Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Canaria
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

Topicstarter
Sinds ruim een half jaar ben ik zelfstandig consultant, daarvoor heb ik 8 jaar in loondienst gewerkt waarbij ik ook een leaseauto had. Nu reis ik met de trein (eersteklas NS Business Card) naar opdrachten bij klanten en dat valt me eerlijk gezegd nog best wel mee. Toch mis ik de auto.

Ik heb twee auto's op het oog: Audi A3 Sportback Pro Line S van €40.000 en Audi A3 e-tron Ambition Pro Line Plus van €47.000 die bij Leaseplandirect op ongeveer €800 incl. brandstof excl. btw komen. Ik ga er ook prive in rijden en zal bij elkaar ongeveer 25.000 km per jaar rijden.
De e-tron heeft 7% bijtelling (€3290 per jaar) en de andere kost met 20% €8000 per jaar.

Mijn vraag is eigenlijk of het voordeliger is om de auto te leasen of zakelijk of privé te kopen. Ik heb wel een reserve, maar kan en wil niet het hele bedrag in een keer betalen, dus als het een aankoop wordt, zal daarvoor een financiering nodig zijn. Daarbij denk ik aan financial lease, waarbij je het verschil tussen de aanschafwaarde en een afgesproken restwaarde min de aanbetaling financiert.

De tweede afweging is de keuze tussen de Pro Line S en de e-tron. Ik heb geen specifieke voorkeur, hoewel ik niet echt uitkijk naar het telkens moeten opladen. Ik woon in de stad, waar parkeerplaatsen schaars kunnen zijn en bij veel bedrijven waarvoor ik werk staat ook geen laadpaal.

Wie heeft ervaring met deze keuze of kan hierover meer vertellen?

Apparticle SharePoint | Apps | Articles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
Canaria schreef op dinsdag 28 oktober 2014 @ 00:22:
Wie heeft ervaring met deze keuze of kan hierover meer vertellen?
Het voordeel van leasen voor een ondernemer is dat je niet in een keer een X bedrag in de auto hoeft te steken. Je hebt de auto voor zover ik weet dan ook niet op je balans staan, je betaald enkel een maandbedrag en daarvoor krijg je de wagen plus onderhoud en evt. verzekering en brandstof. Al zou ik kiezen voor een brandstofpas waarmee je achteraf het daadwerkelijke verbruik betaald. Sommige leasemij's bieden ook een pas die alles dekt, maar je betaald daar flink voor.

Het nadeel van leasen is dat je een verplichting voor 4 of 5 jaar aangaat om elke maand X euro over te maken aan de leasemij en je houd niets over. Na het contract gaat de auto terug. Plus als je nog niet heel lang zelfstandig bent is het misschien verstandig om zoveel mogelijk maandlasten te vermijden. Je bent nog maar een half jaar zelfstandig, weet je zeker dat je nu al 4 of 5 jaar lang 800 euro per maand in een auto wil steken?

Maar als ik ondernemer was zou ik serieus kijken naar een auto op bedrijfskenteken. Lagere wegenbelasting, geen BPM en geen BTW. Zelfs de administratie als je geen bijtelling wilt is makkelijker voor een grijskenteken voertuig. Wellicht gewoon gebruikt kopen en dat rijden voor een paar jaar.

Edit:
Overigens hoeft grijskenteken niet "saai busje" te betekenen. Genoeg personenauto's als bijvoorbeeld de Renault Megane en Opel Astra zijn grijs verkrijgbaar. Zie dit voorbeeld en dit voorbeeld.

[ Voor 12% gewijzigd door CMD-Snake op 28-10-2014 07:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merauder
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 23-06 22:54
Waarom kies je specifiek voor een Audi A3 Sportback terwijl je voor de helft van dit bedrag al meer dan voldoende kunt rijden, zoals bijvoorbeeld een VW Polo, Seat Leon III, Citroën DS3 etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dred
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 19-06 21:04
Ik ben nu ook net zelfstandig, in BE weliswaar. Mijn boekhouder heeft mij aangeraden om niet te leasen (het was echter geen 'verplichting').

Wat ik gedaan heb is een jonge tweedehands BMW gekocht (1j oud, voor 25k euro), met een lening (BMW had een actie met een JKP van 1,99% en 4j garantie op de premium selection). Dat kost mij op 4j +- 400e, dan nog 150e brandstof (15-20k, dus moet jij mss 200e rekenen) en 150e verzekering (omnium) en nog 100e kosten. Ik mis waarschijnlijk wel nog iets... maar nu kom ik dus in de buurt van je lease bedrag voor ongeveer dezelfde wagen, maar van een jaar oud (en misschien met minder power).

Voordeel: na die 4j is hij van jou, dus je bouwt kapitaal op, met leasing ben je je geld kwijt. Dit was het argument van mijn boekhouder om het zo te doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Canaria
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

Topicstarter
CMD-Snake schreef op dinsdag 28 oktober 2014 @ 06:40:
[...]
Je bent nog maar een half jaar zelfstandig, weet je zeker dat je nu al 4 of 5 jaar lang 800 euro per maand in een auto wil steken?
Dat was de afgelopen jaren niet anders, al ging het toen via een werkgever. En ik had het niet anders gewild.
Maar als ik ondernemer was zou ik serieus kijken naar een auto op bedrijfskenteken. Lagere wegenbelasting, geen BPM en geen BTW. Zelfs de administratie als je geen bijtelling wilt is makkelijker voor een grijskenteken voertuig. Wellicht gewoon gebruikt kopen en dat rijden voor een paar jaar.
Een gebruikte auto kopen of een grijs kenteken zijn buiten scope ;)
merauder schreef op dinsdag 28 oktober 2014 @ 07:46:
Waarom kies je specifiek voor een Audi A3 Sportback terwijl je voor de helft van dit bedrag al meer dan voldoende kunt rijden, zoals bijvoorbeeld een VW Polo, Seat Leon III, Citroën DS3 etc.
Kostenbesparing is niet het doel. Ik ben een soort petrolhead (v) en geef graag wat meer uit aan een auto waarin ik met plezier rijd. Voor mijn laatste leaseauto's betaalde ik ook bij omdat ze boven het normbedrag zaten. Ik kan geen betere besteding van dat deel van mijn salaris bedenken, ik zat elke dag twee uur in de auto en dat was voor mij pure ontspanning voor of na een drukke werkdag. Overigens heb ik een paar jaar geleden ook al een A3 gehad als voorloopauto, die is toen goed bevallen. Een Polo zou acht jaar terug in de tijd zijn (mijn eerste leaseauto ooit), gevoelsmatig klopt dat voor mij niet helemaal :)

[ Voor 8% gewijzigd door Canaria op 28-10-2014 08:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Dred schreef op dinsdag 28 oktober 2014 @ 08:06:
Ik ben nu ook net zelfstandig, in BE weliswaar. Mijn boekhouder heeft mij aangeraden om niet te leasen (het was echter geen 'verplichting').

Wat ik gedaan heb is een jonge tweedehands BMW gekocht (1j oud, voor 25k euro), met een lening (BMW had een actie met een JKP van 1,99% en 4j garantie op de premium selection). Dat kost mij op 4j +- 400e, dan nog 150e brandstof (15-20k, dus moet jij mss 200e rekenen) en 150e verzekering (omnium) en nog 100e kosten.
Je mist dat zo'n BMW in Nederland een stuk meer kost door de BPM. Overigens ben ik het wel met je eens dat je beter een auto kunt kopen als je alles zelf betaald zoals de TS. Bij een werkgever is het een deel verkapt loon en rijd je met de auto voor hem en wordt het een ander rekensommetje.

[ Voor 15% gewijzigd door Marzman op 28-10-2014 08:29 ]

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Als je het weet te regelen dat je dagelijks kan opladen op het werk en thuis (check even bij je gemeente) dan zou ik voor de E-tron gaan. Hiervoor gelden ook nog een aantal subsidies. Mocht je de E-tron te duur vinden kan je eventueel ook kijken naar de Golf GTE.

Indien je geen mogelijkheid hebt om op te laden dan is een diesel interessanter. Reken wel goed je omslagpunt uit, dit ligt vaak hoger als je denkt (40-50k).

Een andere oplossing is om een auto van ouder als 15 jaar te kopen. Hiervoor betaal je 35% bijtelling over de dagwaarde. Brandstof en onderhoud zou dan wel duurder zijn, maar aanschaf en bijtelling is extreem laag. Leuke merken om naar te kijken zijn BMW, Mercedes, Jaguar of zelfs een Porsche 911.

[ Voor 20% gewijzigd door Deveon op 28-10-2014 08:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• André
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10:50

André

Analytics dude

Ik denk dat als je dan toch zo graag die auto wil dat je dat het beste met een doorlopend krediet kunt doen. Stel dat er dan iets gebeurd waardoor je inkomen wegvalt kun je de auto verkopen en de lening inlossen. Zo hou je de risico's laag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAcid
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Volgens mij mag je voor die 7% auto's nog allerlei "duurzame investeringsaftrek" doen op het moment dat je koopt. Daar zou ik dus ook even naar kijken en dat meenemen in je berekening.

edit: Ik doelde op de MIA - maar die is niet zo interessant voor e-tron en GTE omdat je uitstoot net wat te hoog is. Toch maar een Tesla kopen dan. :+

[ Voor 29% gewijzigd door MrAcid op 28-10-2014 08:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dred
  • Laatst online: 19-06 21:04
Marzman schreef op dinsdag 28 oktober 2014 @ 08:15:
[...]
Je mist dat zo'n BMW in Nederland een stuk meer kost door de BPM.
Tuurlijk is er een verschil, en dat ik nu een BMW koop is mijn keuze, zelfde geld voor jouw Audi die misschien in NL een betere schaal geniet. Ik wilde duidelijk maken dat je goed de oefening moet maken tussen:
- Leasen en afbetalen (en zijn verschillende mogelijkheden in beide vormen)
- Nieuw en 2de hands (een auto van 1j is een pak goedkoper dan nieuw terwijl je er geen verschil in voelt)

Je zei ook dat gebruikte auto's out of scope zijn en dat je wel iets leuks wilde rijden (dus dan zal je sowieso wel wat belasting betalen gok ik). Toch wil ik je aanraden om daar goed over na te denken. Terug, in mijn situatie had ik een lease 116d ED 115pk (niet zo sportief) en heb ik nu voor minder dan de nieuwprijs daarvan een 20i 184pk met automaat, je mag raden wat er leuker rijd.
Naar BIV en VB (belgische verkeersbelastingen) is de auto die ik nu heb duurder, maar in the long run haal ik dat er wel uit. Gewoon omdat ik na 4j (hopelijk) nog een auto heb die 10k of meer waard is.

