Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Router vertraagt netwerk

Pagina: 1
Acties:

• Aardappelkroket
  • Registratie: Augustus 2014
  • Niet online
Hoi,

Ik krijg van mijn huisbaas (die in hetzelfde gebouw woont) een utp kabel door waar ik het internet vandaan krijg. Deze is aangesloten op zijn upc mediabox (die ook wifi signaal uitzend). Deze verbinding heeft volgens speedtest.net 80 Mbps.
Omdat ik ik meerdere apparaten heb (en huisgenoten) die ook graag internet willen heb ik deze router gekocht:
pricewatch: TP-Link TL-WR1042ND

Natuurlijk is de wifi-verbinding niet zo snel, maar je zou verwachten dat als ik in de ethernet poort één utp kabel stop (en geen wifi apparaten verbonden zijn), ik een snelheid zou halen van rond de 80 Mbps (want deze heeft immers toch een 1Gbps aansluiting?). Echter krijg ik 9.52 Mbps volgens speedtest. Ook als ik met wifi verbind krijg ik deze snelheid.

Hoe kan ik dit oplossen? Een nieuwe router is een optie, want wil toch graag het meeste uit mijn verbinding halen!

Edit: Ik zie net dat mijn utp-kabel die ik in de ethernet poort heb gestopt cat5e is.. Als ik een cat6 kabel haal zou het dan sneller gaan? En valt de wifi nog te redden?

[ Voor 8% gewijzigd door Aardappelkroket op 27-10-2014 13:24 ]

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21-11 19:09

TrailBlazer

Karnemelk FTW

cat5 of cat5e? cat5e zou gewoon 1gbp/s moeten halen.

• The Realone
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 01:23
TrailBlazer schreef op maandag 27 oktober 2014 @ 12:57:
cat5 of cat5e? cat5e zou gewoon 1gbp/s moeten halen.
Dat maakt voor zijn case toch niks uit als hij max 80Mbit/s verwacht.

Waarom trouwens een router en niet een switch (al dan niet met access point)? Gebruik je die TP-Link ook daadwerkelijk als router?

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21-11 19:09

TrailBlazer

Karnemelk FTW

jawel als het apparatuur is die 1 gbps poorten heeft dan wil het wel eens beroerd werken. Als ze wel negotiaten op 1gbps maar de kwaliteit niet goed genoeg is voor de throughput.

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 23:39
Aardappelkroket schreef op maandag 27 oktober 2014 @ 12:29:
Omdat ik ik meerdere apparaten heb (en huisgenoten) die ook graag internet willen heb ik deze router gekocht:
pricewatch: TP-Link TL-WR1042ND
Is dat een typo en bedoel je de WR1043ND? De WR1042ND is wel erg bejaard.
Natuurlijk is de wifi-verbinding niet zo snel, maar je zou verwachten dat als ik in de ethernet poort één utp kabel stop (en geen wifi apparaten verbonden zijn), ik een snelheid zou halen van rond de 80 Mbps (want deze heeft immers toch een 1Gbps aansluiting?). Echter krijg ik 9.52 Mbps volgens speedtest. Ook als ik met wifi verbind krijg ik deze snelheid.
Dat doet vermoeden dat er ergens een verbinding op een linkspeed van 10/10 zit. Omdat je aangeeft dat de snelheden met WiFi vergelijkbaar zijn is het waarschijnlijk de kabel tussen de UPC mediabox en je router, maar het is slim om ook even de verbinding tussen je router en PC te controleren.

Dus: zoek eens uit wat de linkspeed is. In Windows kun je dat zien, en misschien kun je in de routerinterface de snelheid van de uplink naar de mediabox zien. Of misschien geven de ledjes het wel aan.

Gezien dat eigenlijk niet kan missen: bekijk de kabel eens aan beide kanten, liggen de aders in de juiste volgorde?

Afbeeldingslocatie: http://static.memrise.com/uploads/mems/output/3240219-130513175726.png
Edit: Ik zie net dat mijn utp-kabel die ik in de ethernet poort heb gestopt cat5 is.. Als ik een cat6 kabel haal zou het dan sneller gaan?
Nou, het ligt waarschijnlijk aan de kabel, maar met een goede cat5 kabel haal je ook 100/100, en waarschijnlijk ook gewoon gigabit..

• ShadowAS1
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 27-11 12:16

ShadowAS1

IT Security Nerd

Maar, als ie 9Mbit haalt, is het dan niet mogelijk dat z'n NIC op 10Mbit staat?

PA-ACE / RHCE / SCE // Any post or advice is provided as is, and comes with no warranty at all.

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 23:55

Umbrah

The Incredible MapMan

Tsja, klinkt als NAT op NAT en misschien een dosis conflicterende DHCP. Die UPC box is dus al een router met DHCP server. Zet van je nieuwe router de DHCP server eens uit, en zorg er voor dat de UTP kabel van je huisbaas in het switch gedeelte (dus niet het WAN gedeelte) terecht komt. Hoe werkt het dan?

