SSD verdwijnt na enkele minuten. Komt pas terug na powercut

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• willem86
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 06-10 15:30
Ik kocht vorig jaar een iMac mid 2010 tweedehands, waar er door de vorige eigenaar een SSD werd gemonteerd ipv de optische drive. Dit geheel heeft ruim een jaar goed gewerkt. Vorige week kreeg ik plots een vastloper bij het browsen: de browser reageerde niet meer. Ik klijk op de taakbalk bovenaan, en deze verdwijnt. Ik klik op de dock onderaan, en deze verdwijnt ook. Enige optie: powerknop lang indrukken. Bij heropstart krijg ik een flikkerende folder met een vraagteken in.

SSD in een externe cradle gestoken en via mijn windows laptop benaderd: geen probleem. 60GB aan data overgezet, ongeveer 50 minuten continue gebruik. Daarna SSD terug in de iMac: booten geen probleem na ongeveer 30 minuten surfen terug hetzelfde probleem (verdwijnende dock en schijf niet beschikbaar om te booten).
Dan maar OS X geïnstalleerd op een extra partitie op de interne HDD. Werkt perfect, de SSD was wel nog steeds niet zichtbaar (ook niet na verschillende reboots). Enige dat hielp was de imac zonder stroom zetten voor ong. 30 minuten (5 minuten bleek te weinig). Daarna is de schijf zichtbaar, maar ik kreeg een 'disk not ejected properly' of gelijkaardige melding wanneer ik de info aan het bekijken was in de disk utility.

Enig idee waar dit aan zou kunnen liggen? Troubleshootstappen die ik nog kan ondernemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bene
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 03-10 13:34

Bene

list incomprehension

Heel toevallig een Crucial M4? Die heeft een firmware issue met exact deze symptomen, op te lossen door een nieuwere firmware versie te flashen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• willem86
Neen een OCZ Vertex.
Ik heb nog wat meer testen gedaan en de powercut lijkt niet nodig. Wanneer de iMac uitstaat voor lange tijd wordt de schijf ook terug herkend.

Momenteel zit de SSD in een externe enclosure en voorlopig nog geen uitval gehad. Mogelijks een probleem met de controller van de iMac?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speakerfreak95
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 06-10 12:34
Er kan inderdaad een kans bestaan dat er misschien iets mis is met de HDD controller in je iMac, maar ga er nog niet van uit.
Kan je niet bijvoorbeeld de SSD op de plek van de harde schijf plaatsen, misschien werkt die dan wel daar, en als dat dan werkt, dan weet je waar je moet zoeken.

Heel toevallig een iMac met een NVidia chipset? Ik had er namelijk ook eentje, late 2009, met een Core 2 Duo en een 9400M videokaart, die had ook die kuren namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 09:33

Umbrah

The Incredible MapMan

Tsja, lees de SMART data eerst eens uit, voordat je verder gaat met ook maar iets. Je hebt al een backup gemaakt, da's goed. Ik neem aan dat het ook je OS schijf is, en dat je via een workaround Windows HFS+ hebt laten lezen. Ook goed.

Draai de SMART test eens op beide machines, en lees ook ATA fouten eens na. Hoewel een dooie SSD (ik weet niet wat voor Vertex je hebt, maar de Vertex 2 en Vertex 3 series hebben helaas niet zo'n goede reputatie...) niet uit te sluiten valt, zou het ook gewoon een gare SATA kabel kunnen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• willem86
@Speakerfreak95 Het is een mid 2010 met ATI GPU. Fysiek kan ik de interne HDD en SSD moeilijk van plaats veranderen, gezien de dikte van de HDD. Ik ga eens kijken als de kabeltjes lang genoeg zijn om deze om te wisselen.

@Umbrah
Het is een Vertex 4.
Ik lijk de SMART test niet te kunnen uitvoeren terwijl de disk in een externe exclosure zit op de iMac.
Op de windows laptop zie ik dit:
Afbeeldingslocatie: http://taildeman.be/uploads/Capture.PNG

[ Voor 12% gewijzigd door willem86 op 28-10-2014 23:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• willem86
De SATA kabels waren lang genoeg om de SSD en de HDD te verwisselen. Nu boot de iMac zonder problemen en lijkt alles goed te werken. De HDD doet nu niets (word zelfs niet herkend bij opstarten). Dus het lijkt er inderdaad sterk op dat het kabeltje of de controller de geest heeft gegeven.
Plan is nu om de HDD in een externe case te doen.

Bedankt voor de reacties, dit issue lijkt opgelost!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speakerfreak95
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 06-10 12:34
Eigenlijk is er niks opgelost, maar mooi dat je toch het probleem gevonden hebt! ;)
Pagina: 1