Tevens: verzekering is goedkoper in NL ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dekaasboer
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 29-06 00:38
Wat je ook kan doen is de auto eerst zakelijk aanschaffen en er een half jaartje in rijden. Ik neem aan dat je nu ook een vervoermiddel hebt voor prive. Deze kun je er eventueel bij houden. Gewoon kilometerregistratie bijhouden. Met een zuinige auto kan je zo gebruik maken voor fiscale voordelen.

De auto kun je na een half jaar/ jaar laten taxeren en uit de zaak halen. De grootste devaluatie zit in deze eerste periode. Zo pak je de waardevermindering op je zaak en heb je de fiscale voordelen genoten.
Hierna kan je jezelf gewoon een kilometervergoeding betalen.

http://axrotterdam.blogspot.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 30-06 15:14
[...]Ik heb twee auto's op het oog: Audi A3 Sportback Pro Line S van €40.000 en Audi A3 e-tron Ambition Pro Line Plus van €47.000 die bij Leaseplandirect op ongeveer €800 incl. brandstof excl. btw komen.[...]
Vergeet niet de BTW-correctie voor privegebruik. Je betaalt 2.7% over de consumentenprijs aan BTW, per jaar. Op een auto van 40k is dat 90 euro per maand.
Dekaasboer schreef op dinsdag 28 oktober 2014 @ 08:33:
Wat je ook kan doen is de auto eerst zakelijk aanschaffen en er een half jaartje in rijden. Ik neem aan dat je nu ook een vervoermiddel hebt voor prive. Deze kun je er eventueel bij houden. Gewoon kilometerregistratie bijhouden. Met een zuinige auto kan je zo gebruik maken voor fiscale voordelen.

De auto kun je na een half jaar/ jaar laten taxeren en uit de zaak halen. De grootste devaluatie zit in deze eerste periode. Zo pak je de waardevermindering op je zaak en heb je de fiscale voordelen genoten.
Hierna kan je jezelf gewoon een kilometervergoeding betalen.
In het geval van een eenmanszaak is dat geen optie. Vermogensrechtelijk zijn de onderneming en ondernemer dezelfde persoon en je kunt geen auto verkopen van persoon X naar persoon X. De belastingdienst biedt je eenmalig de keuze om de auto zakelijk of prive te beschouwen, die keuze krijg je pas opnieuw als je een nieuwe auto koopt.

Met een BV is het in principe wel mogelijk, maar het is natuurlijk vaker gedaan en je moet goed uitkijken dat je voldoet aan de eisen die de belastingdienst aan de constructie stelt.

[ Voor 16% gewijzigd door t_captain op 28-10-2014 08:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
Canaria schreef op dinsdag 28 oktober 2014 @ 08:08:
Dat was de afgelopen jaren niet anders, al ging het toen via een werkgever. En ik had het niet anders gewild.
Uiteraard makkelijk gezegd, maar je betaalde toen niet de volledige rekening. Misschien een eigen bijdragen en de bijtelling. Maar nu krijg je het volledige bedrag voor je kiezen inclusief de brandstof. En als je baas een regeling had dat je voortijdig van je auto af kon was het helemaal luxe.
Een gebruikte auto kopen of een grijs kenteken zijn buiten scope ;)
Waarom? Een gebruikte auto hoeft niet slecht te zijn. Je bent je bedrijf nog aan het opbouwen, misschien kan het dan niet slecht zijn om een paar jaar lang een occasion te rijden met wat lagere lasten dan meteen een lease Audi te nemen. En wie weet dat over twee jaar je bedrijfje zo goed loopt dat je iets kan gaan leasen. Je moet als ZZP'er in het begin ook een buffer opbouwen voor de momenten dat je zonder opdracht zit. Om nu meteen je vast te leggen voor 4 of 5 jaar is niet zo handig.

Grijskenteken is optioneel, maar ik wist het wel als ondernemer. Achterbank is compleet overbodig en je auto lasten liggen meteen weer lager. Je kan ook een grotere auto voor minder geld rijden dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 149800

Ik ben wel van mening dat je een beginners fout maakt met de keuze van de auto's. Dure bakken die je in de problemen kunnen krijgen mocht het door wat voor een rede dan ook minder gaan.

Ik heb zelf het eerste jaar in mijn oude privé auto gereden. En daana een Kia rio nieuw gekocht met geld dat ik had staan. Deze was 20 duizend en ik kon dat geld missen. Ik zit zelf 40.000 km per jaar op de weg. Je krijgt genoeg voordelen bij de aanschaf. En het voelt nu lekker na twee jaar dat hij gewoon van mij is en mocht er iets gebeuren dat ik moet stoppen. Geen werk meer of langdurig ziek dan is de auto geen grote kostenpost.

Maar natuurlijk is dit voor iedereen anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yoshiwa
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 29-11-2024
Interessante discussie.
Mss wat offtopic, maar ben er wel in geinteresseerd, een vraagje aan de OP.
Heb je overwogen een Tesla S te kopen/Leasen?
Als je het dan toch over rijplezier hebt, en zegt dat het an sich niet om kostenbesparing gaat, lijkt het me best tof speelgoed om je tijd in te verdoen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Canaria
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

Topicstarter
Dank voor de reacties allen! BTW-correctie voor privégebruik is een goede, daar had ik even niet aan gedacht.

Wat betreft de risico's, die zijn buitengewoon klein. Ik heb een goede arbeidsongeschiktheidsverzekering, een buffer, ben niet de hoofdkostwinner en heb geen hoge hypotheek of dure hobby's. Verder zijn mijn kansen op de arbeidsmarkt goed en toekomstbestendig. Ik denk er misschien wat anders over dan de meesten, maar mocht in een uitzonderlijke situatie alles fout zijn gegaan (geen werk, geen relatie, geen huis, buffer op, arbeidsongeschikt net boven de verzekerde drempel) dan heb ik in ieder geval nog die auto :+

Een Tesla spreekt me niet aan. Een grotere auto dan een A3 ook niet.

Het klopt dat mijn bedrijf nog in de opbouwfase zit, al vraag ik me af wat dat verder inhoudt. Ik ga uit van 42 weken van 3 dagen per week, in de praktijk is het meer, maar ik verwacht verder geen groei. Er zitten niet meer dan 52 weken in een jaar en 5 werkdagen in een week. Waar ik wel rekening mee houd is dat ik eventueel weer in loondienst zou kunnen gaan en dan ben ik beperkt tot banen met een leaseauto bij bedrijven die het contract willen overnemen. Voor de functies waarvoor ik in aanmerking zou komen, is een A3 een heel normale auto, dus daar verwacht ik ook geen problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
yoshiwa schreef op dinsdag 28 oktober 2014 @ 09:44:
Mss wat offtopic, maar ben er wel in geinteresseerd, een vraagje aan de OP.
Heb je overwogen een Tesla S te kopen/Leasen?
Als je het dan toch over rijplezier hebt, en zegt dat het an sich niet om kostenbesparing gaat, lijkt het me best tof speelgoed om je tijd in te verdoen
Ik geloof dat OP schreef dat een laadpaal lastig was. Dan is zo'n Tesla snel uitgereden. Een hybride auto kan dan nog wel rijden op de brandstofmotor.

Als OP graag een Audi A3 wil rijden, ik blijf erbij, koop een jong gebruikte. Zat keuze en ten opzichte van een nieuwe scheelt het je soms al 30.000 euro. Ik denk dat je met 20.000 euro nog een hele knappe kan kopen. Kan je die andere 20K in je zak houden voor zaken als wegenbelasting, verzekering en brandstof.
Canaria schreef op dinsdag 28 oktober 2014 @ 10:17:
Wat betreft de risico's, die zijn buitengewoon klein. Ik heb een goede arbeidsongeschiktheidsverzekering, een buffer, ben niet de hoofdkostwinner en heb geen hoge hypotheek of dure hobby's. Verder zijn mijn kansen op de arbeidsmarkt goed en toekomstbestendig. Ik denk er misschien wat anders over dan de meesten, maar mocht in een uitzonderlijke situatie alles fout zijn gegaan (geen werk, geen relatie, geen huis, buffer op, arbeidsongeschikt net boven de verzekerde drempel) dan heb ik in ieder geval nog die auto :+
Ik weet niet, maar als je echt financieel aan de grond raakt is het eerste wat je kwijt wil raken een auto die je 800 euro per maand kost.
Het klopt dat mijn bedrijf nog in de opbouwfase zit, al vraag ik me af wat dat verder inhoudt. Ik ga uit van 42 weken van 3 dagen per week, in de praktijk is het meer, maar ik verwacht verder geen groei. Er zitten niet meer dan 52 weken in een jaar en 5 werkdagen in een week. Waar ik wel rekening mee houd is dat ik eventueel weer in loondienst zou kunnen gaan en dan ben ik beperkt tot banen met een leaseauto bij bedrijven die het contract willen overnemen. Voor de functies waarvoor ik in aanmerking zou komen, is een A3 een heel normale auto, dus daar verwacht ik ook geen problemen.
Ik vraag mij bij dit stukje af of je dan wel echt serieus wil ondernemen of dat het meer voor leuk erbij is. Als je niet zeker weet of een eigen bedrijf iets voor je is zou ik niet al te veel verplichtingen aangaan tot je eruit bent. Een leasecontract afkopen is een dure zaak. Als je na een jaar liever in loondienst gaat en je werkgever wil de auto niet overnemen dan kan dat nog heel erg prijzig worden.

