sparco Pro 2000 II] | iRacing profiel

• Frubelaar
jovael schreef op dinsdag 28 oktober 2014 @ 08:46:
Wil je 3d kijken? Nee? Dan red je het prima met een pentium processor.
Heb ik zelf ook gebouwd en je bent zonder windows voor rond de 250 euro klaar.
Draait XBMC als een zonnetje en speelt alles vloeiend af.

3D vind ik toch maar niks, dus dat heb ik nooit getest.

Sterker nog, ik weet niet of het voor PVR en Netflix ook werkt.(Ik gebruik dat zelf niet)
Maar voor alleen het afspelen is een raspberry pi met XBMC al voldoende.
Ik heb zelf een HTPC gebouwd zodat ik naast het kijken van films en series ook gewoon Windows daarnaast kan gebruiken voor internet etc.
Nee geen 3D voor mij.

Misschien koop ik een kant-en-klare HTPC (kan voordeliger zijn). Dat is vrijwel altijd inclusief Windows.
Bij zelfbouw gebruik ik mijn oude licenties. Momenteel draait mijn HTPC om XP MCE. Echt ideaal voor mij. Vanaf Vista is de Microsoft HTPC oplossing bergafwaards gegaan. Interface is minder. Maar vooral DVD folders vanaf harddisk afspelen is een enorme afknapper.

Ik ga dus weer voor MCE XP. Tenzij dat af te raden is om bepaalde redenenen *.
Volgende op mijn lijstje is MediaPortal.
XBMC/Kodi is natuurlijk ook niet slecht.

*= Performance bv. Bloatware vereist een zwaardere CPU. Yep, ik weet dat Linux licht is, maar helaas niet mijn ding.

• Frubelaar
Yannick97 schreef op dinsdag 28 oktober 2014 @ 09:04:
Helemaal eens met Jovael! Een Pentium, 4GB Ram, simpele SSD eventueel en films via t netwerk of XBMC
Hi,

Kun je iets meer specifiek zijn?
Er zijn heel veel modellen.
TDPs van 35-65Watt

Vrij veel HTPCs draaien op Atom en Celeron. Is dat aan te raden? Of zijn dergelijke HTPCs eigenlijk alleen maar bruikbaar voor SD materiaal?

Ik heb tablet dat alle formaten prima draait in een heel hoge resolutie. Het verbruik v/e tablet zit ver onder de TDP van de genoemde CPUs. Toegegeven het tablet draait geen Windows maar mijn gevoel zegt dat de TDP misschien nog wat omlaag kan. Passieve koeling zonder enorme heatsink zal wel een droom blijven.

• jovael
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium G3220 Boxed€ 48,-€ 48,-
1MSI H81I€ 58,50€ 58,50
1Cooler Master Elite 130€ 38,95€ 38,95
1Sharkoon SATA Kabel€ 2,98€ 2,98
1Crucial BLS4G3D18ADS3CEU€ 40,-€ 40,-
1be quiet! System Power 7 300W€ 29,95€ 29,95
1Kingston SSDNow V300 60GB€ 39,04€ 39,04
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 257,42

Dit is de mijne, draait als een trein.
Ik heb hier een externe harde schijf aanhangen van 1tb voor mijn media.

• Frubelaar
Bedankt voor je lijstje!
Is het een stille HTPC?
Waarom een externe schijf. Vanwege warmte, of vanwege andere redenen?

Welk OS draai je?

/EDIT
Hoe werkt de afstandsbediending? Losse reciever of is die ook in de kast verwerkt?

[ Voor 24% gewijzigd door Frubelaar op 28-10-2014 10:10 ]

• jovael
Frubelaar schreef op dinsdag 28 oktober 2014 @ 10:02:
Bedankt voor je lijstje!
Is het een stille HTPC?
Waarom een externe schijf. Vanwege warmte, of vanwege andere redenen?

Welk OS draai je?
Ik hoor hem niet, maar hij staat bij mij wel in het tv meubel met een dicht kastje. Vroeger had ik hem wel op mijn slaapkamer staan, maar ik stoorde mij er niet aan.(Je hoort zomers zachtjes de casefans draaien).

Externe schijf is puur omdat ik die toevallig nog had en omdat ik deze wel eens meeneem naar mijn ouders, binnenkort stop ik er waarschijnlijk een interne in.

Ik draai windows 7 erop en gebruik eigenlijk alleen maar XBMC, chrome en utorrent. Ik heb wel eens fifa14 op 720p erop gespeeld en zelfs dat deed hij goed, dus qua power zit het wel snor.

En ik gebruik een draadloos toetsenbordje voor de bediening.

De SATA kabel was trouwens niet nodig, die is al bijgeleverd bij dit moederbord.

[ Voor 7% gewijzigd door jovael op 28-10-2014 10:13 ]

• Frubelaar
Ik heb op basis v/d adviezen, soortgelijke CPUs bekeken op Pricewatch. De G3220 is haast niet te verslaan op prijs. De TDP van 54Watt kan nog wel wat lager. Er zijn vrij veel CPUs in de 35Watt categorie.

http://tweakers.net/price.../404906;348265/categorie/

Wat is jullie mening over de G3250T? De specs verschillen een beetje maar het enige echt belangrijke, naast de TDP, is het GPU deel.
Wat is "Nominale snelheid" ? Idle?

De G3250T is een Tray model, dus geen fan. Dus nog wat extra kosten. Maar waarschijnlijk wel een stillere fan.
productreview: Gelid Solutions Siberian review door Foritain Fan e12
Pagina: 1