Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mussieonlinux
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 16-09-2022
L.S.,

Kon het moeilijk op het internet vinden, maar is men verplicht om BSN te verstrekken bij het huren van een woning?
Zo ja, is dit dan ook noodzakelijk voor medehuurders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 472287

Ik heb nog nooit een huis kunnen huren zonder een kopie legitimatie, en daar staat je BSN ook op.

Waarom zou er bezwaar tegen zijn, vraag ik mij eerder af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Alle mensen die op het huurcontract staan moeten met de volledige gegevens geregistreerd staan. Dus ook met BSN.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brainstorm
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 24-11-2024
Zie ook http://www.mijnprivacy.nl...gerservicenummer-bsn.aspx
Ben ik verplicht om mijn BSN aan mijn woningverhuurder door te geven?
​Ja, u bent verplicht om uw BSN door te geven als u een woning huurt. De Belastingdienst kan zo controleren of u recht heeft op huurtoeslag.

Programmer's Drinking Song: 99 little bugs in the code, 99 bugs in the code, Fix one bug, compile it again, 100 little bugs in the code. (go to start if bugs>0)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• haribold
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Wel een beetje slappe onderbouwing van het CBP. De Belastingdienst kan zo controleren of u recht heeft op huurtoeslag dus is het doorgeven van uw BSN aan de verhuurder verplicht. Dat lijkt me geen juiste redenering. Het is verplicht omdat of dat in de wet staat of het contractueel mag afgedwongen worden. De verplichting van verhuurder ten opzichte van de Belastingdienst, als die al zou bestaan, creëert op zich geen verplichtingen tussen de verhuurder en een andere partij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GGS_206
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

GGS_206

Oranje!

Wat houd je tegen dan om het eventueel niet te geven?

T.net ID. Bekijk het maar es eem..
‹(◕‿◕)›

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Via BSN kan de huurder ook een creditcheck bij het BKR doen. Zeker in de particuliere sector is dat vrij gangbaar.
Dat een BSN op een ID staat en dat ze het dus hebben impliceert niet dat ze het ook meteen mogen gebruiken. Uiteraard kun je wel vragen waarom ze je BSN nodig denken te hebben, en hoe ze met die gegevens om gaan in het kder van de privacywetgeving.
Andersom staat het een verhuurder natuurlijk ook vrij om, om wat voor reden dan ook, een huurder te weigeren. Zeker in de particuliere sector.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mussieonlinux
haribold schreef op maandag 27 oktober 2014 @ 21:16:
Wel een beetje slappe onderbouwing van het CBP. De Belastingdienst kan zo controleren of u recht heeft op huurtoeslag dus is het doorgeven van uw BSN aan de verhuurder verplicht. Dat lijkt me geen juiste redenering. Het is verplicht omdat of dat in de wet staat of het contractueel mag afgedwongen worden. De verplichting van verhuurder ten opzichte van de Belastingdienst, als die al zou bestaan, creëert op zich geen verplichtingen tussen de verhuurder en een andere partij.
Precies wat ik dacht toen ik het last, ik (of mijn partner) komen niet in aanmerking voor huurtoeslag of wat dan ook.
GGS_206 schreef op maandag 27 oktober 2014 @ 21:20:
Wat houd je tegen dan om het eventueel niet te geven?
Heb het uiteindelijk wel gegeven aan de makelaar, maar ik vroeg mij af waarom het nodig was, wat ze er mee gaan doen.
Voornaamste is gewoon, als het vestrekken van mijn identiteit niet noodzakelijk is, doe ik het niet. Tegenwoordig vraagt men al een kopie van je ID als je iets leent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 12:24

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Volgens de Overheid mag een Woningbouwvereniging wel je BSN vragen. Over particuliere verhuurders wordt niets gezegd. (1e hit in Google, zoekwoorden: verplichting bsn huur woning)

Overigens mag een verhuurder je niet opzoeken in de BKR, dat is illegaal. Zij zijn nl. niet aangesloten bij de BKR en vallen niet binnen hun doelgroep:
Algemene banken
Gemeentelijke of semi-gemeentelijke volkskredietbanken en andere sociale kredietinstellingen
Thuiswinkelorganisaties, importeurs, warenhuizen en zelf krediet gevende detailhandelaren
Hypothecair kredietverstrekkende instellingen en aanverwante instellingen
Creditcardorganisaties

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mussieonlinux
Ardana schreef op maandag 27 oktober 2014 @ 21:42:
Volgens de Overheid mag een Woningbouwvereniging wel je BSN vragen. Over particuliere verhuurders wordt niets gezegd. (1e hit in Google, zoekwoorden: verplichting bsn huur woning)

Overigens mag een verhuurder je niet opzoeken in de BKR, dat is illegaal. Zij zijn nl. niet aangesloten bij de BKR en vallen niet binnen hun doelgroep:

[...]
En een bemiddelaar zoals een makelaardij?

[ Voor 0% gewijzigd door mussieonlinux op 27-10-2014 22:31 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 19:21

Rmg

Ardana schreef op maandag 27 oktober 2014 @ 21:42:

[...]
Zouden ze dat überhaupt kunnen vraag ik me af? :?