[ Voor 45% gewijzigd door CMD-Snake op 28-10-2014 10:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zokiz
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 29-06 21:30
Canaria schreef op dinsdag 28 oktober 2014 @ 10:17:
Dank voor de reacties allen! BTW-correctie voor privégebruik is een goede, daar had ik even niet aan gedacht.

Ik ben ook een zzp-er sinds een half jaar in de IT branche. Op dit moment rij ik nog in mijn prive auto. Die blijf ik nog een half jaar/jaar rijden. Mijn doel is toch om even een goed buffer eerst op te bouwen. Maar als je tevreden bent met je buffer dan zou ik er gewoon voor gaan.
In het ergste geval kan je de auto inderdaad meenemen mocht je in dienst treden bij een consultancy bureau of eventueel je leasecontract overdragen op leasetrader.

Maar de a3 e-tron scheelt je een paar honderd euro netto per maand! Ik zou zeker voor de e-tron gaan. Dat laden valt mee. Als je al in de stad woont heb je toch een voordeel? Je kan gebruik maken van de laadpaal parkeerplaatsen in je straat (of als ie er niet is dan moet de gemeente dit installeren). Of als je een eigen parkeerplek hebt kan je die laten plaatsen. Daarnaast kan je met deze auto ook op benzine rijden zonder op te laden uiteraard (is alleen minder zuinig uiteraard).
Ik wacht op de nieuwe passat hybride. Die komt in de tweede helft van 2015 uit.
Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Laatst online: 30-06 15:14
Als je kijkt naar de mogelijkheid o de auto weer kwijt te kunnen, zou ik voor een van de modellen gaan die in 2014 nog 14% bijtellen. Die blijven 60 maanden profiteren van de (uitstervende) lage bijtelling, en moeten dus als warme broodjes over leasetrader gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gamebuster
  • Laatst online: 04-06 11:57
Je kan ook kijken naar de Outlander PHEV
edit; Ah, je hebt al aangegeven geen interesse te hebben in anderen

[ Voor 86% gewijzigd door Gamebuster op 28-10-2014 14:12 ]

Let op: Mijn post bevat meningen, aannames of onwaarheden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Mijn vrouw is ook recent als ZZP'er overgestapt vanuit een detacheringsbaan en heeft in eerste instantie haar leasecontract overgenomen. die auto moest nog maar 8 maanden tot einde leasecontract en dus was e.e.a. goed te overzien. Die auto is nu bijna einde contract.
We hebben besloten om een jong gebruikte (10 maanden) auto te kopen en die zakelijk te laten noteren. Eigenlijk sluit jij deze optie uit, want je wil niet het hele bedrag in 1 keer ophoesten. Financieel gezien blijft dan alleen lease of kopen op afbetaling over. Alleen jij kan bepalen wat voor jou het meest prettige is.
Wat voor ons met name de doorslaggevende reden was, is dat we nu niet beperkt worden qua kilometers in het leasecontract. Mijn vrouw reed altijd een bepaald kilometrage en dacht dat ook die laatste acht maanden te gaan doen. Dan zal je altijd zien dat je ineens veel meer rijdt en die extra kilometers tikken best aan. Dat gezeur hebben we nu dus niet meer.

Groot genoeg voor 2 hoofdletters

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xmen
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 30-06 09:45
Leasen is altijd duurder dan (lenen en) kopen .

Je krijgt er namelijk ook een dienst -die je moet betalen - bij (beheer van je wagenpark). In jou geval met 1 auto lijkt dit niet veel in te houden, maar een bedrijf met een deftig wagenpark betaald voor deze dienst graag bij.

Keuze van auto, daar kan ik je niet bij helpen, ligt grotendeels aan jou wensen en de regels zijn te verschillend tov hier in Belgie.

Nog een verschil tussen leasing en lenen, is het feit dat lenen (renting) op de balans staat en leasing niet.

maw. Lenen staat als schuld op je balans. Bij leasing betaal je maandelijks huur dus de schuld staat niet op je balans.
Misschien ook voor een ZZP'er niet echt belangrijk, maar voor een bedrijf met een redelijk wagenpark, kan dit de balans serieus doen doorslaan, met alle percepties van dien indien er vers geld nodig is.

Nog een voordeel van zelf aankopen is dat je flexibeler kan aanpassen aan veranderende regelgeving. (Dat hebben we de laatste tijd in Belgie een paar keer mogen voelen).
Met een leasecontract hang je vast aan een contract met (meestal een lange) duur. Tussentijdse aanpassingen zijn meestal (heel) duur.

[ Voor 15% gewijzigd door xmen op 28-10-2014 15:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Ik vraag me af of je het überhaupt gefinancierd of geleased krijgt, in beide gevallen. Je bedrijf bestaat een half jaar en zal daarom vaak in speciale constructies terecht komen voor leasing en financiering waarbij de voorwaarden over het algemeen minder gunstig zijn dan geadverteerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Canaria
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

Topicstarter
Sander schreef op dinsdag 28 oktober 2014 @ 15:04:
Ik vraag me af of je het überhaupt gefinancierd of geleased krijgt, in beide gevallen. Je bedrijf bestaat een half jaar en zal daarom vaak in speciale constructies terecht komen voor leasing en financiering waarbij de voorwaarden over het algemeen minder gunstig zijn dan geadverteerd.
Ik heb al een tijdje een offerte liggen en de enige aanvullende eis die wordt gesteld is dat ik de leasetermijnen voor het eerste jaar ineens betaal. Dat is geen probleem, want bij koop zou ik ook zo'n bedrag kwijt zijn aan de aanbetaling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartendd
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 07:09
Ben zelf ook zzp, en nu bijna 1,5 jaar bezig. Vanaf de start rij ik in een oude Yaris.
Ja een stapje terug van een nieuwe 508 sedan, maar ja je moet ergens beginnen. Zit zelf ook in consultancy en dat gaat prima. Die mooie bmw of audi, die komt er wel maar nu nog even niet.

Mijn visie omtrent aankoop van dit. (Even buiten wat boekhoudkundig wel en niet kan).
Ga pas kopen als je het kan leiden.

Koop anders een goedkope auto die verstandig is qua prijs en onderhoud. Puur voor de momenten dat je hem echt nodig hebt.

Indien je de auto die je wilt niet kan kopen omdat je:
1: al je reserve opmaakt hieraan
2: te weinig reserve overhoud (voor ziekte, enz enz )

KOOP dan GEEN auto. Ga niet boven je standaard leven als je het geld niet hebt om dit te ondersteunen.
Wacht anders nog 6 maanden of een jaar en koop dan de auto waarvan je droomt. Maar doe dit wel verstandig met nog reserves op je rekening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rc5proxy
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 22-05 21:27
al je geen haast heb met leasen praat dan eens met de diverse lease maatschappijen:
er zijn altijd auto's die ingeleverd worden ivm overlijden,ontslag etc

vaak wordt er dan een boete betaald die de 2e lease klant als voordeel krijgt.

oke je rijdt niet nieuw maar wel de lease voordelen tegen een meer aantrekkelijke prijs.

zeker als je geen haast hebt kan je zo'n verzoek uitzetten bij meerdere maatschappijen
ik wil Auto A type B max X jaar oud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A Lurker
  • Laatst online: 30-06 21:30
Ik vind het typerend voor Tweakers dat iemand met een vraag komt en deze biedt twee keuzes, A of B, en dat dan werkelijk zowat iedereen beide keuzes afraadt. Prima dat het een keer aangekaart wordt dat je wel moet weten wat je doet, maar het is wel duidelijk dat topic starter:

- Audi A3 fan is
- Geen budgetauto wil
- Niet krap bij kas zit (of denkt te zitten, maar dat is irrelevant)

Wat betreft Lease vs kopen, denk ik dat over het algemeen kopen verstandiger is voor de langere termijn. Zeker als je kijkt dat je je blauw betaalt aan bijtelling bij die 20%-optie. Als je echter voor 2 jaar een auto wil, zou leasen mischien interessanter kunnen zijn, en dan met name de e-Tron, vanwege overduidelijk belastingvoordeel. Dan kun je ook kijken of de auto wat voor je is, of dat je toch liever een andere A3 wil. Zonder laadpaal zul je echter behoorlijk meer brandstof verbruiken dan fabrieksopgave, hou daar rekening mee (neem aan dat je brandstof betaalt naar gelang gebruik, en geen flat fee. NB: dit is alleen relevant voor prive/zzp lease, en over het algemeen heb je hier als regulier werknemer geen last van).

Wil je langere tijd in dezelfde auto rijden lijkt me kopen echt de beste optie, en is een e-Tron ook ineens een stuk minder aantrekkelijk (die 7k aanschaf moet je toch op een of andere manier terugverdienen, terwijl de wegenbelasting gok ik een treetje hoger is). Dan is de reguliere Audi denk ik de beste keus.

[ Voor 4% gewijzigd door A Lurker op 28-10-2014 17:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 10:59
Mijn vraag is eigenlijk of het voordeliger is om de auto te leasen of zakelijk of privé te kopen. Ik heb wel een reserve, maar kan en wil niet het hele bedrag in een keer betalen, dus als het een aankoop wordt, zal daarvoor een financiering nodig zijn. Daarbij denk ik aan financial lease, waarbij je het verschil tussen de aanschafwaarde en een afgesproken restwaarde min de aanbetaling financiert.
Hele interessante vraag. Waarschijnlijk had je beter het tweede punt (dat het geld er niet is) achter wege kunnen laten. Nu komen er immers reacties of een Polo geen beter idee is ( |:( ) en of je wel goed over je financiën hebt nagedacht.