• Aardappelkroket
  • Niet online
Trouwens even snel een screenshot van inssider (vergeef me om de netwerknaam..)
Afbeeldingslocatie: http://puu.sh/csB1l/5bd5b3df59.png

Tevens is het geen typo, het is echt de WR1042ND. Hij staat ingesteld als router, zodat ik alsnog mn eigen 'netwerkje' kan beheren.

[ Voor 36% gewijzigd door Aardappelkroket op 27-10-2014 13:07 ]

• lordsnow
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22:12

lordsnow

I know nothing

9.52 Mbps of 9.52 MBps? Dat laatste ligt namelijk dichtbij de eerder gemeten 80Mbps.

• Umbrah

Umbrah

The Incredible MapMan

Aardappelkroket schreef op maandag 27 oktober 2014 @ 13:05:
Trouwens even snel een screenshot van inssider (vergeef me om de netwerknaam..)
[afbeelding]
Dat "zolder" netwerk zit op 40MHz in een heel druk gebied... da's een beetje aso, ga eens snel terug naar 20MHz...

• The Realone
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 01:23
TrailBlazer schreef op maandag 27 oktober 2014 @ 13:02:
jawel als het apparatuur is die 1 gbps poorten heeft dan wil het wel eens beroerd werken. Als ze wel negotiaten op 1gbps maar de kwaliteit niet goed genoeg is voor de throughput.
Klopt, maar dan is dat meer aan te schrijven aan slechte bekabeling (breuken, verkeerde afwerking, e.d.) dan de categorie. Ook CAT5 moet in theorie gewoon 1000BASE-T halen. 8 ipv 1000Mbit/s zou dan wel erg beroerd zijn.

• Aardappelkroket
  • Niet online
Umbrah schreef op maandag 27 oktober 2014 @ 13:07:
[...]

Dat "zolder" netwerk zit op 40MHz in een heel druk gebied... da's een beetje aso, ga eens snel terug naar 20MHz...
Oeps.. Beter nu?
Afbeeldingslocatie: http://puu.sh/csBih/8965b530ae.jpg

• Thralas
Umbrah schreef op maandag 27 oktober 2014 @ 13:05:
Tsja, klinkt als NAT op NAT en misschien een dosis conflicterende DHCP. Die UPC box is dus al een router met DHCP server. Zet van je nieuwe router de DHCP server eens uit, en zorg er voor dat de UTP kabel van je huisbaas in het switch gedeelte (dus niet het WAN gedeelte) terecht komt. Hoe werkt het dan?
Van stacked NATs wordt je verbinding niet spontaan trager. En conflicterende DHCP is evenmin logisch.
lordsnow schreef op maandag 27 oktober 2014 @ 13:06:
9.52 Mbps of 9.52 MBps? Dat laatste ligt namelijk dichtbij de eerder gemeten 80Mbps.
TS gebruikt consistent Mbps icm. speedtest results, daar zal het probleem dus niet liggen.
Umbrah schreef op maandag 27 oktober 2014 @ 13:07:[/b]
Wat nou, dat netwerk heeft swag :+
Ja. Die andere TP-Link is alsnog onbeschoft.

En check nu eens wat ik in m'n eerdere post aangaf...

• EverLast2002
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 30-11 00:29
Aardappelkroket schreef op maandag 27 oktober 2014 @ 12:29:
Hoi,

Ik krijg van mijn huisbaas (die in hetzelfde gebouw woont) een utp kabel door waar ik het internet vandaan krijg. Deze is aangesloten op zijn upc mediabox (die ook wifi signaal uitzend). Deze verbinding heeft volgens speedtest.net 80 Mbps.
Heb je die 80Mbps zelf gemeten met eigen apparatuur, 1 op 1 ?
Ik kan me voorstellen dat die huisbaas jouw internettoegang afknijpt op 10Mbps (met in gedachte een huis vol downloaders op mijn verbinding).
Ik weet niet in hoeverre hij die kennis heeft, en of er zoiets is geconfigureerd.

• Aardappelkroket
  • Niet online
Kabeltype is cat5e, en alle connectoren kloppen. Ook met een andere utp-kabel (cat5e) krijg ik weer 8/9 Mbps.

De kabel tussen de upc mediabox en mn router is 80 Mbps.

Linkspeed is 1,0 Gbps
Afbeeldingslocatie: http://puu.sh/csBQi/096f5f7d54.png

• Aardappelkroket
  • Niet online
EverLast2002 schreef op maandag 27 oktober 2014 @ 13:20:
[...]

Heb je die 80Mbps zelf gemeten met eigen apparatuur, 1 op 1 ?
Ik kan me voorstellen dat die huisbaas jouw internettoegang afknijpt op 10Mbps (met in gedachte een huis vol downloaders op mijn verbinding).
Ik weet niet in hoeverre hij die kennis heeft, en of er zoiets is geconfigureerd.
Afknijpen doet hij niet. Als ik direct de utp-kabel van mijn huisbaas in mn pc steek krijg ik ook een veel dikkere downloadsnelheid dan wat ik nu heb.