Sowieso kun je inzien wie je gegevens heeft getoetst bij het BKR.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

mussieonlinux schreef op maandag 27 oktober 2014 @ 22:03:
En een bemiddelaar zoals een makelaardij?
Nope, die is ook niet aangesloten.

Kunnen is uiteraard een ander verhaal: als iemand nog van z'n vorige werkgever 'n toegang heeft, of op en andere louche manier zich toegang weet te verschaffen, tsja, daar is niet veel aan te doen. Het mag in ieder geval niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stomley
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 01-07 21:42
De onderbouwing van ts ontbreekt hier? Wat is de reden dat je niet je bsn wilt doorgeven?

Als je een goed argument heb kan je dat misschien aangeven bij het bedrijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Ik heb een woning kunnen huren zonder BSN, die had ik namelijk verwijderd van kopie legitimatiebewijs, zoals staat op de site van de rijksoverheid. Was geen enkel probleem.

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robbierzz
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 17:00
Een woningbouwvereniging mag wel je BSN gebruiken, omdat zij uitvoering geven aan wetgeving. Een sociale huurwoning mag je enkel betrekken op het moment dat je aan de inkomenseis voldoet, dit is voor hen dan controleerbaar doordat je een IB60 moet overhandigen. Hierop staat je BSN, deze moet natuurlijk overeenkomen met het BSN op het overhandigde identiteitsbewijs.

Een particuliere verhuurder heeft een BSN in geen enkel geval nodig...

(Ter vergelijking; een zorgverzekeraar werkt met het BSN omdat deze uitvoering geven aan de zorgverzekeringswet, het ziekenhuis levert de gegevens aan deze verzekeraar aan op basis van BSN. Datzelfde geldt nog voor verzekeraars die levensverzekeringen afsluit (bewijzen dat die ene persoon is overleden, of nog in leven ins). Een willekeurige andere schadeverzekeraar mag het BSN niet registreren. )

Dance with the stars

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felicia
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online
Buiten alle bovenstaande punten is een woningbouw corporatie ook verplicht om een huurder in te schrijven in de Gemeentelijke Basisadministratie. Daarvoor is een BSN vereist.

@Hooglander1: Een woningbouw corporatie kan natuurlijk ook tijdens het inschrijven je BSN hebben overgeschreven ;) Het BSN is benodigd voor een aantal processen waar ze niet onderuit kunnen. Als je particulier huurt of via een corporatie die niet in het bestel zit dan kan het zijn dat dit niet hoeft maar dan liggen een aantal verantwoordelijkheden ook bij de huurder (zoals het inschrijven in de BSA).

[edit]
BSA moet natuurlijk BAG zijn, lijkt me dat de BSA weinig van doen heeft met huurders :+

[ Voor 7% gewijzigd door Felicia op 28-10-2014 10:39 ]

Ik draag een rok, wat is jouw excuus?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeerenburgCola
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 18:48
Van mij wilde Vesteda, een commerciële verhuurder, een salaris strookje zien om te kijken of ik het wel kon/mocht huren.
Daar staat alles op, dus ook BSN.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Ja, BSN nummer is verplicht bij een sociale huurwoning. Ook van alle meeverhuizende personen. Een Rijbewijs is niet geldig.

Op woningnet staat een mooie pagina met links: http://www.woningnetregio.../Huren%20of%20kopen/Links De checklist is wel een handige om te gebruiken (gisteren zelf ook gedownload en ingevuld).

Dit is in ieder geval voor regio Utrecht, andere regio's kunnen wat afwijken.

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mythio
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 29-06 09:26
@Raz; in die checklist staat niks over BSN. Alleen over het afgeven van het ID, maar daar mag je bepaalde informatie op verbergen. Op nieuwe versies van het paspoort staat het BSN ook op de achterkant en komt het dus in principe niet op een kopie.

@BeerenburgCola; ook een loonstrookje mag je helemaal afschermen, ik heb toen BSN, adres, afdeling, functie, etc. allemaal verwijderd. Alleen het bruto salaris en de bedrijfsgegevens laten staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Felicia schreef op dinsdag 28 oktober 2014 @ 10:01:
Buiten alle bovenstaande punten is een woningbouw corporatie ook verplicht om een huurder in te schrijven in de Gemeentelijke Basisadministratie. Daarvoor is een BSN vereist.

@Hooglander1: Een woningbouw corporatie kan natuurlijk ook tijdens het inschrijven je BSN hebben overgeschreven ;) Het BSN is benodigd voor een aantal processen waar ze niet onderuit kunnen. Als je particulier huurt of via een corporatie die niet in het bestel zit dan kan het zijn dat dit niet hoeft maar dan liggen een aantal verantwoordelijkheden ook bij de huurder (zoals het inschrijven in de BSA).
Ik heb alles digitaal ingeschreven, dus ik weet precies wat ze hebben ontvangen :)

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joeri.Bijlsma
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 16:20
Als je wilt huren zonder bsn, heb je in mijn ogen alleen de reden om op te lichten zodat je later niet gezocht kunt worden wegens wan-betaling.