Wellicht handiger om eventuele financieringsproblematiek apart te houden. Als je een goede vergelijking van kosten maakt dan kun je daarna altijd nog eventuele rente kosten/risco daarbij optellen. Nu maakt het alles erg ingewikkeld.

Ken zelf toevallig een zzp'er die zakelijk (meerdere) auto's koopt. Aangezien er ook privé in gereden wordt is er gewoon sprake van bijtelling. Dan krijg je dus wel de btw terug, maar je betaalt wel extra belasting. Resultaat van deze keuze is dat die auto elke 3 jaar vervangen wordt. Immers hij staat voor de nieuwprijs in de bijtelling. Die optie gaat IMO niet werken als je niet het nieuw bedrag van de auto kunt ophoesten.

Maar er zijn vast duizenden Nederlanders die de afweging perfect hebben uitgerekend. Dus ik ben best benieuwd naar deze berekeningen :).

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
A Lurker schreef op dinsdag 28 oktober 2014 @ 16:55:
Ik vind het typerend voor Tweakers dat iemand met een vraag komt en deze biedt twee keuzes, A of B, en dat dan werkelijk zowat iedereen beide keuzes afraadt. Prima dat het een keer aangekaart wordt dat je wel moet weten wat je doet, maar het is wel duidelijk dat topic starter:

- Audi A3 fan is
- Geen budgetauto wil
- Niet krap bij kas zit (of denkt te zitten, maar dat is irrelevant)
Maar ja, waarom post je dan je vraag? Als je al besloten hebt dat je iets gaat doen hoef je het eigenlijk niet meer te vragen.

Van mij mag OP elke auto kopen/leasen die er bestaat, het enige wat ik betogen in mijn stukjes is dat je ook moet nadenken over de financiële verplichting die je aangaat.
sdk1985 schreef op dinsdag 28 oktober 2014 @ 17:22:
Hele interessante vraag. Waarschijnlijk had je beter het tweede punt (dat het geld er niet is) achter wege kunnen laten. Nu komen er immers reacties of een Polo geen beter idee is ( |:( ) en of je wel goed over je financiën hebt nagedacht ( |:( ).

Wellicht handiger om eventuele financieringsproblematiek apart te houden. Als je een goede vergelijking van kosten maakt dan kun je daarna altijd nog eventuele rente kosten/risco daarbij optellen. Nu maakt het alles erg ingewikkeld.
Zelfde eigenlijk hier. Hoe vervelend het ook is, het financiële plaatje hoort er ook bij. Je kan toch niet de aanschaf van iets overwegen als je al weet dat je het niet kan betalen?
Canaria schreef op dinsdag 28 oktober 2014 @ 15:11:
Ik heb al een tijdje een offerte liggen en de enige aanvullende eis die wordt gesteld is dat ik de leasetermijnen voor het eerste jaar ineens betaal. Dat is geen probleem, want bij koop zou ik ook zo'n bedrag kwijt zijn aan de aanbetaling.
Verschil is wel met kopen dat je daarna nog bezit hebt aan de auto. Bij leasen geef je zowel het geld uit als dat je geen auto eigenlijk hebt na afloop van het contract. Verdiep je in ieder geval erin of je leasemij toestaat dat je het contract overdraagt of wat de straffen zijn bij eventueel vroegtijdig beëindigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 10:59
CMD-Snake schreef op dinsdag 28 oktober 2014 @ 17:43:

Zelfde eigenlijk hier. Hoe vervelend het ook is, het financiële plaatje hoort er ook bij. Je kan toch niet de aanschaf van iets overwegen als je al weet dat je het niet kan betalen?
Het vervelende is dat door de goed bedoelde zorgen de interessante vraag onder wordt gesneeuwd.

Zonder op de bankrekening van de TS te kunnen kijken valt er weinig over te zeggen. Verder geeft een bank ook meer geld uit dan er is ;). Stel je hebt 50K op je spaarrekening staan. Vervolgens rijd je al een vergelijkbaar dure auto als lease. Nu wil je hem zelf financieren. Heb je dan 40.000 euro om die auto aan te schaffen? Nee, want als de wasmachine en de droger dan kapot gaat dan heb je ineens geen geld meer om boodschappen te doen. Betekent niet dat het dan onverstandig is om toch die auto van 40K te kopen. Je kunt de lasten immers prima dragen. Daar is gewoon niets over te zeggen... Sterker nog in dit geval wordt er ook nog gesuggereerd dat er een partner is die veel meer verdient.

Vergeet ook niet dat de eerste keer een auto aanschaffen het duurste is. Vervang je hem na 3 jaar dan is er een flinke inruilwaarde. Over 3 jaar betaal je dan alleen waarde vermindering voor je huidige auto; een fractie van die 40.000 euro. Ben je risico avers dan verzeker je hem 3 jaar voor de nieuwwaarde.

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Canaria
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

Topicstarter
[...]

Maar ja, waarom post je dan je vraag? Als je al besloten hebt dat je iets gaat doen hoef je het eigenlijk niet meer te vragen.
Ik reageer hier alvast even op, de rest ga ik vanavond uitgebreid lezen.

Zoals ik al zei:
Mijn vraag is eigenlijk of het voordeliger is om de auto te leasen of zakelijk of privé te kopen.
En dus niet of ik het wel of niet moest doen, of dat wel zo verstandig is en welke opties (fietsen naar werk /15 jaar oude Polo kopen/Ferrari leasen) er nog meer zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 30-06 20:29

_Arthur

blub

Canaria schreef op dinsdag 28 oktober 2014 @ 17:54:
Mijn vraag is eigenlijk of het voordeliger is om de auto te leasen of zakelijk of privé te kopen.
Ik zou dan dit vraagstuk eerder bij je boekhouder danwel accountant neerleggen dan hier op Tweakers. Hij/zij kent je financiele situatie en kan alle 3 de scenario's doorrekenen voor je.

Kort door de bocht: meestal zal zakelijk kopen het interessants zijn. Dit ivm de hoge afschrijvingen de eerste jaren.

[ Voor 4% gewijzigd door _Arthur op 28-10-2014 18:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 91634

Als je toch geld genoeg hebt dan zal ik de auto gewoon kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Canaria
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

Topicstarter
_Arthur schreef op dinsdag 28 oktober 2014 @ 18:30:
[...]

Ik zou dan dit vraagstuk eerder bij je boekhouder danwel accountant neerleggen dan hier op Tweakers. Hij/zij kent je financiele situatie en kan alle 3 de scenario's doorrekenen voor je.

Kort door de bocht: meestal zal zakelijk kopen het interessants zijn. Dit ivm de hoge afschrijvingen de eerste jaren.
Klinkt interessant! Ik was eigenlijk benieuwd naar de omstandigheden waaronder dat niet zo is. Maar een financieel adviseur raadplegen is een goed plan.

Wat betreft het financiële verhaal: ik kan natuurlijk (zakelijk) sparen voor een auto. Maar dat gaat minder snel als die euro's tegen 42% of 52% belast worden. Bij lease kost het dus eigenlijk maar iets meer dan de helft (plus bijtelling en die 2,7% btw-correctie) omdat het rechtstreeks van de omzet gaat. Of klopt dat niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
Canaria schreef op dinsdag 28 oktober 2014 @ 18:42:
Bij lease kost het dus eigenlijk maar iets meer dan de helft (plus bijtelling en die 2,7% btw-correctie) omdat het rechtstreeks van de omzet gaat. Of klopt dat niet?
De leasekosten mag je van de omzet aftrekken. Dat klopt. Van het leasebedrag mag je ook de BTW terugvragen.

Als je de auto als zakelijk bezit hebt (dus gekocht op de zaak) mag je ook de kosten (aanschafprijs, brandkosten, wegenbelasting, onderhoud en verzekeringen) aftrekken van je omzet. Tevens mag je dan de auto afschrijven en bij aanschaf de BTW terugvragen. BPM/CO2 taks kan je niet terugvragen als het een geel kenteken auto is.

In beide gevallen betaal je bijtelling bij privégebruik.

Het verschil is wel dat zakelijk kopen ervoor zorgt dat je minder kapitaal hebt in je bedrijf of een lening moet aangaan. Bij leasen gaat het niet ten koste van je liquiditeit, maar je hebt wel een contractuele verplichting.

Verder moet je ook nog mee laten tellen of je veel of weinig gaat rijden. Als je 50.000km per jaar rijdt kan leasen aantrekkelijk zijn ook omdat het onderhoud (en grotere slijtage) voor de leasemij is. Je zal dan twee keer of meer per jaar onderhoud moeten laten uitvoeren. De auto kan dan ook eerder aan het einde van zijn economische levensduur zijn als je veel rijdt. Je kan dan hebben dat als dit gebeurt is je nog niet voldoende geld hebt voor een nieuwe. Dan is leasen interessant, het risico is dan voor de leasemij. Als je weinig zal rijden is het misschien minder interessant omdat het risico kleiner is op voorgaande.

De vraag is dus vooral wat is voor jou gunstiger op je balans? Dat moet iemand met financiële kennis bepalen die ook inzicht heeft in je financiën.

