Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• fjux
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 19:35
Hallo!!!

Ik zit het afgelopen jaar al de hele tijd te kijken naar domotica oplossingen. Ik vind het idee ronduit geweldig.

Maar ik ben wel van mening dat er 1 totaal oplossing moet zijn, en niet tig verschillende kleine. En nu ik mijn eigen plekkie heb kan ik het ook een keer verwezenlijken.

Ik wil het volgende om mee te beginnen:
- Lampen schakelen (klik aan uit)
- Thermostaat regelen. (heb de opentherm gateway http://otgw.tclcode.com/)
- XMBC regelen
- Detectie als ik thuis ben of niet. (kan door middel van smartphone).

Ik denk dat dit een beetje standaard is voor iedereen die domotica wilt (op opentherm na), maar om nou gelijk het grootste en duurst systeem te nemen, nee bedankt.

En een beetje Tweaker fixt het natuurlijk gewoon zelf.

Maar ik heb 1 probleem, ben een perfectionist. dus wil het ook echt goed hebben, en gezien ik niet de tijd/kennis heb om alles helemaal fancy te maken wil ik gebruik maken van een bestaand platform.

En hier ligt mijn probleem, welke is het beste/leukste/mooiste.

ik heb er nu verschillende gezien:

Nodo domotica
Ninja-blocks
Homey
Domoticz
domotiga

Laatste 2 zijn vooral software based, en andere 3 hebben hardware.

Nodo hebben nederlandse ontwikkelaars voor zo ver ik zag. maar de site/documentatie is een zooitje. Ik kan nog niet eens een concrete functie lijst vinden van de "webapp"/screenshots. Ook kan ik niet goed vinden wat de nodo wel kan en wat niet. en wat de mogelijkheden zijn. Prijs daar in tegen is wel erg laag.

Ninja-blocks is een gaaf concept, zeker met de aankomende ninja-sphere. Helaas is de sphere nog niet uit, en redelijk duur. Maar ook is de levertijd ect erg lang van de overige elementen (beperkte productie capaciteit + nieuw zeeland) Heb de software wel draaiend op een PI, maar kwam tot de conclusie met het schrijven van een driver voor opentherm dat er niet echt goede widgets zijn om de boel aan te sturen.

Homey, is een gaaf project door JeeWeWel maar is nog niet af. en heb ik ook nog niets concreets van gezien met koppelen van overige apparaten op een paar filmpjes na.

Ook leek het er op dat de Nodo de opentherm gateway al gekoppeld heeft.

Maar om toch maar tot het einde te komen van dit relaas:

Heeft er iemand ervaring met de verschillende platformen en kan mij een zetje in de goede richting geven?

Of kan ik beter wachten op bijvoorbeeld the Homey/ninja-sphere.

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:09
Het hangt er echt van af wat je wilt. Je hebt nogal uiteenlopende alternatieven neergezet...

Zoals je al aangeeft, de laatste 2 zijn software. Echter, dat is imho het voordeel. Ze gebruiken hardware, zoals de RFXCOM, om met allemaal apparatuur te spreken. Je zit dus niet vast aan een platform van 1 bedrijf, maar je hebt een opensource basis welke je met vele andere apparaten laten spreken.

En tsja, opentherm, dan zit je eigenlijk al vast aan Nodo denk ik. Het is de vraag of je echter af wil van je normale thermostaat. Wat als je prutst en je verwarming wil niet aan in de winter. Je geeft al aan niet te veel tijd er in te steken. In dat geval lijkt het me wenselijk dat alles ook werkt zonder slimmigheid als het moet.

Je zou ook een andere optie kunnen doen. De Essent e-thermostaat schijn je ook met scripts via het internet te kunnen bedienen. Of wellicht straks de nieuwe thermostataten met WiFi en dergelijke. Een andere optie is wellicht een opentherm thermostaat modden, zoals bijvoorbeeld pulsjes geven voor omhoog en/of omlaag.

Zelf gebruik ik pilight in combinatie met OpenHAB voor mijn domotica, inclusief wat goedkope (<20 euro per 3, mediamarkt) elro switches. Zelf wil ik later ook mijn thermostaat er mee bedienen, maar vooralsnog kijk ik daarvoor de kat uit de boom. Mogelijk dat ik zelf eens een goedkope Honeywell Round op de kop tik en op basis daarvan een hardware mod maak met een raspberry pi.

• fjux
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 19:35
Bedankt voor je reactie,

ik zie nu in der daad dat de softwarematige oplossingen ook erg veel plus punten hebben.
Ik denk dat ik gewoon een beetje gevoelig ben voor een mooi hardware product ;) jammer dat het nog niet uit is.

Maar ik vind Domoticz er leuk uitzien, maar het feit dat ik dan een RF transceiver moet kopen van 100€ vind ik been beetje krom. gezien het feit dat de sensoren €5,- zijn.....

Kan ik met pilight het zelfde voor elkaar krijgen met een een PI en een RF reciever/transmitter? die heb ik namelijk liggen. en had het via een arduino al voor elkaar gekregen om mijn KAKU aan te sturen. Maar had het nog niet voor elkaar op de PI (software problemen)

OpenHAB ziet er ook goed uit. klopt het dat met jou setup jij OpenHAB gebruikt voor de algehele aansturingen, en de PiLight voor de aansturing van een paar apparaten?
Dus OpenHAB -> Pilight -> KAKU?

Klopt dat zo ongeveer?

Als dat zo is lijkt mij dat de leukste/mooiste oplossing.

Ps. heeft openHAB al een open source toepassing voor een thermostaat? ik ben een idioot in GUI's programmeren, maar een bestaande GUI heb ik zo geïmplementeerd met andere hardware.

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:09
fjux schreef op woensdag 29 oktober 2014 @ 10:18:
Kan ik met pilight het zelfde voor elkaar krijgen met een een PI en een RF reciever/transmitter? die heb ik namelijk liggen. en had het via een arduino al voor elkaar gekregen om mijn KAKU aan te sturen. Maar had het nog niet voor elkaar op de PI (software problemen)

OpenHAB ziet er ook goed uit. klopt het dat met jou setup jij OpenHAB gebruikt voor de algehele aansturingen, en de PiLight voor de aansturing van een paar apparaten?
Dus OpenHAB -> Pilight -> KAKU?

Klopt dat zo ongeveer?
Exact, dat is hoe mijn setup werkt (enkel dan met el-cheapo Elro switches :+ )
Als dat zo is lijkt mij dat de leukste/mooiste oplossing.

Ps. heeft openHAB al een open source toepassing voor een thermostaat? ik ben een idioot in GUI's programmeren, maar een bestaande GUI heb ik zo geïmplementeerd met andere hardware.
Er worden wel thermostaten ondersteund. Wellicht heeft iemand een interface voorbeeld. Hangt ook een beetje af van de functionaliteit, maar er zouden genoeg voorbeelden moeten zijn op het internet. Anders kun je zo zelf wat bouwen met knoppen, sliders etc. Zou redelijk in de buurt moeten komen van mijn Pioneer AVR pagina. In Het Grote OpenHAB topic - deel 1 staat een link naar mijn GitHub pagina als je de code daarvoor wil zien (zit in het bestand huis.sitemap)