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17:54

lier

MikroTik nerd

Post eens een IPCONFIG /ALL met de utp-kabel van je huisbaas direct in je pc en als je pc me je router verbonden is.

Eerst het probleem, dan de oplossing

• Thralas
Aardappelkroket schreef op maandag 27 oktober 2014 @ 13:21:
Kabeltype is cat5e, en alle connectoren kloppen. Ook met een andere utp-kabel (cat5e) krijg ik weer 8/9 Mbps.
Wees eens duidelijk. Welke kabel heb je het hier over?
Linkspeed is 1,0 Gbps
[afbeelding]
Tussen je PC en router is dus niets mis. Maar tussen router en mediabox is me dat nog niet duidelijk. Heb je op de router (fysiek of webinterface) gekeken of je de linkspeed kunt vinden?

• Umbrah

Umbrah

The Incredible MapMan

Dus nogmaals, haal de router er als router eens tussenuit, maar gebruik hem zonder DHCP eens als gewone switch/accesspoint -- wat is je snelheid dan?

• Aardappelkroket
  • Niet online
Dhcp alvast uitgeschakeld en vervolgens dit gedaan:

Ik heb de kabel van de mediabox naar router eruit gehaald en in m'n pc gestopt. Hij probeerde elke keer verbinding te maken en viel dan weg. Vervolgens in de router gedaan en internet werkt nu helemaal niet meer. Paar maanden geleden had ik dit ook en vertelde dat het aan de kabel lag. Volgens de huisbaas lag dit niet aan de kabel en wel aan de router (??).
Kan dit misschien aan de mediabox liggen? Ik heb geen fysieke toegang tot de mediabox of switches van hem, maar wel tot het controlepaneel van die up box (standaard inlog..), als die kabel me tenminste laat verbinden.

[ Voor 4% gewijzigd door Aardappelkroket op 27-10-2014 14:01 ]

• EverLast2002
Aardappelkroket schreef op maandag 27 oktober 2014 @ 13:21:
Kabeltype is cat5e, en alle connectoren kloppen.
[afbeelding]
Alleen weet je niet of het uiteinde van de utp kabel in de Mediabox (huisbaas) ook OKE is....
Want daar heb je geen fysieke toegang toe.

• Aardappelkroket
  • Niet online
EverLast2002 schreef op maandag 27 oktober 2014 @ 14:10:
[...]

Alleen weet je niet of het uiteinde van de utp kabel in de Mediabox (huisbaas) ook OKE is....
Want daar heb je geen fysieke toegang toe.
Maar daar haal ik de hoge snelheid wel mee.

• EverLast2002
Aardappelkroket schreef op maandag 27 oktober 2014 @ 14:12:
[...]

Maar daar haal ik de hoge snelheid wel mee.
Maar zodra je die utp kabel rechtstreeks in je pc plugt, dan valt je verbinding toch weg ? Althans dat schreef je daarnet.

• Aardappelkroket
  • Niet online
EverLast2002 schreef op maandag 27 oktober 2014 @ 14:13:
[...]

Maar zodra je die utp kabel rechtstreeks in je pc plugt, dan valt je verbinding toch weg ? Althans dat schreef je daarnet.
Af en toe wel ja, ligt denk ik aan een kabelbreukje.

• EverLast2002
Meet eerst die (onbetrouwbare) utp kabel maar eens door, zou ik zeggen.....en laat de uitkomst daarvan aan je huisbaas zien als het inderdaad een brakke kabel betreft.

• Aardappelkroket
  • Niet online
Oké ik heb het nogmaals getest omdat ik dacht dat het aan de kabel lag. Als ik van de kabel in mijn pc steek krijg ik 60Mbps. Als ik deze in de router steek 'capt' die als het ware op 10Mbps.

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Het is mogelijk dat de nic in je router gevoeliger is voor overspraak dan de nic in je pc ..

Probeer op een moment dat de huisbaas er wel is de router met een korte / andere kabel (tijdelijk aan te sluiten) op het modem.

Wat voor linkspeed geeft je router eigenlijk aan dat mis ik een beetje !!

Iperf

• Aardappelkroket
  • Niet online
Wifi rate:
Afbeeldingslocatie: http://puu.sh/cO2pg/053f35f185.png

Snelheid vanaf de pc:
Afbeeldingslocatie: http://puu.sh/cO2wm/cf06dda4cf.png

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Op de wan bedoel ik, op je router

[ Voor 26% gewijzigd door Fish op 12-11-2014 20:22 ]

Iperf

• Aardappelkroket
  • Niet online
deze is 100Mbps.

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

neem je dat aan, of raporteerd die dat ergens

Iperf

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Lijkt er op alsof je DD-WRT gebruikt met een Atheros chipset. Dan is de waarde van je 802.11 rate incorrect en geeft ie altijd 144.44 aan.

• Aardappelkroket
  • Niet online
fish schreef op woensdag 12 november 2014 @ 22:25:
neem je dat aan, of raporteerd die dat ergens
Dat rapporteerde windows in het netwerkvenster.
Pagina: 1