[ Voor 22% gewijzigd door CMD-Snake op 28-10-2014 19:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08:34

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Hou er rekening mee dat je bij zakelijk kopen ook bijtelling hebt wanneer je prive rijdt. Voor de bijtelling maakt het niet uit hoe 'de zaak' aan de auto komt.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Canaria
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

Topicstarter
Inmiddels ben ik eruit dat het een leaseauto wordt en wel de A3 e-tron, een plugin hybride met 7% bijtelling

Nu heb ik de volgende berekening gemaakt (bedragen afgerond +/- 5 euro)

Leasetarief excl. btw en brandstof: €700
Cataloguswaarde: €49.133
Brandstofvoorschot: €50 (ik reken met €150 omdat ik niet verwacht veel elektrisch te kunnen rijden)

Bijtelling bruto: 49133 * 0,07 / 12 = €285
BTW-correctie netto: 49133 * 0,027 / 12 = €110

Totale netto kosten op basis van 52% belasting:
((700+150) * 0,48) + (285 * 0,52) + 110 = €670 per maand

Klopt deze berekening? Dat zou dan heel erg meevallen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SerealKiller
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10:34

SerealKiller

Fas est et ab hoste doceri

Canaria schreef op zondag 09 november 2014 @ 22:04:
Inmiddels ben ik eruit dat het een leaseauto wordt en wel de A3 e-tron, een plugin hybride met 7% bijtelling

Nu heb ik de volgende berekening gemaakt (bedragen afgerond +/- 5 euro)

Leasetarief excl. btw en brandstof: €700
Cataloguswaarde: €49.133
Brandstofvoorschot: €50 (ik reken met €150 omdat ik niet verwacht veel elektrisch te kunnen rijden)

Bijtelling bruto: 49133 * 0,07 / 12 = €285
BTW-correctie netto: 49133 * 0,027 / 12 = €110

Totale netto kosten op basis van 52% belasting:
((700+150) * 0,48) + (285 * 0,52) + 110 = €670 per maand

Klopt deze berekening? Dat zou dan heel erg meevallen!
Nee die klopt niet: Jouw lease tarief deel je met 52% belasting, maar die blijft toch gewoon 100%?

Kosten voor de zaak zijn dus: 700 (prijs excl BTW) + 110 (BTW correct i.v.m privégebruik kan lager i.c.m vrijgesteld omzet) + Brandstof 150 = 960 per maand

Kosten prive: bijtelling 7% bij 52% = 148,-

Totale kosten : 960 + 148 = 1108,- per maand
Canaria schreef op dinsdag 28 oktober 2014 @ 18:42:
[...]

Wat betreft het financiële verhaal: ik kan natuurlijk (zakelijk) sparen voor een auto. Maar dat gaat minder snel als die euro's tegen 42% of 52% belast worden. Bij lease kost het dus eigenlijk maar iets meer dan de helft (plus bijtelling en die 2,7% btw-correctie) omdat het rechtstreeks van de omzet gaat. Of klopt dat niet?
Daar zit denk ik de denkfout, jij mag de kosten van de lease aftrekken van je omzet, d.w.z van het geld wat jij verdiend, niet van de belasting. Je betaald gewoon 700,-

Wat je wel mag regelen met de belastingdienst is de btw voor privé gebruik:

Voorbeeld
U hebt een auto gekocht met een catalogusprijs van € 45.000, inclusief btw en bpm. U hebt de btw op de aanschaf, het onderhoud en gebruik van deze auto volledig afgetrokken. U gebruikt de auto ook privé, maar u hebt geen sluitende kilometeradministratie. Voor het privégebruik moet u dan 2,7% x € 45.000 = € 1.215 btw betalen.

Gebruikt u de auto ook voor vrijgestelde omzet? Dan kunt u het bedrag evenredig verlagen. Als u de auto bijvoorbeeld voor 50% gebruikt voor vrijgestelde omzet, wordt het bedrag 50% van
€ 1.215 = € 607. U hebt in zo’n geval namelijk de btw op de aanschaf, het onderhoud en gebruik ook maar voor de helft afgetrokken.

bron: http://tinyurl.com/otq3pc3

[ Voor 64% gewijzigd door SerealKiller op 09-11-2014 22:35 ]

War is the only proper school of the surgeon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11:28

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Voor wat dat ding je particulier netto kost: http://www.berekenhet.nl/...ing-auto-van-de-zaak.html :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Canaria
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

Topicstarter
SerealKiller schreef op zondag 09 november 2014 @ 22:16:
[...]

Nee die klopt niet: Jouw lease tarief deel je met 52% belasting, maar die blijft toch gewoon 100%?
Als ik de auto niet neem, houd ik van die €850 omzet netto €330 over, daarom reken ik met dat bedrag in de nettokosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SerealKiller
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10:34

SerealKiller

Fas est et ab hoste doceri

Canaria schreef op zondag 09 november 2014 @ 22:36:
[...]

Als ik de auto niet neem, houd ik van die €850 omzet netto €330 over, daarom reken ik met dat bedrag in de nettokosten.
Ok, nu begrijp ik de berekening. Maar het is wel een gevaarlijke berekening, het wil dus zeggen dat je voor de duur van het leasecontract winst moet blijven maken. Onder aan de streep kost het je dus "minder" omdat je er van uit gaat dat je sowieso winst maakt, en het anders aan de belastingdienst geeft.

Jouw winst wordt dus nu minder, en je lopende kosten hoger. Dus ook als het iets minder loopt zul je deze kosten moeten zien te dekken. In mijn perspectief moet je afstappen van de gedachte: ik betaal het van de winst (dus verkapt loon) maar juist meer als kosten waardoor je minder winst maakt

War is the only proper school of the surgeon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Canaria
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

Topicstarter
SerealKiller schreef op zondag 09 november 2014 @ 22:44:
[...]

Ok, nu begrijp ik de berekening. Maar het is wel een gevaarlijke berekening, het wil dus zeggen dat je voor de duur van het leasecontract winst moet blijven maken. Onder aan de streep kost het je dus "minder" omdat je er van uit gaat dat je sowieso winst maakt, en het anders aan de belastingdienst geeft.

Jouw winst wordt dus nu minder, en je lopende kosten hoger. Dus ook als het iets minder loopt zul je deze kosten moeten zien te dekken. In mijn perspectief moet je afstappen van de gedachte: ik betaal het van de winst (dus verkapt loon) maar juist meer als kosten waardoor je minder winst maakt
Dat realiseer ik me zeker, maar het risico is gewoon erg klein, ook op midellange termijn. Ik heb verder ook nauwelijks zakelijke kosten. Als ik me zorgen had moeten maken of de winst wel genoeg is voor mijn persoonlijke vaste lasten, inclusief deze auto, was ik wel in loondienst gebleven.

Bijkomend voordeel: de bijtelling van de e-tron gaat per 1 januari 2016 omhoog naar 14% voor auto's die vanaf dan op kenteken gezet worden. Tegen die tijd is er hoogstwaarschijnlijk genoeg vraag naar lopende leasecontracten met nog 7% bijtelling, zodat ik auto + leasecontract kan overdragen als het echt nodig is. Maar dat zoiets nodig zal zijn, is zelfs in heel pessimistische scenario's niet te verwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lasteraar
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 03-02 14:21
Als je de auto zakelijk koopt maakt je onderneming minder winst en betaal je hierdoor (fors) minder winstbelasting.
Uiteraard vraag je de btw ook terug en schrijf je je aankoop ik 5 jaar af waardoor je wederom minder winstbelasting hoeft te betalen.

Praat met een goede boekhouder.
Leasen is altijd minder interessant dan (zakelijk) kopen.

Sowieso met die 7% bak. Daar zitten zoveel belastingvoordeeltjes op en aan... Dat is niet even simpel te vermelden zonder duidelijke inzagen in je cijfers en je onderneming.

De kunst is heel simpel. Hoe betaal je zo min mogelijk belasting..
Dat doe je door bovenstaande op te volgen en koop je die 7% bak.

Heb je geen geld in de onderneming? Dan koop je, zoals vermeld, geen auto.

Al het andere wijkt af van goed advies...

Succes :)

[ Voor 39% gewijzigd door Lasteraar op 09-11-2014 23:45 . Reden: Goed advies toegevoegd...;) ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Je schrijft het wat baud, maar de strekking klopt wel :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeef
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 30-06 23:23
Lasteraar schreef op zondag 09 november 2014 @ 23:39:
Als je de auto zakelijk koopt maakt je onderneming minder winst en betaal je hierdoor (fors) minder winstbelasting.
Uiteraard vraag je de btw ook terug en schrijf je je aankoop ik 5 jaar af waardoor je wederom minder winstbelasting hoeft te betalen.

Praat met een goede boekhouder.
Leasen is altijd minder interessant dan (zakelijk) kopen.

Sowieso met die 7% bak. Daar zitten zoveel belastingvoordeeltjes op en aan... Dat is niet even simpel te vermelden zonder duidelijke inzagen in je cijfers en je onderneming.

De kunst is heel simpel. Hoe betaal je zo min mogelijk belasting..
Dat doe je door bovenstaande op te volgen en koop je die 7% bak.

Heb je geen geld in de onderneming? Dan koop je, zoals vermeld, geen auto.

Al het andere wijkt af van goed advies...

Succes :)
Dat ben ik niet met je eens. Want dat goede advies is voor jou misschien zaligmakend, iemand anders kan een ander afwegingsmodel hebben. Ik kan ook al mijn boodschappen bij de Aldi en de Lidl doen, want goedkoop. En mijn kleren bij de Wibra of kringloop kopen. Want goedkoop. Maar dat ik dat niet doe, dat ik bij de AH en lokale ondernemers mijn boodschappen doe en mijn kleren koop bij de duurdere merken, wil niet zeggen dat ik daardoor goed advies negeer. Ik kies alleen voor iets anders.

Ja, als je 49k hebt, dan is de keuze simpel, dan koop je die auto ook gewoon. Heb je dat niet dan kun je voor de goedkope oplossing gaan en een goedkoop tweedehands autotje kopen met weinig verbruik. Een Up van een jaar of 2 ofzo. Maar ook hier kun je ervoor kiezen om meer geld uit te geven aan een luxere oplossing. Dat is een keuze die ieder voor zichzelf maakt. Aan luxe hangt een prijskaartje, en als je dat kan en wil betalen, dan is daar niets mis mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-01-2021
Canaria schreef op dinsdag 28 oktober 2014 @ 08:08:
Kostenbesparing is niet het doel. Ik ben een soort petrolhead (v) en geef graag wat meer uit aan een auto waarin ik met plezier rijd. Voor mijn laatste leaseauto's betaalde ik ook bij omdat ze boven het normbedrag zaten. Ik kan geen betere besteding van dat deel van mijn salaris bedenken, ik zat elke dag twee uur in de auto en dat was voor mij pure ontspanning voor of na een drukke werkdag. Overigens heb ik een paar jaar geleden ook al een A3 gehad als voorloopauto, die is toen goed bevallen. Een Polo zou acht jaar terug in de tijd zijn (mijn eerste leaseauto ooit), gevoelsmatig klopt dat voor mij niet helemaal :)
Dan kies je toch niet voor een Adrie :+
Petrolhead, plezier == BMW :X

47k voor een Audi Adrie 8)7 Echt gestoord, voor een opgeleukt Golfje...

