Even vooraf:
Ik weet best veel van IPv4 netwerken, maar ben bezig om wat meer te leren over IPv6.
Er is dus al wel wat basiskennis, maar niet heel diepgaand.
Ik draai sinds een maandje zakelijk een pfSense router met een aantal VLAN's.
Voorheen had ik een ADSL verbinding van XS4ALL zonder IPv6 (oude Demon klant).
Deze week ben ik geswitched naar een VDSL verbinding (ook XS4ALL) waar IPv6 wel mogelijk is.
Op de FritzBox 7360 heb ik netjes een /48 subnet waar ik gebruik van wil gaan maken.
Op de pfSense router heb ik mijn WAN interface ingesteld op SLAAC en deze heeft een IPv6 adres gekozen.
De IPv6 verbinding werkt en ik kan vanaf de pfSense box naar externe IPv6 adressen pingen.
Echter weet ik niet hoe ik nu mijn VLAN interfaces moet configureren.
Moet ik hier static IPv6 adressen instellen welke binnen een /64 subnet vallen?
En als dat eenmaal goed geconfigureerd is, kan ik dan gebruik maken van de DHCPv6 service voor RA?
Nog best wat onduidelijkheid, ik hoop dat jullie wat meer helderheid kunnen geven!
Ik weet best veel van IPv4 netwerken, maar ben bezig om wat meer te leren over IPv6.
Er is dus al wel wat basiskennis, maar niet heel diepgaand.
Ik draai sinds een maandje zakelijk een pfSense router met een aantal VLAN's.
Voorheen had ik een ADSL verbinding van XS4ALL zonder IPv6 (oude Demon klant).
Deze week ben ik geswitched naar een VDSL verbinding (ook XS4ALL) waar IPv6 wel mogelijk is.
Op de FritzBox 7360 heb ik netjes een /48 subnet waar ik gebruik van wil gaan maken.
Op de pfSense router heb ik mijn WAN interface ingesteld op SLAAC en deze heeft een IPv6 adres gekozen.
De IPv6 verbinding werkt en ik kan vanaf de pfSense box naar externe IPv6 adressen pingen.
Echter weet ik niet hoe ik nu mijn VLAN interfaces moet configureren.
Moet ik hier static IPv6 adressen instellen welke binnen een /64 subnet vallen?
En als dat eenmaal goed geconfigureerd is, kan ik dan gebruik maken van de DHCPv6 service voor RA?
Nog best wat onduidelijkheid, ik hoop dat jullie wat meer helderheid kunnen geven!
[ Voor 4% gewijzigd door LordMatanza op 28-10-2014 00:00 ]