Dit telt overgens ook voor een comment hierboven betreft lenen, natuurlijk moet je je bsn opgeven, niet betalen en verhuizen om zo de betaling te ontlopen? Ben jij gek lol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SharpY
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 16-05 22:26
Makelaars / Bemiddelaars kunnen wel een credit check doen, maar zullen dit op NAW gegevens doen niet op BSN. In principe kan een niet-sociale verhuurder jouw BSN nergens voor gebruiken.

Om oplichten te voorkomen kan je paspoort / ID op echtheid worden gecontroleerd en een kopie met documentnummer en je naam is voldoende om je identiteit vast te stellen.

i9-9900K@5GHZ - Gelid Solutions Tranquillo Rev. 4 - Z390-A PRO - 32GB Crucial RAM - 870 EVO Plus NVME 256GB Bootdrive- MSI RTX3080 - O11 Dynamic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mussieonlinux
Ik zie veel wellus/nietus hier, aangezien het geen sociale huurwoning is en we geen huurtoeslag willen voor deze woning snap ik nog steeds niet waarom het BSN relevant is voor de makelaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felicia
  • Nu online
Het is niet zozeer relevant of het een sociale huurwoning is of niet. Is het een Woningbouw corporatie dan is deze verplicht bij het verhuren van een woning om deze gegevens te administreren. Is het een commerciële/particuliere verhuurder, dan is dit niet het geval.

Heb je de betreffende makelaar zelf ook gevraagd waarom hij het BSN nodig denkt te hebben?

Overigens met 5 minuten Googlen kom je een mooie lijst tegen wie gerechtigd is om je BSN te gebruiken: http://www.rijksoverheid....vicenummer-gebruiken.html
Woningcorporatie
Omschrijving organisatie
De meeste huurwoningen in ons land zijn in eigendom van
woningcorporaties. Dit zijn verenigingen of stichtingen die uitsluitend
actief zijn op het gebied van de volkshuisvesting. Veel woningcorporaties
zijn ontstaan aan het begin van de vorige eeuw na de inwerkingtreding
van de Woningwet in 1902. De oorspronkelijke taken van de
woningcorporaties zijn het bouwen, verhuren en beheren van sociale
huurwoningen. Tegenwoordig houden woningcorporaties zich ook bezig
met het bouwen van koopwoningen en het verbeteren van de leefbaarheid
van de buurten waar hun woningen staan. Bovendien zorgen zij voor de
huisvesting van ouderen, gehandicapten en personen die zorg of
begeleiding behoeven (Wonen en zorg). Verder stimuleren
woningcorporaties zij het eigen woningbezit door de verkoop van
huurwoningen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Felicia schreef op dinsdag 28 oktober 2014 @ 10:01:
Citation needed. Een corporatie schrijft zijn huurders niet in bij de basisadministratie, dat moet je zelf doen.
SharpY schreef op dinsdag 28 oktober 2014 @ 10:49:
Makelaars / Bemiddelaars kunnen wel een credit check doen, maar zullen dit op NAW gegevens doen niet op BSN. In principe kan een niet-sociale verhuurder jouw BSN nergens voor gebruiken.
Citation needed. Makelaars / bemiddelaars kunnen geen credit check doen, iig niet zonder jouw medewerking.

Wat 'n hoop misleidende informatie weer hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felicia
  • Nu online
@Ardana: Ik heb het even opgezocht en het blijkt dat dit per gemeente/corporatie kan verschillen. Bij mijn vorige 3 huurwoningen werd de inschrijving voor me gedaan maar wellicht dat ze daarvoor een machtigingskaart hadden laten invullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timag
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 03-07 23:14
Joeri.Bijlsma schreef op dinsdag 28 oktober 2014 @ 10:47:
Als je wilt huren zonder bsn, heb je in mijn ogen alleen de reden om op te lichten zodat je later niet gezocht kunt worden wegens wan-betaling.

Dit telt overgens ook voor een comment hierboven betreft lenen, natuurlijk moet je je bsn opgeven, niet betalen en verhuizen om zo de betaling te ontlopen? Ben jij gek lol.
Je BSN is een stukje informatie dat door derden misbruikt kan worden. Daarom is wettelijk vastgelegd dat je het maar in een beperkt aantal gevallen hoeft te verstrekken. Hoe minder partijen / mensen erover beschikken, hoe kleiner de kans dat iemand er misbruik van maakt. Dat lijkt me een vrij valide argument.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer
  • Nu online

icecreamfarmer

en het is

timag schreef op woensdag 29 oktober 2014 @ 11:24:
[...]

Je BSN is een stukje informatie dat door derden misbruikt kan worden. Daarom is wettelijk vastgelegd dat je het maar in een beperkt aantal gevallen hoeft te verstrekken. Hoe minder partijen / mensen erover beschikken, hoe kleiner de kans dat iemand er misbruik van maakt. Dat lijkt me een vrij valide argument.
Als verhuurder geven wij het ook altijd, ten eerste als id check en ten tweede is het makkelijker in het geval van rechtzaken.

ik zie ik zie wat jij niet ziet

Pagina: 1