Maar goed, dat is mijn mening

Youtube: DashcamNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

En dan voor hetzelfde geld of meer in zo'n BMW 1 serie gaan zitten zeker :+ Waha... BMW's zijn mooie wagens, maar de 1-serie is echt een misser wat mij betreft.

Overigens Zeef, het advies van Lasteraar had toch niets te maken met het kiezen tussen Zeeman of McGregor? Belastingtechnisch gezien klopt zijn verhaal. Of het doel van Canaria is om zo min mogelijk belasting te gaan betalen of juist zo snel mogelijk een Audi te gaan rijden, dat kan alleen zijzelf uitmaken (ik heb het idee dat ze zsm die Audi in wil en dat kan ik goed begrijpen :P ). Of zij dus wat aan zijn advies heeft valt te betwijfelen. Maar belastingtechnisch gezien is er niets mis met het advies van Lasteraar.

[ Voor 18% gewijzigd door PaT op 10-11-2014 12:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lasteraar
Mensen die het niet met me eens zijn moeten het maar melden.
Maar.

- Net ondernemer
- Wel geld maar niet willen investeren
- Wél willen leasen
- Een hoop blablabla ( no offence )
- Autoliefhebber <> (eco) Audi A3................
- Nog meer ?

Het verhaal rammelt een beetje.
Als je vraagt om goed advies, dan is wat ik schrijf goed advies. Dat is wellicht geen leuk advies. Maar wel het juiste om te doen. Zeker als beginnend ondernemer.

Dat is overigens ook wat elke serieuze ondernemer zou doen. Want dan ben je bewust van je in- en uitgave. Je bent professioneel bezig met je beroep. Dat kan ook in loondienst. Maar als jij wat extra's wil als eigen ondernemer dan zorgt je dat er wat extra's overblijft aan het einde van het jaar. Dat doe je niet door , zoals Zeef zegt , geld uit te geven aan luxe. Dat doe je later. Als je je zaakjes goed voor elkaar hebt.

Zolang jij die auto niet kan aftikken en het geld kan missen. Dan heb je die luxe simpelweg nog niet.
Dat is gewoon een zwart/wit verhaal in mijn ogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeef
PaT schreef op maandag 10 november 2014 @ 12:44:
En dan voor hetzelfde geld of meer in zo'n BMW 1 serie gaan zitten zeker :+ Waha... BMW's zijn mooie wagens, maar de 1-serie is echt een misser wat mij betreft.

Overigens Zeef, het advies van Lasteraar had toch niets te maken met het kiezen tussen Zeeman of McGregor? Belastingtechnisch gezien klopt zijn verhaal. Of het doel van Canaria is om zo min mogelijk belasting te gaan betalen of juist zo snel mogelijk een Audi te gaan rijden, dat kan alleen zijzelf uitmaken (ik heb het idee dat ze zsm die Audi in wil en dat kan ik goed begrijpen :P ). Of zij dus wat aan zijn advies heeft valt te betwijfelen. Maar belastingtechnisch gezien is er niets mis met het advies van Lasteraar.
Ik reageer op de stelligheid van de post, net als jij. Het verhaal klopt, mits je hetzelfde afwegingskader hebt. Dat is in dat verhaal 'minder belasting betalen'. Dit in tegenstelling tot 'zo snel mogelijk rijden', of wat dan ook. Veel adviezen hier gaan blind uit van de goedkoopste optie. Wat ik schets is dat de goedkoopste optie niet altijd de voorkeursoptie van een consument is. Als die de luxe optie kan betalen, zonder er op andere zaken veel op hoeven in te leveren, dan is dat toch ook een valide keuze? Maar goed, ik moet me er verder niet mee bemoeien. ;)

[ Voor 4% gewijzigd door zeef op 10-11-2014 13:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lasteraar
Wat ik schets is dat de goedkoopste optie niet altijd de voorkeursoptie van een consument is
De gemiddelde consument is simpelweg ook gewoon niet verstandig bezig.
Dus wil je goed advies. Luister dan vooral niet naar Zeef :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeef
Lasteraar schreef op maandag 10 november 2014 @ 13:02:
[...]

De gemiddelde consument is simpelweg ook gewoon niet verstandig bezig.
Dus wil je goed advies. Luister dan vooral niet naar Zeef :+
Nee, zou ik ook nooit doen. :+

Maar het eerste is wel waar. Aan luxe hangt een prijskaartje en als je dat kan veroorloven, waarom zou je dat niet doen? Waarom is dat een onverstandige keuze?

[ Voor 21% gewijzigd door zeef op 10-11-2014 13:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

zeef schreef op maandag 10 november 2014 @ 13:02:
[...]

Nee, zou ik ook nooit doen. :+

Maar het eerste is wel waar. Aan luxe hangt een prijskaartje en als je dat kan veroorloven, waarom zou je dat niet doen? Waarom is dat een onverstandige keuze?
Eensch. Als Canaria het geld er voor over heeft en weet wat dat voor gevolgen heeft, lang leve de lol toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tribledragon
  • Registratie: Augustus 2009
  • Nu online
Ik kom te laat het topic binnen ... zijn al verder in het verhaal ... onderstaande niet volledig relevant meer

Je moet opletten dat je de totale kosten doorrekent.

Een privé auto zitten de kosten in de privé sfeer (na inkomstenbelasting) maar de vergoeding voor zakelijke kilometers netto in je prive en als kosten in je bedrijf.

Zakelijke auto zitten de kosten in de bedrijfssfeer & de bijtelling voor loonbelasting, echter deze kosten zijn bovenop de werkelijke kosten die je maakt voor de auto.

Al met al een ingewikkelde rekensom die per persoon flink kan verschillen. (voorbeeld 20k zakelijk per jaar is netto 3800 uit je zaak naar je privé (20.000*0,19)
Echter is die auto zakelijk gaat dit voordeel niet op, en zit je met een bijtelling van in je voorbeeld 8000 (netto zeg kleine 4000 euro bij 52%). Dit is een extra kostenpost.
--> Het netto verschil is dan al grof afgerond 8000 euro => de kosten voor de auto zouden zal al 16000 per jaar moeten zijn wil het interessant zijn deze auto zakelijk te kopen bij lagere kosten is het financieel interessanter hem privé te houden. (Dit is een erg natte vinger berekening trouwens*)

Mijn tip is kies een auto, zet hiervoor alle kosten in een spread sheet, en bepaal de netto gevolgen voor jezelf als je de auto zakelijk danwel privé gaat rijden. Hierbij kan je inderdaad 2 of meer zakelijke constructies meenemen zoals lease / financiering / gelijk kopen.

*Factoren niet meegenomen in berekening:
-BPM voordeel bij grijs kenteken
-BTW voordeel (aftrekbaarheid) / nadeel ( btw prive gebruik)
-zelfstandigen voordelen zoals MPB vrijstelling
-groene investeringsaftrek
-mogelijk nog een paar die ik ben vergeten

[ Voor 24% gewijzigd door Tribledragon op 10-11-2014 13:38 ]

Samsung R710 Q9000 geforce 130m

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapenstaart
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 30-06 20:34
Wat een hoop off-topic over wel / geen premium auto.

Ik ben zelf ook ondernemer met premium auto en heb ooit ook een vergelijkbare keuze moeten maken. Het antwoord valt zelf goed uit te rekenen. In mijn geval was zakelijk rijden voordeliger. Zoals Tribledragon zegt, zet alles in spread sheet.

Bij zakelijk rijden zijn alle kosten aftrekbaar van de inkomensbelasting en de BTW krijg je terug. Dus op:
* aanschaf auto;
* brandstof;
* banden;
* onderhoud;
* wegenbelasting;
* verzekering
* evt. rente op de financiering

- Over de laatste 3 wordt geen BTW geheven, maar kan je wel aftrekken van je inkomstenbelasting.

Hierdoor kan het dus ook voordelig zijn om zakelijk de auto te kopen met een financiering ipv operational lease. Het is dus letterlijk aftrekken en bijtellen.

Je wilt ook privé rijden dus houdt rekening met de bijtelling voor inkomstenbelasting (0/7/14/20/25%), Hou ook rekening met de BTW heffing voor privé gebruik (2,7% op de cataloguswaarde) voor een auto van 40k dus al €1.080. (deze wordt vaak vergeten).

Mocht je niet zeker zijn van je berekening, dan kan je aan je accountant vragen om het nog even na te kijken. Dit raad ik wel aan met deze grote uitgave.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Canaria
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

Topicstarter
Lasteraar schreef op maandag 10 november 2014 @ 12:57:
Mensen die het niet met me eens zijn moeten het maar melden.
Maar.

- Net ondernemer
- Wel geld maar niet willen investeren
- Wél willen leasen
- Een hoop blablabla ( no offence )
- Autoliefhebber <> (eco) Audi A3................
- Nog meer ?

Het verhaal rammelt een beetje.
Als je vraagt om goed advies, dan is wat ik schrijf goed advies. Dat is wellicht geen leuk advies. Maar wel het juiste om te doen. Zeker als beginnend ondernemer.

Dat is overigens ook wat elke serieuze ondernemer zou doen. Want dan ben je bewust van je in- en uitgave. Je bent professioneel bezig met je beroep. Dat kan ook in loondienst. Maar als jij wat extra's wil als eigen ondernemer dan zorgt je dat er wat extra's overblijft aan het einde van het jaar. Dat doe je niet door , zoals Zeef zegt , geld uit te geven aan luxe. Dat doe je later. Als je je zaakjes goed voor elkaar hebt.

Zolang jij die auto niet kan aftikken en het geld kan missen. Dan heb je die luxe simpelweg nog niet.
Dat is gewoon een zwart/wit verhaal in mijn ogen.
Ik neem je advies zeker ter harte! Wil niet zeggen dat ik het ga opvolgen, maar ik denk wel over de opties na.

Wat versta je onder "Een hoop blablabla"? Daar ben ik benieuwd naar. Niet dat ik me aangevallen voel, ik vraag me gewoon af wat je bedoelt. Misschien is mijn verhaal niet duidelijk of begrijp ik mensen verkeerd.

Waarschijnlijk ben ik niet een standaard autoliefhebber. Ik geef niet om afmetingen, pk's, topsnelheden of sportieve wegligging. Comfort en luxe staat voor mij bovenaan, daar bedoel ik een mooi afgewerkt interieur mee, goede audio, fijne stoelen en uitgebreide navigatie.

Dat ik beginnend ondernemer ben wil niet zeggen dat ik mijn zaakjes nog niet goed voor elkaar heb. Ik heb geen zaak die nog moet groeien omdat ik met iets nieuws ben begonnen waarbij ik nog moet afwachten of het gaat lopen. Ik ben consultant en word als subcontractor ingehuurd voor langlopende projecten, daarnaast doe ik zelf wat kleinere projecten. Vanaf het begin is de omzet stabiel maar die zal in de toekomst ook niet heel veel stijgen.

Grootste afweging was financial of operational lease. Het eerste kost meer per maand maar dan heb je na afloop een auto. Het tweede wordt daardoor duurder, maar de kosten liggen wel vast en onderhoud en verzekering is allemaal geregeld. Daar kies ik nu dus voor. Met een aankoop ben ik ineens veel geld kwijt en houd ik een beperktere reserve over. Met lease zijn de kosten in eerste instantie veel lager, zodat ik meer buffer kan opbouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
PaT schreef op maandag 10 november 2014 @ 12:44:
Een beetje offtopic, maar voor 38k heb je een 316 (136pk) luxeryline 3 serie touring!
Aangezien de Adrie op 40k zit, heb je voor datzelfde geld (42k) ook een 320 (184pk) luxery line, touring.

Dus waarom met een 1 serie vergelijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Canaria
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

Topicstarter
dfrenner schreef op maandag 10 november 2014 @ 14:17:
[...]

Een beetje offtopic, maar voor 38k heb je een 316 (136pk) luxeryline 3 serie touring!
Aangezien de Adrie op 40k zit, heb je voor datzelfde geld (42k) ook een 320 (184pk) luxery line, touring.

Dus waarom met een 1 serie vergelijken?
Omdat je de totale kosten vergelijkt. Bij lease is de cataloguswaarde alleen een administatieve waarde in de totale berekening.
Bij 7% bijtelling heb je het al snel over een paar honderd euro minder. Als het leasetarief ook nog gunstig is, kan een auto van 45k voordeliger zijn dan een auto van 35k.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
Canaria schreef op maandag 10 november 2014 @ 14:23:
Omdat je de totale kosten vergelijkt. Bij lease is de cataloguswaarde alleen een administatieve waarde in de totale berekening.
Bij 7% bijtelling heb je het al snel over een paar honderd euro minder. Als het leasetarief ook nog gunstig is, kan een auto van 45k voordeliger zijn dan een auto van 35k.
Als je voor die elektro auto kiest wel ja, maar in je OP staan toch twee opties?
Daar staat ook een normale Adrie. Daar ging ik even verder op in, waarom ik die specifieke keuze onbegrijpepelijk vind.

Maar "petrol head" en een auto op batterijen gaat niet echt samen he ;)

[ Voor 5% gewijzigd door BlakHawk op 10-11-2014 14:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lasteraar
@canaria

Betreft de bla. Bedoel meer dat er een hoop bijgehaald wordt door jezelf. Dat is overigens geen aanval op jou hoor.. Ik zou hetzelfde doen om de boel op een rijtje te zetten. Te relativeren of goed te praten.

Vooral dat laatste :)
Kijk... Jij moet ervoor werken. En neem aan dat je als consultant een gezond stel hersens hebt en voor jezelf kan bepalen:' kan het? Of niet'.

En dan moet je zelf maar kijke of je 't er voor over hebt. Of niet :)

Maar zoals ik hierboven aan neertypte. Dat is de financieel gunstigste manier.

Succes met je keuze!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jantje112
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 30-06 21:52
Ik heb als zelfstandige ook voor deze keus gestaan. Ongeveer 6 jaar lease gereden (bmw 3)

Toen ik voor mijzelf begon was de markt onzeker, dus ik heb van " een oud vrouwtje" een golf diesel overgekocht. Ondertussen heeft deze na 3 jaar 330.000 op de teller.

Mis ik mijn lease-auto, niet echt. Voordelen vind ik dat je echt de kosten in eigen hand hebt. Aanzienlijk bespaard en belangrijk voor mij is het gemak. In de grote steden heb ik geregeld een kras, deuk of losgeramde bumper (nu 3 keer) en bij een oudere auto is dat niet echt een probleem.

Maar het oog wil ook wat, van wat ik bespaar staat er straks een mooie cabrio te wachten.

Wat moet je dan doen als zelfstandige? Ik zou nog even doorsparen en met de gunstige fiscale regelingen een milieu auto kopen. Bijvoorbeeld de g-tron. BTW, KIA MIA aftrek en afschrijven dat ding. Dat is goedkoper als leasen en je hebt gelijk een " eigen" auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Canaria
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

Topicstarter
jantje112 schreef op maandag 10 november 2014 @ 19:29:
Wat moet je dan doen als zelfstandige? Ik zou nog even doorsparen en met de gunstige fiscale regelingen een milieu auto kopen. Bijvoorbeeld de g-tron. BTW, KIA MIA aftrek en afschrijven dat ding. Dat is goedkoper als leasen en je hebt gelijk een " eigen" auto.
Ik ga voor de e-tron, die is ook zuinig/schoon, maar ik moet nog even kijken hoe het in 2015 met aftrekposten zit. Koop in combinatie met een kredietfaciliteit vind ik wat lastiger te berekenen, vooral door de BTW. Zou ongeveer op het volgende uitkomen:

Aanbetaling 10k, restwaarde 15k, krediet 20k over 60 maanden. In het eerste jaar is de BTW aftrekbaar. Verder zijn daarnaast de afschrijving, verzekering, brandstof en rentecomponent van het krediet aftrekbaar van de omzet (waardoor daarover geen belasting hoeft te worden betaald).
Bijtelling en BTW-correctie voor privégebruik zijn gelijk. Hiermee kom ik netto onder de streep ongeveer gelijk uit met lease (voor de eerlijke vergelijking reken ik daarbij ook met 10k aanbetaling).

Na die 5 jaar heb ik alsnog geen auto omdat het krediet een resttermijn heeft. Zonder die resttermijn heb ik wel een auto na afloop van de looptijd, maar die heb ik dan ook zelf betaald en wel van het geld dat in het geval van lease vrij te besteden was geweest.

Het zal waarschijnlijk wel iets goedkoper zijn, maar als er binnen de looptijd iets met de auto gebeurt, draag ik zelf het risico. Dus tenzij die investeringsaftrekken in 2015 echt duizenden euro's opleveren, vind ik lease fijner.

Ik weet dat het ook een alternatief is om die 10k te besteden aan de privéaankoop van een Golf of A3 uit 2007. En dan een of twee jaar later zodra het echt 'kan' alsnog de A3 e-tron kopen die inmiddels 14% bijtelling heeft (onzeker, maar zou kunnen). Ook niet gunstig, want 10k brutowinst staat niet gelijk aan 10k privébestedingsruimte, daar blijft maar de helft van over. Zo'n 7 jaar oude auto koop je namelijk niet zakelijk. Uiteraard is het onderaan de streep toch goedkoper, maar het kan ook zo zijn dat de investering na een jaar niets meer waard is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 30-06 20:29

_Arthur

blub

Canaria schreef op maandag 10 november 2014 @ 20:07:
Koop in combinatie met een kredietfaciliteit vind ik wat lastiger te berekenen, vooral door de BTW. Zou ongeveer op het volgende uitkomen:
Haal je boekhouder er bij en laat hem/haar de situaties voor je doorrekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 29-06 12:34

icecreamfarmer

en het is

[...]

Van mij mag OP elke auto kopen/leasen die er bestaat, het enige wat ik betogen in mijn stukjes is dat je ook moet nadenken over de financiële verplichting die je aangaat.

[...]

[...]

Verschil is wel met kopen dat je daarna nog bezit hebt aan de auto. Bij leasen geef je zowel het geld uit als dat je geen auto eigenlijk hebt na afloop van het contract. Verdiep je in ieder geval erin of je leasemij toestaat dat je het contract overdraagt of wat de straffen zijn bij eventueel vroegtijdig beëindigen.
Mee eens het is al te gek dat veel mensen zich al te dure (koop) woningen laten inrommelen maar die behouden hun waarde beter. Met een auto kijk je toch helemaal of en wat je nodig hebt?

ik zie ik zie wat jij niet ziet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 11:09

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Je geeft zelf vrij vaak aan dat je dan een relatief nieuw bedrijf hebt, maar je eigenlijk vrij gegarandeerd vaste inkomsten hebt en je dus een lease wel aan durft. Maar je reserves aanbreken om te kopen vind je daarentegen wel risicovol? Dus ergens zit er wel wat onzekerheid en dat is logisch ook. Maar spiegel dat ook naar een lease contract.

Ik zou niet leasen als kopen een optie zou zijn. Zakelijk kopen is altijd voordeliger, tenzij je een wat oudere 2e hands koopt.

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Canaria
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

Topicstarter
Het zijn ook niet altijd de rationele beslissingen die het beste voelen :)

Van lease vind ik het fijn dat ik weet hoeveel er elke maand voor de auto wordt afgeschreven. Ook als dat uiteindelijk iets duurder is. Ik heb ook altijd leaseauto's gehad, nooit een eigen auto, dus ik ben gewend aan het gemak. Als er iets was kon ik gewoon de leasemaatschappij bellen en even naar de dealer rijden, dan werd het geregeld.

Mijn vriend heeft wel een eigen auto, van een paar jaar oud. Nog binnen de garantie, maar toch is het een onvoorspelbare kostenpost. Onderhoudsbeurten, schade die niet onder de verzekering en ook niet binnen de garantie valt, normale slijtage en vervanging, daar moet je allemaal rekening mee houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
Canaria schreef op dinsdag 11 november 2014 @ 00:03:
Van lease vind ik het fijn dat ik weet hoeveel er elke maand voor de auto wordt afgeschreven. Ook als dat uiteindelijk iets duurder is. Ik heb ook altijd leaseauto's gehad, nooit een eigen auto, dus ik ben gewend aan het gemak. Als er iets was kon ik gewoon de leasemaatschappij bellen en even naar de dealer rijden, dan werd het geregeld.

Mijn vriend heeft wel een eigen auto, van een paar jaar oud. Nog binnen de garantie, maar toch is het een onvoorspelbare kostenpost. Onderhoudsbeurten, schade die niet onder de verzekering en ook niet binnen de garantie valt, normale slijtage en vervanging, daar moet je allemaal rekening mee houden.
Ben ik het niet helemaal mee eens. Ik heb eigenlijk altijd de leaseauto geweigerd. Ik rij te weinig ervoor om dat geld per maand te kunnen verantwoorden. Bovendien, dat onderhoud etc. betaal je verkapt via de leaseprijs. Goed, zal de werkgever nog een deel subsidiëren, maar dan nog. De leasemaatschappij dekt zich ook in via de prijzen tegen onverwacht onderhoud. Ze moeten ook winst maken.

Ik denk dat ik in al die jaren en jaren per saldo goedkoper uit ben gekomen. Plus ik hoef nooit op te letten wat de bijtelling zal zijn of hoe 'groen' mijn auto is en ik ben ook niet gebonden aan voorkeursmerken van de werkgever of leasemaatschappij.

Veel kostenposten zijn prima in te schatten. Je kan zo zien dat je banden afgesleten raken en je nieuwe zal moeten kopen. Buiten dat soort dingen om heb ik weinig, veelal alleen de jaarlijkse onderhoudsbeurt. Overigens zal een goede garagist ook aangeven dat je bijvoorbeeld over een jaar je remmen moet laten vervangen. Dan kan je daarmee rekening houden. En als er iets stuk gaat binnen de garantieperiode dan is dat altijd voor de importeur tenzij het overduidelijk is dat je er zelf een handje in hebt gehad.

Van het geld dat je kan besparen t.o.v. leasen kan je wel een onverwachte reparatie betalen. En zeker als je zelf nog een beetje handig bent en kleine dingetjes kan doen ga je nog meer besparen. Met een gekochte auto weet je ook prima wat je per maand kwijt zal zijn doorgaans.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeef
Nou, de beurt van 289 euro volgens de website die door lucht & brandstoffilter, bougies, remvloeistof en schijven + blokken voor vervangen 1000+ euro werd is best wel onverwacht. :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Russel88
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 30-06 20:25
Vergeet ook niet, met lease zit je vast aan een contract. Stel er gebeurt iets waardoor je geen inkomen hebt, dan loopt je lease contract gewoon door.
Als je het zakelijk koopt, dan verkoop je je beestje weer.

Ik ben het met Nomad eens. Aan de ene kant doe je alsof inkomen geen probleem zal zijn, aan de andere kant ben je bang om je vermogen aan te spreken (toch niet zo zeker van dat inkomen geen probleem zal zijn?).
Zulk soort zaken kun je ook het beste met je eigen accountant bespreken, dan advies vragen op een forum.

Eigenlijk heb je je keuze allang gemaakt. Je wilt je keuze voor jezelf verantwoorden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RodeStabilo
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
Canaria schreef op dinsdag 11 november 2014 @ 00:03:
Het zijn ook niet altijd de rationele beslissingen die het beste voelen :)

Als je die zekerheid wil ben je met een nieuwe (eigen) auto niet slechter af; wat extra garantie bijkomen, want blijkbaar wil je die zekerheid voor jezelf, en buiten regulier onderhoud waarvan de prijzen echt wel vooraf bekend zijn, heb je geen last van onvoorziene kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EvaluationCopy
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 11:31
Als je dan toch zo'n petrolhead bent dan zou ik het wel weten:

http://www.premiumclassic...00km-Audi-Dealer-ond.html

Lage aanschafprijs en alleen bijtelling over de dagwaarde, hoppa. Voor een mille of 8 kun je ook nog wel een nette A8 vinden ook, dan rij je echt wel heel comfortabel naar de klanten voor relatief een prikkie. 8)

3DFx Voodoo – Riva TNT2 Ultra – Geforce 3 Ti200 – Radeon 3870 – Radeon 5770 - Radeon 6870 - Radeon 6970 – Radeon 270 (x2) - Geforce 2060 Super – Geforce 4070 Super

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RodeStabilo
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
EvaluationCopy schreef op woensdag 12 november 2014 @ 08:45:

Lage aanschafprijs en alleen bijtelling over de dagwaarde, hoppa. Voor een mille of 8 kun je ook nog wel een nette A8 vinden ook, dan rij je echt wel heel comfortabel naar de klanten voor relatief een prikkie. 8)
Als je de hogere onderhoudskosten even buiten beschouwing laat dan wel ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lasteraar
EvaluationCopy schreef op woensdag 12 november 2014 @ 08:45:

16k ! Voor zo'n oud barrel. En daar betaal je dan 35% bijtelling over.
Supergoedkoop !

8)7

Als Petrolhead ben je natuurlijk helemaal wild van de meest waardeloze , storingsgevoelige- en onderhoudsgevoelige Tiptronic van Audi.

Nee.. Neem dan gewoon een nieuwe Audi. Paar jaar garantie.. Alles fris en nieuw.. Rijden doet het toch suf.
Het is immers een Audi.

[ Voor 18% gewijzigd door Lasteraar op 12-11-2014 09:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
zeef schreef op dinsdag 11 november 2014 @ 11:56:
Nou, de beurt van 289 euro volgens de website die door lucht & brandstoffilter, bougies, remvloeistof en schijven + blokken voor vervangen 1000+ euro werd is best wel onverwacht. :X
Maar kon je garagist je er dan niet eerder op wijzen dat je remmen op hun einde kwamen? Remvloeistof moet sowieso om de paar jaar vervangen worden. Het is niet leuk een tegenvaller, maar het lijkt me niet dat je dit elk jaar hebt?

Uitgaande dat iemand een nieuwe auto koopt dan hoef je lijkt mij zeker de eerste 4 jaar weinig problemen te verwachten. Een leasemaatschappij gaat daar ook van uit. Als je een occassion wil leasen (leeftijd 4 jaar of ouder) zijn ze ineens een stuk minder happig.
Lasteraar schreef op woensdag 12 november 2014 @ 09:02:
16k ! Voor zo'n oud barrel. En daar betaal je dan 35% bijtelling over.
Supergoedkoop !
De auto is 15 jaar oud en heeft relatief zeer weinig kilometers. Je betaald meer voor de auto voor zijn bijtellingsgunstige leeftijd, maar vergelijkbare Audi's hebben vaak een tonnetje meer gelopen. Als ondernemer kan je het er mogelijk nog uithalen, deze auto zou normaal 25% bijtelling zijn over een cataloguswaarde die zeker richting de 100K loopt. En de auto hoeft vanwege zijn leeftijd ook niet als onbetrouwbaar gezien te worden, indien netjes onderhouden kan een oudere auto nog heel betrouwbaar zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Canaria
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

Topicstarter
Russel88 schreef op woensdag 12 november 2014 @ 08:34:
Vergeet ook niet, met lease zit je vast aan een contract. Stel er gebeurt iets waardoor je geen inkomen hebt, dan loopt je lease contract gewoon door.
Als je het zakelijk koopt, dan verkoop je je beestje weer.
Er zijn waarschijnlijk genoeg gegadigden voor een leasecontract met een 7%-auto die tegen die tijd 14% of wellicht 20% bijtelling heeft. Maar het is ook een optie om een reservering ter hoogte van het afkoopbedrag te hebben. En misschien is het zelfs goedkoper is om het leasecontract gewoon door te laten lopen, ik heb een goede AOV.

Maar goed, het begint een beetje vervelend te worden dat het grootste deel van dit topic over hypothetische extreem pessimistische situaties gaat :) De vergelijkende berekening van operational lease en financial lease heb ik inmiddels ook. Thanks voor het meedenken iedereen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Kijk, dat is wel een belangrijke opmerking die je maakt. Je hebt een goede AOV. Ik neem aan dat die ook je vaste bedrijfslasten dekt gedurende ziekte? Dan is een leasecontract alweer minder "spannend".

Wat jij volgens mij gewoon lekker moet doen is dat leasecontract af gaan sluiten voordat die auto meer bijtelling krijgt en dan gewoon gaan genieten van de e-tron. Overigens, ik weet dat je nogal fan van Audi ben, maar is zo'n GTE Golf niet wat? Net zo ruim/compact als de e-tron A3, maar vraaaaoomm wel een boel PK's. Afwerkingsniveau verschil tussen die twee is nou ook niet zo schrikbarend.

Pagina: 1